نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۶

AMD از اولین تصویر مربوط به کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 رونمایی کرد

AMD رسماً از اولین تصویر مربوط‌به کارت‌های گرافیک‌ سری Radeon RX 6000 رونمایی کرده تا یک نگاه اولیه به نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی پرچم‌دار این شرکت داشته باشیم.

تصویری که اخیراً ازطریق اکانت توییتر شرکت AMD منتشر شده، یکی از مدل‌های مربوط‌به کارت گرافیک ‌های سری Radeon RX 6000 را به نمایش می‌گذارد. براساس آنچه در این تصویر دیده می‌شود، واضح است که AMD توجه ویژه‌ای به سیستم خنک‌کننده نسل جدید کارت‌های گرافیک پرچم‌دار خود دارد. شما می‌توانید فن‌های سه‌گانه‌ای که در سیستم انتقال حرارت این کارت به کار رفته را در این تصویر مشاهده کنید. ضمن اینکه می‌توان کانکتورهای دوگانه ۶ + ۲ پین PCIe را نیز روی این GPU مشاهده کرد. در کل می‌توان گفت که کارت‌های گرافیک جدید AMD شباهت بسیار زیادی به طراحی سری RTX 2000 Founders Edition انویدیا دارد. البته با یک فن کولر سه‌گانه که با برند رادئون مطابقت بیشتری دارد.

اولین تصویر از کارت گرافیک های سری Radeon RX 6000

برخلاف طرح‌هایی که قبلاً به آن‌ها اشاره می‌شد، به‌نظر می‌رسد که طراحی کارت‌ های گرافیک جدید AMD درکنار راه‌ حلی که به منظور بهینه‌سازی هرچه بیشتر فرایند انتقال حرارت و خنک کنندگی سیستم در آن تعبیه شده، یک مجموعه‌ی کامل و بی‌نقص را تشکیل می‌دهند. انتشار این تصویر، خبر خوبی برای علاقه‌مندان به استفاده از جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی به شمار می‌رود؛ چرا که دیگر نیاز نیست برای خرید مدل‌های ترد پارتی که آپشن‌های به مراتب بهینه‌تر و کم‌صداتری را برای سیستم خنک کنندگی GPU ارائه می‌کنند، منتظر بمانند.

AMD با استفاده از کانکتورهای دوگانه ۶ + ۲ پین PCIe عملاً به مصرف ۳۰۰ وات توان از منبع تغذیه سیستم و همچنین دریافت ۷۵ وات از درگاه PCIe متعهد شده است. تا زمان ثبت این خبر، هنوز مشخص نشده که کارت‌های گرافیک سری RX 6000 تا چه میزان توان را تحت بارگذاری حداکثری خود مصرف خواهند کرد.

AMD در حال حاضر هیچگونه ارقام و مشخصاتی را از عملکرد پردازنده‌های سری Radeon RX 6000 ارائه نکرده است. البته باتوجه به صحبت‌های مطرح شده و همچنین چیزی که از نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا دیده شده، طرفداران رادئون باید انتظار پیشرفت قابل توجهی را نسبت به نسل پردازنده‌های Navi داشته باشند. سبک معماری جدید RDNA 2 درکنار افزوده شدن ویژگی‌های جدیدی مانند VRS، سایه‌زن‌های اَشکال اولیه‌ی هندسی (Mesh Shader) و پشتیبانی از DXR 1.1 وعده‌ی عملکرد بسیار خوبی را برای محصولات جدید این شرکت می‌دهند.

تاریخ رونمایی از پردازنده ها کارت گرافیک های جدیدAMD

AMD پیش‌تر اعلام کرده که تفاوت‌های بین معماری RDNA 2 با RDNA 1 همچون تفاوت‌هایی است که معماری Zen 2 با Zen 1 به‌خود دید. نخستین نسل از کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA توانست به‌میزان ۵۰ درصد قدرت بیشتری نسبت‌به معماری GCN ارائه دهد و انتظار داریم میزان پیشرفت RDNA 2 نسبت‌به RDNA 1 نیز همین مقدار باشد؛ بدین ترتیب کارت‌های سری Radeon RX 6000 نسبت‌به کارت‌های نسل قبل، ۵۰ درصد عملکرد‌به‌ازای‌وات بهتری خواهند داشت.

براساس اعلام رسمی این شرکت، تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۷ مهر ۹۹ برای آغاز برنامه رونمایی از پردازنده‌های سری Ryzen 4000 یا همان Vermeer مبتنی بر سبک معماری Zen3 در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه باید در ۲۸ اکتبر (۷ آبان) انتظار رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000 در رویداد جدیدی که «Next Generation Radeon Graphics» نامیده می‌شود باشیم.


منبع overclock3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده