// جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۹

جف کیلی: دسته دوال سنس پلی استیشن 5 به بازی‌سازها فرصت بیشتری برای خلاقیت می‌دهد

جف کیلی به‌تازگی در پخش زنده‌ای که شامل مصاحبه با اریک لمپل، رئیس تیم تبلیغات برند پلی‌استیشن هم می‌شد، از تجربه‌ی بازی کردن با دوال‌سنس یعنی کنترلر/دسته پلی ‌استیشن 5 سونی گفت.

برخلاف تمام شایعه‌های منتشرشده، سونی به شکل ناگهانی پیش‌فروش پلی‌استیشن 5 را آغاز نخواهد کرد

مطابق گفته‌های جف کیلی، مجری، ژورنالیست و تهیه‌کننده‌ی شناخته‌شده‌ی دنیای بازی‌های ویدیویی، دوال سنس احساسی متفاوت با تمام دسته‌های قبلی ساخته‌شده توسط سونی برای پلی‌استیشن دارد. او براساس تجربه‌ی خود می‌گوید قابلیت Adaptive Triggers هم تجربه‌ی بازیکن از بازی‌ها را تغییر می‌دهد و هم کاری می‌کند بازی‌سازها بتوانند به انجام کارهایی هیجان‌انگیز فکر کنند. چرا که اکنون مثلا می‌توان در یک بازی پازل‌محور کاری کرد که مخاطب حتی به میزان فشار واردشده به دکمه‌های L2 و R2 هم توجه داشته باشد. این در حالی است که او باید خود دسته را مقداری بچرخاند، جهت‌گیری خاصی کند و در زمان درست، یک دکمه را فشار دهد. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند که درگیری گیمر با بازی پیش‌رو جدی‌تر و عمیق‌تر باشد.

دوال‌سنس کمی سنگین‌تر و بزرگ‌تر از دوال شاک 4 (کنترلر/دسته پلی ‌استیشن 4) است. اما جف کیلی باور دارد وقتی دوال‌سنس در دست قرار می‌گیرد، احساس بهتری به مخاطب می‌دهد و وزن آن به شکل قابل قبولی پخش شده است. کیلی این صحبت‌ها را براساس تجربه‌ی خود از بازی Astro's Playroom روی PS5 مطرح می‌کند. همچنین در طول پخش زنده اعلام شد که همه‌ی خریدارهای پلی ‌استیشن 5، به شکل رایگان به نسخه‌ی کامل این بازیِ چندساعتی دسترسی پیدا می‌کنند.

دوال‌سنس خوش‌دست‌تر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از تمام کنترلرهای پیشین پلی‌استیشن است

دوال سنس سفید در کنترلر دوال شاک سیاه پلی استیشن سونی

به‌نظر می‌رسد که کیفیت بالای بلندگوهای داخلی دسته‌ی دوال‌سنس درکنار لرزش‌های هوشمندانه و متنوع آن شدیدا روی تجربه‌ی گیمر تاثیر می‌گذارد. دیگر لرزش دسته صرفا روشن و خاموش نمی‌شود. بلکه مثلا وقتی به سطح شنی می‌رسید و با باد تند مواجه می‌شوید، صدای داخلی و پرجزئیات دسته فضاسازی را تقویت می‌کند. تازه جنس لرزش نقاط مختلف آن هم تفاوت واضح برخورد با طوفان شن نسبت به راه رفتن روی یک سطح لیز صاف را به انگشتان گیمر انتقال می‌دهد.

اریک لمپل می‌گوید نسخه‌ی محدودتر بازی Astro's Playroom درکنار پلی‌استیشن 5 و دوال‌سنس، ماه‌ها قبل تقدیم همه‌ی استودیوهای فرست-پارتی/اختصاصی سونی شد تا آن‌ها بتوانند بیشتر با قابلیت‌های این سخت‌افزار جدید آشنا شوند. پس باید انتظار داشت که در بسیاری از بازی‌های انحصاری شاهد خلاقیت‌ورزی‌های گوناگون با دوال‌سنس باشیم. زیرا لمپل معتقد است همان‌گونه که SSD بسیار سریع پی‌اس‌فایو راه را برای ساخت بازی‌های تازه‌ و دیده‌نشده‌ای همچون بازی Ratchet and Clank: Rift Apart باز می‌کند، دوال‌سنس هم نقش خود را در پیشرفت طراحی مراحل مختلف توسط بازی‌سازها ایفا خواهد کرد.

دوال سنس سیاه و سفید پلی استیشن 5 سونی در دست مرد تارشده در تصویر یا همان جف کیلی

مصاحبه‌ی کیلی با لمپل شامل اطلاعات جالب دیگری هم می‌شود که ربط خاصی به خود دوال‌سنس ندارند. مثلا طی این برنامه تایید شد که گیمرها نباید هیچ توجهی به شایعات اخیر راجع به آغاز ناگهانی پیش‌فروش PS5 کنند. زیرا امکان ندارد سونی چنین کاری را انجام بدهد. شرکت ژاپنی قطعا از چندین و چند روز قبل به همگان اطلاع می‌دهد که پیش‌فروش این کنسول در چه روزی و با چه قیمتی آغاز می‌شود.

بلندگوهای باکیفیت داخلی دوال‌سنس شانس غرق شدن گیمر در محیط‌های مختلف یک بازی را افزایش می‌دهند

براساس گفته‌های تیم تبلیغاتی پلی‌استیشن، در نسل ۹ شاهد یکپارچگی بیشتری بین شعب پلی‌استیشن در کشورهای گوناگون خواهیم بود. زیرا سونی می‌خواهد این برند را متحدتر از همیشه جلو ببرد و کاری کند که حداکثر گیمرهای ممکن در ذهن خود بپذیرند که عضوی از یک جامعه‌ی بزرگ یکسان هستند. آن‌ها سریعا پلی‌استیشن 4 را هم فراموش نمی‌کنند ولی در نسل ۹ بیشتر از تمامی ادوار سابق به پرش بین نسلی اعتقاد دارند.

جف کیلی با تی شرت سیاه در حال مقایسه دوال سنس پلی استیشن 5 با دوال شاک 4 پلی استیشن 4 سونی

بازی Astro's Playroom به‌صورت رایگان روی همه‌ی PS5ها قرار دارد

سونی باور دارد اگر قرار است دوال‌سنس، SSD پرسرعت یا هر مورد دیگر حضور در صنعت/هنر بازی‌های ویدیویی را برای بازی‌سازها و بازیکن‌ها بهتر کند، باید نسل ۹ را در آغوش کشید و از تغییر نترسید. به بیان بهتر اگر یک استودیو بازی‌سازی می‌خواهد با بلندگوهای داخلی دوال‌سنس مخاطب را بیشتر از همیشه بترساند یا با لرزش هوشمند و پرجزئیات آن احساس راه رفتن روی آسفالت را به او انتقال دهد، باید مطمئن باشد که گیمر دقیقا با همین کنترلر بازی را تجربه می‌کند.

نظر شما چیست؟ پس از شنیدن اطلاعات ارائه‌شده در این پخش زنده‌ی کوتاه چه احساسی راجع به دوال‌سنس، کنترلر/دسته‌ی پلی‌استیشن 5 سونی دارید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده