نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۷

اینبار نوبت به اپل رسیده تا شکایت جدیدی را علیه اپیک آماده کند

جدال قانونی میان اپیک گیمز و اپل بر سر فورتنایت حالا به مرحله جدیدی وارد شده و اینبار اپل یک شکایت حقوقی جدید را علیه اپیک گیمز ارائه کرده شرایط را از آن چیزی که بود، پیچیده‌تر می‌کند.

بعد از اینکه اپیک با ارائه‌ی اسناد و مدارکی مبنی بر عملکرد ضعیف بازی فورتنایت در مقایسه با وضعیت آن قبل از تصمیم اپل برای حذف بازی از فروشگاه آنلاین خود و در نتیجه کاهش ۶۰ درصدی تعداد بازیکنان آن در پلتفرم iOS تلاش کرد تا با متقاعد کردن قاضی، اپل را مجبور به بازگرداندن Fortnite به اپ استور کند، حال اپل در حرکتی متقابل اپیک گیمز را به زیرپا گذاشتن بندهای متعددی از قرارداد همکاری دو شرکت متهم کرده است.

براین اساس، اپیک با هدایت پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود به خارج از کانال‌های رسمی فروشگاه اپ استور، متهم به زیرپا گذاشتن قسمت‌هایی از قرارداد همکاری خود با اپل شده است. نشریه The Verge در گزارش خود تشریح کرده اپل سعی دارد با مطرح کردن این موضوع، ضرر و زیان مالی وارد شده به خود را در مقابل ادعای اپیک گیمز قرار داده و درواقع پاسخ مناسبی را به آن ارائه کرده باشد.

در متن شکایت اپل نوشته شده:

«درحالی که اپیک گیمز تلاش می‌کند تا خود را به‌عنوان رابین هودِ صنعت مدرن جلوه دهد، در حقیقت این شرکت، یک شرکت چندین میلیارد دلاری است که نمی‌خواهد بابت ارزش افزوده‌ی فوق‌العاده‌ای که از بستر اپ استور دریافت می‌کند هیچ هزینه‌ای را بپردازد.»

«بی‌توجهی آشکار اپیک به تعهدات قراردادی خود درکنار سایر رفتارهای نادرست و منفعت طلبانه این شرکت صدمات قابل توجهی را به وجهه و پیکره اپل وارد کرده است. رفتار کنترل نشده این شرکت، موجودیت اکوسیستم iOS و ارزش فوق‌العاده‌ی آن برای جامعه مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند.»

فورتنایت برای آیفون

به‌نظر می‌رسد که با ادامه‌ی تنظیم شکایات و طولانی‌تر شدن روند بررسی این پرونده، اختلافات اپل و اپیک گیمز حتی تا سال آینده میلادی نیز به سرانجام نخواهد رسید. این وقایع زمانی شروع شد که اپل در پاسخ به اضافه شدن گزینه پرداخت مستقیم به خریدهای درون برنامه‌ای فورتنایت که عملاً منجر به دور زدن درصد سود اپل از خریدهای پلتفرم iOS می‌شد، اقدام به حذف این بازی از فروشگاه انحصاری اپ استور کرد.

اپل در ادامه‌ی اقدامات خود علیه اپیک دسترسی توسعه‌دهندگان این شرکت به ابزارها و امکانات مورد نیاز برای پشتیبانی از موتور آنریل انجین در سیستم‌ عامل‌های iOS و Mac را محدود کرده و مشکلات زیادی را برای این شرکت ایجاد کرد. البته بعدها با حکم موقت دادگاه اپل از اقدامات تأثیرگذار روی پشتیبانی از Unreal Engine منع شد اما فورتنایت هنوز به اپ استور بازگردانده نشده است.

حالا اپیک گیمز تا تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) فرصت دارد تا دفاعیه خود را در پاسخ به شکایت جدید اپل ارائه کند. جلسه بعدی دادگاه در تاریخ ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) برگزار خواهد شد.

فصل جدید فورتنایت با مارول

دراین‌میان، فصل ویژه‌ی مارول در بازی Fortnite را داریم که برای کاربران آیفون، آیپد و مک قابل دسترسی نیست. بازیکنانی که قبلاً وارد بازی شدند، مجبور به استفاده از همان نسخه‌های قبلی بوده و نمی‌توانند بازی خود را آپدیت کنند. در حال حاضر Fortnite در اکثر پلتفرم‌های موجود قابل دسترسی است. در ادامه می‌توانید نظرات خود در خصوص اقدام جدید اپیک در این جنگ تمام عیار علیه اپل را با زومجی در میان بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده