نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۵

عرضه کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 30 تا سال ۲۰۲۱ با محدودیت مواجه خواهد بود

گزارش جدیدی که از نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا منتشر شده به محدودیت در منابع NVIDIA تا پایان سال و تأثیری که بر قیمت تمام شده آن‌ها دارد، می‌پردازد.

یکی از دلایل اصلی تصمیم انویدیا برای استفاده از پروسه ۸ نانومتری سامسونگ، غلبه بر محدودیت‌های ظرفیت خرید از شرکت TSMC بود. اما نشریه Tweak Town گزارش کرده که متأسفانه این محدودیت برای جامعه گیمرها همچنان تا پایان سال جاری میلادی برقرار بوده و میزان قابل توجهی از افرادی که خواستار خرید پردازنده‌های گرافیکی آمپر هستند، باید برای اجتناب از هجوم خریداران، به پیش سفارش این محصولات بپردازند.

براساس گزارش آنتونی از وبسایت Tweak Town، حجم عرضه پردازنده‌های گرافیکی سری NVIDIA GeForce RTX 3000 موسوم به «آمپر» تا پایان سال جاری میلادی با کمبود ظرفیت مواجه خوهد بود. اما یکی از دلایل مهمی که منابع انتشار این خبر به آن اشاره داشتند، عدم اطمینان NVIDIA از حداکثر عملکرد تولید سامسونگ و البته با در نظر داشتن برتری عملکرد آن‌ها نسبت به تمامی نمونه‌های دیگر بوده که موجب شده تا این شرکت به‌صورت داوطلبانه تعداد چیپ‌های سیلیکونی تولید شده خود را کاهش داده تا بازده تولید قطعات سامسونگ نیز به حداکثر میزان خود بازگردد.

این تصمیم از نظر فنی کاملاً معقول و منطقی بوده ولی می‌تواند درنهایت منجر به افزایش قیمت پردازنده‌های RTX 30 در بازار شده و کارت گرافیک های Nvidia را با مقادیری بالاتر از قیمت پیشنهادی تولید کننده به مصرف‌کننده عرضه کند. در اینگونه مواقع معمولاً مردم با پیش‌بینی محدودیت در سفارش کالا اقدام به خرید منابع محدود آن کرده و با قیمت‌های بسیار بالاتری به فروش می‌رسانند تا از این شرایط به نفع خود سوء استفاده کنند.

این تصمیم از نظر فنی کاملاً منطقی بوده ولی می‌تواند درنهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده پردازنده‌های RTX 30 در بازار فروش شود

قیمت مدل های مختلف RTX 3000

 در قسمتی از این گزارش می‌خوانیم:

«اما موضوعی که می‌خواستم حتماً در قالب یک گزارش به آن پرداخته شود، ادعایی است که از سوی منابع نزدیک به انویدیا و در ارتباط با محدودیت منابع تا پایان سال مطرح شده است. این منابع با بیان اینکه «تا پایان سال موجودی شرکت از محصولات جدید خود به صفر خواهد رسید» نگرانی‌هایی را در خصوص تأثیر احتمالی آن روی قیمت مطرح کرده است. براین اساس موج اول عرضه کارت‌های گرافیک‌ آمپر بسیار محدود خواهد بود؛ به‌طوری که شاید بتوان آن را کوچک‌ترین عرضه اولیه در طول چند سال اخیر نام‌گذاری کرد.»

«اما یکی دیگر از این منابع به نکات بسیار بدی در ارتباط با این موضوع اشاره کرده که فعلاً قصد ندارم آن‌ها را مطرح کنم. در حال حاضر به من گفته شده که روند تولید تا چند ماه آینده بسیار پایین خواهد بود. چرا؟ دلیل آن را می‌توان در عدم اطمینان نسبت به بازده تولید چیپ‌های ۸ نانومتری سامسونگ پیدا کرد. احتمالاً انویدیا قصد دارد تا زمان بهبود این بازده، تولید محصولات خود را پایین نگه دارد.» ادامه این گزارش را در این لینک مشاهده کنید.

تفاوت عملکرد پردازنده های گرافیکی تورینگ و آمپر در اجرای بازی‌های مختلف

تک تک مدل‌هایی که در شب رونمایی از سری RTX 3000 معرفی شدند، قدرتمندتر از پرچم‌دار نسل قبل یعنی RTX 2080 Ti هستند

کارت‌های گرافیک‌ سری NVIDIA RTX 3000 موفقیت بسیار بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شوند. تک تک مدل‌هایی که در شب رونمایی از این مجموعه معرفی شدند به مراتب قدرتمندتر از پرچم‌دار نسل قبل یعنی RTX 2080 Ti هستند و این یک پیشرفت قابل‌توجه را نشان می‌دهد. آخرین باری که چنین پیشرفت چشمگیری در میان دو نسل پیاپی از پردازنده‌های گرافیکی دیده شد، به سال ۲۰۰۴ باز می‌گردد.

قیمت کارت گرافیک های جدید انویدیا از دیگر نکات مهمی است که می‌تواند باعث موفقیت آن‌ها شود. براین اساس، کارت گرافیک RTX 3070 با توانایی شکست RTX 2080 Ti یا RTX 3080 با دو برابر توان پردازشی بیشتر نسبت به آن با قیمت‌های تقریباً ثابت و مشابهی به فروش می‌رسند. بعد از آن‌ها RTX 3090 داریم که پادشاه بی چون و چرای دنیای پردازنده‌های گرافیکی لقب گرفته است.

براساس اذعان بسیاری از کارشناسان صنعت سخت‌افزار، بعید است AMD با معماری جدید کارت گرافیک‌های Navi قادر به حرکت پایاپای با سطح خیره کننده‌ی پیشرفت محصولات انویدیا باشد. ضمن اینکه تقریباً مطمئن هستیم که انویدیا طبق معمول بخش خاصی از موجودی محصولات خود را برای زمان عرضه کارت گرافیک‌های جدید AMD آماده کرده تا از رقابت عقب نماند. آنتونی در ادامه گزارشی که بالاتر به آن پرداخته شد به این نکته نیز اشاره داشته که احتمالاً AMD می‌داند که ممکن است با عرضه نسل جدید محصولات خود عملاً خود را درگیر هزینه‌های غیرضروری R&D کرده و ممکن است این تاریخ را مجدداً عقب بیاندازد.

صرف‌نظر از هر اتفاق دیگری که در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود، این نکته غیرقابل انکار است که کارت‌های گرافیک آمپر با هدف ایجاد یک تحول انقلابی به صنعت سخت‌افزار قدم گذاشته‌اند. ضمن اینکه به احتمال زیاد انویدیا با همکاری سامسونگ از چالش جدیدی که در بحث تأمین قطعات با آن مواجه شده عبور کرده و محصولات جدید خود را برای تمامی متقاضیان عرضه خواهد کرد؛ در صورتی که ادعاهای مطرح شده در این گزارش صحت داشته باشد، برای این منظور تنها باید تا سال ۲۰۲۱ صبر کرد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده