نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰

بریتانیا به‌سراغ وضع قوانین جدیدی در مورد لوت باکس در بازی ‌های ویدیویی می‌رود

بعد از کشورهایی مثل بلژیک و هلند، بریتانیا هم تصمیماتی جدی در مورد لوت‌باکس و پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌گیرد.

هرچقدر صنعت بازی از بعضی جهات در طول این سال‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته، از نظر سوءاستفاده‌ی بعضی شرکت‌ها از مخاطبان خود و دریافت مبالغ اضافی از آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه شده است؛ موضوعی که بیش از هرچیز در قالب لوت باکس (Loot Box) و موارد نامناسبی از پرداخت درون برنامه ای (Microtransaction) خود را نشان می‌دهد و در سال‌های اخیر به‌حدی سروصدا به پا کرده که پای سیاستمداران و مجالس کشورهای مختلف را هم به‌میان کشیده است. از جمله مقامات بریتانیا که از برنامه‌های خود برای کنترل این موارد صحبت کرده‌اند.

به‌تازگی شاهد انتشار گزارشی از طرف کمیته‌ی قمار مجلس اعیان بریتانیا بوده‌ایم که حکایت از تصمیم اعضای این مجلس برای ایجاد محدودیت‌هایی در مورد لوت‌باکس‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای دارد. در این گزارش، از لوت‌باکس‌ها به‌عنوان مواردی در بازی‌های ویدیویی نام برده شده که مخاطب بابت دریافت آن‌ها پول خرج می‌کند ولی به‌علت حالت تصادفی آن‌ها، اطلاع دقیقی از محتوای این آیتم‌ها ندارد.

درحالی‌که کشور بلژیک قوانین خاصی را در مورد لوت‌باکس‌ها وضع کرده، هلند هم از سال ۲۰۱۸ به فکر ایجاد قوانینی برای محدود کردن آن‌ها افتاده و لوت‌باکس‌ها طبق قوانین این کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ موارد قانونی که قابلیت انتقال را ندارند و بنابراین نمی‌توان از خرید و فروش آن‌ها پولی به‌دست آورد، و موارد غیرقانونی که با پرداخت‌های درون برنامه‌ای و رد و بدل شدن پول در ارتباط هستند. اکنون بریتانیا هم سعی در کنترل این وضعیت دارد و به‌همین دلیل نمایندگان مجلس اعیان تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

دکتر زندل یکی از افرادی است که در این مورد مطالعات زیادی انجام داده و تأثیر لوت‌باکس‌ها روی بزرگسالان و همین‌طور نوجوانان را مانند قماربازی، آن هم از نوع خطرناک و افراطی آن می‌داند و عقیده دارد تمام تحقیقات در این زمینه به این نتیجه منجر شده‌اند که تفاوت خاصی بین تأثیرات قمار افراطی و بیمارگونه و لوت‌باکس در ذهن مخاطبان آن‌ها دیده نمی‌شود. به‌همین دلیل است که خیلی از شرکت‌های بازی‌سازی علاقه‌ی زیادی به لوت‌باکس‌ها دارند، چرا که می‌دانند گیمرها به‌راحتی جذب این موارد می‌شوند و هزینه‌ی زیادی برای آن‌ها صرف می‌کنند.

لوت باکس در بازی های ویدیویی

به عقیده‌ی دکتر زندل، باتوجه‌به شباهت زیاد لوت‌باکس‌ها و قمار باید قوانین سفت و سختی را در مورد آن‌ها تنظیم کرد تا از تأثیرات مخرب آن‌ها روی تمام گروه‌های سنی کاسته شود. مجلس اعیان بریتانیا هم باتوجه‌به تحقیقاتی از این دست است که تصمیم گرفته لوت‌باکس‌ها را نوعی قمار محسوب کند و به این ترتیب به‌زودی قوانین خاصی برای محدود کردن آن‌ها وضع خواهد کرد. به‌طوری‌که شاید لوت‌باکس‌ها به یکی از زیرمجموعه‌های بند ۶ سند قانونی قمار بریتانیا تبدیل شوند که در سال ۲۰۰۵ تصویب شده بود و به این صورت آن‌ها هم درکنار سایر سرگرمی‌هایی قرار می‌گیرند که به‌طور مستقیم با شانس در ارتباط هستند.

لرد مایکل گرید رئیس کمیته‌ی قمار مجلس اعیان بریتانیا هم روز گذشته در مصاحبه‌ای از این گفته بود که لوت‌باکس‌ها به کودکان آموزش قمار می‌دهند. او همچنین به این نکته اشاره کرده که قوانین بریتانیا برای مبارزه با چنین مواردی خیلی کُند عمل کرده‌اند و باید به‌زودی در این زمینه اقدام کرد، همان‌طور که پیش از این هم سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) در این زمینه هشدار داده و از ناشران خواسته بود لوت‌باکس‌ها را برای جلوگیری از آسیب‌های روانی بیشتر به مخاطبان از بازی‌های خود حذف کنند.

مقاله‌های مرتبط:

مطمئناً وضع قوانین جدید در این زمینه می‌تواند ضرر اقتصادی زیادی به بعضی شرکت‌های بزرگ وارد کند؛ از جمله الکترونیک آرتز که تنها در طول سال ۲۰۱۹ به درآمدی برابر سه میلیارد دلار بابت پرداخت‌های درون برنامه‌ای رسیده بود که بخش زیادی از آن هم به FIFA Ultimate Team برمی‌گشت؛ بخشی از سری بازی فیفا که طرفداران بی‌شماری هم دارد، مخصوصاً در بریتانیا به‌عنوان یکی از نقاطی که فوتبال در آن به‌شدت پرطرفدار است. بنابراین طبیعی است که مدیران الکترونیک آرتز از این قضیه دفاع کنند و آن‌را بدون مشکل بدانند.

در این سال‌ها بعضی شرکت‌ها سعی کرده‌اند به‌سراغ راه‌های منصفانه‌تری در این زمینه بروند و برای مثال سازندگان بازی راکت لیگ (Rocket League) از بلوپرینت‌ها استفاده می‌کنند که حالت مشخص‌تری نسبت به لوت‌باکس‌های معمولی دارد. یا بازی فورتنایت (Fortnite) که با بتل‌پس‌های خود به مخاطبان اجازه می‌دهد با پرداخت مبلغی به موارد مختلفی دسترسی داشته باشند. البته سیستم فورتنایت هم خالی از ایراد نیست و برای مثال خیلی از کودکان از والدین خود درخواست می‌کنند برای به‌دست آوردن آیتم‌های مخصوصی ۱۰ دلار برای بازی پرداخت کنند.

در مجموع مبارزه با پرداخت‌های درون برنامه‌ای مخصوصاً از نوع لوت‌باکس روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود و باید دید این قضیه در آینده به کجا می‌رسد.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده