// جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۱

Ghost of Tsushima تبدیل به سومین بازی غربی موفق در کسب نمره کامل مجله فامیتسو شد

بازی Ghost of Tsushima درکنار بازی GTA V و «اسکایریم»، حالا سومین بازی ویدیویی ساخته‌شده توسط یک استودیو غیرژاپنی در تاریخ است که نمره‌ی ۴۰ از ۴۰ مجله‌ی فامیتسو را کسب می‌کند.

مجله‌ی ژاپنی Famitsu که شاید قدیمی‌ترین رسانه‌ی ویدیوگیمی زنده‌مانده تا امروز باشد، درکنار مجله‌ی EDGE به‌عنوان یکی از سخت‌گیرترین بررسی‌کنندگان بازی‌ها شناخته می‌شود. فامیتسو که به‌تازگی تولد ۳۴ سالگی خود را جشن گرفت و حتی استودیوهای ژاپنی بزرگی مثل فرام سافتور هنوز یک بار هم نمره‌ی کامل آن را نگرفته‌اند، تا امروز تقریبا ۱۷۰۰ شماره را چاپ کرده است. این مجله تا پیش از این تنها به ۲۶ بازی ویدیویی نمره‌ی ۴۰ از ۴۰ را اهدا داده بود که «دث استرندینگ» تازه‌ترین آن‌ها به حساب می‌آمد. اکنون نیز بازی Ghost of Tsushima روی پلی ‌استیشن 4 عرضه شد و توانست به‌عنوان بازی شماره‌ی ۲۷، نمره‌ی ۴۰ را کسب کند.

فلوت نواختن سامورایی مقابل تابش نور خورشید میان گل های سفید در بازی Ghost of Tsushima

ظاهرا تحریریه‌ی فامیتسو فقط برای اهدای نمره‌ی کامل، با بازی‌های ساخته‌شده توسط استودیوهای غیرژاپنی با سخت‌گیری بیشتری برخورد می‌کند و تنها ۳ استودیو غربی در طول تاریخ، مجله را راضی به ۴۰ از ۴۰ کرده‌اند؛ بتسدا، راک استار و ساکر پانچ. تازه وقتی یک استودیو غربی یک بازی ژاپنی بسازد، گارد جدی‌تری در مقابل آن گرفته می‌شود.

چرا که در اکثر مواقع برداشت استودیوهای غربی از فرهنگ ژاپن به مذاق گیمرهای این کشور خوش نمی‌آید. همین نکته نیز کسب نمره‌ی ۴۰ از ۴۰ توسط بازی انحصاری Ghost of Tsushima را غیرمنتظره‌تر می‌کند. مخصوصا به این خاطر که هر بازی در فامیتسو توسط ۴ منتقد بررسی می‌شود و کسب نمره‌ی ۴۰ هم‌معنی با اهدای نمره‌ی ۱۰ از ۱۰ به بازی توسط هر چهار نفر است. اگر می‌خواهید بیشتر به میزان سخت‌گیری این مجله پی ببرید، باید بدانید که تا پیش از عرضه‌ی بازی The Legend of Zelda: Ocarina of Time توسط نینتندو، فامیتسو در طول ۱۲ سال حتی به یک بازی ویدویی نمره‌ی ۴۰ را اهدا نکرده بود.

این بررسی‌ها بیشتر از آن جهت اهمیت دارند که مطابق نظر تحلیل‌گرهای بازار در ژاپن، نمرات ۳۹ و ۴۰ فامیتسو همواره تاثیر بسیار زیادی روی میزان فروش بازی در این کشور می‌گذارند. به همین خاطر مثلا گفته می‌شود اگر بازی The Last of Us Part 2 از فامیتسو نمره‌ی ۳۹ را نمی‌گرفت، امکان نداشت باتوجه‌به سبک‌وسیاق خود به چنین فروشی در سرزمین آقتاب تابان برسد. پس عجیب نیست که سازندگان بازی Ghost of Tsushima در دو روز اخیر بارها در شبکه‌های اجتماعی از میزان خوشحالی خود به خاطر کسب نمره‌ی ۴۰ فامیتسو نوشته‌اند.


منبع Push Square
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده