نویسنده: مرتضی سیاح
// یکشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰

۱۰ تریلری که از خود فیلم‌ها بهتر بوده‌اند

در این مطلب قرار است به فیلم‌هایی بپردازیم که تریلر آنها از خود فیلم بهتر بوده‌اند. با زومجی همراه باشید. 

آیا اولین تاثیری که با دیدن تریلر فیلم، نسبت به خود فیلم در ما ایجاد می‌شود مهم است؟ نه لزوما. به خصوص اگر فیلمی هالیوودی را برای تماشا انتخاب کرده باشیم. صحنه‌هایی که در تریلر می‌بینیم و ما را مجذوب خودشان می‌کنند و تاثیر زیادی روی ما می‌گذارند همیشه آن چیزی نیست که قرار است با دیدن اصلِ فیلم نصیب ما شود. فیلم‌های زیادی را می‌توان یافت که با تریلرهای هیجان‌انگیز و جذابشان به نوعی ما را گول زدند تا به دیدن فیلم بنشینیم، اما خود فیلم آنچنان که باید ما را هیجان‌زده نکرده‌ است.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

با این اوصاف به سراغ این لیست می‌رویم که در آن قرار است فیلم‌هایی را مرور کنیم که تریلرهایشان وعده وعیدهای زیادی به ما دادند اما فیلم در عمل چیز زیادی برای عرضه نداشته است و در نهایت خسته از تماشایشان تصمیم گرفته‌ایم که دیگر به تریلرهای جذاب فیلم‌ها اعتماد نکنیم. با ما همراه باشید.  

ویل اسمیت در فیلم غرب وحشی وحشی

۱۰- Wild Wild West

غرب وحشی وحشی (۱۹۹۹)

کارگردان: بری ساننفلد

نویسندگان: اس. اس. ویلسون، برنت مداک، جفری پرایس، پیتر اس. سیمن، جیم توماس

بازیگران: ویل اسمیت، کوین کلاین، کنت برانا، سلما هایک، موستا واندر، بایی لینگ 

آی ام دی بی: ۴/۹ | راتن تومیتوز: ۱۷

در این تریلر آهنگ رپ مهیج در پس‌زمینه که ویل اسمیت را به یاد روزهای درخشان خوانندگی‌اش می‌اندازد، به خوبی تنظیم شده است. همینطور جلوه‌های ویژه استیم‌پانک که در آنها تکنولوژی با طرح های صنعتی قرن نوزدهمی ترکیب شده و طرفدارهای این نوع فیلم‌ها را مجذوب خودش می‌کند، در تریلر به چشم می‌خورد. اگرچه تمام این ویژگی‌ها باید تجربه دیدن یک فیلم حتی متوسط را برایمان جذاب کند، اما در نهایت از دیدن فیلم نا امید می‌شویم. شاید شرم‌آور کلمه مناسبی برای توصیف فیلم باشد، حتی با وجود سَلما هایِک و استیم پانک‌های عنکبوتی در فیلم. 

سرباز تنها در فیلم نبرد لس آنجلس

۹- Battle Los Angeles

نبرد لس آنجلس (۲۰۱۱)

کارگردان: جاناتان لیبسمن

نویسنده: کریس برتولینی

بازیگران: آرون اکهارت، میشل رودریگز، رامون رودریگز، مایکل پنیا

آی ام دی بی: ۵/۷ | راتن تومیتوز: ۳۶

تریلر فیلم کارش را در ایجاد فرضیه تهاجم بیگانگان به خوبی انجام می‌دهد. سال‌ها طول کشیده است تا زمان وقوع این تهاجم که حمله‌ای در مقیاس جهانی است، فرا برسد- حداقل این چیزی است که در تریلر می‌بینیم. بمب‌ها، آتشِ جنگ افزارها، تجهیزات پیشرفته و سنگین برای مبارزه با نیروهای بیگانه، تمام این موارد در تریلر وجود دارند و جلوه‌های ویژه عالی به نظر می‌رسد. اما خود فیلم زیاد چنگی به دل نمی‌زند.

مایکل فاسبیندر در حال نگاه کردن به گوی

۸- Prometheus

پرومتئوس (۲۰۱۲)

کارگردان: ریدلی اسکات

نویسنده: دیمون لیندلوف 

بازیگران: شارلیز تورن، نومی راپاس، مایکل فاسبندر، گای پیرس

آی ام دی بی: ۷ | راتن تومیتوز: ۷۳

طرفدارهای سری فیلم های بیگانه با ایده ساخت پیش در آمدی برای این فیلم‌ها هیجان‌زده شدند، بخصوص وقتی خبردار شدند که خود ریدلی اسکات قرار است سکان کارگردانی را به دست بگیرد و صادقانه بگویم، چه کسی دوست ندارد به این موضوع پی ببرد که داستان بیگانه از کجا شروع شد؟ آن هم با مشاهده تریلری که همچون اولین فیلم از این سری در سال ۱۹۷۹ پر از تصاویر چشمگیر و همزمان لحظه‌های عجیب و ترسناک است. بعلاوه اینکه مایکل فاسبیندر و ادریس آلبا و مهمتر از همه شارلیز ترون هم در فیلم بازی می‌کنند. با این وجود تمام این موارد به ویژگی‌های فیلم تبدیل نمی‌شوند.

لیام نیسن، ایوان مک گرگور و ناتالی پورتمن

 ۷- Star Wars: Episode I – The Phantom Menace

جنگ ستارگان: قسمت اول-تهدید شبح

کارگردان: جورج لوکاس 

نویسنده: جورج لوکاس

بازیگران: لیام نیسن، ایوان مک گرگور، ناتالی پورتمن، سیلاس کارسن

آی ام دی بی: ۶/۵ | راتن تومیتوز: ۵۳

صحبت از فیلم‌های پیش در آمدی شد که انتظار زیادی برای دیدنشان صرف شده است. تریلر این فیلم به تنهایی کسانی که عاشق کامپیوتر و تکنولوژی هستند را به وَجد می‌آورد. همه طرفداران پروپاقرص برای دیدن داستان اسطوره‌ایِ این پیش درآمد لحظه شماری می‌کردند. بخصوص اینکه یودا، اوبی-وَن و دارث ویدِر خردسال هم در فیلم حضور دارند. تریلر این اطمینان را به ما می‌دهد که آن چیزهایی که درمورد جنگ ستارگان دوست داشتیم باعث شود این فیلم را هم دوست داشته باشیم. اما باید بگویم که فریب خوردیم.

کریستین بیل در حال تیراندازی

۶- Terminator Salvation 

رستگاری نابودگر (۲۰۰۹)

کارگردان: جوزف مک گینتی نیکول

نویسنده: جان برنکاتو، مایکل فریس

بازیگران: کربستین بیل، آنتون یلچین، سم ورتینگتون، مون بلودگود

آی ام دی بی: ۶/۵ | راتن تومیتوز: ۳۳

مطابق آنچه در تریلر می‌بینیم "روز رستاخیز" فرا رسیده است و جان کانر در راس گروه مقاومت در برابر ربات‌ها قرار دارد. بنظر می‌رسد طرفدارهای سری فیلمهای نابودگر با بازپرداختی عالی روبرو هستند.  جلوه‌های ویژه نیز خارق‌العاده است. اما متاسفانه شاید بشود گفت جالب‌ترین نکته در مورد فیلم نوار صوتی پیدا شده از کریستین بیل است که سر صحنه با داد و فریاد در حال انتقاد کردن است.  

فیلم مشت ناگهانی

۵- Sucker Punch

مشت ناگهانی (۲۰۱۱)

کارگردان: زک اسنایدر 

نویسنده: زک اسنایدر 

بازیگران: امیلی براونینگ، ابی کورنیش، جنا مالون، ونسا هاجنز

آی ام دی بی: ۶ | راتن تومیتوز: ۲۲

ما حاضر هستیم از صدای لهجه‌دار و عجیب کارلا گوجینو بر روی تصاویر ابتدایی تریلر چشم پوشی کنیم چون تریلر واقعا فوق‌العاده است. تریلر صحنه‌هایی از فیلمهای ۳۰۰، شهرگناه و برلِسک رو به یادمان می‌آورد و چه کسی دوست ندارد این فیلم‌ها را دوباره با دیدن یک تریلر مرور نکند؟ بنظر میرسد فیلم پتانسیل‌های زیادی دارد اما متاسفانه هیچ کدامشان در فیلم به چشم نمی‌خورند و در واقع فیلم داستانی سرسری و تقلیدی از سایر فیلم‌ها است.

ربات ها در فیلم تبدیل شوندگان: انتقام فالن

۴- Transformers: Revenge of the Fallen

تبدیل شوندگان: انتقام فالن (۲۰۰۹)

کارگردان: مایکل بی

نویسنده: الکس کورتزمن 

بازیگران: شایا لابوف، مگان فاکس، هوگو ویوینگ، جان تورتورو، ترسی گیبسون

آی ام دی بی: ۶ | راتن تومیتوز: ۲۰

می‌دانیم که باید از این فیلم چه انتظاری داشته باشیم، وقتی کارگردان آن مایکل بِی باشد، اما این حرف به این معنی نیست که نباید انتظار یه اثر بزرگ را داشته باشیم. در واقع بهترین عناصر و صحنه‌های فیلم برای ساخت تریلر ضبط شده‌اند: جلوه‌های ویژه بسیار جالب، نماهای خوب از مگان فوکس و جروبحث‌های شای لِباف با ربات‌ها. تقریبا همین. در واقع منظور این نیست که فیلم چنین لحظاتی ندارد، اما گویی تمام این لحظات جذاب یک جا برای ساخت تریلر سرگرم‌کننده فیلم جمع شده‌اند.

شخصیت مرد عنکبوتی در فیلم مرد عنکبوتی 3

۳- Spider-Man 3

مرد عنکبوتی ۳ (۲۰۰۷)

کارگردان: سم ریمی 

نویسندگان: سم ریمی، ایوان ریمی، آلوین سارجنت

بازیگران: توبی مگوایر، کریستین دانست، جیمز فرانکو، توماس هیدن چرچ

آی ام دی بی: ۶/۲  | راتن تومیتوز: ۶۳

در تریلر مرد شنی و رابطه بین هری و مری جِین را می‎‌بینیم. اما آن چیزی که طرفدارها واقعا می‌خواستند ببینند، وِنوم بود. آنچه پس از دیدن تریلر فیلم دستگیرمان می‌شود روزگار سیاه مردعنکبوتی است، و تلاش آن برای تسلیم نشدن در برابر شر. مرد عنکبوتی باید راه خودش را از بین ۱۵ تا دشمن باز کند، البته طبق آن چیزی که در تریلر فیلم می‌بینیم. اما حتی با همه اینها خود فیلم آنقدر بی‌کنش و کسالت بار است که ناگزیر از خمیازه کشیدن حین تماشای فیلم هستیم.

شخصیت فیلم آخرین بادافزار در حال جنگیدن

۲- The last air bender

آخرین بادافزار (۲۰۱۰)

کارگردان: ام. نایت شیامالان

نویسنده: ام. نایت شیامالان

بازیگران: نوا رینگر، نیکولا پلتز، شان توب، کاترین هوتن

آی ام دی بی: ۴/۱  | راتن تومیتوز: ۵

دیدن این فیلم از بدترین اتفاقاهایی است که میشود تجربه کرد، اما تریلر فیلم نشانه‌ای است که دیدن آن کورسویی از امید را در دلمان زنده می‌کند. در واقع بعضی از جلوه های تصویری جالب هستند، همراه با خالکوبی فلِش مانندی که ردپای فیلم آواتار را نشان می‌دهد. با تماشای ثانیه‌هایی از تریلر این شانس به مخاطب داده میشود که باور کند فیلم واقعا می‌تواند او را سرگرم کند. اما نتیجه فاجعه است.

قبل از اینکه به اولین انتخابمان برسیم، چند تا از فیلمهایی که جای آنها در این لیست خالی است را با هم مرور می‌کنیم:

  • فیلم "2012" (2009)؛
  • فیلم "پِرل هاربر" (2001)؛
  • فیلم "بازگشت سوپرمن" (2006)؛
  • فیلم "ترون: میراث" (2010).

 در فیلم گودزیلای سال ۱۹۹۸ گودزیلا

۱- Godzilla

گودزیلا (۱۹۹۸)

کارگردان: رولند امریش 

نویسندگان: دیوید دولین، رولند امریش

بازیگران: متیو برودریک، ژان رنو، ماریا پیتلو، هانک آزاریا

آی ام دی بی: ۵/۴ | راتن تومیتوز: ۱۶

شاید مخاطبان با تماشای تریلر انتظار فیلمی واقعا جذاب و افسانه‌ای را داشته باشند. دیدن صحنه پیرمرد ماهیگیر مقابل دریا که نمی‌تواند با چوب ماهیگیری‌اش از خروج گودزیلا  از اعماق آب جلوگیری کند، به تنهایی ارزش دیدن دارد. به اندازه کافی صحنه‌های پر از کنش و جذاب در این تریلر به نمایش گذاشته می‌شود تا ما را از این باور که با فیلم واقعا بدی روبرو هستیم دور نگه دارد، از جمله مشاهده مردمک چشم عظیم‌الجثه گودزیلا. اگر می‌دانستیم قرار است در خود فیلم مدام چهره‌ی متیو برادریک با آن کلاه خنده‌دار را تماشا کنیم، حتی حاضر نبودیم یک دقیقه هم به تماشای فیلم بنشینیم.  


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده