نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۱

اپیک گیمز در پی حذف فورتنایت از اپ استور و گوگل پلی از اپل و گوگل شکایت کرد

بعد از اینکه اپل و گوگل به‌دلیل زیر پا گذاشتن قوانین اقدام به حذف بازی فورتنایت از فروشگاه‌های اختصاصی خود کردند، اپیک گیمز شکایت نامه رسمی خود را حول محور «رفتار ضد رقابتی» علیه دو غول بزرگ تکنولوژی تنظیم کرد.

اپیک گیمز (Epic Games) در واکنش به حذف بازی پرطرفدار Fortnite از فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی استور، یک شکایت نامه رسمی را علیه این دو شرکت در ایالت کالیفرنیا تنظیم کرده است. براساس مواد اشاره شده در این شکایت، اپل بار دیگر به اتهامی که قبلاً هم با آن مواجه شده بود، یعنی «جلوگیری از حق رقابت، کنترل بازار و خفه کردن نوآوری در شرکت‌های کوچکتر» تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

در شکایت قانونی Epic نوشته شده: «اپل به‌جای تحمل این رقابت سالم و تلاش برای رقابت جهت کسب شایستگی بیشتر، با حذف اپلیکیشن Fortnite از فروشگاه اپ استور رفتار ضد رقابت‌طلبانه‌ای را از خود نشان داده است. در پی این تصمیم، بازیکنان و کاربران جدید، قادر به دریافت این برنامه در پلتفرم iOS نبوده و افرادی که قبلاً بازی را در گوشی‌ها و تبلت‌های خود ذخیره کردند نیز امکان به‌روزرسانی بازی جهت استفاده از آن را نخواهند داشت.»

کمپین Free Fortnite در اعتراض به اپل و گوگل

در ادامه‌ی متن شکایت نامه اپیک می‌خوانیم:

«علاوه‌بر این، بازیکنی که قبل از اعمال این تصمیم به‌صورت کاملاً قانونی Fortnite را در گوشی هوشمند خود ذخیره کرده، نه به‌صورت خودکار و نه با جستجوی نسخه‌ی جدید برنامه در اپ استور قادر به استفاده از این بازی نخواهد بود. حذف فورتنایت از فروشگاه اپل، نمونه‌ی دیگری از رفتار قدرت طلبانه‌ی اپل در بازار مصرف و تحمیل محدودیت‌های غیرمنطقی و همچنین انحصارطلبی ۱۰۰ درصدی این شرکت در بازار پرداخت‌های درون برنامه‌ای است.»

این دادنامه با اشاره به «اقدامات اپل در راستای انحصار طلبی غیرقانونی در تمامی جنبه‌های بازارِ مصرف»، به نرخ مالیات ۳۰ درصدی کلیه‌ی مبالغ پرداختی کاربران، اعم از خرید اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای در فروشگاه‌های این شرکت پرداخته و پیامدهای رفتار ضد رقابت طلبانه اپل را متوجه تمامی بخش‌های این صنعت می‌داند.

 اپیک گیمز همچنین ویدیویی را با شعار «به جنگ بپیوندید و از تبدیل شدن سال ۲۰۲۰ به ۱۹۸۴ جلوگیری کنید» منتشر کرده است که به وضوح تریلر سال ۱۹۸۴ اپل را به سخره می‌گیرد. این تریلر بازیکنان را به نبرد با اپ استور می‌برد و بازیکنان را به استفاده از هشتگ #FreeFortnite دعوت می‌کند.

دانلود از آپارات

اما شکایت حقوقی اپیک تنها به اینجا ختم نشده و پای گوگل را هم به این مسئله باز کرده است. بعد از اینکه گوگل نیز به‌دنبال اپل اقدام به حذف این برنامه از فروشگاه پلی استور کرد، Epic شکایت نامه حقوقی جداگانه‌ای را علیه این شرکت تنظیم کرده است. در این درخواست نوشته شده:

« Google با استفاده از موانع قراردادی  و فنی بی‌شماری که بر سر راه توسعه‌دهندگان و ناشران مستقل قرار داده، به‌طور کلی حق رقابت در جامعه‌ی بزرگ دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید را از میان برداشته است.»

حذف فورتنایت از فروشگاه های اپ استور و پلی استور

«رفتار این شرکت عملاً تمامی توسعه‌دهندگان و کاربران اپلیکیشن‌های اندروید را به سمت «فروشگاه» انحصاری خود، یعنی Google Play Store سوق داده و با قرار دادنِ یک واسطه اجتناب ناپذیر میان توسعه‌دهندگان و کاربران محصولات اندرویدی، به تمامیت طلبی و انحصارگرایی در این بازار می‌پردازد. گوگل از این جایگاه برای تحمیل مالیات‌های ناعادلانه به ناشران و توسعه‌دهندگان سوء استفاده کرده و سود قابل توجهی را از تک تک اپلیکیشن‌های این پلتفرم طلب می‌کند.»

موضوع از این قرار است که اپیک گیمز روش جدیدی با نام Epic Direct Payment را به بازی فورتنایت اضافه کرده است. در این روش در صورتی که از پرداخت درون برنامه‌ای اپیک استفاده کنید، می‌توانید وی‌باکس‌ها را به‌جای ۱۰ دلار، ۸ دلار خریداری کنید. این موضوع برخلاف قوانین اپ‌استور و گوگل پلی است.

دفاع تیم سویینی از اقدام حقوقی Epic Games

اما در جدیدترین اخباری که در ارتباط با این موضوع منتشر شده، تیم سویینی (Tim Sweeney) مدیرکل اپیک به‌صورت عمومی به اظهارنظر در خصوص وقایع اخیر پرداخته و از تصمیم شرکت برای پیگیری حقوقی مسئله حمایت کرده است. Sweeney در رشته پیام‌هایی که ازطریق اکانت شخصی خود در توییتر منتشر کرده می‌نویسد:

«در ابتدایی‌ترین سطحی که می‌توان به این مسئله نگاه کرد، ما در حال دفاع از مصرف کنندگانی هستیم که اقدام به خرید گوشی‌های هوشمند شخصی خود کرده و این حق را دارند که از فروشگاه‌ها و بسترهای مورد نظر خود، به نصب برنامه در این گوشی‌ها بپردازند. سازندگان این برنامه‌ها باید از این حق برخوردار باشند تا محصولات تولیدی خود را به شکلی که خود تمایل دارند به بازار عرضه کرده و به تجارت و رقابت در این بازار بپردازند.»

در ادامه باید دید که بالاخره این کشمکش‌ها به کجا رسیده و آیا مجدداً شاهد بازگشت فورتنایت به فروشگاه‌های اندروید و iOS خواهیم بود یا شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد. نظر شما کاربران زومجی در خصوص مسائل مطرح شده پیرامون این قضیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده