بازی Tell Me Why با وجود یک سری ایراد ساختاری کوچک، به‌روایت داستانی عمیق و پرمفهوم دست می‌زند که شما را تا مدت‌ها سرگرم و با خود درگیر می‌کند. همراه بررسی زومجی باشید.

پیشرفت و حرکت رو به جلو در سرشت انسان نهادینه شده است. چه از منظر جسمانی و چه از منظر سرشت انسانی، بشر به مانند چشمه‌ای می‌ماند که جاری است و هرگز سر جای خود باقی نمی‌ماند؛ گاهی اوقات اما قضیه فرق می‌کند. گاهی اوقات اتفاقاتی در زندگی ما انسان‌ها رخ می‌دهند که پس از گذشت سالیان سال، پس از عبور کردن از آن‌ها و پس از اینکه برای همیشه آن‌ها را به‌دست تاریخ سپرده‌ایم؛ سراغمان می‌آیند و دوباره ما را به به گذشته‌ها پرتاب می‌کنند. سؤال اصلی اما اینجا است که در اینجور مواقع، به چه کاری دست می‌زنیم و چه واکنشی از خودمان نشان می‌دهیم؟ آیا دوباره از آن اتفاقات فرار می‌کنیم تا دوباره یک روز به سراغمان بیایند یا اینکه یک بار برای همیشه،‌ با آن‌ها پنجه در پنجه می‌شویم و ضربه‌فنی‌شان می‌کنیم؟

بازی Tell Me Why، تازه‌ترین ساخته‌ی استودیوی دونت‌ناد روی همین ماجرا دست گذاشته است. استودیوی دونت‌ناد با آفرینش بازی‌های ماجرایی - درام شناخته می‌شود. این تیم پس از عرضه‌ی بازی Remember Me در سال‌های پایانی نسل هفتم، هشتمین نسل از سرگرمی‌های ویدئویی را با مجموعه‌ای ۲ فصلی با نام لایف ایز استرنج (Life is Strange) شروع کرد. اثری که توانست تحسین گسترده‌ی منتقدان و گیمرها را آز آن خودش بکند. این تیم در قدم‌های روبه‌جلو خود برای پیشرفت در مسیر ساخت آثار ماجرایی - درام و طی همکاری با شرکت مایکروسافت، بازی تل می وای (Tell Me Why) را به‌صورت انحصاری برای پلتفرم‌های ویندوز و ایکس‌باکس وان تولید کرده است. اثری ۳ اپیزودی و ۳۰ دلاری که هر ۳ قسمت آن مدتی می‌شود که به‌صورت تمام‌وکمال در دسترس گیمرها قرار گرفته‌اند. آیا دونت‌ناد توانسته با این اثر روند موفق خود در تولید آثار ماجرایی را ادامه بدهد؟ بله. می‌پرسید چرا؟ همراه برررسی زومجی باشید تا به این پرسش، پاسخ بدهیم و سایر جنبه‌های بازی را هم زیر ذره‌بین ببریم.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

بازی «تل می وای» داستان یک خواهر و برادر با نام‌های تایلر و آلیسون را روایت می‌کند. خواهر و برادری که در پی یک اتفاق به‌شدت تلخ، اتفاقی که به مرگ مادر آن‌ها ختم شده بود؛ به اجبار و به مدت ۱۰ سال از یکدیگر دور مانده‌اند. یک دوری بسیار طولانی که ماجراها و اتفاقات خاص خودشان را برای این خواهر و برادر ترتیب داده است. حالا اما این ۲ نفر که آن خواهر و برادر کودک و معصوم سابق نیستند و به‌آدم‌هایی تازه تبدیل شده‌اند، تصمیم می‌گیرند که این دوری را به‌پایان برسانند؛ خانه‌ی پدری‌شان را بفروشند و با به خاک سپردن تمامی آن اتفاقات تلخی که یک دهه از زندگی آ‌ن‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود، یک زندگی تازه را شروع کنند. بازگشت تایلر و آلیسون به خانه‌ی پدری‌شان اما تمامی معادلات را برهم می‌زند. خواهر و برادر قصه‌ی «تل می وای» با بازگشت به خانه‌ی پدری، مواردی را پیدا می‌کنند که روی زخم ۱۰ ساله‌شان نمک می‌پاشد. اینجا است که سوالات پرتعدادی که طی این ۱۰ سال هرگز به جوابش نرسیده بودند، دوباره مطرح می‌شوند و یک درامِ جنایی با محوریت تایلر و آلیسون رونان، شکل می‌گیرد. ماجرایی که تمامی باورها و تک تک لحظات زندگی ۱۰ سال گذشته‌ی این ۲ را زیر سؤال می‌برد!

داستان Tell Me Why یک درام شخصیت‌محور است که تایلر و آلیسون در مرکز آن قرار می‌گیرند. داستانی آرام‌سوز که شروع خوبی دارد؛ به‌خوبی پرداخت می‌شود و با پایان عالی‌اش، به تمامی پرسش‌ها جواب می‌دهد و مخاطب را راضی می‌کند. با وجود افت‌های مقطعی در ریتم روایی اثر، تل می وای اصلی‌ترین مأموریت خود به‌عنوان یک بازی ماجرایی یعنی «ارائه‌ی یک تجربه‌ی داستان‌محور رضایت‌بخش و درگیرکننده» را به‌نحو احسن انجام می‌دهد. کاراکترهای بازی، به‌بهترین شکل ممکن پرداخت و به افرادی مهم تبدیل می‌شوند که سرنوشت‌شان برای گیمر اهمیت پیدا می‌کند. در راس تمامی این شخصیت‌ها اما، تایلر و آلیسون قرار دارند.

تصویر دو شخصیت اصلی بازی Tell Me Why

Tell Me Why به دور از شعار زدگی، داستانی پرمفهوم و درعین حال، چالش‌برانگیز را روایت می‌کند و این امر را به‌نحو احسن انجام می‌دهد

در جریان روایت اپیزودیک این بازی، شخصیت‌های تایلر و آلیسون عمق بسیار خوبی پیدا کرده و به‌بهترین شکل ممکن، رشد می‌کنند. شیمی مابین این دو کاراکتر، دیالوگ‌هایی که رد و بدل می‌کنند و تمامی مواردی که میان آن‌ها به جریان می‌افتد از همان لحظه‌ی اول، کیفیت بسیار خوبی دارد؛ چند لایه شدن و مسیری که به رشد شخصیتی تایلر و آلیسون می‌انجامد اما، موردی است که این ۲ را به شخصیت‌های مهم و بسیار دوست داشتنی تبدیل می‌کند؛ کاراکترهایی که برای گیمرها به مهم‌ترین ارکان داستان این اثر تبدیل می‌شوند و در جریان چرخ‌وفلکی احساسی با نام Tell Me Why، او را همراهی می‌کنند. بازی در لحظاتی که از ریتم می‌افتد (به‌خصوص اپیزود اول) ممکن است حوصله‌ی گیمر را سر ببرد اما پس از آن که مسیر اصلی روایی خود را برای گیمر فرش می‌کند، به یک درامِ جنایی تبدیل می‌شود که لحظه‌ای نمی‌توان از آن دل‌ کند. درامی که دوست دارید لحظه لحظه‌اش را دنبال و تک تک اسرار آن را برملا کنید.

بازی Tell Me Why به دور از شعارزدنی، داستانی عمیق و درگیرکننده را روایت می‌کند. داستانی که ضمن پرداخت به مفاهیمی همچون «خانواده» و «عشق میان خواهر و برادر»، با روبه‌رو کردن گیمر با مواردی جدی و به‌خصوص، ذهن او را به چالش می‌کشد و درگیرش می‌کند.

نمایش سیستم دیالوگ در بازی Tell Me Why

به‌جز اپیزود ۱، ۲ قسمت پایانی Tell Me Why از منظر گیم‌پلی بسیار غنی و جذاب ظاهر می‌شوند و با معماهای خاص، بازیکن را به‌چالش می‌کشند

بازی تل می وای از منظر گیم‌پلی، همان فرمول آشنای بازی‌های ماجرایی را دنبال می‌کند. دوربین بازی سوم‌شخص است و طی حدودا ۹ ساعتی که ماجراهای این اثر را دنبال می‌کنید،‌ با دنیای بازی تعامل خواهید داشت و با پازل‌های مختلف درگیر خواهید شد. متاسفانه طی اولین اپیزود از Tell Me Why، جریان گیم‌پلی، تعامل با محیط و حل پازل‌ها، فدای روایت داستان می‌شوند. در اولین اپیزود از بازی گیمرها بیشتر از اینکه مشغول تعامل با دنیای اثر شوند، درحال گوش دادن به‌دیالوگ یا تماشای کات‌سین هستند. البته که این قضیه با روایت آرام‌سوز بازی و طبیعت قسمت اول آن که آماده‌سازی جهان و پیرنگ داستان اثر باشد، هم‌سو است اما، روند گیم‌پلی را تحت تاثیر قرار داده است.

خوش‌بختانه در ۲ اپیزود بعدی، گیم‌پلی بازی به‌خوبی جا می‌افتد و جای‌گذاری مناسب لحظات تعامل با اشیا و حل کردن معما در مسیر بازیکن، ترکیب بسیار خوب و سرگرم‌کننده‌ای را پدید می‌آورد. معماهای بازی تنوع بسیار خوبی دارند و حل کردن آن‌ها، بررسی یک سری پارامتر مهم و تحلیل آن‌ها را طلب می‌کند. روند حل اکثر معماهای بازی به خواندن یک کتاب به‌خصوص با نام Book of Goblins بستگی دارد. در این کتاب، داستان‌های پرتعدادی وجود دارند که اکثر معماهای بازی هم از دل همین داستان‌ها بیرون آمده‌اند. معماهای بازی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که روند حل کردن و موفقیت در پشت سر گذاشتن آن‌ها، حس خوبی از جنس مکاشفه و پیشرفت را در گیمر زنده می‌کند. بازیکنان ازطریق سیستم دیالوگ، می‌توانند با دیگر کاراکترهای دنیای بازی تعامل داشته باشند و در لحظات خاص، تصمیماتی اساسی را اتخاذ کنند؛ تصمیماتی که نتیجه‌ی آن‌ها، روی سرنوشت دنیا و ماجرای تایلر/آلیسون، تاثیری مستقیم می‌گذارند.

نمایش یادآوری خاطرات کودکی دو شخصیت بازی Tell Me Why

تایلر و آلیسون با یادآوری لحظه‌هایی به‌خصوص از دوران کودکی‌شان، روند داستان و گیم‌پلی بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند

از منظر جلوه‌های صوتی و بصری، با اثری استاندارد طرف هستیم. به‌لطف صداگذاری و دوبلاژ عالی هنرمندان حاضر در تیم نقش‌آفرینی Tell Me Why، پردازش عالی کاراکترهای بازی به بار می‌نشیند و گیمر به‌خوبی می‌تواند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. صداپیشگان بازی به‌خصوص آگست ایدن (در نقش تایلر)، اریکا لندبک (در نقش آلیسون) و صدای آشنای امیلی اُبراین که پیش‌تر با نقش‌آفرینی در نقش آملی (Amlie) از بازی Death Stranding صدایش برایمان آشناست و در این بازی هم نقش «مری - آن» را عالی ایفا کرده، همگی در Tell Me Why وظایف خود را به نحو احسن ایفا کرده‌اند. آفرینش موسیقیایی اثر هم بسیار باکیفیت از آب درآمده و فضاسازی عالی شهر دلوس کراسینگ را تکمیل می‌کند.

جلوه‌های دیداری بازی اما با وجود خوب بودنشان؛ بی‌ایراد هم نیستند. با وجود اینکه طراحی هنری بازی زیبا و چشم‌نواز است، «تل می وای» از یک‌سری ایراد فنی رنج می‌برد. اگر ایرادهایی مثل یک سری افت فریم یا بی‌کیفیت بودن/دیر لود شدن برخی از بافت‌ها را کنار بگذاریم؛ به ضعف انیمیشن صورت‌ها می‌رسیم. از آنجایی که بازی مورد بحث، اثری درام است؛ در نتیجه در طول تجربه‌مان با لحظات احساسی پرتعدادی روبه‌رو می‌شویم. لحظاتی از جمله خشمگین یا غمگین شدن کاراکترها. ضعف انیمیشن‌ها در تل می وای مثل مانعی می‌ماند که دقیقا در لحظاتی که کاراکترها از نظر احساسی برانگیخته شده‌اند و ارتباط حداکثری گیمر را می‌طلبند، دقیقا در همین لحظات است که خود را نشان داده و مثل یک دیوار حائل، مانع بیشتر شدن ارتباط گیمر با شخصیت‌ها می‌شود. با وجود اینکه اثر نام‌برده یک بازی ۳۰ دلاری است که انتظار روبه‌رو شدن با جلوه‌های گرافیکی پر زرق و برق آثار AAA در آن شاید بی‌انصافی باشد؛ می‌توانیم از خیر یک‌سری بافت کم‌کیفیت یا افت فریم‌های کم تعداد بازی بگذریم اما ضعف انیمیشن چهره‌ها، تجربه‌ی اثر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نمی‌توان از خیر آن گذشت.

تصویری از کودکی تایلر و آلیسون در بازی Tell Me Why

در پایان باید گفت که Tell Me Why یک بازی ماجرایی ۳۰ دلاری و باکیفیت است که ارزش هزینه کردن و زمان گذاشتن را دارد. اثری که ثابت می‌کند چرا استودیوی دونت‌ناد حالا یک تیم صاحب‌سبک و جدی در زمینه‌ی تولید بازی‌های ادونچر به‌حساب می‌آید و چرا باید برای بازی بعدی آن‌ها یعنی Twin Mirror هیجان‌زده باشیم. اگر به تجربه‌ی بازی‌های ماجرایی علاقه‌دارید و از تجربه‌ی بازی‌های قبلی این استودیو به‌خصوص سری لایف ایز استرنج (Life Is Strange) لذت برده‌اید؛ در تجربه‌ی Tell Me Why، این درام جنایی و بسیار جذاب، ذره‌ای تردید نداشته باشید!

این بررسی با محوریت نسخه‌ی پی سی بازی Tell Me Why انجام شده است


منبع زومجی

Tell Me Why

استودیو دونت‌ناد با Tell Me Why ثابت می‌کند که چه مهارت بالایی در آفرینش آثار ماجرایی/درام دارد. تل می وای یک بازی ۳ اپیزودی ۳۰ دلاری است که گیمرها را در دل یک درامِ جنایی قرار می‌دهد. ماجرای بازی با شروع خوب و صدالبته کندی که دارد، آغاز می‌شود و در ادامه با پرداخت بسیار خوب و پایان‌بندی عالی خود، همراه با گره‌گشایی‌ها و پیچش‌های خاصی که دارد، بازیکن را سوار یک یک چرخ‌وفلک احساسی می‌کند! پرداخت عالی کاراکترها به خصوص آلیسون و تایلر، کنار اتمسفرسازی عالی و معماهای باکیفیتی که در مسیر گیمر قرار می‌گیرند، مکمل داستان عالی و تامل‌برانگیز این اثر هستند. اثری که حتی یک سری ایراد تکنیکی موجود در آن هم نمی‌توانند جلوی درخشش آن را بگیرند. یک بازی بسیار باکیفیت که دوست‌داران ساخته‌های ادونچر، به‌خصوص علاقه‌مندان اثر قبلی و موفق تیم دونت‌ناد یعنی بازی Life is Strange، تجربه‌اش را نباید از دست بدهند!
علی گودرزی

8.5

نقاط قوت

  • + معماهای باکیفیت و جذاب
  • + دوبله و آهنگ‌سازی بسیار عالی
  • + شخصیت‌پردازی بسیار باکیفیت
  • + رشد و پردازش عالی تایلر و آلیسون
  • + داستان پر مفهوم، چندلایه و بسیار گیرا
  • + اتمسرسازی بسیار خوب شهر دلوس کراسینگ

نقاط ضعف

  • - ضعف انیمیشن چهره‌ها
  • - افت مقطعی ریتم روایت داستان در هر ۳ اپیزود
  • - روند نه چندان جذاب و گیرای گیم‌پلی در اپیزود ۱
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده