بازی Project CARS 3 متاسفانه آن محصولی نیست که کاربران سبک ریسینگ منتظر آن بودند و  یک تجربه‌ی متوسط و معمولی به حساب می‌آید. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید. 

استودیو اسلایتلی مد (Slightly Mad Studios) جزو آن دسته از استودیوهایی است که در زمینه توسعه بازی‌های ماشین‌سواری، تبهر خاصی دارد. پس از توسعه دو نسخه از Need for Speed Shift، اسلایتلی مد به‌سراغ توسعه یک مجموعه مخصوص‌به خود رفت که تجربه‌ی جدید و سرگرم کننده‌ای را در اختیار کاربران علاقه‌مند به بازی‌های شبیه‌ساز قرار دهد.

در ادامه مجموعه Project CARS در سال  ۲۰۱۵ خلق شد و بازخوردهای خوبی را کسب کرد. به‌دنبال موفقیت نسخه اول، دو سال بعد Project CARS 2 هم توانست یک شبیه‌ساز خوش ساخت با شخصی‌سازی عمیق ماشین‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد. پس از گذشت سه سال، استودیو اسلایتلی مد با همکاری باندای ناکو اینترتینمنت (Bandai Namco Entertainment) نسخه سوم را روانه بازار کرده است.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

Project CARS 3 تفاوت‌های زیادی با دو نسخه پیشین دارد که اصلی‌ترین آن، تغییر سبک بازی از شبیه‌ساز به آرکید است. متاسفانه Project CARS 3 به خاطر مشکلات فنی خود به هیچ‌وجه همانند نسخه‌های پیشین مجموعه جذاب و سرگرم کننده نیست و یک عقب‌گرد برای سری پروجکت کارز به حساب می‌آید. پس از شروع بازی و شخصی‌سازی بسیار جزئی کاراکتر خود، وارد جهان بازی و حالت Career می‌شوید. Career Mode پروجکت کارز 3 را می‌توان اصلی‌ترین نقطه قوت آن دانست.

Project CARS 3 به خاطر مشکلات فنی خود به هیچ‌وجه همانند نسخه‌های پیشین مجموعه جذاب و سرگرم کننده نیست

این حالت از سه قسمت مختلف تشکیل شده است. قسمت اول شامل کلاس‌های رانندگی مختلف می‌شود. به‌عبارتی از کلاس E تا کلاس A برای شما بخش‌بندی شده که با ورود به هرکدام از کلاس‌ها، مسابقات متعددی را در کشورهای مختلف تجربه خواهید کرد. قسمت دوم و سوم هم همانند قسمت اول است با این تفاوت که قسمت دوم حالت Career با تمرکز روی ماشین‌های برند GT و قسمت سوم هم با تمرکز روی اتومبیل‌های مدرن طراحی شده است.

نمای داخل ماشین و رانندگی در هوای بارانی در بازی Project CARS 3

بعضی از چالش‌های هر مسابقه نیازمند این است که قواعد اتومبیلرانی را به‌صورت کامل رعایت کنید

بااین‌حال تمامی قسمت‌های حالت کریر بازی Project CARS 3 به یکدیگر مربوط هستند. برای اینکه به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، باید یک سری توکن مشخص کسب کنید. این توکن‌ها به‌واسطه‌ی انجام چالش‌های هر مسابقه به‌دست می‌آیند. البته استودی اسلایتلی مد گزینه‌ی دومی را هم برای آزادسازی مسابقات و کلاس‌های مسابقه‌ای درنظر گرفته است. بازیکنان با پرداخت پول داخل بازی که از لول‌آپ و انجام مسابقات کسب می‌کنند، می‌توانند مسابقات بیشتری را خریداری یا آن را خرج خرید اتومبیل جدید و ارتقای آن کنند.

استفاده از این نوع سیستم باعث شده تا بازیکن با دقت و توجه بیشتری به سمت مسابقات برود و برای کسب چالش‌ها، بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد. بعضی از این چالش‌ها نیازمند این است که قواعد اتومبیلرانی را به‌صورت کامل رعایت کنید. ازطرفی برای به‌دست آوردن توکن‌های آزادسازی سایر مراحل، حتما لازم نیست که مقام اول تا سوم را کسب کنید. کسب مقام برتر قطعا در XP که کسب می‌کنید، تاثیر گذار است، اما حرف اول و آخر را چالش‌های هر مرحله می‌زنند و کارهایی که برای کسب آن‌ها باید انجام دهید.

ماشین قرمز رنگ در حال ثبت رکورد در بازی Project CARS 3

Project CARS 3 به شما اجازه نمی‌دهد که آزادانه ماشین خود را ارتقا دهید

دراین‌میان اشاره کنم که بازی دارای یک سیستم کمکی است که در جریان آن می‌توانید هوش‌ مصنوعی سایر ماشین‌ها را تغییر دهید یا موارد کمکی مثل هدایت مناسب به هنگام رسیدن به پیچ پیست مسابقه را برای خود فعال کنید. این موارد باعث می‌شوند تا کاربران تازه‌وارد هم بتوانند به‌راحتی از گیم‌پلی بازی لذت ببرند. به‌لطف طراحی خوب ماشین‌ها، از نظر هندلینگ و هدایت خودرو، Project CARS 3 در سطح خوبی قرار داشته و هر ماشین، ساختار مخصوص‌به خود را دارد.

از آن‌جایی که با یک بازی آرکید طرف هستیم، Project CARS 3 دارای یک بخش شخصی‌سازی ظاهر اتومبیل است که نسبت‌به سایر بازی‌های AAA این سبک، گزینه‌ها و آیتم‌های تزئینی کمتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این در حالی است که سیستم ارتقای ماشین Project CARS 3 ساختار جالبی دارد و گزینه‌های متنوعی را هم برای ارتقا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نکته جالب بخش ارتقای ماشین‌ها، این است که نمی‌توانید آزادانه ماشین خود را ارتقا دهید.

رانندگی در تونل در بازی Project CARS 3

اگر اتومبیل مورد نظر از کلاس اصلی خود به یک کلاس بالاتر منتقل شود، برای مثال از کلاس E به D ارتقا پیدا کند، دیگر نمی‌توانید مسابقات کلاس E را انجام دهید. ازاین‌رو باید مجددا ارتقاهای ضعیف‌تر را خریداری کنید. Project CARS 3 محصولی نیست که بتوانید به سرعت پول کسب کنید و ماشین‌‌های جدیدی را خریداری کنید. پس ارتقای مناسب و دقت به این بخش، باعث صرفه‌جویی هزینه‌های شما در راستای ارتقای ماشین می‌شود. بااین‌حال همیشه خرید ماشین‌های جدید نیاز است، زیرا بعضی از مسابقات را باید حتما با مدل‌های خاصی تمام کنید. ازاین‌رو Project CARS 3 بازیکن را مجبور می‌کند تا ماشین‌هایی را خریداری کند که برای مسابقات نیاز است.

خرید اتومبیل‌ در بازی تاحدی آزادی عمل بازیکن برای خرید اتومبیل مورد علاقه خود را از بین برده است

این مورد تاحدی یک نقطه ضعف برای بازی به حساب می‌آید، زیرا آزادی عمل بازیکن برای خرید خودرو مورد علاقه‌اش را تاحدودی از بین می‌برد. جدا از حالت کریر، Project CARS 3 دارای دو حالت دیگر برای سرگرم کردن مخاطبان است. Rivals، همان چالش‌های هفتگی، روزانه و ماهیانه را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. با کسب عملکرد خوب در این چالش‌ها و کسب رتبه برتر، می‌توانید XP و پول بیشتری را کسب کنید.

این در حالی است که حالت آنلاین بازی از کیفیت پایین سرورها رنج می‌برد. در این حالت می‌توانید به‌سراغ رویدادهای زمانی بروید، لابی شخصی‌سازی شده مخصوص‌به خود را بسازید یا از بخش Quick Match به سایر لابی‌ها و مسابقات بپیوندید. مشکل اینجا است که زمان زیادی طول می‌کشد تا یک لابی پیدا شود و حتی پس از اتصال به سایر لابی‌ها، با وجود پینگ خوب میان بازیکنان، امکان دیسکانکت یا کیک شدن شما از لابی مورد نظر وجود دارد.

رانندگی با استون مارتین در یک پیست ساحلی در بازی Project CARS 3

پروجکت کارز 3 با اینکه از نظر گیم‌پلی و مسابقات خود کاربر را سرگرم می‌کند و حالت کریر هم به‌خاطر کلاس‌بندی ماشین‌ها متنوع جلوه می‌دهد، اما تیم سازنده می‌توانست از نوآوری‌های مختلفی برای بازی خود استفاده کند تا Project CARS 3 با تغییر سبک این مجموعه، بتواند تجربه‌ی جدیدی را هم ارائه دهد. بااین‌حال الهامات گرفته شده از سایر بازی‌های ریسینگ به‌خوبی نقش خود را ایفا می‌کنند، اما چیزی که باعث شده پروجکت کارز 3 به یک تجربه متوسط، معمولی و در اکثر اوقات خسته کننده تبدیل شود، عملکرد بصری و فنی آن است.

مشکلات فنی و بصری اصلی‌ترین ضربه را به بازی Project CARS 3 زده است

کافی است اولین مسابقه خود را آغاز کنید تا متوجه کیفیت پایین بافت‌های محیطی و همچنین کیفیت پایین طراحی ماشین‌ها شوید. این مشکل زمانی به بیشترین حد خود می‌رسد که باران شروع به بارش می‌کند. معمولا در بازی‌های ویدیویی، به‌واسطه‌ی باران و افکت‌های حاصل از آن می‌توان گرافیک بازی را چشم‌نواز‌تر کرد، اما در Project CARS 3 این اتفاق رخ نمی‌دهد و به‌خاطر وجود مشکلات فنی و تکنیکی، حتی در شرایط بارانی هم بازی از نظر بصری حرفی برای گفتن ندارد.

سبقت از سایر ماشین‌ها در بازی Project CARS 3

تمامی مشکلات فنی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا گیم‌پلی و جذابیت مسابقات زیر سایه مشکلات بازی پنهان شود و بازیکنان پس از گذشت چند ساعت از تجربه Project CARS 3، از آن خسته شوند. در بازی‌های ریسینگ، به‌خاطر نبود داستان و روایت داستانی، سرگرم کردن مخاطب به‌واسطه‌ی طراحی پیست‌ها، اتومبیل‌ها، محیط، مسابقات و موارد مشابه انجام می‌شود. ازاین‌رو ضعف در هر یک از این بخش‌ها که همانند یک چرخ‌دنده درحال حرکت هستند، در کارکرد سایر بخش‌ها هم اختلال ایجاد می‌کند. بااین‌حال بازی دارای سیستم آب و هوایی متغییر است و به هنگام مسابقات، باید آماده قرار گرفتن در شرایط بارانی هم باشید که در این مواقع، باید با احتیاط بیشتر رانندگی کنید.

صداگذاری تمامی ماشین‌ها هم به‌خوبی انجام شده است و در هنگام مسابقه دادن، به‌خوبی حس و حال مسابقه و اتمسفر پیست به بازیکن القا می‌شود

طراحی ماشین‌ها برای یک بازی آرکید قابل قبول است و بیش از ۲۰۰ ماشین مختلف در کلاس‌های متفاوت در اختیار بازیکنان قرار داده شده است. همچنین پیست‌های بازی هم تنوع بالایی دارند و باوجود تعداد بسیار زیاد مسابقات، تجربه‌ی یک مسابقه در یک پیست یکسان، موردی است که به ندرت به چشم می‌خورد. از نظر موسیقی Project CARS 3 در سطح خوبی قرار دارد و در تمامی مسابقات، شاهد پخش شدن موسیقی در پس زمینه هستیم و در منو‌های بازی هم موسیقی‌های مخصوصی پخش می‌شود.

رانندگی در هوای آفتابی در بازی Project CARS 3

این در حالی است که صداگذاری تمامی ماشین‌ها هم به‌خوبی انجام شده است و در هنگام مسابقه دادن، به‌خوبی حس و حال مسابقه و اتمسفر پیست به بازیکن القا می‌شود. بااین‌تفاسیر، مشکل اصلی بازی Project CARS 3 این نیست که سبک خود را از شبیه‌ساز به آرکید تغییر داده است، بلکه مشکلات فنی بسیاری است که مانع از لذت بخش بودن مسابقات و جلوه‌های بصری بازی شده است. بااین‌حال اگر گرافیک و بحث فنی یک بازی برای شما اهمیتی ندارد، پروجکت کارز 3 می‌تواند شما را سرگرم کند، در غیراین‌صورت، به هیچ‌وجه این بازی را پیشنهاد نمی‌کنم. 

بازی روی پلی استیشن 4 بررسی شده و کد بررسی بازی توسط ناشر در اختیار زومجی قرار داده شده است


منبع زومجی

Project CARS 3

برخلاف نسخه‌های پیشین مجموعه Project CARS، استودیو اسلایتلی مد این‌بار به‌سراغ سبک آرکید رفته است تا کاربران بیشتری را جذب Project CARS 3 کند. این در حالی است که باوجود تعداد بسیار زیاد مسابقات و سیستم ارتقای ماشین کارآمد، پروجکت کارز 3 از نظرفنی به هیچ‌وجه شبیه به یک بازی AAA نیست و نمی‌تواند تجربه‌ی مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهد.
محمد صادق تواضعی

6.5

نقاط قوت

  • + تعداد بسیار بالای مسابقات و تنوع آن‌ها به‌واسطه‌ی کلاس‌های متفاوت ماشین‌ها
  • + سیستم ارتقای اتومبیل کارآمد

نقاط ضعف

  • - بخش شخصی‌سازی کم جزئیات ماشین‌ها
  • - کیفیت بصری فوق‌العاده ضعیف
  • - عدم نوآوری
  • - سرورهای ضعیف بخش آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده