نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Tesla - تسلا

اخیرا فیلم Tesla با بازی ایثن هاک و کایل مک‌لاکلن به نمایش درآمد و به‌عنوان یک اثر بیوگرافی توانست امتیازهای نسبتا خوبی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم Tesla یا در زبان فارسی «تسلا» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی و درام شرکت آی اف سی فیلمز (IFC Films) است که به‌دست کارگردان هنرمند و با استعدادی به نام مایکل المیریدا، که در رزومه خود آثاری مانند فیلم Marjorie Prime (مارجوری پرایم)، فیلم Experimenter (آزمونگر)، فیلم Cymbeline (سیمبلین)، فیلم William Eggleston in the Real World (ویلیام ایگلستون در دنیای واقعی) و فیلم Hamlet (هملت) و غیره را دارد، ساخته شده است. در فیلم تسلا، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند ایثن هاک در نقش نیکولا تسلا، کایل مک‌لاکلن در نقش توماس ادیسون، ایو هیوسن در نقش ان مورگان، جیم گافیگن در نقش جورج وستینگهاوس، ابن ماس-بچراک در نقش سیگتی، هانا گراس در نقش مینا ادیسون، جاش همیلتون در نقش رابرت آندروود جانسون، جیمز اربانیاک در نقش پروفسور آنتونی، ربکا دایان در نقش سارا برنارت و لوسی والترز در نقش کاترین جانسون و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تسلا در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰ (۷ بهمن ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم ساندنس برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تاریخ ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) برای نمایش این فیلم در ایالات متحده تنظیم شده بود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۶۸ را از بین ۲۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود مایکل المیریدا بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم مایکل المیریدا به همراه اوری سینگر، کریستا کمپبل، آیسن رابینز، لاتی گرابمن و پر ملیتا فعالیت کرد. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. از طرف دیگر هم ۱۱۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر بیوگرافیکی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۶۱ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم Tesla در سینماهای آلمان و البته ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Tesla از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

نیکولا تسلا (با بازی ایثن هاک) که یک فرد درخشان و رویایی به حساب می‌آید، عمیقا تلاش می‌کند تا در نبرد سختی که قرار دارد پیروز شود و بتواند سیستم الکتریکی انقلابی خود را به ثمر برساند. بعد از این اتفاق، او با چالش‌های سخت‌تری با سیستم جدید خود برای انرژی بی‌سیم در سراسر جهان روبه‌رو شد. این فیلم تعامل‌های ناخوشایند تسلا با مخترع همکار خود یعنی توماس ادیسون (با بازی کایل مک‌لاکلن) و حامی خود یعنی جورج وستینگهاوس (با بازی جیم گافیگن) را نشان می‌دهد. درکنار این، موضوع دیگری که این فیلم مورد بررسی قرار می‌دهد، ارتباطی است که تسلا با غول مالی آن زمان یعنی جی. پی. مورگان (با بازی دانی کشاورز) دارد؛ فردی که دخترش به نام ان (با بازی ایو هیوسن) علاقه خیلی زیادی نسبت به این مخترع پیدا کرده است.

کایل مک‌لاکلن در حال نگاه کردن به چراغ روشن در فیلم Tesla

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Tesla بیندازیم:

کلینت ورثینگتون | کانسیکوئنس آو ساوند

۱۰۰ از ۱۰۰

چه در اینجا و چه در دنیای واقعی، تسلا افسانه‌ای‌تر از یک انسان است. ما فقط می‌توانیم او را ازطریق آن لنزهای پیچیده درک کنیم. المیریدا این مانع اساسی را که در فرمول آثار بیوگرافیکی وجود دارد، درک کرده است و با یک طراوت و شادابی خاصی داستان خود را به نمایش می‌گذارد.

دیوید رونی | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰

میزان هماهنگی داستان تسلا با جذابیت‌های همیشگی المیریدا در تک تک قاب‌های این اثر فلسفی، تامل برانگیز و سؤال برانگیز که پر از روح است، به وضوح دیده می‌شود.

چاک بوون | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

یک حس عمیقی از بی‌قراری و تنهایی در سرتاسر فیلم مایکل المیریدا وجود دارد؛ چیزی که نیروی تازه‌ای به ژانر آثار بیوگرافیکی می‌بخشد.

دن مکا | فیلم استیج

۷۵ از ۱۰۰

خلاقیت آشفته و شلوغی که در معرض نمایش قرار می‌گیرد، چیزی است که قابل تحسین است.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۷۰ از ۱۰۰

شاید شما با دیدن این فیلم، همه اطلاعات لازم را درباره تسلا به‌دست نیاورید (اینترنت به همین درد می‌خورد) اما با این وجود، شما با حضور او، احساس روشنایی می‌کنید.

ایثن هاک در یک اتاق با نور آبی در فیلم Tesla

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۷۰ از ۱۰۰

اینکه بخواهید روی فرکانس این فیلم قرار بگیرید و با آن پیش بروید، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. البته با این وجود، سیگنال‌های عجیبی که تسلا ساطع می‌کند، تا حدودی جذاب هستند.

لیاه گرین بلت | اینترتینمنت ویکلی

۶۷ از ۱۰۰

داستان خود تسلا در میان ترفندهای مختلف این فیلم (کنایه‌های مسخره به ویکی پدیا، یک سری بی‌محتوایی عمدی و موسیقی متن ناموزون) کاملا ناپدید شد؛ یک نور کوچک و درخشان، در میان منظره بزرگتری گم شد.

آدی رابرتسون | ورج

۶۵ از ۱۰۰

فیلم تسلا یک خودنمایی عجیب و غریبی دارد و احتمالا جالب‌تر و قانع‌کننده‌تر از یک فیلم تاریخی معمولی می‌تواند باشد.

جیک کویل | اسوسیتد پرس

۵۰ از ۱۰۰

با اینکه اغلب ایده‌های درون این فیلم جذاب و جالب هستند، اما به‌نظر می‌رسد که سعی دارد با مفهوم‌های سطح بالای خود، سطحی و نازک بودن خود را پنهان کند. این فیلم درست همانند یک تسلا بدون برق است.

ایمی نیکولسن | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

المیریدا مسیرهای را مقابل خودش قرار داده تا تسلا را به چند جهت مختلف بکشاند... البته به این نکته هم باید توجه داشت که با وجود مخاطبان و تماشاگران، المیریدا نمی‌تواند به هر هدفی که دوست دارد، برسد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Tesla نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب و در عین حال سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده