نویسنده: مرتضی سیاح
// چهار شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

بهترین بازی های سوپر ماریو در تمام دوران

در این مطلب به مجموعه محبوب سوپر ماریو می‌پردازیم و ده بازی برتر این مجموعه را که طرفداران این بازی را شیفته خود کرده‌اند، مرور می‌کنیم. با زومجی همراه باشید. 

حتما همه با این شخصیت سیبیلوی صنعت بازیهای ویدئویی آشنایی دارید. لوله‌کش مشهور به‌دست شرکت ژاپنی نیتِندو (Nintendo) خلق شد که ابتدا به‌عنوان تولید کننده‌ی کارت‌های بازی فعالیت می‌کرد، و اولین‌بار در سال 1981 در بازی دانکی کونگ (Donkey Kong) با نام مرد پرشی پا به دنیای سرگرمی گذاشت. چند سال بعد بازی سازان نینتندو با انتشار بازی برادران سوپر ماریو (Super Mario Brothers) که انقلابی در تاریخ بازی‌های ویدئویی بود، شخصیت مرد پرشی را که حالا نام ماریو به خود گرفته بود کامل‌تر کردند و پدیده‌ای رو خلق کردند که پایه‌گذار بسیاری از سبک‌ها، شخصیت‌ها و داستان‌های موجود در گِیم‌های پس از خودش بود.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

حالا بیش از سی سال از عرضه اولین نسخه این سری بازی‌ها می‌گذرد و شاید نسل جدید که حالا در ذرق و برق دنیای بازیهای مدرن گم شده است، اطلاع اندکی از این بازی داشته باشد. اما سوپر ماریو دلیل عاشق شدن اکثر نوجوان‌های دهه‌ شصتی‌ و هفتادی‌ به صنعت بازی های ویدیویی تو ایران بود. با ما در مرور این فهرست که به معرفی ده تا از بازی‌های برتر مجموعه ماریو پرداخته‌ایم همراه باشید.

ماریو در بازی برادران سوپر ماریو

۱۰- Super Mario Bros

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۸۴

همه چیز از این بازی شروع شد. قبل از این بازی شخصیت ماریو در سه بازی دیگر که با استفاده از دستگاه‌های آرکِید (arcade games) بازی می‌شد، حضور داشت، اما این اولین بازی‌ای بود که این شخصیت رو به یک نام جهانی در دنیای گِیم تبدیل کرد. این لوله‌کش ایتالیایی در این بازی به‌ همراه برادر خود لوییجی باید از شهر نیویورک دربرابر موجوداتی که از فاضلاب بیرون می‌آیند محافظت کند. این نسخه در تبدیل صنعت بازی به‌عنوان یک رسانه کمک زیادی کرد و الهام بخش هزاران بازی پس از خود بود. طراحی فوق‌العاده مراحل بازی و سبک هنری بی‌نظیر آن به نمادی در بازی‌سازی تبدیل شد که هنوز هم از آن برای آموزش طراحی بازی استفاده می‌شود.  

سوپرماریو بهمراه دستگاه فلاد

۹- Super Mario Sunshine

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۲

داستان بازی از این قراره، وقتی ماریو و پیچ سرانجام به تعطیلات می‌روند، آن‌ها به جزیره دِلفینو (Delfino) می‌رسند اما زمانیکه می‌فهمند یک ماریوی دغل‌بازِ جعلی دردسر درست کرده و کل جزیره را به هرج‌و‌مرج کشیده است، تعطیلات ماریو به کلی نابود می‌شود. در مقایسه با بازی‌های قدیمی‌تر، Sunshine گِیم پلی نامتعارف‌تری دارد، بیشتر روی اسلحه ماریو به‌نام FLUDD که یک دستگاه واتر جت چندکاره‌ است کار شده و از محیط سه‌بعدی برخوردار است. یک بازی پر از رنگ، سرگرم کننده و پر از جنب و جوش که این اشتیاق را در ما باقی می‌گذارد که بخواهیم دوباره به جزیره دلفینو برگردیم.

سوپر ماریو در بازی سوپرماریو3دی ورلد

۸- Super Mario 3D World

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۳

کنسول بازی وی یو (Wii U)، یک کنسول جالب توجه بود اما کتابخانه‌ی عناوین در آن مشکلات زیادی به همراه داشت. سوپر ماریو 3دی ورلد یکی از معدود دلایلی بود که واقعا گیمرها را برای خرید این کنسول قانع می‌کرد. مراحل بازی خیلی پیچیده نبود اما هنوز دلایلی وجود داشت تا با این بازی سرگرم شویم، مانند کشف مکان‌های مخفی و به‌دست آوردن ستاره‌های سبزِ پاوِر، و اما آن چیزی که واقعا این بازی را جذاب می‌کرد قابلیت بازی همزمان با پلیرهای دیگر بود، تو این بازی پلیرها می‌توانستند سر امتیازها با هم رقابت کنند و یکدیگر را از بالای صخره‌ها به پایین پرتاب کنند. بعضی مواقع شاید همه آن چیزی که از یک بازی ماریو می‌خواستیم همین بی شیله پیله بودن و سادگی بازی بود.   

شخصیت های کارتونی بازی سوپرماریو ورلد 2

۷- Super Mario World 2: Yoshi’s Island

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۱

این بازی از منحصربه‌فرد ترین بازی‌های ماریوست. گیمر در نقش یوشی که به رنگ‌های مختلفی وجود دارد باید از بِیبی ماریو محافظت کند، روش محافظت کردن به این صورت است که یوشی دشمن‌ها را می‌خورد یا آن‌ها را به تخم مرغ تبدیل می‌کند. در این بازی به‌جای استفاده از تکنیک‌هایی مثل پریدن که در پلتفرهای قبلی وجود داشت، یوشی از زبانش یا تخم‌مرغ‌ها یا تجهیزاتی مکانیکی استفاده می‌کند تا موانع را پشت سر بگذارد. باید از موسیقی جذاب بازی و همینطور سبک و سیاق هنرمندانه بازی نیز گفت که فراموش نشدنی است.

ماریو در بازی سوپرماریو میکر

۶- Super Mario Maker

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۸۸

سال‌ها طول کشید تا به بازی‌ای برسیم که خودمان در آن بتوانیم مراحل را خلق کنیم. حالا نوجوان‌های دهه ۸۰ میلادی که دوران میانسالگی خود را می‌گذراندند، می‌توانستند در این بازی به این آرزوی خود دست یابند. گیمر تقریبا به هر آیتمی از بازی مانند: بلوک‌ها، دشمن‎ها، و پاورها دسترسی دارد و این قابلیت را دارد تا همیشه محتویات قلب را بسازد، مانند قارچ و بلوک‌های ریکاوری و چیزهای دیگر. انتشار این نسخه بی شک بهترین راه برای تجلیل از سی و پنجمین سالگرد لوله کش بود.

ماریو در بازی سوپرماریوگلکسی 2

۵- Super Mario Galaxy 2

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۷

اگر مثل بیشتر افراد سوپر ماریو گالکسی (Super Mario Galaxy) شما را راضی نکرد، حتما می‌دانید که دنباله‌ی آن همه آنچه در نسخه‌های پیشین در حد عالی وجود داشت، یکجا با خود به همراه داشت و حتی آن‌ها را با کیفیت بهتری ارائه داد. بازی‌ای که با دنیاهای رویایی خودش و طراحی خلاقانه مراحل، شگفتی و هیجان گیمرها را برانگیخت. موسیقی بازی نیز مانند نسخه قبلی عالی است. این بازی همه آنچه را که از ماریو می‌خواهید در خود دارد و این می‌تواند لبخند رضایت را روی صورت شما بنشاند.

سوپر ماریو در جنگ با دشمن در بازی سوپرماریو ورلد

۴- Super Mario World

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۲

دهه‌ها پس از انتشار این بازی، این عنوان هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های ویدئویی تمام دوران شناخته می‌شود. دنیای سوپر ماریو برای اولین‌بار به‌صورت شانزده بیتی برای کنسول SNE نیتندو وارد بازار شد. در این بازی گیمرها برای اولین‌بار با شخصیت یوشی آشنا می‌شوند. حرکت جالبِ شنل که کاربرد آسانی دارد، در این بازی تازگی داشت. دنیای سوپر ماریو، اوج خلاقیت سازندگان نینتندو بود و نسخه‌ای است که هر طرفدار ماریو باید آن‌ را بازی کند.

ماریو در بازی سوپر ماریو اودیسه

۳- Super Mario Odyssey

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۷

 سوپر ماریو اودیسه فقط یکی از بهترین بازی‌هایی نبود که برای جدیدترین کنسول نیتندو یعنی سوییچ (Switch) عرضه شد، بلکه یکی از بهترین بازی‌های ۲۰۱۷ بود. در اینجا ماریو به همراه یار جدید خود یعنی کَپی مجبور است برای پیدا کردن پیچ به دور دنیا سفر کند، آن هم پس از اینکه برای بار هزارم دربرابر بازر و جلوگیری از ربودن پیچ توسط آن ناکام می‌ماند. پس از کمی بازی کردن می‌بینید که هیجان زیادی در شما به‌وجود می‌آید. برای کشف هر یک از دنیاها بازی مدام به شما با هزاران پاور مون، پاداش می‌دهد. با پس زمینه موسیقی جَزِ هیجان انگیز، سوپر ماریو اودیسه در ما تبدیل به خوره‌ای می‌شود که هیچ وقت نمی‌خواهیم از بازی کردن آن دست برداریم.

سوپر ماریو و پیچ

۲- Super Mario 64

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۴

از زمان انتشار، این بازی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازی‌های عرصه‌ی ویدیو گِیم شد. درواقع این نسخه انقلابی در انتقال بازی از پلتفرم ۲ بعدی به ۳ بعدی بود، بدون اینکه هسته‌ی گیم‌پلی بازی دچار مشکل شود، موضوعی که برای سالیان مجموعه ماریو سعی داشت به آن تحقق بخشد. پس از این همه سال هنوز هم نمی‌توانیم جلوی وسوسه‌ی خودمان را بگیریم و موقع بازی کردن، از کشف مکانهای خیال‌انگیز دست برداریم، مثل میدان جنگ باب-اومب، خلیج جولی راجر یا سرزمین گدازه می‌شود. در مورد نحوه بازی کردن سوپر ماریو ۶۴ و گیم‌پلی جذاب آن مدت‌ها صحبت کرد، اما اگر جز فن‌های سوپر ماریو هستید اما هنوز این نسخه را بازی نکرده‌اید، باید بدانید که از یکی از بزرگ‌ترین جذابیت‌های زندگی‌ خود غافل شده‌اید.

قبل از اینکه به سراغ برترین بازی سوپر ماریو برویم، مطابق همیشه بعضی دیگر از بازی‌های خاطره‌انگیز این مجموعه را معرفی می‌کنیم:

  • Super Mario Land 2: Six Golden Coins (سوپر ماریو لند ۲: ۶ گلدن کوینز)،
  • New Super Mario Bros. U Delux،
  • Super Mario Galaxy (سوپر ماریو گالکسی)،
  • Super Mario Bros 2 (برادارن سوپر ماریو 2)، 
  • [Donkey Kong [Game Boy (دانکی کونگ، گِیم بوی).

سوپر ماریو و سایر شخصیت های کارتونی در سوپر ماریو 3

۱- Super Mario Bros 3

توسعه‌دهنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

متاکریتیک: ۹۴

برادران سوپر ماریو ۳ یکی از معدود بازی‌هایی است که گذر زمان نتوانسته آنرا به کام فراموشی بسپارد. این بازی نه‌تنها یکی از شوخ‌طبع‌ترین بازی‌های سوپر ماریو که می‌شود گفت یکی از چالش‌‌برانگیزترین آن‌ها نیز به حساب می‌آید. بعضی مراحل صرفا برای خوش‌گذرانی طراحی شده است مانند مراحل آبی و رودریویی با ماهی‌های چیپ چیپ، یا سفینه هواییِ بهم ریخته و پر هرج‌و‌مرج که توپ‌ها و شعله‌افکن‌های آن از هر طرف آتش به پا می‌کنند. از طرفی نباید از قابلیت بازی چند نفره غافل شد که با آن می‌توانیم با دوستان خود همکاری یا رقابت کنیم. با موسیقی پس زمینه‌ی فوق‌العاده، برادران سوپر ماریو ۳، بزرگ‌ترین ماجراجویی سوپر ماریو است، که توانست ماجرای ماریو رو همچنان به خوبی دنبال کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده