// سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۰

جزئیاتی تازه از معماری Velocity ایکس باکس سری ایکس نظیر فضای مورد نیاز کمتر و لودینگ کوتاه‌تر

به‌تازگی اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های معماری ولوسیتی ایکس باکس سری ایکس منتشر شده که از میان آن‌ها می‌توان به صفحات لودینگ کوتاه‌تر و فضای مورد نیاز کمتر بازی‌ها اشاره کرد.

مایکروسافت برای طراحی ایکس ‌باکس سری ایکس، از معماری ولوسیتی (Velocity Architecture) استفاده کرده است که مزیت‌های متفاوتی را در اختیار توسعه‌دهندگان و کاربران قرار می‌دهد. باتوجه‌به جدیدترین اخبار کنسول‌های بازی، به‌تازگی جیسون رونالد، میر بخش مدیریت برنامه ایکس‌باکس سری ایکس، در سایت Xbox Newswire اطلاعات بیشتری را در مورد ویژگی‌های معماری ولوسیتی منتشر کرده است. 

جیسون رونالد در بخشی از توضیحات خود اعلام کرده که «اگر پردازنده شخصی‌سازی شده ما قلب ایکس‌باکس سری ایکس باشد، معماری ولوسیتی روح آن خواهد بود». بااین‌حال سؤال اصلی این است که معماری ولوسیتی چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد. اولین موردی که رونالد به آن اشاره کرده، SSD شخصی‌سازی شده NVME است. SSD ذکر شده توان عملیاتی ورودی/خروجی را نسبت‌به ایکس ‌باکس وان ۴۰ برابر افزایش می‌دهد (مقدار داده‌ای که در هر ثانیه در کنسول انتقال داده می‌شود). همچنین به نحوی طراحی شده که از یک سطح مشخص به بعد، عملکرد آن کاهش پیدا نکند. 

به بیان دیگر، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون محدودیت‌های انتقال دیتا، بازی‌های خود را توسعه دهند؛ موردی که در این نسل با اعمال تونل‌های لودینگ (بارگذاری) در بازی‌های جهان باز، تا حدی رفع شده است. ویژگی بعد، رفع فشار سخت‌افزاری است. در این ویژگی ایکس‌باکس سری ایکس از الگوریتم شخصی‌سازی شده و منحصربه‌فردی استفاده می‌کند تا داده‌های بافت‌ها (تکسچر) بدون هیچ آسیبی Decompress (رفع فشار) شوند. ازاین‌رو این ویژگی سبب می‌شود تا فضای مورد نیاز و زمان دانلود بازی‌ها کاهش پیدا کند. 

Senua

جیسون رونالد در ادامه صحبت‌های خود به ویژگی DirectStorage API اشاره کرده است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا داده‌های ورودی و خروجی بازی خود روی کنسول را اولویت بندی کنند. رونالد در ادامه افزود که این اولویت بندی سبب می‌شود تا زمان بارگذاری صفحات لودینگ شدیدا کاهش پیدا کند و Fast Travel در بازی‌های ویدیویی، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

آخرین ویژگی، «نمونه برداری جریان بازخورد» نام دارد. بازی‌ها دارای بافت‌ها و تکسچرهای مختلفی هستند که نسبت‌به جایگاه بازیکن در محیط، نمایش متفاوتی دارند (برای مثال در بازی‌های جهان باز شاید یک درخت را در دور دست، با کیفیت پایینی مشاهده کنید، اما در نزدیک این چنین نیست). در نسل فعلی، بدون اهمیت نحوه نمایش بافت‌ها، تمامی آن‌ها باید در پس زمینه بارگذاری شوند. ویژگی ذکر شده سبب می‌شود تا بارگذاری تکسچرها در بخش‌های مختلفی انجام شود و در نتیجه، بارگذاری داده‌های ورودی و خروجی کاهش پیدا می‌کند. ازاین‌رو سازنده می‌تواند جهانی با جزئیات بالاتر را خلق کند. 

جیسون رونالد در انتها گفت که این چهار ویژگی سبب می‌شود تا قدرت ایکس‌باکس سری ایکس بیشتر از آن چیزی باشد که نشان می‌دهد و شاهد مواردی باشیم که در گذشته، خلق آن‌ها در بازی‌های ویدیویی غیر ممکن بوده است. به‌عبارتی «معماری ولوسیتی به سازنده‌ها اجازه می‌دهد بازاندیشی در نحوه استفاده از مزیت‌های ایکس‌باکس سری ایکس داشته باشند. از تکنیک‌های جدید رندرینگ گرفته تا ازبین‌بردن صفحات بارگذاری، به‌عنوان یک بازیکن می‌توانید تصمیم بگیرید که به چه شکل در جهان بازی به گشت‌وگذار بپردازید و ما از نمونه‌های اولیه مشاهده شده، حسابی هیجان‌زده شده‌ایم».

در انتها نظر شما کاربران زومجی دراین‌باره چیست؟ همچنین در ادامه می‌توانید تریلر منتشر شده از معرفی معماری ولوسیتی برای ایکس‌باکس سری ایکس را مشاهده کنید:

دانلود از آپارات


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده