نویسنده: تیم کجارو
// یکشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۵

متروی تهران چگونه ساخته شد؟

مترو تهران بهترین گزینه تردد در شهر تهران، برای رهایی از ترافیک شهری است و امکان برنامه‌ریزی دقیق زمانی در جابه‌جایی‌های روزانه‌تان را میسر می‌کند.

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید یا حتی برای یک بار هم به پایتخت سفر کرده‌ باشید، حتما گذرتان به یکی از ایستگاه‌های خطوط مترو افتاده است. گسترش شبکه و خطوط متروی تهران، در سالیان اخیر، برای کسانی که مشتری دائم آن نیستند، با کمی پیچیدگی همراه است. ازاین‌رو، کجارو در این مقاله قصد دارد تا با راهنمایی دقیق و کامل، شما را برای یافتن ایستگاه و مسیر مورد نظر و زمان‌بندی دقیق حرکت قطارها، یاری می‌دهد.

نگاهی اجمالی به پوشش شبکه مترو روی نقشه تهران، میزان دسترسی شما به نقاط مختلف پایتخت را، روشن می‌کند. اگرمشتری همیشگی مترو تهران هستید، بهتر است همیشه نسخه‌ای از نقشه خطوط مترو را همراه داشته باشید تا دسترسی سریع‌تر و مناسبی برای انتخاب مسیر، در اختیارتان باشد. اگر هم به‌طور دائم از مترو استفاده نمی‌کنید، وجود مرجع اطلاعاتی دقیق، به شما در استفاده بهینه از مترو، در مواقع لازم، کمک خواهد کرد.

درباره مترو تهران بیشتر بدانید:

خطوط مترو تهران

خطوط مترو تهران

متروی تهران هفت خط اصلی دارد. خطوط دو، سه، چهار، شش و هفت، کاملا درون شهری هستند و خط پنج در مسیر تهران به گلشهر کرج، میان شهری است. خط یک متروی تهران با انشعابی که در نزدیک ایستگاه‌های پایانی به‌سمت فرودگاه امام خمینی دارد، در بخش ابتدایی درون شهری و پس از این تغییر مسیر، برون شهری است.

برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری نهایی در خطوط متروی تهران، ۱۱ خط است. تا تاریخ فروردین ۱۳۹۹ مجموع مسافت خطوط مترو در تهران، معادل ۲۴۶/۸ کیلومتر و تعداد کل ایستگاه‌ها، ۱۲۸ عدد بوده است.  

خط ۱ مترو تهران

مترو شهر آفتاب

منبع عکس: حامد ملک‌پور

خط یک متروی تهران با رنگ قرمز روی نقشه مترو تهران نمایش داده می‌شود و شمال تهران را به جنوب آن وصل می‌کند و در طول مسیر از ایستگاه تجریش تا کهریزک از ۲۹ ایستگاه می‌گذرد. طول این مسیر ۵/۳۷ کیلومتر است و در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسید. این مسیر از ایستگاه شاهد-باقرشهر، که دو ایستگاه تا کهریزک مانده است، به‌سمت فرودگاه امام خمینی، انشعاب می‌کند. خط شاهد-باقرشهر به فرودگاه امام خمینی ۳۰/۴ کیلومتر طول و تنها سه ایستگاه دارد و در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

ساعت حرکت قطارهای خط ۱ مترو تهران

شروع ساعت کاری مترو تهران در خط یک از ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۲:۳۰ شب ادامه دارد؛ همچنین خط فرودگاه امام خمینی از ساعت ۶:۱۰ الی ساعت ۲۰:۱۰ باز است. پیمایش بخش میان شهری این خط در حدود ۷۰ دقیقه و بخش بیرون شهری آن در حدود ۳۵ دقیقه، طول می‌کشد.

ایستگاه‌های خط ۱ مترو تهران

  • تجریش
  • قیطریه
  • صدر
  • قلهک
  • دکتر شریعتی
  • میرداماد
  • شهید حقانی
  • شهید همت
  • مصلی امام خمینی
  • شهید بهشتی (تقاطع با خط ۳)
  • شهید مفتح
  • شهدای هفتم تیر (در حال احداث تقاطع با خط ۶)
  • طالقانی
  • دروازه دولت (تقاطع با خط ۴)
  • سعدی
  • امام خمینی (تقاطع با خط ۲)
  • پانزده خرداد
  • خیام
  • میدان محمدیه (تقاطع با خط ۷)
  • شوش
  • پایانه جنوب
  • شهید بخارایی
  • علی‌آباد
  • جوانمرد قصاب
  • شهر ری
  • پالایشگاه
  • شاهد - باقر شهر (انشعاب به‌سمت فرودگاه امام خمینی و شهر پرند)
  • حرم امام خمینی
  • کهریزک

ایستگاه‌های به‌سمت فرودگاه امام خمینی به شرح زیر است:

  • شاهد - باقرشهر
  • شهر آفتاب
  • واوان (در دست احداث)
  • فرودگاه امام خمینی
  • شهر پرند (در دست احداث)

برنامه حرکت قطارهای خط ۱ به شرح زیر است:

ایستگاه های خط یک مترو تهران

خط ۲ مترو تهران

خط دو مترو تهران،‌ پر ترددترین مسیر خطوط مترو در پایتخت است و غرب و شرق تهران را به هم وصل می‌کند. این مسیر شامل ۲۲ ایستگاه می‌شود و غربی‌ترین ایستگاه آن، میدان صادقیه، شروع مسیر متروی تهران-کرج نیز هست. طول این مسیر به ۲۶/۴ کیلومتر می‌رسد و با بیشتر خطوط داخل شهری، تقاطع دارد. افتتاح اولین ایستگاه از این خط در سال ۱۳۷۸ بوده است.

ساعت حرکت قطارهای خط ۲ مترو تهران

شروع ساعت کاری خط دو از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۲:۳۰ شب ادامه دارد. طی کردن این مسافت در حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

ایستگاه‌های خط ۲

  • تهران،صادقیه (تقاطع با خط ۵)
  • طرشت
  • دانشگاه شریف
  • شادمان (تقاطع با خط ۴)
  • شهید نواب صفوی (تقاطع با خط ۷)
  • میدان حر
  • دانشگاه امام علی (در حال احداث تقاطع با خط ۳)
  • حسن آباد
  • امام خمینی (تقاطع با خط ۱)
  • ملت
  • بهارستان
  • دروازه شمیران (تقاطع با خط ۴)
  • امام حسین (تقاطع با خط ۶)
  • شهید مدنی
  • سبلان
  • فدک
  • جانبازان
  • سرسبز
  • دانشگاه علم و صنعت
  • شهید باقری
  • تهرانپارس
  • فرهنگسرا

برنامه حرکت قطارهای خط ۲ به شرح زیر است:

ایستگاه‌های خط دو مترو تهران

خط ۳ مترو تهران

تونل مترو تهران

 عکاس: حمیدرضا درجاتی

این خط با رنگ آبی کم‌رنگ روی نقشه مشخص می‌شود و در مسیر شمال شرقی به جنوب تهران از ۲۶ ایستگاه می‌گذرد، که ۲۴ تا از آن‌ها فعال هستند. طول مسافت این مسیر ۳۳/۷ کیلومتر است و از ایستگاه قائم در شهرک قائم شروع می‌شود و تا ایستگاه آزادگان دربزرگراه آزادگان ادامه دارد. افتتاح این خط به سال ۱۳۹۱ بازمی‌گردد.

ساعت حرکت قطارهای خط ۳ مترو تهران

طی کل مسیر نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد و ساعت کاری ایستگاه‌های این خط از ساعت ۵:۳۰ آغاز می‌شود و تا ۲۲:۳۰ ادامه دارد.

ایستگاه‌های خط ۳

  • قائم
  • شهید محلاتی
  • اقدسیه (در دست احداث)
  • نوبنیاد
  • حسین آباد
  • میدان هروی
  • شهید زین الدین
  • خواجه عبدالله انصاری
  • شهید صیاد شیرازی
  • شهید قدوسی
  • سهروردی
  • شهید بهشتی (تقاطع با خط ۱)
  • میرزای شیرازی
  • میدان جهاد
  • میدان ولیعصر (در حال احداث؛ تقاطع با خط ۶)
  • تئاتر شهر (تقاطع با خط ۴)
  • امام علی (در دست احداث و تقاطع با خط ۲)
  • منیریه
  • مهدیه (تقاطع با خط ۷)
  • راه‌آهن
  • جوادیه
  • زمزم
  • شهرک شریعتی
  • عبدل آباد
  • نعمت آباد
  • آزادگان

برنامه حرکت قطارهای خط ۳ به شرح زیر است:

ایستگاه‌های خط سه مترو تهران

خط ۴ مترو تهران

این خط با رنگ زرد در نقشه مترو مشخص شده و جهت آن شرقی-غربی است. این خط نیز درایستگاه بیمه، دو ایستگاه مانده به انتهای مسیر، انشعابی به‌سمت ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد در دو ایستگاه دارد.

ساعت حرکت قطارهای خط ۴ مترو تهران

طول این مسیر معادل ۲۱ کیلومتر در خط اصلی به‌اضافه ۲ کیلومتر در خط انشعاب تا فرودگاه مهرآباد است و درمجموع ۲۲ ایستگاه دارد که ۱۹ ایستگاه فعال هستند.  گذشتن از این مسافت نزدیک به ۵۰ دقیقه زمان می‌برد. این خط در سال ۱۳۸۷ بازگشایی شده است. ساعت کاری این خط از ۵:۳۰ بامداد تا ۲۲:۳۰ شب و در انشعاب به‌سمت فرودگاه، از ۵:۳۷ صبح تا ۲۲:۳۰ شب است.

ایستگاه‌های خط ۴

  • شهید کلاهدوز
  • نیروی هوایی
  • نبرد
  • پیروزی
  • ابن سینا
  • میدان شهدا (تقاطع با خط ۶)
  • دروازه شمیران (تقاطع با خط ۲)
  • دروازه دولت (تقاطع با خط ۱۹
  • فردوسی
  • تئاتر شهر (تقاطع با خط ۳)
  • میدان انقلاب اسلامی
  • توحید (در حال احداث؛ تقاطع با خط ۷)
  • شادمان (تقاطع با خط ۲)
  • دکتر حبیب الله
  • استاد معین
  • میدان آزادی
  • بیمه (انشعاب به سم فرودگاه مهرآباد)
  • شهرک اکباتان
  • ارم سبز (تقاطع با خط ۵)
  • علامه جعفری (در دست احداث)
  • آیت الله کاشانی (در دست احداث؛ تقاطع با خط ۶)
  • جنت آباد (در دست احداث)

ایستگاه‌های انشعابی از ایستگاه بیمه به فرودگاه مهرآباد به شرح زیر است:

  • بیمه
  • پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد
  • پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد

برنامه حرکت قطارهای خط ۴ به شرح زیر است:

ایستگاه‌های خط چهار مترو تهران

خط ۵ مترو تهران

خط پنج مترو تهران

منبع عکس: mehrnews.com

این خط، میان‌شهری است و از میدان صادقیه در غرب تهران تا هشتگرد امتداد دارد. در این مسیر ۱۲ ایستگاه در فاصله‌ای معادل ۶۷ کیلومتر قرار گرفته‌اند، که ۴۱ کیلومتر آن تا ایستگاه گلشهر کرج و ۲۶ کیلومتر بعدی تا ایستگاه هشتگرد است. این خط در سال ۱۳۷۷ اولین خطی بود که آغاز به کار کردو در ابتدا فقط تا گلشهر تردد می‌کرد.

ساعت حرکت قطارهای خط ۵ مترو تهران

این خط در نقشه مترو با رنگ سبز، ‌مشخص شده است و ۱۱ ایستگاه دارد. خط پنج مترو به موازات اتوبان تهران - قزوین حرکت می‌کند و زیرزمینی نیست. طی مسافت تا ایستگاه گلشهر ۵۰ دقیقه زمان می‌برد. در این خط قطارهای تندرو برای سهولت تردد تعبیه شده‌اند که در همه ایستگاه‌ها توقف نمی‌کنند. قطارهای تندرو فقط در ایستگاه‌های صادقیه، ارم سبز، کرج و گلشهر، توقف دارند و مسافت صادقیه تا کرج را در حدود ۳۰ دقیقه و صادقیه تا گلشهر را در حدود ۴۰ دقیقه، طی می‌کنند. ساعات کاری خط پنج از ساعت ۵ بامداد  تا ۲۲:۳۰ شب، در مسیر تهران-گلشهر و از ساعت ۸ الی ۱۵:۴۰ در مسیر گلشهر - هشتگرد است.

ایستگاه‌های خط ۵

  • صادقیه،تهران (تقاطع با خط ۲)
  • ارم سبز (تقاطع با خط ۴)
  • ورزشگاه آزادی
  • چیتگر
  • ایران‌خودرو
  • وردآورد
  • گرمدره
  • اتمسفر
  • کرج
  • محمدشهر
  • گلشهر
  • هشتگرد

برنامه حرکت قطارهای خط ۵ به شرح زیر است:

ایستگاه‌های خط پنج مترو تهران

خط ۶ مترو تهران

خط ۶ مترو تهران در نقشه صورتی است و از ۳۱ ایستگاه آن، تنها ۵ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده‌اند. مسافت عبوری از این ایستگاهها معادل ۱۰ کیلومتر و در جهت شمالی - جنوبی است. در حال حاضر تردد تنها در حدفاصل امام حسین تا دولت آباد و سه ایستگاه میانی آن‌ها، صورت می‌گیرد. این خط در سال ۱۳۹۶ بازگشایی شد.

ساعت حرکت قطارهای خط ۶ مترو تهران

طی کردن  این مسیر در حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و ساعات کاری خط ۶ از ساعت ۵:۳۰ بامداد تا ۲۲:۳۰ شب است.

ایستگاه‌های خط ۶ مترو تهران

  • کوهسار (در دست احداث)
  • شهدای کن (در دست احداث)
  • شهران (در دست احداث)
  • شهر زیبا (در دست احداث)
  • آیت الله کاشانی (در دست احداث)
  • شهید ستاری (در دست احداث)
  • شهید اشرفی اصفهانی (در دست احداث)
  • یادگار امام (در دست احداث)
  • مرزداران (در دست احداث)
  • شهرک آزمایش (در دست احداث)
  • دانشگاه تربیت مدرس (در دست احداث؛ تقاطع با خط ۷)
  • کارگر (در دست احداث)
  • بوستان لاله (در دست احداث)
  • میدان ولیعصر (در دست احداث؛ تقاطع با خط ۳)
  • شهید نجات اللهی (در دست احداث)
  • شهدای هفتم تیر (در دست احداث؛ تقاطع با خط ۱)
  • بهار شیراز (در دست احداث)
  • سرباز (در دست احداث)
  • امام حسین (تقاطع با خط ۲)
  • میدان شهدا (تقاطع با خط ۴)
  • امیر کبیر (در دست احداث)
  • شهدای هفده شهریور (در دست احداث؛ تقاطع با خط ۷)
  • میدان خراسان (در دست احداث)
  • شهید رضایی (در دست احداث)
  • بعثت 
  • کیان شهر
  • دولت آباد
  • چشمه علی (در دست احداث)
  • ابن بابویه (در دست احداث)
  • میدان حضرت عبد العظیم (در دست احداث)
  • حرم حضرت عبد العظیم (در دست احداث)

برنامه حرکت قطارهای خط ۶ به شرح زیر است:

ایستگاه‌های خط ۶ مترو تهران

خط ۷ مترو تهران

خط هفت نیز ۲۲ ایستگاه دارد که تنها ۱۱ ایستگاه فعال هستند. دو ایستگاه انتهایی، میدان تختی و میدان کتاب هستند که هنوز هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسیده‌اند. این خط که با رنگ بنفش در نقشه نشان داده می‌شود، در زمان بازگشایی حاشیه‌هایی داشته است. دراوایل سال ۱۳۹۶ این خط با هفت ایستگاه فعال افتتاح شد؛ اما در پاییز همان سال به‌دلیل نقص سیستم ایمنی تعطیل شد. در طول چند سال اخیر و به مرور، ایستگاه‌های این خط مجدد راه‌اندازی شدند، که به تعداد نصف کل ایستگاه‌ها هستند.

ساعت حرکت قطارهای خط ۷ مترو تهران

بخش مورد استفاده این خط تا به امروز در حدود ۲۰ کیلومتر است که با افتتاح ایستگاه‌های بعدی به این مسافت افزوده خواهد شد. پیمودن این مسیر در حدود ۳۵ دقیقه طول می ‌کشد و ساعت کاری آن مانند دیگر خطوط از ساعت ۵:۳۰ بامداد تا ۲۲:۳۰ شب است.

ایستگاه‌های خط ۷

  • ورزشگاه تختی (در دست احداث)
  • بسیج
  • آهنگ (در دست احداث)
  • بزرگراه شهید محلاتی (در دست احداث)
  • شهدای هفده شهریور (در دست احداث؛ تقاطع با خط ۶)
  • میدان قیام (در دست احداث)
  • مولوی
  • میدان محمدیه (تقاطع با خط ۱)
  • مهدیه (تقاطع با خط ۳)
  • هلال احمر 
  • بریانک
  • کمیل
  • رودکی
  • شهید نواب صفوی (تقاطع با خط ۲)
  • توحید (در دست احداث)
  • باقرخان (در دست احداث)
  • دانشگاه تربیت مدرس (تقاطع در حال احداث با خط ۶)
  • بوستان گفت‌وگو (در دست احداث)
  • برج میلاد تهران (در دست احداث)
  • میدان صنعت
  • شهید دادمان (در دست احداث)
  • میدان کتاب (در دست احداث)

برنامه حرکت قطارهای خط ۷ به شرح زیر است:

ایستگاه‌های خط هفت متروی تهران

خطوط قطارهای حومه ای اطراف تهران
نقشه قطارهای حومه‌ای اطراف تهران

قطارهای حومه ای از سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی در کلان شهرهای بزرگ و مرکز هستند، که با هدف دسترسی شهروندان ساکن در شهرهای حومه ای و اقماری اطراف این مراکز، فعالیت می‌کنند. بیشتر متقاضیان استفاده از این قطارها، با هدف رفت‌و‌آمد به محیط کاری در مرکز یا خرید و مراجعه به مکان‌های درمانی، از این خدمات بهره می‌برند و شب را در مقصد نمی‌مانند . سرعت حرکت این قطارها، به‌دلیل ارائه خدمات بهتر به مسافران، بالا است. دامنه فواصل استفاده از قطارهای حومه ای بین ۱۵ تا ۲۰۰ کیلومتر، متغیر است و معمولا مسافت بین ایستگاه‌های آن از فواصل ایستگاه‌ها در قطارهای شهری، طولانی‌تر می‌شود.

استفاده از قطارهای حومه ای صرفه اقتصادی بالایی دارد . این سیستم حمل و نقلی زیر نظر شرکت ملی راه‌آهن ایران فعالیت می‌کند و مبدا حرکت قطارها در تهران، از ایستگاه راه‌آهن تهران است. در حال حاضر در کلان ‌شهر تهران، به پنج مقصد و برعکس، قطارهای حومه ای تردد می‌کنند.

قطار حومه ای تهران - پرند

در سال‌های اخیر باتوجه‌به رشد قابل‌توجه جمعیت در شهر پرند و مهاجرت ساکنان پایتخت به آن و احداث پروژه مسکن مهر، تردد از این شهر جدید به پایتخت، بیش‌ازپیش به دغدغه شهروندان آن تبدیل شده است. شهر پرند دو دانشگاه نیز دارد که دانشجویان زیادی را همه روزه به این شهر می‌کشاند. قطار حومه ای تهران - پرند با تردد بالا در طول روز در این مسیر، مشکل تردد ساکنان این شهر به تهران و برعکس آن را حل کرده است. این قطار در زمان‌های مشخص و در مدت زمان یک ساعت، این مسافت را طی می‌کند، درحالی‌که اتوبوس‌ها و تاکسی‌های این مسیر در ترافیک معمول روزانه، نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد تا این مسیر را طی کنند و زمان مشخصی برای حرکت ندارند. بهای بلیط این مسیر در تابستان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۰۰۰ تومان است. برنامه زمانی حرکت قطار حومه ای تهران - پرند و برعکس به شرح زیر است:

جدول زمان‌بندی قطار حومه‌ای تهران پرند

قطار حومه ای تهران - قم - جمکران

قطار حومه ای تهران - جمکران از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین قطارهای حومه ای کشور است؛ اما متاسفانه تردد زیادی ندارد. البته در نظر داشته باشید که مسافران این مسیر بیشتر با هدف زیارت و تفرج از این قطارها استفاده می‌کنند و در مناسبت‌های ویژه، به تعداد این قطارها افزوده می‌شود. قطار تهران-قم روزهای بیش‌تری تردد می‌کند. مسافران در این مسیر در مدت زمان دو ساعت، به مقصد می‌رسند. بهای بلیط این قطار در سال ۱۳۹۹ از قم تا تهران و برعکس ۷۰۰۰ تومان و تا جمکران معادل ۸۰۰۰ تومان است. جدول زمان‌بندی حرکت این قطار به شرح زیر است:

جدول زمان‌بندی قطارهای حومه‌ای تهران قم

قطار حومه ای تهران - کرج - هشتگرد - قزوین

این مسیر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های قطارهای حومه ای در تهران بود که با موفقیت بالا و استقبال فراوان، اجرایی شد. ایستگاه‌های این مسیر عبارت‌اند از: شهر قدس، کرج، هشتگرد، آبیک و قزوین. این قطارها در تمام روزهای کاری هفته و پنجشنبه‌ها، تردد دارند و قیمت بلیط برای مسیر تهران-کرج-هشتگرد، معادل ۲۰۰۰ تومان، تا قزوین ۸۰۰۰ تومان و تا تاکستان ۹۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ اعلام شده است.  برنامه زمانی حرکت این قطارها به شرح زیر است:

جدول زمان‌بندی قطار حومه‌ای تهران هشتگرد قزوین

قطار حومه ای تهران-گرمسار-فیروزکوه

در این مسیر روزانه یک قطار تردد می‌کند. برای تردد به فیروزکوه از گرمسار حتما قبل از برنامه‌ریزی، استعلام به روز از قطار بگیرید. این مسیر تردد کمتری به نسبت سایر مسیرها دارد و جدول زمان‌بندی حرکت آن به‌صورت زیر است:

جدول زمان‌بندی قطار حومه‌ای تهران گرمسار فیروزکوه

قطار حومه ای تهران - پیشوا - گرمسار

این مسیر نیز محبوبیت بالایی میان دانشجویان دارد. همه روزه کارمندان و کارگران و دانشجویان زیادی در این مسیر تردد می‌کنند و ضعف خدمات شبکه مترو تهران در این منطقه، باعث استقبال بالا از این قطارها و ازدحام در آن‌ها شده است. قیمت بلیط تهران-پیشوا-امام‌زاده معادل ۲۰۰۰ تومان و تا گرمسار ۴۵۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ اعلام شده است. زمان‌بندی حرکت این قطارها به شرح زیر است:

جدول زمان‌بندی قطار حومه‌ای تهران پیشوا گرمسار

انواع بلیط مترو و قیمت آن

مترو تهران

از زمان بهره‌برداری از اولین خط مترو در سال ۱۳۷۷  تاکنون، بلیتهای مترو تغییرات زیادی کرده و با پیشرفت تکنولوژی به روز شده‌اند. اولین بلیتهای مترو کاغذی بودند و با قیمت ۱۵۰ تومان به فروش می‌رسیدند. امروزه کارت‌های اعتباری و QR کد، جایگزین بلیط‌های کاغدی قدیمی شده‌اند.

سیر تکاملی بلیتهای مترو از بلیتهای کاغذی تک ‌سفره و بلیتهای اعتباری مدت‌ دار آغاز شد و به مرور زمان به‌صورت کارت‌های هوشمند در آمد. مزیت کارت‌های هوشمند، استفاده از تخفیف بر مبنای میزان مسافت پیموده شده در مترو و نشان دادن کارت در گیت خروجی بود که میزان تخفیف رابه کارت مسترد می‌کرد.

ازسال ۱۳۸۶ و با گسترش شبکه اتوبوس‌های بی آر تی، کارت‌های الکترونیکی مترو، مورد استفاده وسیع‌تری قرار گرفت و استفاده از این کارت‌ها در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی، فراگیر شد

ازسال ۱۳۸۶ و با گسترش شبکه اتوبوس‌های بی آر تی، کارت‌های الکترونیکی مترو، مورد استفاده وسیع‌تری قرار گرفت و استفاده از این کارت‌ها در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی، فراگیر شد. از سال ۱۳۹۴ بلیتهای مغناطیسی QR کد، وارد شبکه مترو شد که از بالاترین تکنولوژی روز جهانی در ارائه خدمات سریع و باصرفه اقتصادی تبعیت می‌کرد.

امروزه هم‌چنان استفاده از بلیط‌های کاغذی QR کد دار و کارت‌های مغناطیسی ایزی‌پی یا همان کارت مترو، رایج هستند؛ گرچه استفاده از کارت به‌دلیل صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، گزینه مناسب‌تری است، که از سوی شرکت مترو نیز، به استفاده از این کارت‌ها به‌جای بلیتهای کاغذی، توصیه مؤکد می‌شود.

برای تهیه بلیط مترو می‌توانید ازطریق باجه‌های موجود در ایستگاه‌ها بلیط تک سفره تهیه کنید، یا اگر از کارت‌های مترو استفاده می‌کنید، با استفاده از دستگاه‌های شارژکننده کارت در همه ایستگاه‌ها، کارت خود را به مبلغ دلخواه شارژ کنید. اما راه‌های بهتری برای تهیه بلیط آنلاین و به‌صورت غیرحضوری وجود دارد، که امروزه مورد استقبال عموم استفاده کنندگان مترو قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن های تهران من، ایزی پی و شاپ امکان خرید بلیتهای تک سفره QR کد و شارژ کارت مترو را برایتان فراهم کرده‌اند. تنها کافی است با نصب این اپلیکیشن‌ها روی تلفن همراه خود،‌کیف پول الکترونیکی خود را شارژ کنید و سپس به مقدار مورد نیاز بلیط تک سفره بگیرید یا کارت مترو را شارژ کنید. اگر بلیتهای تک ‌سفره خریداری کردید،  برای عبور از گیت، کافی است بارکد شطرنجی را که پس از خرید بلیط دریافت کرده‌اید، به صفه مغناطیسی ورودی گیت نشان دهید.

هر ساله در ابتدای اردیبهشت ماه افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی اعمال می‌شود. اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹، افزایش قیمت بلیط‌های مترو از تاریخ یکم خرداد ماه اعمال شد

هر ساله در ابتدای اردیبهشت ماه افزایش نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی اعمال می‌شود. اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹، افزایش قیمت بلیط‌های مترو از تاریخ یکم خرداد ماه اعمال شد. براساس این افزایش نرخ، بلیط تک سفره ۱۵۰۰ تومان، تک سفره حومه ۱۷۰۰ تومان، تک سفره هشتگرد ۵۰۰۰ تومان و تک سفره فرودگاه امام خمینی بدون افزایش قیمت ۹۰۰۰ تومان است.

برای تشویق مسافران به استفاده از کارت مترو، چنانچه در ترددهای خود از کارت مترو استفاده نمائید، از پنج  تا ۵۰ درصد تخفیف، بسته به نوع سفر، شامل حالتان می‌شود. برای استفاده سالمندان از شبکه حمل‌و‌نقل عمومی، کارت‌هایی با عنوان منزلت تعبیه شده است که با ارائه تخفیف‌های قابل ملاحظه، امکان استفاده از مترو را نیز، برای آن‌ها ساده می‌کند. همچنین استفاده از متروی تهران، در زمان های خاص مانند شروع سال تحصیلی، برای استفاده اقشار مربوط‌به آن تاریخ، به‌صورت نمادین، رایگان می‌شود.

در زمان ارائه کارت به گیت ورودی مترو، تنها حداقل مبلغ، از کارت شما کسر می‌شود و در زمان خروج با دوباره نشان دادن کارت در گیت خروجی به دستگاه، باتوجه‌به میزان مسافتی که طی کردید، مابقی مبلغ نیز کسر خواهد شد. عدم ارائه بلیط در زمان خروج به گیت خروجی، باعث کسر حداکثر میزان قیمت بلیط از کارت شما خواهد شد.

جاهای دیدنی نزدیک ایستگاه‌های مترو تهران

جاهای دیدنی تهران، در نقاط مختلف پایتخت پراکنده هستند. بزرگی شهر تهران و نداشتن وسیله نقلیه شخصی، امکان بازدید از بعضی نقاط تفریحی و دیدنی را برای عده‌ای سخت می‌کند، اما با گسترش شبکه مترو در شهر تهران، امکان دسترسی به بسیاری از این نقاط، فراهم شده است.

با برنامه‌ریزی مناسب در زمان‌بندی حرکت قطارها و ساعت کاری مراکز تفریحی و فرهنگی، می‌توانید به این مکان‌ها بروید. یادتان باشد برای برگشت با مترو باید جوری برنامه‌ریزی کنید که تا ساعت ۹ به ایستگاه مترو مورد نظرتان برسید، زیرا باتوجه‌به جابه‌جایی‌های میان خطوط، می‌توانید حتما به مقصد برسید و از قطار جا نمی‌مانید.

پارک‌ها، موزه‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر، بناهای تاریخی و مکان‌های ورزشی و همین طور رستوران های تهران، در اطراف ایستگاه‌های مترو، دسترسی مناسبی دارند. در این قسمت به تفکیک خطوط مختلف، به معرفی دیدنی‌های نزدیک به ایستگاه‌ها می‌پردازیم، با این توضیح که بعضی از این نقاط تنها ۱۰۰ متر با ایستگاه‌های مترو فاصله دارند و بیشترین فاصله این ایستگاه ها با مراکز در حدود ۲۰۰۰ متر است و می‌توانید با پیاده‌روی کوتاه به مکان مورد نظرتان برسید.

سر در باغ ملی ایران

منبع عکس: deita.ir

در مسیر خط یک و اطراف ایستگاه تجریش، می‌توانید به جاهای دیدنی متفاوتی بروید. در اطراف ایستگاه تجریش، مسیر دسترسی ساده به کاخ موزه سعدآباد، کاخ موزه نیاوران، موزه دکتر حسابی، موزه سینما و باغ فردوس، موزه موسیقی و پارک ملت وجود دارد. بوستان قیطریه و امام‌زاده علی اکبر، دسترسی مناسبی از ایستگاه قیطریه دارند. حسینیه ارشاد نیز در نزدیکی ایستگاه ارشاد قرار گرفته است. موزه دفاع مقدس، مصلی تهران، پارک آب و آتش، پل طبیعت و باغ کتاب، در محدوده ایستگاه شهید حقانی قرار دارند.

برای بازدید از پارک زیبای هنرمندان و سر زدن به سالن‌های نمایش آن،‌ کافی است به ایستگاه طالقانی بروید و با کمی پیاده‌روی، خود را به پارک برسانید.  جواهرات باشکوه ایرانی در موزه بانک ملی در نزدیکی ایستگاه سعدی است و بازار بزرگ و سنتی تهران و کاخ موزه گلستان، از جاذبه‌های نزدیک ایستگاه ۱۵ خرداد هستند.

در اطراف ایستگاه مرکزی امام خمینی، می‌توانید از پارک شهر، موزه‌های پست و سکه (موزه بانک سپه) و ارتباطات، موزه علی اکبر صنعتی، موزه عبرت، موزه ملک، موزه ملی ایران و سر در باغ ملی بازدید کنید. مقبره جوانمرد قصاب نیز در نزدیکی ایستگاه جوانمرد قصاب، قرار گرفته است.

تئاتر شهر

منبع عکس: irna.ir

خط دو مترو تهران شرقی-غربی است و پارک جنگلی سرخه حصار در نزدیکی ایستگاه تهرانپارس، عمارت مسعودیه و موزه هنرهای ملی در نزدیکی ایستگاه ملت و موزه مینیاتوری در حوالی ایستگاه جانبازان، از بهترین دیدنی‌های اطراف ایستگاه‌های این خط هستند.

اگر به طعم غذاهای خیابانی علاقه دارید و از قدم زدن در خیابان سی تیر لذت می‌برید، این خیابان در نزدیکی ایستگاه حسن آباد قرار دارد و پارک شهر نیز علاوه‌بر ایستگاه امام خمینی، از این ایستگاه دسترسی مناسبی دارد. خانه مقدم تهران یا موزه مقدم، یکی از گران‌بهاترین خانه‌های جهان مربوط‌به دوره قاجار، در حدفاصل ایستگاه‌های حسن آباد و دانشگاه امام علی قرار گرفته است و با پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای می‌توانید خود را به آن برسانید.

در خط سه مترو، بوستان بزرگ لویزان، در نزدیکی ایستگاه شهید زین الدین، از بهترین پارک‌های جنگلی تهران است. برای بازدید از موزه رضا عباسی می‌توانید به ایستگاه شهید قدوسی بروید. این خط در ایستگاه تئاتر شهر با خط چهار تقاطع دارد، که محل قرار گرفتن سالن تئاتر شهر در پارک دانشجو است. تالار وحدت نیز فاصله کوتاهی با این ایستگاه دارد.

ایستگاه میدان انقلاب در مرکز فرهنگی تهران قرار دارد و اطراف آن را کتاب فروشی‌ها و انتشارات معتبر پر کرده‌اند

در مسیر خط چهار، خانه هنرمندان از ایستگاه فردوسی هم دسترسی دارد. ایستگاه میدان انقلاب در مرکزیت فرهنگی تهران قرار دارد و اطراف آن را کتاب فروشی‌ها و انتشارات معتبر پر کرده‌اند، برای تهیه کتاب مورد نیازتان، به‌خصوص کتب درسی و دانشگاهی، می‌توانید با استفاده از مترو و تردد به این ایستگاه، از کتاب فروشی‌ها خرید کنید.

پارک لاله تهران در بلوار کشاورز، از این ایستگاه دسترسی دارد. برای بازدید از برج و میدان آزادی می‌توانید، به ایستگاهی به همین نام در خط چهار بروید. دسترسی به شهرک اکباتان نیز، در مسیرهای انتهایی غربی این خط و یک ایستگاه مانده به ارم سبز، قرار دارد.

در مسیر خط پنج مترو تهران که مسیری بین شهری است، دسترسی به بوستان بزرگ چیتگر، دریاچه شهدای خلیج فارس و بام لند، ازطریق ایستگاه چیتگر، وجود دارد. استادیوم بزرگ آزادی، در نزدیکی ایستگاهی به همین نام، در این خط قرار گرفته است. شهربازی و باغ وحش ارم نیز، دسترسی مناسبی از ایستگاه ارم سبز دارند.

مهم‌ترین جاذبه دیدنی در خط هفت مترو تهران، موزه حیات وحش و هفت چنار تهران است که در نزدیکی ایستگاه بریانک قرار دارد.

اپلیکیشن مترو تهران

لوگوی اپلیکیشن مترو تهران

منبع عکس: iranapps.ir

در طول روز بیش از سه میلیون نفر از خطوط متروی تهران، برای جابه‌جایی در فضاهای داخل شهری و میان شهری استفاده می‌کنند. باتوجه‌به تعدد ایستگاه‌ها و تنوع زما‌نبندی حرکت قطارها در روزهای میان هفته،‌ پنجشنبه‌ و جمعه و روزهای تعطیل، ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق برای علاقه‌مندان به استفاده از مترو احساس می‌شود.

در همین راستا اپلیکیشن متروی تهران از سوی شرکت بهره‌برداری مترو و شهرداری تهران، طراحی شده است که دسترسی آسان به اطلاعاتی مانند فهرست تمامی خطوط متروی تهران، فهرست تمامی ایستگاه‌های موجود در هر خط، اطلاعات و امکانات هر ایستگاه، زمان‌بندی حرکت قطارها به تفکیک قطارهای عادی و تندرو و ایام هفته، مسیریابی براساس ایستگاه یا مراکز مهم نزدیک ایستگاه، نقشه بهینه شده مترو تهران و نمایش مکان تمامی ایستگاه‌ها روی نقشه شهر را میسر می‌کند.

اگر از مسافران دائمی مترو تهران هستید یا حتی برای سفرهای بین شهری خود در زمان‌های مختلف از این وسیله استفاده می‌کنید، دانلود این اپلیکیشن و همراه داشتن آن برای شما بسیار سودمند خواهد بود.

تاریخچه مترو تهران

واگن‌های ریلی دوره قاجار

منبع عکس: aftabnews.ir

مترو تهران، به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه قطار شهری در خاورمیانه، ارزان‌ترین شبکه قطار شهری نیز محسوب می‌شود. طرح‌های اولیه این شبکه سراسری به دوران پهلوی برمی‌گردد، اما مترو در ایران به‌طور رسمی از سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد.

قدیمی‌ترین مترو در تهران در اصل واگن‌های اسبی در دوران ناصرالدین شاه قاجار بودند که در دو خط لاله‌زار به ناصریه (ناصر خسرو) تا سبزه میدان و میدان توپخانه به چراغ گاز (امیر کبیر) تا دروازه حضرت عبدالعظیم و قبرستان و دروازه قزوین، ادامه داشتند. کرایه این واگن‌ها از سه شاهی شروع شد و به ۶ شاهی رسید.

در سال ۱۳۵۰ نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای طراحی خطوط مترو در تهران، برای مقابله با مشکل ترافیک تهران، صورت گرفت و تا مهر ماه سال ۱۳۵۳، بررسی‌ها انجام و از سوی مشاوران شرکت‌های خارجی، هفت خط مترو برای شهر تهران پیشنهاد شد.

طرح اولیه مترو تهران

منبع عکس: atlas.tehran.ir

پروژه احداث مترو تهران آغاز شد. نقطه شروع طرح در منطقه یک و محدوده کنونی بزرگراه شهید حقانی بود. تا آذرماه سال ۱۳۵۹ در حدفاصل بزرگراه حقانی تا ایستگاه شهید بهشتی، ۲۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازه سه ایستگاه، به انجام رسید، اما با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، نیروهای فرانسوی ایران را ترک کردند و کار به‌طور کامل متوقف شد.

روند ساخت دوباره مترو در سال ۱۳۶۴ آغاز شد. در فاز اول، ساخت خط یک (میرداماد - حرم طهر)، خط دو (دردشت - صادقیه) و مسیر برون شهری خط پنج (تهران - گلشهر)، درمجموع به طول ۹۰ کیلومتر و ۵۲ ایستگاه در دستور کار بود.

مترو تهران در ۱۶ اسفند ماه ۱۳۷۷ به‌صورت رسمی در خط تهران-گلشهر، آغاز به کار کرد. یک سال بعد، نیمه غربی خط دو، از ایستگاه صادقیه تا امام خمینی به بهره‌برداری رسید. افتتاح اولیه خط یک نیز در سال ۱۳۸۰ و از ایستگاه حقانی بود که ابتدا میرداماد نامیده می‌شد و تا ایستگاه علی آباد ادامه داشت.

داخل مترو تهران

منبع عکس: mehrnews.com

از سال ۱۳۸۱ تاکنون، هر ساله بر تعداد ایستگاه‌های مترو افزوده شده است و تعداد خطوط مترو  افزایش یافته‌اند. برنامه‌ریزی ساخت خطوط بیشتر باتوجه‌به روند گسترش شهر تهران همچنان ادامه دارد. در طول این سال‌ها مسیرهای بین شهری نیز، گسترش پیدا کرده‌اند. مسیر فرودگاه امام خمینی و شهر پرند با انشعاب از خط یک و ادامه مسیر متروی تهران - گلشهر تا شهر هشتگرد، مسیرهای بین شهری بسیار پرترددی هستند که تاثیر قابل توجهی بر بار ترافیکی جاده‌ای دارند.

یکی از پرحاشیه‌ترین طرح‌های مترو در سال‌های گذشته، پرونده اتصال مناطق حومه جنوب‌شرقی تهران و شهرهای قرچک، ورامین، ‌پیشوا و گرمسار به مترو تهران بوده است. طرح اولیه این پروژه در تابستان سال ۱۳۸۶ مطرح شد و در این طرح، اتصال این مناطق به شبکه سراسری مترو تهران،‌ پیش‌بینی شده بود. این پروژه چندین بار بین شرکت مترو تهران و شرکت راه‌آهن جابه‌جا شده، اما مشکلات فراوان و زیرساخت‌های نامناسب، اتصال این مناطق به شبکه مترو تهران را در شرایط کنونی منتفی کرده است و تنها قطارهای حومه‌ در این مسیر تردد می‌کنند.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده