نویسنده: علی گودرزی
// شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

هرآنچه باید در مورد محفل جغد‌ها، دشمنان بازی جدید Batman بدانیم

به بهانه‌ی حضور پررنگ گروه محفل جغدها در بازی جدید بتمن، در این مطلب به مرور کوتاه داستان این گروه خوفناک و بی‌نهایت مرگبار می‌پردازیم. همراه زومجی باشید.

حدود ۶ سال پیش با انتشار بازی Batman Arkham Knight، پرونده‌ی سری آرکام و بازی‌های بتمن برای مدتی بسته شد. اثری که داستان این سری تحسین‌شده و پیشگام را به‌شکلی جانانه و شورانگیز، به‌پایان رساند و شوالیه‌ی تاریکی را به‌یک استراحت طولانی برد. راستش را بخواهیم، هم شما و هم من همه می‌دانیم که در اعماق وجود و احساسات گیمری‌مان، دلمان برای یک بازی بتمن‌محور تنگ شده است. به هر حال بتمن از آن مجموعه بازی‌ها نبود که به‌شکل سالیانه عرضه شود و تحولی که این سری در ژانر ‌Beat em Up ایجاد کرد و تاثیری که مجموعه‌ی آرکام روی خیل عظیمی از بازی‌های اکشن سوم‌شخص گذاشت، کاری کرد تا گیمرها با شنیدن نام یک «بازی جدید بتمن»، قند در دل‌هایشان آب شود و با آغوشی باز به‌استقبالش بروند. شرایطی که حالا دوباره حال‌وهوای حاکم بر هنر هشتم را فرا گرفته و استودیو WB Montreal هم به‌خوبی از آن آگاه است!

حدود ۳۳۰ روز می‌شود که تیم WB Montreal با ایما و اشاره‌های مختلف، توجه‌‌ها را به سمت مخلوق مرموز خود جلب کرده است. این استودیو که پیش‌تر مشغول ساخت یک بازی بتمن بوده، اثری که قرار بود در جریان The Game Awards 2017 رونمایی شود اما تولید آن لغو شد، حالا دوباره برگشته و با اشاره‌های خاصی که به ساخته‌ی جدید خود کرده، گیمرها را شدیدا به تکاپو انداخته است. تیم وارنر برادرز مونتریال که سابقه‌ی تولید اثر باکیفیت و جذاب Batman Arkham Origins را هم در کارنامه‌ی خود دارد، طی یک سال گذشته به انتشار اطلاعاتی پرداخته که خبر از «بتمن» بودن بازی بعدی آن‌ها می‌دهد. این تیم با انتشار تصاویر و سرنخ‌های مختلف، به‌شکلی تلویحی تایید کرد که دشمنان اصلی بتمن در بازی بعدی با محوریت این کاراکتر، گروه محفل جغدها (Court of Owls) خواهد بود.

وجود ارتباط میان بازی جدید استودیو WB Montreal و آرک داستانی محفل جغدها، قضیه‌ای بود که از میان توئیت‌های تیم تولید بازی، عکس‌های مختلف اعضای سازندگان بازی با محوریت جغدها و محفل‌ جغدها، توئیت‌های مختلف استودیو سازنده‌ی بازی و اشاره‌های مستقیم به این قضیه طی توئیت‌های روزهای پیش تیم سازنده‌ی اثر که به امروز ختم می‌شدند، همه به این موضوع تاکید می‌کردند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در یک مقاله‌ی کوتاه، به ماجراهای بتمن و این تشکیلات بی‌نهایت خطرناک و باستانی، نگاهی داشته باشیم و بیشتر با‌ آن‌ها آشنا شویم. همراه زومجی باشید تا در شبی که بتمن بالاخره پس از ۵ سال در DC Fandome بال‌های خود را دوباره باز می‌کند، داستان شوالیه‌ی تاریکی و محفل جغدها را مرور کنیم.

در این مطلب، محتوای داستانی کامیک‌های محفل جغدها/شهر جغدها و در کل، آرک داستانی Court of Owls اسپویل می‌شود

تصویری از پنل آغازین کامیک محفل جغدها

محفل جغدها (Court of Owls) نام یکی از خاندان‌های زیرزمینی و کهن مستقر در شهر گاتهام است که پیدایش آن‌ها به چندین و چند سال قبل از خیزش شوالیه‌ی تاریکی، به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی بازمی‌گردد. این گروه مخوف ابتدا در کامیک‌هایی با همین نام که در جریان آرک داستانی New 52 سال ۲۰۱۱ شکل گرفت، به‌دنبال‌کنندگان شوالیه‌ی تاریکی معرفی شد. ماجراهایی که توسط اسکات اسنایدر و گرگ کپالو که ۲ تن از برترین خالقان داستان‌های بتمن هستند، به‌رشته‌ی تحریر درآمد.

محفل جغدها یکی از خاندان‌های ثروتمند و بسیار قدرتمند مستقر در شهر گاتهام است. اگر فکر می‌کند که خانواده‌ی «وین» قدرتمندترین و بانفوذترین خاندان شهر گاتهام است، سخت در اشتباه هستید! در تک تک فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و تصمیم‌های عظیمی که برای شهر گاتهام گرفته می‌شود، می‌توانید رد پای این محفل را پیدا کنید. محفل جغدها یک خانواده‌ی بسیار قوی است که به‌مدت صدها سال، در سایه‌ها پنهان شده و منتظر یک زمان مناسب برای حکم‌رانی بر شهر گاتهام است. نفوذ بالای این شهر بر وضعیت گاتهام کاری می‌کند تا با خودتا فکر کنید که شاید گاتهام شهر بتمن نباشد؛ شاید گاتهام شهر خاندان وین نباشد. شاید محفل جغدها مالکان پنهان گاتهام باشند!

تمامی باورهای بتمن و تک تک مهارت‌های رزمی او، توسط اعضای محفل جغدها زیر سوال می‌روند!

این خاندان که تمامی کارهای خود را به‌شکلی زیرکانه و به‌لطف منابع مالی بی‌پایان خود پیش می‌برد، کثیف‌کاری‌ها و پاک‌سازی‌های به‌خصوصش را برعهده‌ی یک سری قاتل آموزش‌دیده و خبره با نام «تالون/Talon» گذاشته است. تالون‌ها یک‌سری نیروی زبده و پارتیزان‌هایی بی‌نهایت ماهر هستند که اهداف  سر راه محفل را به‌قتل می‌رسانند. قاتل‌هایی که تحت تاثیر یک سرم شیمیایی، تقریبا نامیرا می‌شوند و می‌توانند از مرگ بازگردند. نفوذ محفل جغذها و مجازاتگرهای ترسناکشان یعنی تالون‌ها، آفرینش یک افسانه‌ی بومی و کهن را در این شهر، رقم می‌زند. افسانه‌ای که به این شکل، سینه به سینه میان شهروندان گاتهام نقل می‌شوند:

مراقب محفل جغذها باش؛ محفلی که همه چیز را زیر نظر دارد. محفلی که در سایه‌ها و آنسوی دیوارهای آهکی، گاتهام را می‌گرداند. آن‌ها در قلبت، تو را زیر نظر دارند. آن‌ها در آرامشت (هنگام خواب) تو را زیر نظر دارند. حتی یک کلمه هم راجع به آن‌ها زمزمه نکن؛ وگرنه تالون را به دنبالت می‌فرستند!

نفوذ بالای خانواده‌ی وین، باعث رو در رو شدن برخی از اعضای این خانواده با محفل جغدها شده است. در روزی از روزهای زمستان سال ۱۹۲۲ میلادی، الن وین (Allan Wayne) که پدر جد بروس وین (بتمن) و یکی از معماران بزرگ شهر گاتهام به‌حساب می‌آید، درحالی که گویا مجنون شده و مشغول فرار از دسته‌های پرتعداد جغدها است، به سیستم فاضلاب شهر پرتاب شده و می‌میرد. الن وین پیش از مرگ خود، جغدهای بسیار زیادی را دیده بود و از وجود لانه‌های بسیار زیاد آن‌ها، متعجب و در پایان، مجنون شده بود! این پایان کار محفل جغدها و خاندان وین نبود. بروس حتی پیش از مرگ والدینش به دست «جو چیل»،‌ نشانه‌هایی از پرواز جغدها و لانه‌ی آن‌ها را اطراف محل زندگی‌اش پیدا کرده بود.

حضور جغدها در اطراف محل زندگی بروس وین پیش از مرگ والدین او

همین قضیه، از دلایلی بود که بروس، مرگ پدر و مادر خود را ورای یک زورگیری خیابانی ساده می‌دانست و آن را یک نتیجه‌ی یک دسیسه‌ی پشت‌ پرده و عمیق به‌حساب می‌‌آورد. قضیه‌ای که بتمن/بروس‌وین آن را در گفت و گو با نایت‌وینگ، اولین پرونده‌ی کارآگاهی زندگی‌اش قلمداد می‌کند.

پس از اینکه بروس وین از برنامه‌های خود برای تحول گاتهام رونمایی می‌کند، فعالیت گروه محفل جغدها شدت می‌گیرد. به‌هرحال عملکرد بروس وین روز به روز به‌محوبیت او اضافه کرده و این قضیه، محفل مخوف قصه‌ی ما را به‌حاشیه رانده بود. به‌همین منظور،‌ تالون‌ ویژه‌ی محفل با کشتن یکی از شهروندان گاتهام و کار گذاشتن نمونه‌ی DNA دیک گریسون/نایت‌وینگ در زیر ناخن مقتول، تمام نگاه‌ها را به بتمن و اعضای بت‌فمیلی، خیره می‌کند. قتلی که در پی آن، پیام «بروس وین فردا می‌میرد!» خودنمایی می‌کرد؛ پیامی که با استفاده از شعله‌های آتش به نمایش گذاشته شد.

اولین قتل گروه محفل جغدها در شهر گاتهام

کشته شدن یکی از شهروندهای گاتهام و وجود DNA نایت‌وینگ در صحنه‌ی جرم. نمایش مهارت بالای تالون در مبارزه با چاقو

دقیقا فردای آن روز، همان روز موعود که قرار بود در جریان آن بروس وین کشته شود، میلیونر شهر گاتهام با یکی از نامزدهای انتخابات شهرداری گاتهام یعنی «لینکلن مارچ» دیدار می‌کند. در جریان این دیدار است که تالون به بروس وین حمله می‌کند و مبارزه‌ی وین/تالون درمی‌گیرد. این تالون «ویلیام کاب» نام داشت و بروس پس از ناکام گذاشتن سوء قصد او، در پوشش بتمن به دنبال مخفی‌گاه این قاتل به‌شدت ماهر، راهی می‌شد. مسیری که بتمن را به یک مخفی‌گاه زیرزمینی و یک هزارتوی وحشتناک می‌کشاند.

مبارزه بتمن و تالون در کامیک محفل جغدها

در این هزارتو،‌ بتمن دوباره با ویلیام کاب/تالون روبه‌رو می‌شود. مبارزه‌ی بتمن با تالون یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های کامیک محفل جغدها است. در جریان این نبرد، تالون به‌شکلی تحسین‌برانگیز از پیچ‌وخم‌های هزارتوی محفل استفاده کرده و به شکار بتمن می‌پردازد. مهارت بالای تالون، بتمن را به خزیدن در سایه‌ها مجبور می‌کند. بتمن که نمی‌خواد به چنگ تالون بیفتد، تصمیم می‌گیرد که از این هزارتو فرار کند اما هر مسیری که بتمن انتخاب می‌کند، او را به یک مجسمه‌ی مرکزی می‌رساند؛ مجسمه‌ای عظیم از یک جغد که نشان می‌دهد بتمن هر کجا برود، باز هم زیر سایه‌ی محفل جغدها است و مسیرش به آن‌ها ختم می‌شود.

نمایش پیروزی تالون بر بتمن در نبرد این دو شخصیت

مبارزه‌ی بتمن و تالون، نه تنها از نظر فیزیکی بلکه از نظر روانی هم آسیب‌هایی شدید را به بتمن وارد می‌کند

مبارزه بتمن و تالون و پیروزی بتمن

در جریان نبرد بتمن و تالون در هزارتوی محفل جغدها، بتمن به وادی دیوانگی و جنون سقوط می‌کند. دقیقا مثل پدر جد خود یعنی آلن وین. اگر مبارزات بتمن و جوکر تنها در قالب یک‌سری نبرد ایدئولوژیک و روانی خلاصه می‌شدند، مبارزه بتمن و محفل جغدها نه تنها از نظر روانی/ایدئولوژیک، بلکه از نظر فیزیکی هم شوالیه‌ی تاریکی را با آسیب‌هایی بی‌نهایت جدی روبه‌رو می‌کنند. بتمن با دیدن هدف‌هایی که توسط تالون از بین رفتند، با دیدن اعضای پرتعداد و والا مقام محفل، با دیدن اینکه گاتهام طی تمامی این سال‌ها زیر نظر محفل گردانده می‌شد و با دریافت این حقیقت که گاتهام نه تنها شهر او که شهر محفل جغدها بوده است، شدیدا ناامید شده و خودش را می‌بازد. احساسی عمل کرده و در مبارزه هم شکست می‌خورد. نبرد بتمن با تالون جایی است که تمامی باورهای شوالیه‌ی تاریکی به چالش کشیده می‌شود. اگر بین توانست کمر بتمن را شکسته و او را زمین‌گیر کند، این تالون و محفل جغدها بودند که کمر باورهای بتمن را شکاندند!

از آنجایی که هر شکست بتمن او را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کند، شوالیه‌ی تاریکی در آخرین لحظات زندگی‌اش دوباره به میدان مبارزه برگشته و پس از شکست کاب، از آن هزارتو می‌گریزد و با تصمیم مبنی بر بازگشت و نابودی همیشگی محفل جغدها، به سمت مخفی‌گاه خود می‌رود. اینجاست که محفل جغدها پس از شکست کاب، نیروهای مرده‌ی خود را با استفاده از آن سرم به‌خصوص، زنده کرده و یک ارتش از تالون‌ها را به استقبال بتمن می‌فرستد!‌

بتمن پس از بازگشت و مطرح کردن تمامی این قضیه‌ها با نایت‌ونیگ، متوجه می‌شود که ویلیام کاب، جد دیک گریسون/نایت‌وینگ بوده و این در سرنوشت نایت‌ونیگ قید شده بوده که او در آینده، باید به تالون بعدی محفل جغدها تبدیل شود!

مبارزه بتمن با تالون‌ها در کاخ وین/غار بتمن

تالون‌ها پس از آفرینش دوباره در محفل، در قالب یک دسته‌ی پرتعداد به کاخ وین و غار بتمن حمله می‌کنند. نبردی که در جریان آن، بتمن از نقطه ضعف تالون‌ها یعنی «سرما» استفاده کرده و با پایین آوردن دمای غار خود و پس از پوشیدن یک زره بزرگ و مقاوم، با دسته‌ای عظیم از تالون‌ها پنجه در پنجه می‌اندازد. پس از مبارزه‌ی بتمن با ارتش تالون‌ها و تحلیل اطلاعاتی که از این مبارزه به‌دست آورده، به بیمارستان کودکان ویل‌اُوود (Willowwood) می‌رود. این بیمارستانِ روان‌درمانی، حالا یک خرابه‌ی کامل است اما در آن یک نفر حضور دارد؛ لینکلن مارچ!

لینکلن مارچ همان شخصی است که پیش‌تر به او اشاره کردیم و از این گفتیم که او در انتخابات شهرداری گاتهام به عنوان یکی از نامزدها و رقیبان بروس وین، حضور داشته است. مارچ که با یک لباس مجهز با شمایل تالون‌ها به استقبال بتمن آمده، با او وارد مبارزه می‌شود و از نام واقعی‌اش هم رونمایی می‌کند؛ توماس وین جونیور! بله لینکلن مارچ که توماس وین جونیور باشد، در واقع برادر بروس وین بوده که در گذشته‌ای دور و به شکلی ناقص، به‌دنیا آمده و پس از اینکه در این بیمارستان روانی در اعماق درد و رنج بزرگ می‌شود، به محفل جغدها می‌پیوندد. در آنجا کشته می‌شود و پس از بازگشت از مرگ، به موجودی که لینکلن مارچ باشد، تبدیل شده و با یک زره تالون‌مانند عظیم، به استقبال شوالیه‌ی تاریکی می‌رود تا انتقام تیره‌روزی‌ها و زندگی سراسر بدبختی خود را از آخرین عضو خانواده‌ی وین بگیرد! چرا که از نظر او، بروس برادرش که توماس باشد را در زمانی که به او نیاز داشت، ترک کرد و این محفل جغدها بود که توماس را نجات داد!

نبرد بتمن و لینکلن مارچ

مبارزه‌ی بتمن و توماس وین جونیور (لینکلن مارچ) بتمن را تا سر حد مرگ به چالش کشیده و به او حتی تا پای جان باختن، آسیب می‌زند!

مبارزه بتمن و توماس وین جونیور

بتمن در این مبارزه پیروز می‌شود و نبرد عظیم او و برادرش پس از یک انفجار بزرگ، به پایان می‌رسد. بروس از این انفجار جان سالم به در می‌برد اما به‌نظر می‌رسد که توماس در آن انفجار، جان خود را از دست داد. دو کامیک حدودا ۲۰۰ صفحه‌ای Court of Owls و City of Owls در این بخش، مبارزه‌ی مستقیم بتمن و محفل جغدها را به پایان می‌رساند. در نقطه‌ای که بتمن صرفا از محل انفجار فرار کرده و محفل جغدها «فعلا» دست از سر شوالیه‌ی تاریکی برمی‌دارند.

پرونده‌ی محفل جغدها در کامیک‌های بتمن هرگز بسته نشده است. این گروه حالا و در داستان‌های جدید بتمن، قوی‌تر از همیشه شده‌ و حتی تشکیلاتی با نام پارلمان جغدها هم در داستان‌های بتمن معرفی شده است. همانطور که این مطلب را خواندیم و دنبال کردیم، نبرد بتمن و محفل جغدها، یک داستان شدیدا پتانسیل‌دار است و تولید یک بازی ویدیویی از آن، واقعا هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. هنوز مشخص نیست که نقش محفل جغدها در بازی جدید برادران وارنر (که احتمالا شوالیه‌های گاتهام «Gotham Knights» نامیده شود) چقدر زیاد خواهد بود؛ با این وجود، مشخص است که محفل جغدها در این بازی یکی از محورهای اصلی و پیش‌ران قصه خواهد بود و باید ببینیم که تیم تولید اثر، تا چه اندازه‌ای از پتانسیل این داستان استفاده کرده و این اقتباس را به‌چه صورتی برپا خواهد کرد. محفل جغدها در بازی Lego DC Super-Villains و انیمیشن Batman vs. Robin حضور داشتند و آن‌ها را در اقتباس‌های غیر ویدیوگیمی مدیاهای سرگرم‌کننده دیده‌ایم. امسال گویا شاهد خودنمایی آن‌ها در ویدیوگیم باشیم.

نظر شما چیست؟ آیا از اقتباس ویدیو گیمی محفل جغدها رضایت دارید؟ چه مواردی را دوست دارید در بازی بتمن ببینید؟ آیا فکر می‌کنید که محفل جغدها دشمنان اصلی بتمن در این بازی خواهند بود یا اینکه دوباره با افرادی مثل جوکر روبه‌رو خواهیم شد؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده