نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۸

ایکس باکس سری اس از ارتقاء 4K بازی‌ های Backwards Compatible پشتیبانی نمی‌کند

باتوجه به عدم پشتیبانی از رزولوشن 4K در ایکس‌باکس سری اس، امکان بهره‌گیری از قابلیت ارتقاء کیفیت بازی‌های Backwards Compatible در ایکس‌باکس وان ایکس در آن ممکن نخواهد بود.

بعد از که مایکروسافت بالاخره تصمیم به معرفی رسمی کنسول اقتصادی خود موسوم به ایکس‌باکس سری اس گرفت، رفته رفته اطلاعات بیشتری از قابلیت‌ها و محدودیت‌های این کنسول ۲۹۹ دلاری به‌دست ما رسیده است. تا به اینجای کار می‌دانیم که Series S قادر است بازی‌های نسل نهم را با رزولوشن 1440p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. ضمن اینکه امکان آپ اسکیل کردن بازی‌ها به 4k و 120FPS نیز وجود دارد. اما به‌دلیل ضعف پردازنده گرافیکی این کنسول، امکان ارائه رزولوشن 4K واقعی در ایکس‌باکس سری اس وجود ندارد. بنابراین خریداران این کنسول برخلاف دارندگان ایکس‌باکس وان ایکس، امکان بهره‌مندی از ارتقاء برخی از بازی‌های Backwards Compatible به کیفیت 4K را نخواهند داشت.

تیم توسعه‌دهندگان ایکس‌باکس در مایکروسافت برنامه‌ی ویژه‌ای را در خصوص بازی‌های Backwards Compatible در این نسل در پیش گرفته و با ارائه‌ی یک آپدیت نرم‌افزاری موسوم به «ارتقاء Xbox One X» همان بازی‌ها را با رزولوشن 4K اجرا می‌کنند. بااین‌حال، با وجود اینکه Series S یک کنسول نسل نهمی محسوب می‌شود، در این زمینه قادر به ارائه خدمات کنسول نسل هشتمی ایکس‌باکس وان ایکس نخواهد بود.

البته این موضوع به معنای عدم بهبود گرافیکی بازی‌های نسل قبل در این کنسول نیست. مایکروسافت در مقاله‌ی جدیدی که توسط وبسایت Gamespew منتشر شده، تأیید می‌کند که کنسول سری اس بازی‌های نسل قبل را با «بهبود کیفیت بافت‌ها، نرخ فریم بالاتر و پایدارتر، زمان بارگذاری سریع‌تر و قابلیت Auto HDR» اجرا می‌کند.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

توسعه‌دهندگان مایکروسافت در این مقاله توضیح می‌دهند که:

«کنسول Xbox Series S با هدف ارائه‌ی بهترین پیشنهاد اقتصادی در نسل نهم طراحی شده و می‌تواند بازی‌های نسل جدید را با رزولوشن 1440p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. ایکس‌باکس سری ایکس به‌عنوان کنسول پرچم‌دار نسل نهم، برای دریافت بهترین تجربه ممکن از ارتقاء گرافیکی بازی‌های نسل قبل پیش‌بینی شده است.»

البته باید اذعان داشت که این موضوع کاملاً معقول و منطقی به نظر می‌رسد. ایکس‌باکس سری اس یک کنسول 4K نیست و قاعدتاً نمی‌تواند از ارتقاء بازی‌های نسل قبل به رزولوشن 4K پشتیبانی کند. بااین‌حال، می‌توان انتظار داشت که کیفیت اجرای بازی‌های Backwards Compatible روی این کنسول، از جهات مختلف بهبود یافته باشد.

با اینکه برچسب قیمت ۲۹۹ دلاری این کنسول برای بسیاری از کاربران جذاب به نظر می‌رسد، باید توجه داشت که اگر اصرار به تجربه بازی‌ها در رزولوشن 4K دارید، ایکس‌باکس سری ایکس کنسولی است مناسب شما خواهد بود.

پیش‌فروش کنسول‌های جدید مایکروسافت از ۲۲ سپتامبر آغاز می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به این لینک، به صفحه ثبت پیش سفارش خرید این کنسول در وبسایت مایکروسافت مراجعه کنید.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده