نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

دی سی رویداد چاپ نشده‌ی آلن مور را منتشر خواهد کرد

مدت‌ها قبل آلن مور ایده کراس اوری را برای شرکت دی سی مطرح کرد که Twilight of the Superheroes نام داشت؛ ایده‌ای که هیچوقت به سرانجام نرسید. حالا قرار است چاپ شود.

آلن مور افسانه‌ای و جادوگر دنیای کمیک، پیش از اینکه مجموعه Watchmen را اختراع کند یا حتی نزاع عمومی او با شرکت دی سی کامیکس آغاز شود، یک ایده جاه‌طلبانه داشت؛ او قصد داشت که یک کراس‌اور بسازد که در آن فقط افسانه‌ها حضور داشته باشند. این رویداد که Twilight of the Superheroes نام داشت، هیچوقت حتی روی یک صفحه هم پیاده نشد و در حد یک ایده باقی ماند. حتی خود DC هم به آن چراغ سبز نشان نداد. اما به‌خاطر شهرت و محبوبیتی که مور به‌دست آورده بود و ایده‌های داستانی فوق‌العاده‌ای داشت، طرفداران از همان زمان مدام به این ایده فکر می‌کردند و دوست داشتند که روزی روی صفحات کمیکی آن را ببینند.

حالا در جدیدترین اخبار دنیای کمیک، نه‌تنها قرار است رویداد Twilight of the Superheroes توسط شرکت دی‌سی کامیکس منتشر شود، بلکه این ناشر اعلام کرده که قصد دارد نسخه کامل مور را که برای این مجموعه عنوان کرده بود، در یک نسخه هارد کاور منتشر کند. شرکت دی سی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد دارد که در ماه دسامبر سال جاری، کتاب ۵۲۰ صفحه‌ای و هارد کاور DC Through the '80s: The End of Eras را منتشر کند که قیمت ۴۹.۹۹ دلار را دارد. در بخش بیشتر این کتاب ما شاهد کمیک‌های خیلی خاص و نمادین مانند خط داستانی Whatever Happened to the Man of Tomorrow? از آلن مور خواهیم بود.

درکنار این خط داستانی، قسمت ۵۰۰ سری کتاب کمیک Detective Comics، قسمت ۲۹۶ تا ۲۹۸ مجموعه The Flash، قسمت ۵۴ و ۵۵ مجموعه Jonah Hex، قسمت ۳۱۱ و ۳۱۲ سری کتاب کمیک Wonder Woman، به همراه یک سری مقاله‌های جدید توسط جی. ام. دماتیس، اندی کوبرت و غیره هم قرار داشته باشد. همان‌طور که بالاتر هم گفته شد، «متن کامل پیشنهاد افسانه‌ای آلن مور از خط داستانی Twilight که هیچوقت منتشر نشده بود» هم در این کتاب قرار دارد. حالا این سؤال به وجود می‌آید که دقیقا چه چیزی در داستان پیشنهاد مور وجود داشت؟ داستان این رویداد حول محور دو شخصیت جان کنستانتین و ریپ هانتر می‌چرخید.

بتمن و سوپرمن در حال درگیر شدن

آن‌ها به زمان حال سفر کردند؛ آن هم درحالی‌که اطلاعات کاملی از آینده بالقوه داشتند. در آن دنیای ایجاد شده، ابرقهرمانان تبدیل به خاندان پادشاهی شده بودند و بر سیاره فرمانروایی می‌کردند؛ گروه‌هایی مانند خاندان فولادین (که توسط سوپرمن و واندر وومن که حالا با هم ازدواج کرده بودند، اداره می‌شد) و خاندان رعد و برق (که همان خانواده مارول بود). هیچ کدام از شخصیت‌های دنیای دی‌سی در این مجموعه کنار گذاشته نشده بود؛ زیرا اعضای تیم تین تایتانز و همچنین جاستیس لیگ، هرکدام گروه‌های مخصوص به خودشان را داشتند. دراین‌میان قهرمانان دیگری هم بودند که قدرت ابرانسانی نداشتند و توسط خود دارک نایت هدایت می‌شدند.

درکنار این‌ها، تمام بیگانه‌هایی که در زمین زندگی می‌کردند، از جمله ارتش گرین لنترن، مارشن‌ها و تاناگرین‌ها هم در این داستان حضور داشتند. در ادامه داستان حتی ممکن بود که شخصیت‌های مختلفی مانند کاراگاه چیمپ و مردان فلزی اضافه شوند؛ حتی این امید هم وجود داشت که اشخاصی مانند شدو، داک سوج و تارزان هم به میان بیایند (البته مشروط بر اینکه در حوزه عمومی باشند). در پایان این مجموعه قرار بود داستان به‌گونه‌ای پیش بروند که میان تمام این گروه‌ها و جناح‌ها نبرد بزرگی به راه بیفتد. در نتیجه هم تمام قهرمانان جان خود را از دست می‌دادند و مردم سیاره زمین آزادی جدیدی را پیدا می‌کردند؛ افرادی که در دنیایی خالی از ابرقهرمانان زندگی می‌کردند.

همین خط داستانی، احساسات و افکار مور را نسبت به ابرقهرمانان و جایگاه آن‌ها در فرهنگ عامه، بسیار واضح‌تر می‌کند. مور در معرفی داستان پیشنهادی خود چنین نوشته است:

یک کراس‌اور بزرگ و عالی می‌تواند شبیه به این داستان خاص باشد. این کراس‌اور باید یک دلیل منطقی و عقلانی برای رخ دادن داشته باشد که این شخصیت‌ها و عنوان‌ها مقابل هم قرار بگیرند. بنابراین، خوانندگانی که دوست دارند یک عنوان جدید را به‌عنوان نتیجه این کراس‌اور انتخاب کنند یا برعکس، این حس را نداشته باشند که به‌خاطر یک سری ارتباط‌های خیلی کم بین خطوط استانی، مورد خیانت قرار گرفته‌اند؛ چیزهایی که در بهترین حالت، الکی و در بدترین حالت، اصلا وجود ندارند. این کراس‌اور باید یک زمینه قدرتمند و منطقی را به وجود بیاورد که به واسطه آن یک سری مجموعه‌های جدید تولید شوند یا حتی قدرت این را داشته باشد که مجموعه‌های قدیمی به واسطه آن بازسازی شوند. البته آن هم به روشی که مشخص نشود شما از ابتدا همین قصد را داشتید و مخاطب حس کند که دارد به شعورش توهین می‌شود.


منبع comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده