نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰

عملکرد SSD کنسول‌های Xbox Series X و PS5 تقریباً در یک سطح است

متئو مورزوراتی کارگردان هنری استودیوی کولدنس اینتراکتیو در مصاحبه جدید خود در خصوص تفاوت‌ها و شباهت‌های سخت‌افزار کنسول‌های نسل جدید در آزمایش‌های عملی صحبت کرده است.

امشب رویداد رونمایی از بازی‌های جدید ایکس‌ باکس سری ایکس را خواهیم داشت و سونی هم احتمالاً در ماه اوت یک برنامه State of Play دیگر را برای PS5 در نظر دارد. لذا از حالا به بعد، یک بار دیگر شاهد بالا گرفتن حرارت رقابت بین کنسول‌ها و بازی‌های نسل نهم خواهیم بود. بنابراین جا دارد مجدداً به بررسی نقات قوت و برگ برنده‌ی هریک از این محصولات در مقابل یکدیگر پرداخته شود. وبسایت GamingBolt نیز در همین راستا یک مصاحبه جدید را با متئو مارزوراتی (Matteo Marzorati) کارگردان هنری استودیوی Coldens Interactive ترتیب داده که در ادامه به برخی از مهم‌ترین اظهارات مطرح شده در آن اشاره خواهیم داشت.

استودیوی کولدنس اینتراکتیو در حال حاضر مشغول توسعه پروژه جدید خود با نام Vesper به سبک پلتفرمر و برای عرضه روی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌ استیشن 5 است.مارزوراتی نیز بعد از ارائه یک سری اظهارات در خصوص روند توسعه بازی جدید خود، به سخت‌افزار کنسول‌های جدید و به‌ویژه حافظه SSD به کار رفته در سیستم آن‌ها اشاره کرده است. وی با اشاره به پهنای باند ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه درایو SSD پلی‌استیشن 5 در حالت Raw و همچنین سرعت ۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه آن در پروسه‌ی خواندن داده‌ها (Compressed) به چگونگی بهره‌مند شدن توسعه‌دهندگان از این قابلیت می‌پردازد. وی در پاسخ به سؤالی که در خصوص نحوه عملکرد این درایوِ پرسرعت درکنار مقادیر متقابل ۲.۴ و ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند SSD در ایکس‌باکس سری ایکس می‌گوید:

درنهایت عوامل تعیین کننده‌، ابزار مورد استفاده و چگونگی بهره‌مند شدن توسعه‌دهندگان از این قابلیت خواهند بود.

قطعات سخت  افزاری سیستم ایکس باکس سری ایکس

«ضمن اینکه رویکرد تیم‌ها و استودیوهای مختلف بازی‌سازی می‌تواند به‌طور گسترده روی نتیجه‌ی نهایی مؤثر باشد. این دو سیستم از دو سبک متفاوت در معماری سخت‌افزار خود برخوردار بوده و نحوه‌ی ارتباط با آن‌ها تفاوت‌‌های کوچکی دارد. بااین‌حال، با درنظرگرفتن چیزهایی که تاکنون تجربه کردیم، شباهت‌های زیادی در عملکرد این دو پلتفرم به چشم می‌خورد. البته وقتی به بحث زمان بارگذاری بازی‌ها می‌پردازیم، SSD می‌تواند نقش کلیدی و مهمی را ایفا کند. این قضیه هم در زمان راه‌اندازی بازی و هم در حین اجرای آن به وضوح قابل مشاهده است. لذا توسعه‌دهندگان با استفاده از برتری‌های آن، قادر به ساخت بازی‌های جهان باز و فوق‌العاده‌ای خواهند بود.»

بحث دیگری که در زمینه‌ی عوامل مؤثر در تفاوت عملکرد این دو کنسول مطرح می‌شود، پردازنده گرافیکی (GPU) آن‌ها است. پلی‌استیشن 5 در مجموع ۳۶ واحد پردازشی کلاک شده در فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز دارد که توان پردازش داده‌ها در آن‌ها به ۱۰.۲۸ ترافلاپس می‌رسد. قابلیت اعمال فرکانس متغیر از جمله تفاوت‌های ساختاری پردازنده این کنسول با پلتفرم جدید مایکروسافت است. از سوی دیگر ایکس‌باکس سری ایکس را داریم که با ۵۲ واحد پردازشی، ۱۲ ترافلاپس توان را تولید می‌کند. سؤالی که از مارزوراتی پرسیده شده، میزان تأثیر این عامل در عملکرد بازی‌های نسل جدید است.

جدول اعداد مرتبط با عملکرد SSD کنسول پلس استیشن 5

وی در پاسخ به این سؤال می‌گوید:

«اعدادی که روی کاغذ مشاهده می‌کنیم حقیقتاً فوق‌العاده و چشمگیر هستند. افزایش توان پردازند کنسول‌های جدید مسلماً درهای جدیدی را در مقابل بازیسازان گشوده و زمینه لازم برای ارائه‌ی تجربیات جدید به‌ویژه در حوزه بازی‌های AAA را ایجاد خواهد کرد. درواقع این قبیل بازی‌ها هستند که باید از کوچک‌ترین پیشرفت در عملکرد سخت‌افزار کنسول‌های جدید استفاده کرده و به بهبود عملکرد خود بپردازند. خوشبختانه ما جزء تیم‌های کوچک صنعت بازی قرار داریم و به این میزان ترافلاپس نیازی نخواهیم داشت. بااین‌حال نمی‌توان از ساده‌تر شدند کارها برای تمامی گروه‌های توسعه‌دهندگان چشم‌پوشی کرد.»

کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس تا تعطیلات آخر سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده