نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۸

معرفی بازی موبایل Swordigo: یک نقش‌آفرینی کلاسیک و دوست‌داشتنی

نقش‌آفرینی را با سبک پلتفرمر مخلوط کنید، یک کنترل خوب و بی‌نقص اضافه کنید و ظاهر آن را با بازی‌های نقش‌آفرینی کلاسیک تزیین کنید. حاصل، معجونی با نام Swordigo خواهد بود که در بخش معرفی بازی موبایل امروز به آن خواهیم پرداخت.
اگر فکر می‌کنید تلفن‌های هوشمند و صفحه کوچک آن‌ها فقط به درد انجام بازی‌های تفننی می‌خورند یا بزرگ بودن یک بازی را در ظاهر و تعداد افکت‌های به کار رفته در آن می‌بینید، پس وقت آن است که با Swordigo آشنا شوید. Swordigo دقیقا همان چیزی که مرز بین بازی‌های نامدار و بازی‌های کوچک موبایل را کم رنگ می‌کند؛ تلفیقی زیبا از نقش‌آفرینی و پلتفرمر در جنگلی که نیروهای تاریکی آن را فرا گرفته‌اند.
Swordigo یک تلفیق هنرمندانه از سبک‌های نقش‌آفرینی و پلتفرمینگ است، تلفیقی که لباسی قدیمی و کلاسیک بر تن کرده است
بازی از جایی شروع می‌شود که قهرمان قصه متوجه می‌شود استاد او به داخل جنگل رفته و مدتی است بازنگشته است. اینجا است که یک شمشیر از اهالی دهکده می‌گیرد و برای پیدا کردن استاد خود به دل جنگل می‌زند. سازنده بازی سعی نداشته تا با عمق بخشیدن زیاد به داستان بازی، آن را گیچ کننده و شلوغ نشان دهد. از اینجا به بعد داستان بازی و سفر دور و دراز در سرزمینی افسانه‌ای برای از بین بردن نیروهای تاریکی شروع می‌شود. Swordigo به زیبای هر چه تمام‌تر نقش‌آفرینی را در یک بازی Side Scrolling پیاده کرده است. (Side Scrolling یکی از سبک‌های بازی‌های ویدیویی است که مخاطب، شخصیت بازی را از یک دید کناری به چپ و راست هدایت می‌کند. شاید معروف‌ترین بازی در این سبک را بتوان Super Mario Bros دانست) المان‌های نقش‌آفزینی و پلتفرمینگ هر دو به خوبی بهینه شده‌اند تا هیچ‌کدام نه کم داشته باشند و نه بر دیگری غلبه کنند. swordigo گیم‌پلی بازی طوری طراحی شده تا مخاطب حس انجام بازی با یک کنترلر را داشته باشد. سمت چپ صفحه جهت‌های چپ و راست وجود دارند و سمت راست صفحه هم دکمه پرش و حمله با شمشیر را تشکیل می‌دهد. گیم‌پلی بازی هیچ نقطه گنگ و نامفهومی ندارد و به قدری خوب و در عین حال ساده طراحی شده که مخاطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را فرا می‌گیرد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. سیستم مبارزات بازی هم اگرچه بسیار ساده و بی‌آلایش است اما هیچ لطمه ای به روند بازی نمی‌زند. با زدن دکمه‌ای که با نشان شمشیر و در سمت راست صفحه نمایش قرار دارد می‌توانید به دشمنان خود که اغلب عنکبوت‌های غول‌پیکر و گیاه‌های گوشت‌خوار هستند حمله کنید. البته غول‌های بازی را هم فراموش نکنید. همچنین می‌توانید کوزه‌های بازی را با استفاده از این شمشیر شکسته و از محتویات آن‌ها استفاده کنید. شایان ذکر است که وقتی به نزدیکی صندوقچه‌ها یا همین کوزه‌ها می‌رسید، دکمه شمشیر به عکس دست تبدیل می‌شود که می‌توانید با زدن آن این اشیا را بلند کرده، به زمین بزنید یا آن‌ها را جابه‌جا کنید. همین امر باعث شده تا بازی از المان معمایی و پازل  هم بهره‌مند باشد.
سیستم تجربه بازی درست همانند بازی‌های بزرگ نقش‌آفرینی طراحی شده است که می‌توانید شمشیر و جادوهای خود ارتقا دهید
سیستم نقش‌آفرینی Swordigo درست مانند نقش‌آفرینی‌های بزرگ، کامل و بالغ است و از دیالوگ‌ها و ماموریت‌های متنوع تشکیل شده است. در این بازی هیچ‌گونه حرفی ردو بدل نمی‌شود و مانند بازی‌های کلاسیک ، نوشته‌ها هستند که صحبت‌های بین شخصیت‌ها را انتقال می‌دهند. سیستم ماموریت‌های بازی درست مانند نقش‌آفرینی‌های کنسولی پخته هستند و به دو نوع اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. در کنار سیستم ماموریت‌ها، می‌توان با انجام مراحل و از بین بردن دشمنان، تجربه کسب کرد و با بالا بردن سطح شخصیت بازی، سلاح، نوار سلامتی و جادو‌ها را ارتقا داد. نکته مثبت دیگر که ارزش این بازی را بیشتر می‌کند این است که می‌توانید با مراجعه به مکان‌های خاصی به خرید جادو سلاح‌های جدید بپردازید. swordigo نکته مثبت دیگری که Swordigo از آن به خوبی بهره برده سیستم نقشه و جابه‌جایی بازی است. نقشه محیط در این بازی مانند سایر بازی‌ها نیست و از شش ظلعی‌هایی تشکیل شده که در جهات مختلف و بنابر محیط بازی به هم وصل شده‌اند و وقتی قدم در مکانی جدید می‌گذارید، آن محیط به شکل یک شش ضلعی درمی‌آید. همچنین سکوهایی در بازی وجود دارند که می‌توانید با ایستادن روی آن‌ها بدون رفت و آمد دوباره بین مکان‌های کشف شده در بازی جابه‌جا شوید، امکانی که شاید برای یک نقش‌آفرینی موبایل جالب به نظر برسد. در کنار بخش نقش‌آفرینی بازی، پلتفرمینگ هم نقشی اساسی در Swordigo ایفا می‌کند. پریدن روی سطح‌های مختلف و عبور از موانع و پستی و بلندی‌ها بخش اعظمی از این بازی را تشکیل می‌دهند. نکته مثبت دیگری که این بازی را دوست داشتنی می‌کند همین پلتفرمینگ خوب و بدون نقص آن است. پرش‌ها بدون هیج ایرادی انجام می‌شوند و عدم وجود اشکالات فنی که بعضا در بازی‌هایی در این سبک عذاب‌اور می‌شوند باعث شده تا Swordigo در این سبک هم سربلند باشد. جلوه‌های بصری اگرچه از افکت‌ها و بافت‌های قدرتمند تشکیل نشده اما به لطف سایه‌های پویا و بهره‌گیری از جلوه‌های هنری زیبا، ایرادی در این بخش به بازی وارد نیست. از طرفی استودیو سازنده بازی قصد داشته تا با طراحی محیط بازی به شیوه بازی‌های قدیمی و کلاسیک، آن را به منظوری که از ساخت بازی داشته برساند.
Swordigo را بازی کنید، بدون هیچ تردیدی!
Swordigo دوست داشتنی و جذاب است. پیچیدگی‌های بازی‌های نقش‌آفرینی را در عین سادگی به مخاطب خود هدیه می‌کند. پلفترمینگ زیبا و سرگرم کننده‌ای دارد و مهم‌تر از همه این‌که عدم وجود پرداخت درون برنامه‌ای باعث شده تا مخاطب احساس یک بازی کامل از Swordigo داشته باشد. Swordigo را تجربه کنید حتی اگر از بازی‌های نقش‌آفرینی فراری هستید؛ زیرا برای مدتی شما را عاشق خود خواهد کرد. دانلود از آیتونز | دانلود از گوگل پلی | دانلود از کافه بازار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده