نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۵

نیل دراکمن از سختی‌های تولید بازی The Last of Us Part II و کرانچ آن می‌گوید

کارگردان The Last of Us Part II مشکلات مربوط‌به کرانچ را قبول دارد، ولی این قضیه را کاملاً سیاه و سفید هم نمی‌داند.

از مدت‌ها قبل از انتشار بازی لست آف آس 2 (The Last of Us Part II) صحبت‌های زیادی در مورد شرایط کاری سخت استودیو ناتی داگ و کرانچ شدید در زمان تولید این بازی و آثار قبلی استودیو به گوش می‌رسید؛ موضوعی که هنوز هم حواشی پیرامون آن ادامه دارد و نیل دراکمن، کارگردان بازی به‌تازگی به صحبت در مورد این قضیه پرداخته است.

موضوع کرانچ چیز جدیدی نیست و بخش بزرگی از صنعت بازی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، ولی طی ماه‌های گذشته کمتر استودیویی به اندازه‌ی ناتی‌داگ درگیر حواشی کرانچ و کار طاقت‌فرسای اعضای خود شده بود. مقالات مختلفی هم در این زمینه منتشر شد و حتی عده‌ای سعی کردند علت جدایی بعضی از کارمندان استودیو را فقط و فقط به همین موضوع ارتباط دهند. دراکمن هم در این زمینه از طرف خیلی‌ها مقصر شناخته شده و اکنون در جریان پادکست LeGiT که در آن به صحبت با تروی بیکر (صداپیشه‌ی شخصیت جول) پرداخته، بخشی از حرف‌های خود را به این موضوع اختصاص داده است.

کارگردان لست آف آس 2 می‌گوید: «قبول دارم که به سختی روی بازی کار می‌کردیم و شرایط دشواری داشتیم. اخبار زیادی هم در این زمینه منتشر می‌شد که بعضی از آن‌ها صحت داشتند و من اصلاً از آن شرایط خشنود نبودم و به آن مسائل افتخار نمی‌کنم ولی از طرف دیگر خیلی از صحبت‌هایی که به گوش می‌رسیدند هم براساس اطلاعات نادرستی بودند، حتی آن‌هایی که در مقالات مهم و مطرح به چشم می‌خوردند.» احتمالاً اشاره‌ی دراکمن به بخشی از مقاله‌ی جیسون شرایر در مورد شرایط کاری سخت در زمان تولید لست آف آس 2 باشد و بعد از انتشار بازی هم او مشکلاتی با شرایر پیدا کرد و کار به بحث‌هایی در توئیتر کشید.

او در ادامه به عشق و علاقه‌ی دیوانه‌وار اعضای ناتی‌داگ به کار روی بازی اشاره می‌کند: «خیلی از این سختی‌های کرانچ به خاطر عشق سازندگان بازی به آن بود و آن‌ها به خاطر باور عمیقی که به این پروژه داشتند، با جان و دل روی آن کار می‌کردند و حتی بعضی وقت‌ها مجبور بودیم به زور جلوی کار بیش از حد آن‌ها را بگیریم. مثلاً ویژگی‌هایی بودند که من فکر می‌کردم نیازی به کار بیشتر روی آن‌ها نیست و رئیس استودیو، ایوان ولز هم در این زمینه دستوری نداده بود، ولی خود اعضا می‌خواستند این ویژگی‌ها را به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن تدارک ببینند و حتی به خواهش من بابت رها کردن این قضیه و اضافه‌کاری توجهی نمی‌کردند. درنهایت هم دیدیم حق با آن‌ها بوده و این ویژگی‌ها کیفیت بالایی به بازی بخشیدند و باعث شدند بخشی از گیمرها تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از آن پیدا کنند.»

نیل دراکمن

اشاره‌ی دراکمن به قابلیت‌های بی‌شمار بازی برای افراد کم‌توان است؛ ویژگی‌هایی تحت‌عنوان (Accessibility Features) که به گیمرهایی با مشکلات جسمی مختلف اجازه می‌دهند لذت زیادی از بازی ببرند. این ویژگی‌ها به‌قدری در لست آف آس 2 عالی کار شده‌اند که بالاترین امتیاز ممکن را در سایت‌های مخصوص این موضوع به‌دست آورده‌اند و حتی گیمرهای نابینا هم می‌توانند با کمک آن‌ها به‌سراغ تجربه‌ی مناسبی از بازی بروند.

دراکمن که از سال ۲۰۰۴ عضوی از ناتی‌داگ بوده، ادامه می‌دهد: «من معمولاً سعی می‌کنم در مورد کرانچ و این جور مسائل صحبت نکنم، چرا که واقعاً بحث‌های حساس و خاصی هستند و نباید به همه‌چیز به‌شکل سیاه و سفید نگاه کرد. نمی‌توان به‌راحتی گفت این شرایط فقط به ضعف مدیریت یا تقابل مدیران استودیو با کارمندان آن برمی‌گردد، بلکه بعضی وقت‌ها موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. در حدی که بعضی از اعضای استودیو وقتی با محدودیت‌هایی در زمینه‌ی اضافه‌کاری مواجه می‌شدند، احساس ناراحتی پیدا می‌کردند و وقتی به زور می‌خواستیم آن‌ها را از دفتر ناتی‌داگ بیرون کنیم تا در این حد پشت‌سر هم روی بازی کار نکنند، به اندازه‌ای ناراحت می‌شدند که حتی بعضی از آن‌ها به خاطر همین قضیه پروژه را ترک کردند.»

به عقیده‌ی دراکمن باید به تعادل مناسبی در این زمینه دست پیدا کرد که هم جلوی اضافه‌کاری و کرانچ‌های شدید گرفته شود، و هم آن‌دسته از افرادی که عاشقانه دوست دارند روی تک‌تک جزئیات بازی کار کنند و ساعات بیشتری را در استودیو بمانند، احساس ناراحتی پیدا نکنند و بتوانند علاقه و اشتیاق خود به بازی را به شکلی درست در طراحی و تولید آن به کار گیرند و بیش از حد به خود فشار نیاورند و آسیب نبینند.

مقاله‌های مرتبط:

او در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: «من در این زمینه تقصیراتی داشتم و نتوانستم آن‌طور که باید و شاید تعادل را در مورد این موضوع برقرار کنم و شاید بهتر باشد برای پروژه‌های بعدی از کمک‌های خارج از استودیو هم بهره بگیریم.» دراکمن در مورد این قضیه توضیح بیشتری نمی‌دهد، ولی در مجموع به‌نظر می‌رسد ناتی‌داگ به فکر برطرف کردن این‌گونه مشکلات و کرانچ‌ها در پروژه‌های بعدی است و باید دید درنهایت اوضاع به چه سمت و سویی می‌رود.

بازی The Last of Us 2 به‌عنوان یکی از آخرین آثار انحصاری پلی استیشن 4 در این مدت با واکنش بسیار مثبت منتقدان مواجه شده و سایت زومجی هم امتیاز کامل را به آخرین اثر ناتی‌داگ داده است؛ بازی‌ای که از نظر فروش هم موفقیت‌های زیادی داشته و توانسته رکوردهایی را در این زمینه به‌جای بگذارد.


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده