نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰

انیو موریکونه، آهنگساز افسانه‌ای سینما درگذشت

خالق موسیقی فراموش‌نشدنی فیلم خوب، بد، زشت در ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

انیو موریکونه، آهنگساز برجسته‌ی سینما و خالق تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین موسیقی‌های هنر هفتم درگذشت.

این آهنگساز مطرح ایتالیایی که چند روز قبل در اثر سانحه‌ای سقوط کرده بود، بعد از گذشت یک هفته در بیمارستان از دنیا رفت و طرفداران موسیقی‌های زیبای او یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان دنیا را از دست دادند؛ کسی که بیش از ۴۰۰ موسیقی برای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نواخته بود و همچنین بیش از ۱۰۰ موسیقی کلاسیک هم در کارنامه‌ی خود داشت. شاید بتوان معروف‌ترین کار موریکونه را موسیقی فیلم خوب، بد، زشت (The Good, the Bad and the Ugly) دانست و حتی افرادی که این وسترن اسپاگتی سرجو لئونه را ندیده‌اند هم به احتمال زیاد موسیقی اصلی آن‌را شنیده‌اند.

موریکونه موسیقی بیش از ۷۰ فیلم مطرح که جوایز مختلفی کسب کرده‌اند را تنظیم و تولید کرده بود. از جمله آثار مختلف لئونه و جوزپه تورناتوره مانند سینما پارادیزو (Cinema Paradiso)، Animal Trilogy از داریو آرجنتو و آثار دیگری مثل نبرد الجزیره (The Battle of Algiers)، روزهای بهشت (Days of Heaven)، چیز (The Thing)، مأموریت (The Mission)، تسخیرناپذیران (The Untouchables)، باگزی (Bugsy) و بازی ریپلی (Ripley's Game).

او در سال ۲۰۱۶ بابت ساخت موسیقی فیلم هشت نفرت انگیز (The Hateful Eight) اثر کوئنتین تارانتینو جایزه اسکار گرفت و ۶ نامزدی اسکار دیگر هم در کارنامه داشت. همچنین اسکاری افتخاری هم بابت فعالیت‌های هنری خود دریافت کرده بود و درعین‌حال سه جایزه گرمی، سه گلدن گلوب، ۶ عدد بفتا، دو جایزه فیلم اروپا و ۱۰ جایزه ایتالیایی «دیوید دی دوناتلو» را هم از آنِ خود کرده بود.

انیو موریکونه آهنگساز خوب، بد، زشت

موریکونه که در سال ۱۹۲۸ در شهر رم متولد شده بود، از طرفداران سرسخت تیم فوتبال آ. اس. رم بود و تا مدتی هم علاقه‌ی زیادی به فوتبال بازی کردن داشت، ولی درنهایت به‌سمت موسیقی رفت و بعد از چند سال حضور در گروه‌های مختلف در دهه‌ی ۱۹۴۰، کم‌کم سِمَت‌هایی مثل برنامه‌ریز استودیو را برعهده گرفت و بعدها به‌سراغ ساخت موسیقی برای فیلم‌ها و سریال‌ها رفت. او از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۰ عضوی از گروه Il Gruppo بود که به اولین گروه رسمی از موسیقی‌دان‌های سبک تجربی معروف است.

از دیگر افراد سرشناسی که موریکونه با آن‌ها همکاری داشت، می‌توان به دان سیگل، مایک نیکولز، برایان دی پالما، بری لوینسون، الیور استون، وارن بیتی و جان کارپنتر اشاره کرد و همین‌طور افرادی چون برناردو برتولوچی، رولند جافه، رومن پولانسکی و آنری ورنوی. او همچنین با خوانندگان سرشناسی مثل زوکرو و آندریا بوچلی نیز همکاری داشت.

درگذشت انیو موریکونه که کارهای او بیش از ۷۰ میلیون بار توسط دوست‌داران موسیقی خریداری شده‌اند، با پیام‌های تسلیت زیادی از طرف اهالی سینما همراه بوده و در صنعت بازی‌های ویدیویی هم هیدئو کوجیما، خالق متال گیر سالید (Metal Gear Solid) در این مورد توئیتی کرده و چنین نوشته است: «خبر درگذشت انیو موریکونه واقعاً من را شوکه کرد. به‌تازگی موسیقی متن فیلم افسانه 1900 (The Legend of 1900) را خریداری کرده بودم و در گذشته هم از کارهای موریکونه در بازی‌های خود استفاده کرده بودم و موسیقی Here's to You در بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes با صدای جون بایز، کاری از موریکونه برای فیلم ساکو و وانزتی (Sacco & Vanzetti) بود.»


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده