نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۸

سی ‌دی‌ پراجکت رد در آستانه انتشار Cyberpunk 2077 تعداد روزهای کاری کارکنان خود را افزایش می‌دهد

استودیو CD Projekt Red با نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازی Cyberpunk 2077، تعداد روزهای کاری کارمندان در هفته را افزایش داده تا اظهارات قبلی مقامات این شرکت در تلاش برای کاهش فشار کاری را نقض کرده باشد.

بازی Cyberpunk 2077 بدون شک یکی از مورد انتظارترین بازی‌هایی است که در سال ۲۰۲۰ منتشر خواهد شد. این بازی مدت زیادی است که در استودیوی سی دی پراجکت رد در دست ساخت بوده و این شرکت لهستانی تمام توان خود را برای تحویل این پروژه به کار گرفته است. اما درحالی که مقامات سی‌دی پراجکت در گذشته روی تلاش و تصمیم خود برای کاهش فشار کاری روی توسعه‌دهندگان و جلوگیری از ایجاد شرایط سخت کاری، موسوم به پدیده کرانچ تأکید داشته‌اند، به نظر می‌رسد که این استودیو از اظهارات قبلی خود عقب نشینی کرده و در آستانه انتشار بازی بزرگ خود در ماه نوامبر، کارکنان این شرکت را تحت فشار کاری قرار داده و روزهای کاری هفته به شش روز افزایش داده است.

به‌طور کلی پدیده کرانچ (Crunch) به شرایطی گفته می‌شود که افراد یک مجموعه، مجبور به افزایش حجم کار و فعالیت تحت شرایط سخت و پرفشار می‌شوند تا یک پروژه در زمان از پیش تعیین شده آماده‌ی تحویل شود. مدت زمانی‌که برای این وضعیت در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند از چند هفته تا چند سال به طول بیانجامد. بسیاری از روانشناسان و کارشناسان صنعت گیم، این قبیل تصمیمات را نامناسب و غیراخلاقی توصیف کرده و آن را مانع شکوفایی خلاقیت‌ها و استعداد افراد می‌دانند.

نمایی از محیط بازی Cyberpunk 2077

براساس گزارش جیسون شرایر از نشریه بلومبرگ، به نظر می‌رسد که استودیوی CD Projekt Red در مراحل پایانی تکمیل پروژه Cyberpunk 2077 تصمیم به افزایش روزهای کاری کارمندان به ۶ روز در هفته گرفته تا بازی مذکور را براساس برنامه‌ریزی قبلی در ماه نوامبر برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی منتشر کند. نسخه پلتفرم‌های نسل جدید نیز قرار است بعد از این تاریخ عرضه شوند.

طبق اظهارات شرایر، این شرکت سال گذشته و در مصاحبه با نشریه Kotaku صراحتاً اعلام کرده بود که از آثار منفی پدیده کرانچ روی سلامت کارکنان و توسعه‌دهندگان آگاهی داشته و با این رویکرد مخالف است. حالا ظاهراً یکی از کارکنان این شرکت که هویت او اعلام نشده تأیید کرده که CD Projekt با هدف تکمیل پروژه در بازه‌ی از پیش تعیین شده، پیامی را ازطریق ایمیل به کارمندان خود ارسال کرده که در آن به افزایش روزهای کاری هفته اشاره می‌شود.

تیر اندازی و مبارزات بازی Cyberpunk 2077

برخی از کارکنان این شرکت نیز در ارتباط با این موضوع اظهار داشتند که در طول یک سال گذشته، گاهی اوقات مجبور کار کردن در ساعات شب و عدم استفاده از تعطیلات آخر هفته شده‌اند. البته جا دارد به این نکته اشاره کنیم که این بازی برای ثبت مدارک و گواهینامه‌های مورد نیاز جهت انتشار در پلتفرم‌های مختلف به سونی و مایکروسافت ارسال شده اما به نظر می‌رسد که شرایط کاری فشرده‌ی این شرکت به منظور تمرکز روی رفع مشکلات و باگ‌های بازی قبل از انتشار نسخه نهایی آن صورت گرفته است.

براساس ایمیلی که بالاتر به آن اشاره شد، آدام بادوسکی (Adam Badowski) رئیس استودیو سی دی پراجکت رد توضیح داده که:

«تمامی بخش‌های استودیو در وضعیت اضافه‌کاری و تلاش حداکثری قرار داشته و از کارمندان انتظار می‌رود تا علاوه مقدار معمول کار در طول هفته، یک روز از تعطیلات آخر هفته را نیز به کار اختصاص داده و در هفته‌های پایانی پیش از ارسال نسخه نهایی بازی، شرایط ویژه‌ای را تجربه کنند.»

درحالی‌که دستمزد اضافه‌کاری کارمندان به‌صورت کامل پرداخت خواهد می‌شود، بادوسکی در ادامه اظهار داشته که:

«من می‌دانم که این تصمیم کاملاً مخالف آن چیزی است که در گذشته در مورد کرانچ گفتیم ولی ما سایر روش‌های ممکن برای پیشبرد این شرایط را بررسی کرده و ناچار به اتخاذ این تصمیم شده‌ایم.»

دنیای بازی Cyberpunk 2077

پدیده‌ی کرانچ و فشار کاری بیش از حد روی کارمندان، یکی از معضلات قدیمی و مسائل مورد بحث صنعت بازی‌های ویدیویی بوده است. از طرفی استودیوی CD Projekt Red نیز با وجود اظهارات مقامات شرکت همواره با گزارش‌هایی از اعمال شرایط کرانچ در بازه‌های زمانی طولانی مدت مواجه بوده است. وضعیت ویژه‌ی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده تا چالش‌های زیادی دربرابر استودیوهای بازی‌سازی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد که قوانین مربوط‌به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز به یکی دیگر از نگرانی‌های کارکنان در دوران پرتنش و استرس‌زای آماده‌سازی برای انتشار یک بازی تبدیل شده است.

Cyberpunk 2077 برای عرضه در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۹ آبان سال جاری برنامه‌ریزی شده است. PS4، ایکس باکس وان و PC در مرحله اول این بازی را دریافت می‌کنند. گوگل استیدیا، PS5 و ایکس باکس سری ایکس نیز در زمان دیگری بازی را دریافت خواهند کرد.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده