نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۵

ارائه کیفیت 4K در پلی استیشن 5 برای برخی توسعه‌دهندگان دشواری ایجاد کرده است

AestheticGamer در جدیدترین اظهارنظر خود، درباره قیمت احتمالی کنسول‌های جدید و مشکلاتی که پلی‌استیشن 5 در ارائه‌ی رزولوشن 4K واقعی برای یک سری بازی‌ها داشته، صحبت کرده است.

درحالی که هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه هردو کنسول نسل نهمی سونی و مایکروسافت اعلام نشده، حداقل از این موضوع مطلع هستیم که در حال نزدیک و نزدیک‌تر شدن به این تاریخ هستیم. مایکروسافت اعلام کرده که ایکس‌باکس سری ایکس در زمان نامشخصی از ماه نوامبر به بازار عرضه خواهد شد؛ از سوی دیگر انتظار می‌رود که سونی هم بازه‌ی مشابهی را برای آغاز فروش پلی‌استیشن 5 در نظر بگیرد. اما در این فاصله، همچنان گمانه زنی‌های زیادی در خصوص قابلیت‌ها و تفاوت‌های این دو دستگاه مطرح می‌شوند که این مورد جدید، به‌طور ویژه به پلتفرم سونی ارتباط دارد.

AestheticGamer یا به عبارتی همان Dusk Golem، سال‌ها است که اطلاعات موثقی را در ارتباط با مجموعه‌ی Resident Evil فاش کرده و ازاین‌رو، اعتبار و جایگاه قابل قبولی در میان اینسایدرهای صنعت بازی کسب کرده است. وی در پاسخ به سؤالاتی که در حساب شخصی خود در توییتر مطرح شده، جزئیات جدیدی از نحوه‌ی عملکرد و مشخصات Resident Evil Village را ارائه کرده است. براساس گفته‌های او، ظاهراً کپکام (Capcom) در زمینه‌ی توسعه نسخه PS5 بازی، با یکسری مشکلاتی مواجه شده است. وی ادامه اضافه می‌کند که طبق اطلاعات واصله، شماری دیگر از استودیوهای بازی‌سازی نیز با این مسائل مواجه بوده‌اند.

براساس توضیحات AestheticGamer، این مشکلات به‌طور ویژه با قابلیت اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K واقعی در ارتباط است. Dusk Golem ادعا می‌کند که در بازی‌های پلی‌استیشن 5، باید انتظار مقادیر زیادی از «رزولوشن‌های 4K جعلی» باشیم. ظاهراً منظور از «رزولوشن جعلی 4K» در اظهارات Dusk Golem ، همان تکنیک‌های چکربورد رندرینگ در توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی است.

نسخه مشکی رنگ کنسول پلی استیشن 5

Dusk Golem به‌طور واضح توضیح نمی‌دهد که آیا در اینجا عامل نرخ فریم تصاویر را در نظر داشته یا خیر؛ چراکه بسیاری از بازی‌ها در متعادل ساختن رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه مشکل دارند و ما در بسیاری از موارد شاهد ارائه رزولوشن 4K درکنار نرخ فریم 30FPS هستیم. البته او در ادامه اطمینان داده که Village در این خصوص مشکلی نخواهد داشت.

اما یکی دیگر از نکات قابل توجهی که AestheticGamer در پاسخ‌های خود به آن اشاره داشته، این است که احتمالاً باید انتظار داشته باشیم که پلی‌استیشن 5 با وجود سخت‌افزار ضعیف‌تر نسبت به رقیب خود از مایکروسافت، با قیمت بالاتری عرضه شود. وی در این رابطه می‌گوید:

«مردم باید انتظار احتمال بالاتر بودن قیمت PS5 را در مقایسه با سری ایکس داشته باشند. از آنجایی که از من خواسته شده در این رابطه زیاد صحبت نکنم، قصد ندارم به جزئیات بپردازم اما فقط این را می‌گویم که باید آماده‌ی این تفاوت باشید. بنابراین می‌تواند شرایط به نحوی رقم بخورد که سری ایکس به کنسول قوی‌تر و ارزان‌تر بازار تبدیل شود.»

ما تا به اینجای کار به تفاوت‌های سخت‌افزاری کنسول‌های PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس روی کاغذ و نه به‌صورت عملی دسترسی داشته‌ایم و با درنظرگرفتن این موضوع، توان بالاتر کنسول مایکروسافت در ارائه‌ی رزولوشن 4K واقعی، چندان هم غیرقابل باور به نظر نمی‌رسد؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که Golem با وجود اطلاعات موثقی که در ارتباط با چند مجموعه خاص ارائه کرده، اولین‌بار است که در خصوص سخت‌افزار کنسول‌های نسل جدید اظهارنظر کرده و ازاین‌رو، باید صحبت‌های او را تا حد زیادی به پای شایعاتِ تأیید نشده گذاشت.

درواقع تا زمانی‌که امکان آزمایش قابلیت‌های سخت‌افزاری این کنسول‌ها در شرایط واقعی فراهم نشده، هرگونه اظهارنظر در رابطه با توان عملی آن‌ها نمی‌تواند قابل قبول باشد. حداقل می‌توان امیدوار بود که به‌زودی این امکان برای علاقه‌مندان فراهم شود.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده