// پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

بسیاری از سکانس های فیلم Tenet یک بار به صورت عادی و یک بار به شکل برعکس فیلم‌برداری شدند

«تنت» به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان در سکانس‌های زیادی با حرکت اجسام گوناگون به اشکال مختلف در زمان سر و کار دارد. عجیب این‌جا است اکثر سکانس‌های گفته‌شده بدون هیچ‌گونه استفاده از CGIها شکل گرفتند.

رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتن با لباس های سفید در فراز آسمان خراش

زمان همیشه در فیلم‌های کریستوفر نولان نقش به‌خصوصی را ایفا کرده است. ولی هیچ‌کدام از آثار او تا امروز به اندازه‌ی «تنت» با محوریت بازی با زمان جلو نرفته‌اند.

این فیلم که با فرضیه‌ی علمی تغییر دادن جهت حرکت اجزای متفاوت جهان به سمت بی‌نظمی سر و کار دارد، شامل سکانس‌هایی می‌شود که در آن ۲ یا چند جسم رفتارهای متضادی را در قبال زمان نشان می‌دهند؛ یک جسم به شکل عادی حرکت می‌کند و یک جسم مقابل دنیای پیرامون خود، حرکت برعکس دارد.

مثلا در سکانسی از فیلم با سلاح و گلوله‌ای مواجه می‌شویم که به‌جای شلیک شدن، با آن تیر به داخل تفنگ بازمی‌گردد. البته ظاهرا این قانون می‌تواند برای اجسام گوناگون تغییر هم بکند. چرا که در تریلرهای فیلم اتومبیلی دیده می‌شود که پس از تصادف، در عرض چند ثانیه به وضعیت عادی بازمی‌گردد و به همین خاطر کاراکتر اصلی را متعجب می‌سازد.

از دست ندهید:

در حالت عادی همه‌ی این سکانس‌ها به‌صورت مستقیم فیلم‌برداری می‌شوند و سپس با تدوین و استفاده از CGIهای فراوان، به شکل برعکس به نمایش درمی‌آیند. مثلا یک بمب منفجر می‌شود، دوربین فیلم‌برداری این انفجار را ثبت می‌کند و سپس در مرحله‌ی تدوین، با افکت‌های گوناگون سکانسی ایجاد می‌شود که در آن آتش شعله‌گرفته از انفجار یک بمب به یک نقطه بازمی‌گردد و بمب دوباره به حالت منفجرنشده می‌رسد. ولی در ساخت Tenet اوضاع کاملا متفاوت با این صحبت‌ها بوده است. همه‌ی این جزئیات نیز در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون توضیح داده شده‌اند؛ اخباری که بیرون‌آمده از ویدیو پشت صحنه‌ی ۹ دقیقه‌ای و جدید «تنت» هستند که نه در اینترنت که فقط در سالن‌های سینما به نمایش درآمد.

ظاهرا «تنت» همان‌گونه که از کارگردان انتظار داشتیم، با افکت‌ها و تدوین‌های جواب پس‌داده ساخته نشد. بلکه برای آفرینش بسیاری از سکانس‌های آن، نیاز به ضبط کامل برخی سکانس‌ها به ۲ شکل کاملا برعکس بود؛ در یکی از آن‌ها همه‌ی اتفاقات به‌صورت عادی می‌افتند و در یکی از آن‌ها همه‌چیز به‌صورت برعکس پیش می‌رود و ضبط می‌شود. این یعنی مثلا یک دور بازیگرها به سمت جلو می‌روند و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و یک دور آن‌ها عقب‌عقب قدم برمی‌دارند و دوباره همان صحبت‌ها را به زبان می‌آورند. در یک فیلم‌برداری همه‌ی ماشین‌ها در اتوبان به سمت جلو می‌روند و در یک ضبط همه‌ی آن‌ها (البته با چراغ‌های عقب خاموش‌شده) به عقب می‌آیند.

جان دیوید واشنگتن تقریبا همه‌ی سکانس‌های سخت و کاملا فیزیکی خود در فیلم را بدون کمک بازیگران بدل ضبط کرده است

حتی خیلی از سکانس‌های مبارزه‌ای حاضر در فیلم Tenet با ۲ کوریوگرافی متفاوت ساخته شده‌اند؛ یکی برای نبرد اصلی و یکی برای اجرای مبارزه به شکل کاملا برعکس. به همین خاطر فیلم‌برداری فیلم ۱۰ ماه زمان برد و از تدوین آن که حاصل ترکیب همه‌ی این فیلم‌برداری‌ها بود، به‌عنوان یکی از سخت‌ترین تدوین‌های تاریخ یاد شد. حتی گفته می‌شود که سازندگان برای ضبط یک سکانس، دستگاهی با مکش فراوان را ساختند که آتش بزرگ تولیدشده را در چند ثانیه به داخل خود می‌کشد و این‌گونه نشان می‌دهد که انفجار یک بمب چگونه می‌تواند به شکل برعکس دیده شود. یکی از اعضای تیم جلوه‌های ویژه‌ی میدانی «تنت» می‌گوید: «این فیلم در حالی شامل کمتر از ۳۰۰ شات دارای جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری می‌شود که حتی اگر دقیقا همین فیلم‌نامه را هر شخص دیگری کارگردانی می‌کرد، شاید اصلا عجیب نبود که عدد مورد بحث به ۳۰۰۰ برسد».

افنجار هواپیما واقعی بوئینگ در پشت صحنه فیلم Tenet

اعضای تیم بازیگرهای بدل هالیوودی «تنت» که سابقه‌ی زیادی در سینمای اکشن دارند، می‌گویند تا امروز چنین کارهای دیوانه‌واری را انجام نداده بودند و فکر هم نمی‌کنند که بعد از «تنت» فیلم دیگری جرئت انجام آن‌ها را داشته باشد. جنیفر لیم، تدوین‌گر فیلم هم باور دارد که بدون ضبط ۲گانه‌ی سکانس‌های خاص، امکان نداشت Tenet به چنین دقتی در نمایش ایده‌های فیلم‌نامه‌ی خود برسد. چرا که به‌گفته‌ی او برخی از این جزئیات غیر قابل محاسبه هستند و فقط با اجرای واقعی به فیلم می‌آیند.

حتی بسیاری از مبارزات یک بار به شکل عادی و به یک بار به شکل برعکس اجرا و ضبط شدند

برای نمونه در سکانسی از فیلم که طی ثانیه‌های آن پروتاگونیست با بازی جان دیوید واشنگتن مشغول قدم برداشتن به سمت جلو است، کل دنیا در خلاف جهت زمانی جابه‌جایی او حرکت می‌کند. به همین خاطر باید قبل از اینکه پای جان دیوید واشنگتن روی چاله‌ی آب فرود بیاید، آب بالا آمده باشد و همزمان با پایین آمدن پای او، پایین برود و به سکون برسد. لیم می‌گوید: «ساخت چنین صحنه‌ای با این دقت، با جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری امروز هم کم‌وبیش غیرممکن به نظر می‌رسد».

هیمیش پاتل و کنت برانا یعنی دو بازیگر دیگر فیلم که خبر عدم استفاده از پرده‌ی سبز حتی در یک فریم از «تنت» را تایید کرده‌اند، عقیده دارند که همزمان با تلاش بینندگان برای سر درآوردن از همه‌ی رازهای «تنت»، احتمالا تیم‌های فیلم‌سازی زیادی هم ماه‌ها مشغول مطالعه‌ی چگونگی ساخت آن می‌شوند.


منبع ScreenRant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده