نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۵

جیمز منگلد از فساد شرکت Mirmax در دوران هاروی واینستین صحبت کرد

جیمز منگلد، کارگردان سینما در صحبت‌های جدید خود از فساد هاروی واینستین در رابطه با تولید فیلم‌ها و استفاده از منتقدان صحبت کرده است.

جیمز منگلد با ساخت اولین فیلم خود یعنی Heavy سپس با فیلم بعدی خود، Cop Land که ستارگانی همچون سیلوستر استالونه، رابرت دنیرو، ری لیوتا و هاروی کایتل را داشت و توسط یکی از بزرگ‌ترین پخش‌کننده هالیوود یعنی Mirmax پخش می‌شد، به شهرت رسید. کار کردن با شرکت میرمکس به‌معنی ورود زودهنگام جیمز منگلد در سال های ابتدایی کارگردانی به تشکیلات هاروی واینستین بود. جیمز منگلد اخیرا در مصاحبه‌ای با Vulture نگاهی به دورانِ ساخت و پخش فیلم سینمایی Cop Land انداخته است. او در این نگاه به گذشته از این گفته که میرمکس در اواخر دهه ۱۹۹۰ «فضایی فوق‌العاده فاسد برای کار کردن» بود.

او درباره فضای شرکت پخش فیلم میرمکس می‌گوید:

«این [شرکت] در آن زمان محیطی بسیار غیرمعمول داشت، میرمکس [جایی بود] که در نگاه هالیوود و از نظر روح زمانه، حکم [مکانی] طلایی را داشت. شما از حضور در آن تشکیلات احساس افتخار می‌کردید، اما در عین حال احساس می‌کردید یکی از چرخ‌دهنده‌های سیستمی تاریک و فاسد هستید. به‌نظر می‌رسید که هرکس توجیه‌های خود را دارد و به خاطر عضویت در جذاب‌ترین استودیوی کوچک دنیا، هیجان‌زده است.»

منگلد می‌گوید فیلم Cop Land با دستورهای مشهور واینستین در بحث تدوین مواجه شد. این فیلم برای حضور در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود، اما هاروی واینستین از ارسال فیلم به جشنواره امتناع کرد چرا که به نظر او نمرات آزمایشی فیلم به اندازه کافی بالا نبودند. پیش از آن هوادارانِ فیلم‌های «راکی» و «رمبو» به‌عنوان ساخته‌های سیلوستر استالونه، به فیلم Cop Land نمراتی پایین داده بودند، چرا که فیلم منگلد، فیلمی قهرمان‌محور از جنس ساخته‌های استالونه نبود. این در حالی بود که «طرفداران سینما» صرفا به‌دلیل حضور استالونه در فیلم، به Cop Land نمراتی پایین دادند. نمرات آزمایشی فیلم بیش از آنکه شبیه به یکی از فیلم‌های اکشن سیلوستر استالونه باشد، به نمرات فیلمی هنری نزدیک بودند. نتیجه‌ی این اتفاق اعمال قدرت هاروی واینستین برای «چندین کات، کات‌های مجدد، امتحانِ موارد مختلف، و در کل تلاش برای سر در آوردن از اینکه چرا نمرات فیلم نمی‌تواند به‌اندازه دیگر فیلم‌های میرمکس بالا باشد» بود.

هاروی واینستاین

منگلد ادامه می‌دهد:

«هر دو برادر [هاروی و باب واینستین] در مورد این فیلم دخیل بودند. تنها ارتباط من با آن‌ها این بود که به اتاق تدوین می‌آمدند و به من می‌گفتن چه تغییراتی را باید اعمال کنم. تصور کنید با آن دو برادر در اتاق تدوین کوچکی مستقر در برادوی هستید و آن‌ها درحالیکه روی کاناپه نشسته‌اند، اشتیاق شما را نشانه می‌روند. 

منگلد همچنین می‌گوید حین تدوین فیلم شاهد برخی از تکنیک‌های همیشگی هاروی واینستین بوده است. یکی از این تکنیک‌ها درخواست واینستین مبنی‌بر مشورت کردن با «حرفه‌ای‌ها» بود، البته این «حرفه‌ای‌ها» یعنی «یا کسانی که ۲۰ سال پیش فیلمی پلیسی ساخته‌اند یا سیاستمداران نیویورک». از این «حرفه‌ای‌ها» به‌عنوان «نوعی شهادت که چه چیزی در فیلم شما درست یا غلط است» استفاده می‌شد. منگلد در ادامه می‌گوید واینستین از منتقدان فیلم نیز چنین استفاده‌ای می‌کرد:

«آن‌ها با این مورد که زودتر از انتشار عمومی می‌توانید فیلم خود را به یک منتقد نشان دهید، بازی‌ای فوق‌العاده راه انداخته بودند. و سپس آن منتقد پیشهادات خود را ارائه می‌کرد. منتقدان دقیقا به واینستین می‌گفتند به شرط ایجاد فلان تغییرات در فیلم، آن‌ها با فیلم مهربان‌تر خواهند بود. این دنیایی فوق‌العاده فاسد بود که آن‌ها [برادران واینستین] فهمیده بودند چطور افراد مورد نیاز خود را به‌دست بیاورند و سپس در زمان اکران فیلم، تاییدیه آن‌ها را بگیرند.

منگلد افزود:

«این یک سیستم بود و همچون تمام سیستم‌ها، پاداش افراد، لذت حاصله از حضور در بخشی از پروسه بود. افراد حاضر در این پروسه حین همکاری هرگز احساس دست داشتن در فساد نداشتند، چراکه فکر می‌کردند از ذهن‌های فوق‌العاده و خلاق آن‌ها برای مشورت گرفتن استفاده شده است. چه چیزی از این بهتر؟ به عقیده من منتقدان از حضور در این پروسه قصد بد و شرورانه‌ای نداشتند اما به‌هرحال آن‌ها در این اکوسیستم نقشی را بازی کردند.»

جیمز منگلد اکنون درحال کار روی فیلم بعدی ایندیانا جونز است. آخرین فیلم منتشر شده‌ی او، «فورد مقابل فراری» (Ford vs. Ferrari) بود. فیلمی که در چهار رشته‌ی اسکار از جمله بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شد و در انتها اسکار بهترین تنظیم صدا را برنده شد. هاروی واینستین درحال سپری کردن دوران محکومیت ۲۳ ساله خود به جرم تعرض و آزار جنسی است.


منبع Indiewire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده