بهترین مجموعه‌های سینمایی از نگاه زومجی

بهترین مجموعه‌های سینمایی از نگاه زومجی

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

از مجموعه‌های اکشن تا انیمیشن‌های دوست‌داشتنی، از درام‌های قدیمی تا فیلم های تخیلی؛ در این مقاله قصد داریم تا به‌بررسی و معرفی بهترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ بپردازیم. با زومجی همراه باشید.

از پیدایش صنعت سینما تابه‌امروز همواره شاهد تولید مجموعه‌هایی سینمایی متنوع در تمام ژانرهایی سینمایی بوده‌ایم؛ مجموعه‌هایی که همیشه از محبوبیت بسیاری در میان مردم و طرفداران سینما برخوردار بوده‌اند. جواب دادن به این پاسخ که کدام مجموعه سینمایی در تاریخ بهتر است، کار آن‌چنان ساده‌ای نیست و بدون شک نمی‌توان یک یا چند مجموعه را به‌عنوان برترین مجموعه یا مجموعه‌های تاریخ معرفی کنیم. محبوبیت این مجموعه‌ها تا حد زیادی به سلیقه مخاطبان برمی‌گردد و به‌احتمال زیاد همه با این موضوع موافق هستند که امتیازات و نقد‌های یک مجموعه سینمایی لزوما دلیلی بر بهتر بودن آن‌ها نیست. دراین‌میان مجموعه‌های کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارند که از نظر بسیاری از اهالی سینما شایستگی حضور در ت. این فهرست به‌صورت رتبه‌بندی‌نشده و براساس سال اکران اولین فیلم هر مجموعه تهیه شده و جایگاه هر مجموعه دلیلی بر بهتر بودن یا ضعیف‌تر بودن آن نسبت به سایر مجموعه‌ها نیست. این شما و این هم ۵۰ مجموعه سینمایی برتر تاریخ.

میان بهترین مجموعه‌های تاریخ این صنعت بی‌پایان را دارند. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به‌معرفی و بررسی ۵۰ مجموعه سینمایی برتر تاریخ بپردازیم؛ مجموعه‌هایی که دیدن حداقل یک مرتبه آن‌ها برای تمامی علاقه‌مندان سینما واجب است.

در این فهرست سعی کردیم تا بهترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های سینمایی در تمام ژانرها را تا جای ممکن پوشش دهیم و به‌دلیل تعداد زیاد مجموعه‌های دو قسمتی تنها یک مجموعه از آن‌ها را در این فهرست گنجانده‌ایم. به‌زودی و در یک مقاله جدا به‌بررسی و معرفی مجموعه‌های سینمایی متعلق به جریان سینمای هنری مانند سه‌گانه رنگ کیشلوفسکی (آبی، سفید و قرمز)، سه‌گانه ریچارد لینکلیتر (قبل از طلوع، قبل از غروب، قبل از نیمه شب)، سه‌گانه مرگ الخاندرو ایناریتو (عشق سگی، ۲۱ گرم و بابل) و غیره خواهیم پرداخت؛ به‌همین‌دلیل در این فهرست اشاره‌ای به مجموعه‌های متعلق به جریان سینمای هنری نشده است.شخصیت نورمن بیتس با لبخند مرموز در مجموعه سینمایی psycho

فیلم Psycho

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۶۳

بودجه ساخت کل مجموعه: ۷۴ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱۱۸ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۱۹۶۰| 

مجموعه سینمایی Psycho را شاید بتوان مریض‌ترین مجموعه این فهرست قلمداد کرد؛ شاهکاری از آلفرد هیچکاک که از روی یک مجموعه رمان داستانی با همین نام اثر رابرت بلاک ساخته شده است. درکنار ساخت قسمت‌های مختلف این مجموعه سینمایی، نسخه‌های بعدی رمان Psycho هم توسط بلاک نوشته می‌شد تا علاقه‌مندان این مجموعه درکنار فیلم‌های آن از رمان‌هایی با مضمون فیلم‌های این مجموعه لذت ببرند. از آلفرد هیچکاک به‌راحتی می‌توان به‌عنوان فردی یاد کرد که ژانر وحشت و دلهره‌آور سینمای مدرن جهان مدیون اوست. او با فیلم‌ها و سریال‌های خود در ژانر ترسناک تاثیر شگرفی در تاریخ این ژانر از خود به یادگار گذاشته است.

اولین فیلم مجموعه سینمایی روانی در سال ۱۹۶۰ اکران شد و امروزه پس از گذشت ۶۰ سال از تولید آن بدون شک هنوز یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر محسوب می‌شود. بنیاد ملی فیلم آمریکا در فهرستی این فیلم را در رتبه هجدهم در میان برترین فیلم‌های تاریخ و شخصیت شرور آن یعنی نورمن بیتس را در رتبه دوم برترین شخصیت‌های شرور تاریخ قرار داده است. این فیلم امروزه با امتیاز بسیار عالی ۹۷ و رضایت ۹۶ درصدی منتقدین یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. داستان فیلم‌های این مجموعه درباره شخصیت نورمن بیتس جریان دارد که در یک هتل بین راهی مشغول کار است. زمانی‌که ماریون کری برای استراحت به آن هتل می‌رود، به‌طرز فجیعی به‌قتل می‌رسد و داستان اصلی این مجموعه از این نقطه آغاز می‌شود و هیجان خود را تا لحظات پایانی خود حفظ می‌کند. قسمت‌های بعدی این مجموعه اصلا نتوانستند موفقیت‌های قسمت اول آن را تکرار کنند؛ در سال ۱۹۹۸ گاس ون‌سنت اقدام به بازسازی قسمت اول این مجموعه سینمایی کرد که او هم در این راه موفق نبود تا قسمت اول این مجموعه همچنان با اختلاف زیاد بهترین اثر در میان فیلم‌های این مجموعه باشد.

Psycho (1960): ۹۷

Psycho II (1983): ۵۴

Psycho III (1986): ۵۸

Psycho (1998): ۴۷

دنیل کریگ و سایر بازیگران شخصیت اصلی مجموعه سینمایی جیمز باند

فیلم James Bond

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۷۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۸۸ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۱۲ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۶۲

جیمز باند؛ یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ که بدون شک یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تاریخ سینما نیز به‌شمار می‌رود. برای بررسی مجموعه جیمز باند، باید یک مقاله جدا نوشت و توضیحات آن در چند سطر خلاصه نخواهد شد. این مجموعه با ۲۴ فیلم اصلی، بیشترین تعداد بازیگر اصلی را در میان مجموعه‌های سینمایی تاریخ دارد. باتوجه به تعداد زیاد فیلم‌های این مجموعه سینمایی، تقریبا می‌توان گفت که هیچ فیلم ضعیفی در این مجموعه وجود ندارد. اولین فیلم از این مجموعه در سال ۱۹۶۲ به کارگردانی ترنس یانگ ساخته شد و آخرین قسمت پخش شده از این مجموعه در سال ۲۰۱۵ با بازی دنیل کریگ و به کارگردانی سم مندس روی پرده سینماها رفت. شاید مهم‌ترین اسم در مجموعه‌ی James Bond، کازینو رویال باشد؛ فیلمی که سه بار بازسازی شد که هرکدام از آن‌ها مورد تحسین اهالی سینما قرار گرفتند.

به‌دلیل تعداد زیاد فیلم‌های این مجموعه، تعداد فیلم‌های بازیگر شخصیت اصلی آن را باهم مرور می‌کنیم.

شان کانری؛ حضور در هفت فیلم از این مجموعه با میانگین امتیاز ۷۱.۷

دنیل کریگ؛ حضور در چهار فیلم از این مجموعه با میانگین امتیاز ۶۹.۸

جورج لازنبی؛ حضور در یک فیلم از این مجموعه با امتیاز ۶۱

تیموتی دالتون؛ حضور در دو فیلم از این مجموعه با میانگین امتیاز ۵۹

پیرس برانسون؛ حضور در چهار فیلم از این مجموعه با میانگین امتیاز ۵۷.۵

راجر مور؛ حضور در هفت فیلم از این مجموعه با میانگین امتیاز ۵۳.۷

دیوید نیون؛ حضور در یک فیلم از این مجموعه با امتیاز ۴۸

شخصیت‌های متفاوت بتمن در گذر زمان در مجموعه سینمایی Batman

فیلم Batman

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۵ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۵۱.۳ 

بودجه ساخت کل مجموعه: ۶۹۱ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۱۲ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۶۶

بدون شک مجموعه فیلم‌های Batman یکی از مهم‌ترین مجموعه‌ها در دنیای فیلم‌های ابرقهرمانی به‌شمار می‌روند و شخصیت او در این جهان بی‌انتها از محبوب‌ترین شخصیت‌ها محسوب می‌شود. نخستین حضور شخصیت بتمن در سینما به سال ۱۹۶۶ و به کارگردانی لزلی مارتینسون برمی‌گردد. پس از اکران این فیلم و آشنا شدن مردم با ابرقهرمان جدید، شخصیت بتمن روزبه‌روز محبوب‌تر شد. در تاریخ این مجموعه سینمایی، بازیگران بزرگی در فیلم‌های این مجموعه به‌ ایفای نقش شخصیت بتمن پرداختند؛ بازیگرانی مانند کریستین بیل، بن افلک و جورج کلونی. آخرین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۱۶ پخش شد و نبرد بتمن و سوپرمن را به‌تصویر کشید که با استقبال زیادی روبه‌رو نشد و امتیاز ضعیف ۴۴ را کسب کرد. شخصیت محبوب بتمن نه‌تنها در دنیای سینما بلکه در جهان بازی‌های ویدیویی نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است و بازی‌هایی که با محوریت این شخصیت ابرقهرمان منتشر شده‌اند، همگی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. سه‌گانه شوالیه تاریکی به‌احتمال بسیار زیاد موفق‌ترین فیلم‌های این مجموعه سینمایی به‌شمار می‌روند که درباره آن‌ها در ادامه این مقاله بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Batman (1966): ۷۱

Batman (1989): ۶۹

Batman Returns (1992): ۶۸

Batman Forever (1995): ۵۱

Batman and Robin (1997): ۲۸

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016): ۴۴

شخصیت سزار میمون اصلی فیلم Dawn of the Planet of the Apes

فیلم Planet of the Apes

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۷۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۵۶۷ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۲ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۶۸

از مجموعه Planet of the Apes هرچیزی که فکرش را بکنید منتشر شده است؛ فیلم سینمایی؛ سریال تلویزیونی، کتاب کمیک، بازی ویدیویی و حتی موسیقی‌های مختلف. در تمام این محصولات که همگی زیرشاخه مجموعه Planet of the Apes محسوب می‌شوند، شاهد نبرد انسان‌ها و میمون‌های باهوش خواهیم بود که بر سر تصاحب قدرت با یکدیگر مبارزه می‌کنند. نحوه زندگی میمون‌ها و داستان‌های مربوط‌به آن را در فیلم‌های زیادی مشاهده کرده‌ایم که بدون شک این مجموعه سینمایی گل سرسبد آن‌ها خواهد بود. نخستین قسمت این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۶۸ به‌کارگردانی فرانکلین اسکفنر ساخته شد و تنها در کشور آمریکا توانست به‌فروش بسیار خوب ۳۴ میلیون دلاری دست پیدا کند. پس از استقبال بسیار زیاد اهالی سینما، قسمت‌های بعدی آن در سال‌های ۱۹۷۰، ۱۹۷۱، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ اکران شدند. پس از یک وقفه ۲۸ ساله تیم بورتون تصمیم به ساخت دوباره اولین قسمت این مجموعه سینمایی گرفت که این فیلم در سال ۲۰۰۱ به‌فروش ۳۶۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد. پس از این فیلم باز هم شاهد یک وقفه طولانی در ساخت این مجموعه سینمایی بودیم تا اینکه استودیو Chernin Entertainment تصمیم به بازسازی این مجموعه سینمایی در قالب یک سه‌گانه گرفت. اولین قسمت این سه‌گانه که کارگردانی آن برعهده روپرت وایت بود با نمره متوسطی مواجه شد ولی دو قسمت بعدی آن به‌کارگردانی مت ریوز  با رضایت ۹۳ درصدی منتقدین موفق شدند به بهترین قسمت‌های این مجموعه محبوب سینمایی تبدیل شوند.

Planet of the Apes (1968): ۷۹

Beneath the Planet of the Apes(1971): ۴۶

Escape from the Planet of the Apes (1972): ۶۹

Conquest of the Planet of the Apes (1972): ۴۹

Battle for the Planet of the Apes (1973): ۴۰

Planet of the Apes (2001): ۵۰

Rise of the Planet of the Apes (2011): ۶۸

Dawn of the Planet of the Apes (2014): ۷۹

War for the Planet of the Apes (2017): ۸۲

مارلون براندو در نقش ویتو کورلئونه در مجموعه سینمایی پدرخوانده

فیلم The Godfather

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۸۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۹

بودجه ساخت کل مجموعه: ۷۴ میلیون دلار| باکس آفیس: ۴۹۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۱۹۷۲

به یکی از محبوب‌ترین و بهترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ رسیدیم. مجموعه سینمایی پدرخوانده به‌قدری محبوب است که شاید اصلا لازم نباشد توضیح زیادی درباره آن نوشت. شاهکاری اثر فرانسیس فورد کاپولا و با بازی هنرمندانه بازیگرانی چون مارلون براندو، آل پاچینو و رابرت دنیرو که هرکدام از آن‌ها می‌توانند نماد یک دوران از تاریخ سینما لقب بگیرند. داستان این مجموعه سینمایی درباره یک خانواده مافیایی به‌نام کورلئونه است که رهبری آن را ویتو کورلئونه با بازی مارلون براندو برعهده دارد. او خانواده خود را از نقطه صفر به یکی از قدرتمندترین خانواده‌های کشور تبدیل کرد و به‌همین‌دلیل از قدرت بسیاری در میان مقامات اصلی کشور برخوردار بود. ویتو کارلئونه پله‌های جرائم سازمان یافته را یکی پس از دیگری طی کرد تا رهبری خانواده را به‌دست پسر خود یعنی مایکل کورلئونه با بازی آل پاچینو بسپارد.

شخصیت رابرت دنیرو در این مجموعه یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های آن قلمداد می‌شود؛ او نقش سال‌های جوانی ویتو کورلئونه را ایفا می‌کند که چطور توانست با سختی‌های بسیار زیاد خانواده خود را به این جایگاه برساند. اولین قسمت مجموعه سینمایی The Godfather در سال ۱۹۷۲ تهیه و تولید شد و تنها فیلم این فهرست به‌شمار می‌رود که امتیاز کامل ۱۰۰ را از سایت متاکریتیک دریافت کرده است. قسمت دوم این مجموعه نیز با امتیاز عالی ۹۰ و رضایت ۹۸ درصدی منتقدین به‌خوبی توانست موفقیت قسمت اول آن را ادامه دهد ولی قسمت پایانی این مجموعه محبوب که ۱۶ سال پس از قسمت دوم آن در سال ۱۹۹۰ اکران شد نتوانست مانند قسمت‌های ابتدایی نظر مثبت منتقدین و اهالی سینما را کسب کند؛ شاید دلیل این موضوع کیفیت بسیار بالای قسمت‌های ابتدایی آن باشد که انتظار‌ها را از قسمت سوم این مجموعه به‌شدت بالا برده بود.

The Godfather (1972): ۱۰۰

The Godfather Part II (1974): ۹۰

The Godfather Part III (1990): ۶۰

شکارچی کوسه در حال فرار از کوسه در فیلم Jaws

فیلم Jaws

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۴۵ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین در سایت راتن تومیتوز: ۴۲

بودجه ساخت کل مجموعه: ۸۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۸۰۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۷۵

بدون شک مجموعه سینمایی آرواره‌ها بیشتر موفقیتش را مدیون قسمت اول خود است. اولین قسمت این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۷۵ و با بودجه بسیار کم ۹ میلیون دلاری توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شد تا شاهد یک فیلم به‌یادماندنی دیگر از این کارگردان صاحب سبک هالیوود باشیم. موفقیت بی‌نظیر این فیلم با فروش بسیار عالی ۴۷۰ میلیون دلاری خود آغاز شد که بیش از نصف فروش کل مجموعه را به‌خود اختصاص داده است. این فیلم با رضایت ۹۸ درصدی منتقدین جهانی و کسب امتیاز فوق‌العاده ۸۷ در سایت متاکریتیک نه‌تنها با اختلاف زیاد بهترین فیلم این مجموعه به‌شمار می‌رود بلکه یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در این ژانر محسوب می‌شود.

داستان قسمت اول مجموعه سینمایی Jaws از روی یک مجموعه رمان داستانی با همین نام به‌نویسندگی پیتر بنچلی اقتباس شده ولی داستان قسمت‌های بعدی آن غیراقتباسی بوده است. روند داستانی این مجموعه درباره حمله کوسه‌ها به ساحل است که زندگی مردم و توریست‌های آن منطقه را به‌خطر می‌اندازد. یک گروه متشکل از متخصصان کوسه‌ها و شکارچیان این حیوان به‌وسیله یک قایق خیلی ساده برای کشتن این عامل خطرناک راهی دریا می‌شوند که در این مسیر با اتفاقات بسیار خطرناک و هیجان‌انگیزی مواجه می‌شوند که به‌راحتی توانایی میخکوب کردن بیننده پای نمایشگر را دارند. یکی از شگفت‌انگیز‌ترین نکته‌های قسمت اول این مجموعه سینمایی، جلوه‌های ویژه بی‌نظیر استفاده شده در آن با تکنولوژی‌های موجود در سال ۱۹۷۵ محسوب می‌شود.

Jaws (1975): ۸۷

Jaws 2 (1987): ۵۱

Jaws 3-D (1983): ۲۷

Jaws: The Revenge (1987): ۱۵

سیلوستر استالونه در مجموعه سینمایی rocky

فیلم Rocky

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۷۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۰۴ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۶۵ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۷۶

راکی شاید با اختلافی بسیار کم نسبت به رامبو مهم‌ترین مجموعه سیلوستر استالونه، ستاره فیلم‌های اکشن باشد. مجموعه‌ فیلم‌های راکی که بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از پخش اولین قسمت آن و بعد از ساخت هفت قسمت از این مجموعه، هم‌چنان با قدرت پیش می‌رود. هفتمین قسمت این مجموعه، فیلم Creed بود که در سال ۲۰۱۵ پخش شد با اختلاف قوی‌ترین فیلم این مجموعه است؛ فیلمی که از منتقدین نمره عالی ۸۲ را کسب کرد تا نشان دهد که دود از کنده بلند می‌شود. قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۷۶ پخش شد و در آن زمان حدود ۲۲۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت، مقداری که در آن زمان مقدار بسیار زیادی به‌حساب می‌آمد؛ این رقم زمانی مهم‌تر می‌شود که تمام بودجه ساخت فیلم تنها ۹۹۰ هزار دلار بود.

قسمت‌های میانی این مجموعه دچار یک افت مقطعی شدند ولی سازندگان آن اجازه ندادند بلایی که سر بیشتر مجموعه‌ها آمده بود، سر مجموعه‌ Rocky بیاید. آن‌ها به‌سرعت اشتباهات خود را جبران کردند و قسمت‌های انتهایی مجموعه را حتی از قسمت‌های ابتدایی آن قوی‌تر ساختند.

Rocky (1976): ۷۰

Rocky II (1979): ۶۱

Rocky III (1982): ۵۷

Rocky IV (1985): ۴۰

Rocky V (1990): ۵۵

Rocky Balboa (2006): ۶۳

Creed (2015): ۸۲

Creed ll (2018): ۶۶

شخصیت‌های اصلی فیلم The Last Jedi از مجموعه سینمایی star wars

فیلم Star Wars

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۷۸

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۰۵ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۸.۸ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم فیلم این مجموعه: ۱۹۷۷

در سال ۱۹۷۷ با پخش فیلم Star Wars یک جهش انقلابی در فیلم‌های علمی تخیلی اتفاق افتاد. شاهکار جورج لوکاس در آن سال امتیاز فوق‌العاده ۹۰ را به خود اختصاص داد و تحسین تمام منتقدین و اهالی سینما را کسب کرد. سه قسمت اول این مجموعه سینمایی بدون شک برای خیلی از دوست‌داران سینما در دسته بهترین و محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار می‌گیرند. این مجموعه ۱۱ فیلم را در خود جای داده است که به‌غیراز دو یا سه فیلم، همه آن‌ها امتیاز بسیار خوبی کسب کرده‌اند که نشان از کیفیت بالای این مجموعه سینمایی دارد. این مجموعه محبوب تا به امروز نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار فروش داشته است (با حساب میزان فروش اسپین‌آف‌های آن) که با پخش قسمت‌هایی که در آینده شاهد آن‌ها خواهیم بود بی‌شک این رقم بالاتر هم خواهد رفت. پس از اولین قسمت آن که بیشترین امتیاز را در میان فیلم‌های این مجموعه به خود اختصاص داده است، فیلم  Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi که در سال ۲۰۱۷ اکران شد با امتیاز ۸۵ دومین فیلم برتر این مجموعه به‌شمار می‌رود. آخرین فیلم از مجموعه Star Wars در سال ۲۰۱۹ اکران شد که امتیاز متوسط ۵۳ را کسب کرد. طرفداران این مجموعه امیدوارند قسمت‌های بعدی این مجموعه محبوب قوی‌تر از قسمت آخر آن ظاهر شوند.

  • Star Wars (1977): ۹۰
  • The Empire Strikes Back (1980): ۸۲
  • Return of the Jedi (1983): ۵۸
  • Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999): ۵۱
  • Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002): ۵۴
  • Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005): ۶۸
  • Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015): ۸۱
  • Rogue One: A Star Wars Story (2016): ۶۵
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017): ۸۵
  • Solo: A Star Wars Story (2018): ۶۲
  • Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019): ۵۳

هنری کویل در نقش سوپرمن در مجموعه‌ی سینمایی Superman

فیلم Superman

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۶ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۵۲

بودجه ساخت کل مجموعه: ۸۸۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۳.۲۱ میلیارد دلار

تاریخ انتشار اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۷۸

اگر نگوییم مهم‌ترین شخصیت کتاب‌‌های کمیک، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این کتاب‌ها و دنیای ابرقهرمانی بدون شک شخصیت Superman خواهد بود. این شخصیت برای اولین‌بار در اواخر دهه ۳۰ میلادی در کتاب‌های کمیک خلق و به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های آن تبدیل شد. اولین فیلم سوپرمن در سال ۱۹۷۸ با بازی کریستوفر ریو، ساخته و پخش شد؛ این فیلم در آن زمان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینما به‌شمار می‌رفت. هزینه زیاد این فیلم نتیجه خوبی دربرداشت و با فروش بسیار زیاد و موفقیت زیاد این فیلم، قسمت‌های بعدی آن هم در دست ساخت قرار گرفت.قسمت دوم این مجموعه موفقیت بیشتری کسب کرد ولی بعد از آن کیفیت قسمت‌های بعدی به‌شدت افت کرد. امتیاز قسمت دوم آن که در سال ۱۹۸۱ پخش شد امتیار بسیار عالی ۸۷ بود که این امتیاز در قسمت پنجم آن در سال ۱۹۸۷ به امتیاز فاجعه‌بار ۲۴ رسید.

پس از شکست قسمت پنجم، پس از ۱۹ سال در سال ۲۰۰۶ شاهد بازگشت سوپرمن به سینما بودیم؛ در این فیلم برندون روث نقش سوپرمن را برعهده گرفت و در آخرین قسمت‌های این مجموعه که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ پخش شدند شاهد هنرنمایی هنری کویل در نقش سوپرمن بودیم؛ آخرین قسمت مجموعه Superman، فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice است که نبرد سوپرمن و بتمن را به‌تصویر می‌کشد.

  • Superman (1978): ۸۰
  • Superman II (1981): ۸۷
  • Superman III (1983): ۴۴
  • Supergirl (1984): ۴۲
  • Superman IV: The Quest for Peace (1987): ۲۴
  • Superman Returns (2006): ۷۲
  • Man of Steel (2013): ۵۵
  • Batman v Superman: Dawn of Justice (2016): ۴۴

 

تام هاردی و شارلیز ترومن در فیلم Mad Max: Fury Road از مجموعه سینمایی Mad Max

فیلم Mad Max

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۹۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۷۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۵۲۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۷۹

 بیش از ۳۰ سال از پخش اولین قسمت مجموعه سینمایی Mad Max می‌گذرد و این مجموعه تنها و تنها ۴ فیلم را در خود جای داده است؛ این موضوع را با سایر مجموعه‌ها که در طول چند سال چندین فیلم از آن‌ها اکران می‌شود، مقایسه کنید. اولین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۷۹ به کارگردانی جورج میلر ساخته و اکران شد، این فیلم در آن زمان بسیار ساده و با بودجه بسیار کمی ساخته ولی کیفیت ساخت بسیار بالای آن، این فیلم را تبدیل به‌ یکی از بهترین فیلم‌های سال کرد. پس از موفقیت چشمگیر قسمت اول این مجموعه، جورج میلر تصمیم به ساخت قسمت‌های دوم و سوم آن گرفت ولی این بار با بودجه‌ای بسیار بیشتر نسبت به قسمت اول آن. قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه نیز موفقیت قسمت اول را تکرار کردند تا طرفداران این مجموعه به‌شدت منتظر قسمت‌های بعدی آن باشند. جورج میلر برخلاف نظر سایر اهالی سینما معتقد بود که ساخت قسمت‌های زیاد از یک مجموعه سینمایی درنهایت باعث شکست خوردن آن خواهد شد؛ موضوعی که در این فهرست آن را زیاد دیده‌ایم.

پس از گذشت ۲۰ سال از پخش قسمت سوم این مجموعه، سرانجام در سال ۲۰۱۵ جورج میلر با فیلم Mad Max: Fury Road قسمت جدیدی از این مجموعه سینمایی را در اختیار طرفداران آن قرار داد. این فیلم با بازی بی‌نظیر تام هاردی و شارلیز ترون موفق شد امتیار بسیار عالی ۹۰ را کسب کند و بهترین پایان برای این مجموعه باشد. این موضوع که آیا در آینده شاهد قسمت بعدی این مجموعه خواهیم بود یا خیر هنوز مشخص نشده است. نکته بسیار جالب درباره این مجموعه سینمایی این است که بودجه ساخت کل فیلم‌های این مجموعه چیزی حدود ۱۷۰ میلیون دلار تخمین زده شده که حدود ۱۵۰ میلیون دلار آن به قسمت پایانی آن تعلق دارد؛ فیلمی که با جلوه‌های ویژه بی‌نظیر خود توجه بسیاری از منتقدین را به‌خود جلب کرد.

Mad Max (1979): ۷۳
The Road Warrior (1981): ۷۷
Max Beyond Thunderdome (1985): ۷۱
Mad Max: Fury Road (2015): ۹۰

موجودات فضایی فیلم Aliens در مجموعه سینمایی Alien

فیلم Alien

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۷۲

بودجه ساخت کل مجموعه: ۳۷۱ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۳۵ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۷۹

مجموعه سینمایی Alien یکی از نخستین مجموعه‌های موفق در ژانر علمی تخیلی و ترسناک به‌شمار می‌رود که اولین قسمت آن در سال ۱۹۷۹ به‌کارگردانی ریدلی اسکات ساخته و اکران شد. این مجموعه سینمایی براساس یک داستان تخیلی به‌نویسندگی رونالد شاسِت و توسط استودیو قرن بیست و یک ساخته شده است. اولین قسمت مجموعه Alien با بودجه‌ حدود ۱۰ میلیون دلاری ساخته شد و به فروش فوق‌العاده ۲۰۳ میلیون دلاری در سال ۱۹۷۹ دست پیدا کرد. داستان این فیلم درباره یک موجود فرازمینی خطرناک است که به‌صورت مرموزی وارد یک فضاپیما می‌شود و افراد حاضر در آن را از بین می‌برد. تعداد قسمت‌های اصلی این مجموعه چهار عدد است که در سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۶، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ اکران شده‌اند. در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ دو فیلم سینمایی به‌عنوان دنباله فرعی این مجموعه سینمایی ساخته و اکران شدند که در مجموعه اصلی Alien  قرار نمی‌گیرند. پس از گذشت ۱۵ سال از انتشار چهار قسمت ابتدایی این مجموعه، ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۲ تصمیم به ساخت یک پیش درآمد با نام Prometheus برای این مجموعه می‌گیرد که در آن به ارائه توضیحاتی درباره موجودات بیگانه و اتفاقات چهار قسمت ابتدایی آن می‌پردازد. به‌دلیل استقبال بسیار زیاد طرفداران مجموعه Alien قسمت دوم این پیش درآمد نیز در سال ۲۰۱۷ با نام Alien: Covenant تولید و اکران شد.

Alien (1979): ۸۹
Aliens (1986): ۸۴
Alien 3 (1992): ۵۹
Alien Resurrection (1997): ۶۳
Prometheus (2012): ۶۴
Alien: Covenant (2017): ۶۵

مجموعه سینمایی Indiana jones

فیلم Indiana Jones

میانگین امتیازات این فیلم در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۶.۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۸۱ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۹۸ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۱

شاید خیلی از اهالی سینما بهترین فیلم استیون اسپیلبرگ را قسمت اول مجموعه ایندیانا جونز می‌دانند. فیلمی که با امتیاز ۸۵ بهترین فیلم این مجموعه مجبوب نیز به‌شمار می‌رود. مجموعه ایندیانا جونز یکی از معدود مجموعه‌هایی قلمداد می‌شود که بازیگر نقش اصلی آن در طول سال‌های زیاد عوض نشده است (درکنار مجموعه‌های مثل راکی یا رامبو و غیره). داستان این مجموعه در دهه ۳۰ میلادی جریان دارد، جایی که یک باستان شناس بسیار باتجربه به‌دنبال گنج‌ها و سنگ‌های باارزشی می‌گردد و در این مسیر با داستان‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شود که باید به مقابله با آن‌ها بپردازد.

اولین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۸۱ تولید و پخش شد و با کسب امتیاز بسیار عالی ۸۵ راه را برای ساخت قسمت‌های بعدی آن هموار کرد. پس از قسمت دوم آن که به عقیده بسیاری ضعیف‌ترین قسمت این مجموعه محسوب می‌شود، قسمت‌های سوم و چهارم آن بار دیگر موفق شدند نمرات قابل قبولی کسب کنند و شکست قسمت دوم این مجموعه را تا حد زیادی جبران کنند.

Raiders of the Lost Ark (1981): ۸۵
Indiana Jones and the Temple of Doom (1984): ۵۷
Indiana Jones and the Last Crusade (1989): ۶۵
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008): ۶۵

بروس کمپبل، الن سندویس، ریچارد دمنیکور و بتسی بیکر در مجموعه سینمایی The Evil Dead

فیلم The Evil Dead

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۲

بودجه ساخت کل مجموعه: ۳۲ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱۵۵ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۱۹۸۱

مجموعه سینمایی مرده شیطانی یکی از آن مجموعه‌هایی است که با وجود صحنه‌های کلیشه‌ای فیلم‌های ترسناک بازهم می‌تواند بیینده را پای نمایشگر میخکوب کند. سم ریمی که نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های این مجموعه را برعهده دارد، موضوعات همیشگی فیلم‌های ترسناک را به‌قدری خوب و جذاب به‌تصویر کشیده است که اگر طرفدار فیلم‌‌های ترسناک باشید به‌راحتی می‌توانید از دیدن چندباره آن لذت ببرید. نخستین فیلم این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۸۱ در آمریکا و سپس در سال ۱۹۸۳ در بریتانیا اکران شد و در میان علاقه‌مندان این ژانر محبوبیت بسیار زیادی کسب کرد. داستان فیلم نخست این مجموعه درباره گروهی شامل ۲ مرد و ۳ خانم است که برای گذراندن تعطیلات به یک کلبه جنگلی می‌روند و با جست‌وجوی آن مکان یک ضبط صوت همراه‌با یک کتاب بسیار قدیمی پیدا می‌کنند. آن‌ها پس از گوش دادن به نوار درون ضبط صوت باعث آزاد شدن یک نیروی شیطانی می‌شوند که یکی پس از دیگری آن‌ها را تسخیر کرده و به یک موجود شیطانی و ترسناک تبدیل می‌کند؛ تنها راه ازبین‌بردن این موجود سوزاندن یا تکه‌تکه کردن آن است. بااین‌وجود افراد دیگر باید دوستان صمیمی خود را که اکنون به موجوداتی ترسناک تبدیل شده‌اند و قصد کشتن آن‌ها را دارند را از بین ببرند. داستان فیلم‌های این مجموعه با اینکه شباهت زیادی با بسیاری از فیلم‌های ترسناک این مدلی دارند ولی می‌توانند شما را برای ساعت‌ها سرگرم کنند. در سال ۲۰۱۳ یک فیلم با همین نام به‌کارگردانی فده آلوارز از روی نسخه ابتدایی این مجموعه ساخته شد که توانست نظر مثبت منتقدین سینمایی را کسب کند. سریال Ash vs Evil Dead در ادامه این مجموعه سینمایی در سال ۲۰۱۵ پخش شد که دو فصل ابتدایی آن توانست رضایت ۱۰۰ درصدی منتقدین جهانی را کسب کند.

The Evil Dead (1981): ۷۱
Evil Dead II (1987): ۶۹
Army of Darkness (1992): ۵۷
Evil Dead (2013): ۵۷

جان رامبو در فیلم First Blood از مجموعه‌ی سینمایی Rambo

فیلم Rambo

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۴۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۴۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۰۳ میلیون دلار| باکس آفیس: ۸۲۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۲

دومین مجموعه مهم سیلوستر استالونه، در سال ۱۹۸۲ یک شروع فوق‌العاده قوی داشت. فیلم Frist Blood که از روی یک رمان به همین اسم اقتباس شده است داستان جان رامبو را به تصویر می‌کشد. اولین فیلم این مجموعه تنها قسمت آن است که از سوی منتقدین نظرات مثبتی کسب کرد و یک فیلم موفق به‌شمار می‌رفت. با گذشت زمان و ساخت قسمت‌های بعدی این مجموعه، وجود صحنه‌های اکشن بسیار زیاد و شاید غیر منطقی باعت افول این مجموعه شد؛ تا جایی که امتیاز این مجموعه که در قسمت اول آن امتیاز خوب ۶۲ بود ناگهان در قسمت سوم آن که در سال ۱۹۸۸ اکران شد، به امتیاز ۳۶ نزول پیدا کرد.

پس از گذشت ۲۰ سال از ساخت قسمت سوم این مجموعه، در سال ۲۰۰۸ شاهد بازگشت شخصیت رامبو به پرده‌های سینما بودیم ولی با کسب امتیاز نه‌چندان خوب ۴۶ نتوانست انتظارات را برآورده کند. آخرین قسمت این مجموعه که سال گذشته اکران شد، از نظر منتقدین سینمایی ضعیف‌ترین قسمت آن به‌شمار می‌آید که امتیاز بسیار ضعیف ۲۶ را کسب کرد تا پایان نه‌چندان خوبی را برای این مجموعه رقم بزند.

First Blood (1982): ۶۲
Rambo: First Blood Part II (1985): ۴۷
Rambo III (1988): ۳۶
Rambo (2008): ۴۶
Rambo: Last Blood (2019): ۲۶

 آرنولد شوارتزنگر در مجموعه سینمایی Terminator

فیلم Terminator

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۲.۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۶۶

بودجه ساخت کل مجموعه: ۸۱۶ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۲ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۴

مجمو‌عه Terminator بهترین نمونه از تصمیم‌های اشتباه سازندگان آن در طول تاریخ محسوب می‌شود. تمام مجمو‌عه‌هایی که با گذشت زمان رو به افول رفته‌اند، شاید در میانه راه پستی و بلندی‌هایی داشته‌اند ولی مجموعه ترمیناتور با فشار دادن پدال گاز با سرعت زیاد در مسیر شکست حرکت کرده است. نقش آرنولد شوارتزنگر در این مجموعه و به‌خصوص در قسمت‌های ابتدایی آن شاید مهم‌ترین و بهترین ایفای نقش او در دوران بازیگری این بازیگر توانا قلمداد شود. نخستین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۸۴ و به کارگردانی جیمز کامرون ساخته شد که توانست امتیاز بسیار عالی ۸۴ را از منتقدین کسب کند.

یک فیلم اکشن و تخیلی با داستانی بسیار جذاب که نظر همه اهالی سینما را به خود جلب کرد. پس از موفقیت چشم‌گیر قسمت اول این مجموعه، متاسفانه سازندگان قسمت‌‌های بعدی آن هر قسمت‌ را ضعیف‌تر از قسمت قبلی ساختند تا جایی که قسمت پنجم آن در سال ۲۰۱۵ با امتیاز بسیار ضعیف ۳۸ روبه‌رو شود. سیر نزولی این مجموعه و شکست خوردن قسمت قسمت پنجم آن، کار را برای ساختن قسمت بعدی بسیار سخت کرد ولی قسمت آخر آن که در سال گذشته پخش شد توانست تا حدودی شکست قسمت پنجم آن را جبران کند.

The Terminator (1984): ۸۴
Terminator 2: Judgment Day (1991): ۷۵
Terminator 3: Rise of the Machines (2003): ۶۶
Terminator Salvation (2009): ۴۹
Terminator Genisys (2015): ۳۸
Terminator: Dark Fate (2019): ۵۴

کاور مجموعه سینمایی The Karate Kid

فیلم The Karate Kid

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۴۴

بودجه ساخت کل مجموعه: ۴۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۳۶۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۴

یکی از معدود مجموعه‌های این فهرست که آخرین قسمت آن بهترین قسمت آن مجموعه به‌شمار می‌رود، مجموعه سینمایی The Karate Kid است؛ فیلم مورد علاقه شخصیت بارنی استینسون در سریال How I Met Your Mother. اولین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۸۴ پخش شد و امتیاز قابل قبول ۶۰ را از منتقدین کسب کرد و قسمت دوم آن نیز با کسب امتیاز نسبتا خوب ۵۵ مسیر آن را ادامه داد ولی قسمت‌های سوم و چهارم این مجموعه با افول بسیار زیادی رو‌به‌رو شدند و با کسب امتیاز ۳۶ ضعیف‌ترین قسمت‌های آن به‌شمار می‌روند. پس از گذشت ۱۶ سال از قسمت چهارم، قسمت پنجم آن که یک بازسازی از قسمت اول این مجموعه است با درس گرفتن از اشتباهات قسمت‌های قبلی، امتیاز خوب ۶۱ را کسب کرد تا با اختلاف بسیار کم نسبت به قسمت اول، قوی‌ترین قسمت این مجموعه لقب بگیرد.

داستان این مجموعه سینمایی درباره هنرهای رزمی است که علاوه‌بر تاثیر گذاشتن بر فیلم‌های ژانر ورزش‌های رزمی تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ داستان‌گویی در میان فیلم‌های نوجوانان گذاشته است. با اینکه قسمت‌های سوم و چهارم این مجموعه اصلا بازخورد خوبی از منتقدین جهانی کسب نکردند ولی سریال Cobra Kai که از روی داستان این فیلم ساخته شده است، موفق شد تا نگاه منتقدین را به داستان این فیلم تا حد بسیاری تغییر دهد.

The Karate Kid (1984): ۶۰
The Karate Kid Part II (1986): ۵۵
The Karate Kid Part III (1989): ۳۶
The Next Karate Kid (1994): ۳۶
The Karate Kid (2010): ۶۱

شخصیت مارتی مک‌فلای و دکتر دیوانه مجموعه سینمایی Back to the future

فیلم Back to the Future

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۶.۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۹۹ میلیون دلار| باکس آفیس: ۹۷۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۵

مجموعه Back to the Future علاوه‌بر اینکه در ژانر کمدی خوب عمل می‌کند، در ژانر علمی تخیلی هم حرفی برای گفتن دارد. داستان این مجموعه درباره یک دانش‌آموز دوره دبیرستان به‌نام مارتی مک‌فلای جریان دارد که به‌همراه یک دکتر دیوانه به ماجراجویی‌های علمی می‌روند. این دو با استفاده از یک ماشین زمان بسیار جذاب به زمان‌های متفاوت سفر می‌کنند تا بتوانند اتفاقات آینده و گذشته منطقه هیل والی در ایالت کالیفرنیا را مشاهده کنند. بدون شک با مطالعه این توضیحات یاد یک مجموعه تلویزیونی خیلی محبوب و جدید افتاده‌اید؛ بله، انیمیشن ریک و مورتی. سازندگان این انیمیشن بسیار محبوب در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کردند که منبع الهام اصلی آن‌ها برای ساخت انیمیشن Rick and Morty همین مجموعه بازگشت به آینده بوده است.

اولین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با بودجه‌ای حدود ۲۰ میلیون دلار با کارگردانی رابرت زمکیس توسط استودیو آمبلین که به متعلق به استیون اسپیلبرگ است، تولید و اکران شد. سازندگان این فیلم درنظر داشتند که این فیلم به سود ۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کند ولی زمانی‌که این فیلم در باکس آفیس فروش ۳۸۹ میلیون دلاری را تجربه کرد، سازندگان آن را به‌فکر ساخت قسمت‌های بعدی آن انداخت. قسمت اول این مجموعه با امتیاز بسیار عالی ۸۷ و رضایت ۹۶ درصدی منتقدین یکی از بهترین فیلم‌های ژانر کمدی علمی تخیلی محسوب می‌شود. پس از پخش قسمت آخر این مجموعه در سال ۱۹۹۰ یک انیمیشن سریالی در سال ۱۹۹۱ و یک فیلم کوتاه در سال ۲۰۱۵ از روی این مجموعه ساخته شد که به‌هیچ‌وجه نتوانستند موفقیت مجموعه اصلی را تکرار کنند.

Back to the Future (1985): ۸۷
Back to the Future Part II (1989): ۵۷
Back to the Future Part III (1990): ۵۵

 شخصیت هانیبال لکتر در فیلم سکوت برره‌ها از مجموعه سینمایی hannibal lecter

فیلم Hannibal Lecter

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۶۲

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۳۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۹۲۱ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه:‌ ۱۹۸۶

رمان بسیار زیبای Hannibal Lecter نوشته توماس هریس، به‌قدری داستان جذاب و جدیدی داشت که هر کارگردانی را به‌ فکر اقتباس از روی آن می‌انداخت. دیوانه‌ترین دکتر تاریخ سینما که به‌طرز فجیعی بیماران خود را به قتل می‌رساند و از آن لذت می‌برد. پنج فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی درباره هانیبال لکتر ساخته شده است؛ از میان آن ۵ فیلم به جرات می‌توان گفت که تنها دو فیلم در میان آن‌ها بسیار زیبا و قوی کار شده‌اند و اگر قسمت‌های بعدی که اثرات نسبتا ضعیفی بودند ساخته‌ نمی‌شدند این مجموعه میانگین امتیاز بسیار بالاتری را کسب می‌کرد. پس از ساخت آخرین قسمت این مجموعه سینمایی در ۲۰۰۷ یک سریال تلویزونی به‌نام Hannibal در سال ۲۰۱۳ منتشر شد که داستان زندگی هانیبال لکتر را به‌تصویر می‌کشد.

فیلم سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs) که یکی از فیلم‌های این مجموعه سینمایی است، نه‌تنها بهترین فیلم این مجموعه محسوب می‌شود بلکه یکی از شاهکار‌های تاریخ سینما و تلویزیون به‌شمار می‌رود. اثر جاناتان دمی به‌قدری زیبا است که به‌راحتی می‌توان بارها و بارها به تماشای آن پرداخت. این فیلم با کسب امتیاز بسیار عالی ۸۵ موفقیت‌های زیادی کسب کرد ولی ساخت‌ قسمت‌های بعدی این مجموعه که قسمت پایانی آن با امتیاز بسیار ضعیف ۳۸ روبه‌رو شد، موفقیت‌های این مجموعه را تا حدی زیر سؤال برد.

Manhunter (1986): ۷۵
The Silence of the Lambs (1991): ۸۵
Hannibal (2001): ۵۷
Red Dragon (2002): ۶۰
Hannibal Rising (2007): ۳۵

مل گیبسون درحال ایفای نقش در مجموعه‌ی سینمایی Lethal Weapon

فیلم Lethal Weapon

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۷۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۱۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۹۵۵ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۷

اسلحه مرگبار یکی از مجموعه‌های کلاسیک و موفق در سبک اکشن و هیجانی به‌شمار می‌رود. اکران قسمت اول آن در سال ۱۹۸۷ توجه بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به خود جلب کرد. بازی بسیار زیبای مل گیبسون یکی از بهترین جنبه‌های این فیلم در آن سال به‌شمار می‌آمد که خیلی از مردم تنها به‌خاطر تماشای ایفای نقش او این فیلم را تماشا می‌کردند و بعد از آن متوجه می‌شدند که با چه فیلم زیبایی روبه‌رو هستند. امتیاز خوب ۶۸ برای قسمت اول آن و امتیاز ۷۰ برای قسمت دوم این مجموعه باعث شد تا سازندگان این مجموعه قسمت‌های سوم و چهارم آن را بسازند. این تصمیم به‌ نظر خیلی از منتقدین بدترین تصمیم سازندگان این مجموعه به‌ حساب می‌آمد. قسمت سوم آن با افت بسیار شدیدی مواجه شد و امتیاز ضعیف ۴۰ را کسب کرد و پس از آن سازندگان این مجموعه با اضافه‌ کردن جت لی به قسمت چهارم آن سعی در نجات آن داشتند که متاسفانه قسمت چهارم آن ضعیف‌ترین قسمت این مجموعه لقب گرفت (با امتیاز ۳۷). بسیاری از علاقه‌مندان این مجموعه و طرفداران مل گیبسون هنوز این مجموعه‌ را یک مجموعه دو قسمتی می‌دانند و تنها از دو قسمت ابتدایی آن به‌عنوان قسمت‌های اصلی اسلحه مرگبار یاد می‌کنند.

Lethal Weapon (1987): ۶۸
Lethal Weapon 2 (1989): ۷۰
Lethal Weapon 3 (1992): ۴۰
Lethal Weapon 4 (1998): ۳۷ 

بروس ویلیس در فیلم Live Free or Die Hard از مجموعه‌ی سینمایی Die Hard

فیلم Die Hard

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک:‌ ۵۸.۴ از ‍۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۶۳

بودجه ساخت کل مجموعه: ۳۹۰ میلیون دلار|‌ باکس آفیس: ۱.۴۳ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۸۸

مجموعه Die Hard بدون شک یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های ژانر اکشن و جنایی محسوب می‌شود. در میان فیلم‌های مورد علاقه مخاطبان قدیمی‌تر سینما، فیلم جان سخت جایگاه ویژه‌‌ای دارد. شخصیت قدرتمند جان مک‌کلین با هنرنمایی بی‌نظیر بروس ویلیس، یکی از شخصیت‌های ماندگار تاریخ سینما محسوب می‌شود. کارگردان سه قسمت نخست این مجموعه جان مک‌تیرنان، کارگردان قسمت چهارم آن لِن وایزمن و کارگردان قسمت پایانی آن جان مور بود. به‌عقیده بسیاری از طرفداران این مجموعه، تغییر زیاد کارگردان باعث افت شدید آن در قسمت‌های پایانی شد؛ نمره قسمت پایانی این مجموعه نمره بسیار ضعیف ۲۸ بود، درحالی‌که قسمت ابتدایی آن نمره‌ بسیار خوب ۷۰ را کسب کرده بود ولی برخلاف کسب امتیاز خوب، عملکرد موفقی نسبت به‌سایر فیلم‌های این مجموعه در باکس آفیس نداشت؛ میزان فروش قسمت اول این مجموعه که ۱۴۰ میلیون دلار است با میزان فروش قسمت آخر این مجموعه (با امتیاز ضعیف ۲۸) که ۳۰۵ میلیون دلار فروش داشته است، فاصله زیادی دارد. نکته جالب دیگر این مجموعه این است که قسمت سوم این مجموعه با امتیاز متوسط ۵۸، به‌نظر بسیاری از اهالی سینما بهترین قسمت این مجموعه به‌شمار می‌رود.

Die Hard (1988): ۷۰
Die Hard 2: Die Harder (1990): ۶۶
Die Hard: With a Vengeance (1995): ۵۸
Live Free or Die Hard (2007): ۶۹
A Good Day to Die Hard (2013): ۲۸ 

چهار شخصیت اصلی مجموعه‌ی سینمایی لاک‌پشت‌های نینجا

فیلم Teenage Mutant Ninja Turtles

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک:‌ ۴۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۳۱

بودجه ساخت کل مجموعه: ۳۵۳ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۰۹ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه:‌ ۱۹۹۰

لاک‌پشت‌های نینجا؛ کم‌تر کسی پیدا می‌شود که شخصیت‌های محبوب این مجموعه را دوست نداشته باشد. اولین قسمت این مجموعه سینمایی که انیمیشن‌های زیادی نیز از روی آن ساخته شده است، در سال ۱۹۹۰ تولید و پخش شد. با پخش اولین قسمت این مجموعه و وجود طنز بسیار زیبای آن مورد توجه بسیاری از اهالی سینما به‌خصوص نوجوانان قرار گرفت. TMNT که نام کوچک‌شده این مجموعه است ناگهان به یک برند جهانی تبدیل شد و با ساخت عروسک‌ها و مواردی از این قبیل از روی شخصیت‌های این مجموعه سود بسیار زیادی را برای این برند به‌همراه داشت.

اولین قسمت‌های این مجموعه که به‌صورت یک سه‌گانه به‌تولید رسیدند در سال‌های ۱۹۹۰، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ اکران شدند و بعد از یک وقفه طولانی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ شاهد دو قسمت دیگر از این مجموعه بودیم. لاک‌پشت‌های دوست‌داشتنی این مجموعه به‌قدری محبوب شدند که شاید موفقیت یا عدم موفقیت فیلم‌‌های سینمای آن خیلی روی طرفداران این مجموعه تاثیری نداشته باشد.

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990): ۵۱
Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991): ۴۵
Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993): ۴۰
Teenage Mutant Ninja Turtles (2014): ۳۱
Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows (2016): ۴۰

شخصیت‌های اصلی مجموعه Jurassic Park در حال پنهان شدن از دایناسور

فیلم Jurassic Park

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۶ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۶۲

بودجه ساخت کل مجموعه: ۵۵۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۴.۹۹ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۹۳

داستان زندگی دایناسورها همیشه یکی از سوژه‌های جذاب ساخت فیلم‌های سینمایی بوده و خواهد بود. فیلم‌های مجموعه Jurassik Park به‌احتمال زیاد مهم‌ترین و شاید بهترین فیلم‌های این ژانر باشند. اولین قسمت این مجموعه که در سال ۱۹۹۳ به‌کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته شده است بدون شک یکی از موفق‌ترین و سودآورترین فیلم‌های این ژانر در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۱۹۹۳ با بودجه ۶۳ میلیون دلاری ساخته شد و با فروش باورنکردنی ۱.۰۳ میلیارد دلاری باعث تعجب تمام اهالی سینما شد و نشان داد که داستان زندگی دایناسور‌ها همچنان می‌تواند برای مخاطبان سینما جذاب باشد.

این مجموعه از روی یک رمان داستانی با همین نام اثر مایکل کریچتون ساخته شده است؛ کریچتون علاوه‌بر نوشتن این رمان در نوشتن فیلم‌نامه این مجموعه به تیم نویسندگی آن کمک زیادی کرده است. داستان این مجموعه در یک جزیره تخیلی به‌نام ایزلا نوبلار جریان دارد که دانشمندان حاضر در آن با ساخت یک پارک تفریحی موفق به شبیه‌سازی دایناسورها در آن شده‌اند. گروهی از دانشمندان به‌همراهی جان هاموند برای بازدید از این پارک به آن‌جا می‌روند و به‌خاطر سهل‌انگاری یکی از آن افراد، سیستم برخی از دایناسورها خراب و باعث آزادی آن دایناسورها شده است. افراد حاضر در جزیره باید برای نجات جان خودشان هرکاری که می‌توانند انجام دهند که در این مسیر شاهد اتفاقات بسیار جذابی خواهیم بود.

Jurassic Park (1993): ۶۸
The Lost World: Jurassic Park (1997): ۵۹
Jurassic Park III (2001): ۴۲
Jurassic World (2015): ۵۹
Jurassic World: Fallen Kingdom (2018): ۵۱

جیم کری و جف دنیلز در مجموعه سینمایی Dumb and Dumber

فیلم Dumb and Dumber

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۳۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۳۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۷۶ میلیون دلار| باکس آفیس: ۴۵۷ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۱۹۹۴

تنها مجموعه کاملا کمدی این فهرست سری فیلم‌های خنگ و خنگ‌تر خواهند بود. یکی از به یادماندنی ترین ایفای نقش‌های کمدین بسیار محبوب یعنی جیم کری که خیلی‌ها فیلم‌های این مجموعه سینمایی را نقطه اوج دوران فعالیت هنری او می‌دانند. نخستین فیلم این مجموعه در سال ۱۹۹۴ به‌کارگردانی پیتر فارلی و به‌نویسندگی برادر او بابی فارلی تولید و اکران گردید. فروش ۲۵۰ میلیون دلاری این فیلم نسبت‌به بودجه ۱۵ میلیون دلاری آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای یک فیلم کمدی محسوب می‌شد. موفقیت این فیلم در آن سال باعث شد تا قسمت دوم آن در دست تولید قرار بگیرد و نهایتا در سال ۲۰۰۳ اکران شود. قسمت دوم این مجموعه به‌هیچ‌وجه نتوانست موفقیت قسمت اول آن را تکرار کند و با نمره بسیار ضعیف ۱۹ و فروش ۴۰ میلیون دلاری نقطه بسیار تاریکی در تاریخ این مجموعه سینمایی به‌شمار می‌رود. قسمت انتهایی مجموعه Dumb and Dumber که در سال ۲۰۱۴ اکران شد، توانست تا حدودی شکست قسمت دوم آن را جبران کند و به‌فروش نسبتا خوب ۱۷۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

داستان این مجموعه درباره دو دوست بسیار مهربان و درعین‌حال خنگ جریان دارد که یکی از آن‌ها راننده شخصی افراد مختلف و دیگری وظیفه نگه‌داری و تمیز کردن سگ‌های خانگی را برعهده دارد. به‌دلایلی در ابتدای فیلم هردوی آن‌ها از کار اخراج می‌شوند و داستان زندگی آن‌ها برای ادامه زندگی داستان اصلی فیلم‌های این مجموعه سینمایی را شکل می‌دهد. پس از موفقیت قسمت اول این مجموعه، یک انیمیشن سریالی در سال ۱۹۹۵ با اقتباس از داستان این فیلم تولید و پخش شد.

Dumb and Dumber (1994): ۴۱
Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd (2003): ۱۹
Dumb and Dumber To (2014): ۳۶

اسباب‌بازی‌های مجموعه سینمایی toy story

فیلم Toy Story

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۹۹

بودجه ساخت کل مجموعه: ۵۸۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۳.۰۴ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۹۵

داستان اسباب بازی‌ها با اختلاف بسیار کم نسبت‌به مجموعه ارباب حلقه‌ها دومین مجموعه برتر این فهرست قلمداد می‌شود ولی با رضایت ۹۹ درصدی منتقدین جهانی با اختلاف در این زمینه رتبه اول این فهرست را به‌خود اختصاص می‌دهد. مجموعه انیمیشن سینمایی Toy Story پس از اکران اولین قسمت خود در سال ۱۹۹۵ توانست استانداردهای ساخت انیمیشن را تا حد زیادی افزایش دهد. این انیمیشن سینمایی نه‌تنها در میان محصولات ژانر خود بلکه در میان تمام محصولات سینمایی تاریخ یکی از معدود آثاری محسوب می‌شود که در زمان تولید و اکران از زمان خودش بسیار جلوتر بوده است. میزان فروش دو قسمت ابتدایی این مجموعه که قبل از سال ۲۰۰۰ اکران شدند به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهند؛ قسمت اول آن در سال ۱۹۹۵ و قسمت دوم آن در سال ۱۹۹۹ اکران و موفق شدند به فروش بیش از ۸۵۰ میلیون دلار دست پیدا کنند، رقمی که برای آن دوران باورنکردنی بود. سازندگان این مجموعه به‌بهترین شکل ممکن کیفیت بالای آن را در قسمت‌های سوم و چهارم حفظ کردند تا این مجموعه انیمیشنی لقب موفق‌ترین انیمیشن سینمایی تاریخ را به‌خود اختصاص دهد؛ شاید دلیل این موضوع این باشد که سازندگان این مجموعه برخلاف سازندگان بسیاری از مجموعه‌های سینمایی کیفیت قسمت‌های مختلف آن را به کمیت مجموعه ترجیح داده‌اند. به‌دلیل موفقیت‌های چشمگیر این مجموعه، محصولات زیادی از روی آن ساخته شد؛ محصولاتی مانند دو سریال تلویزیونی، پنج فیلم کوتاه، چند کتاب کمیک و چند بازی ویدیویی.

Toy Story (1995): ۹۵
Toy Story 2 (1999): ۸۸
Toy Story 3 (2010): ۹۲
Toy Story 4 (2019): ۸۴

تام کروز سوار بر موتور در مجموعه سینمایی ماموریت غیر ممکن

فیلم Mission: Impossible

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۹.۷ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین در سایت راتن تومیتوز: ۷۹

بودجه ساخت کل مجموعه: ۸۲۸ میلیون دلار| باکس آفیس: ۳.۵۷ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۹۶

مأموریت غیرممکن اوج هنرنمایی تام کروز در فیلم‌های اکشن را به ‌تصویر می‌کشد. تام کروز در نقش یک مامور سازمان M-13 به‌ ایفای نقش می‌پردازد که با انجام مأموریت‌های مختلف یک فیلم اکشن و بسیار جذاب را به مخاطبان خود تحویل می‌دهد. نکته بسیار جالب ایفای نقش تام کروز در فیلم‌های این مجموعه این است که در بسیاری از سکانس‌های اکشن و انجام کارهای خطرناک، از بدل برای شخصیت او استفاده نمی‌شود و خود او آن صحنه‌ها و سکانس‌ها را بازی می‌کند. تام کروز و کارگردان‌های فیلم‌های این مجموعه این موضوع را در مصاحبه‌های متفاوت بیان کرده‌اند. این کار تام کروز بعضی اوقات باعث ایجاد جراحت‌های ریز و درشتی برای او شده است. اولین فیلم این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۹۶ به کارگردانی برایان دپالما تولید و پخش شد ولی امتیاز قابل قبولی کسب نکرد. با گذشت زمان و پخش قسمت‌های بعدی، این مجموعه در یک مسیر صعودی قرار گرفت و با بهبود مشکلات فیلم‌های قبلی دائما در حال پیشرفت بوده است. قسمت‌های میانی این مجموعه امتیاز نسبتا خوب ۷۳ و قسمت آخر آن امتیاز عالی ۸۶ را کسب کرده‌اند.

Mission: Impossible (1996): ۵۹
Mission: Impossible 2 (2000): ۵۹
Mission: Impossible III (2006): ۶۶
Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011): ۷۳
Mission: Impossible - Rogue Nation (2015): ۷۵
Mission: Impossible - Fallout (2018): ۸۶ 

شخصیت منفی مجموعه سینمایی scream با صداپیشگی راجر جکسون

فیلم Scream

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۶۴

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۱۸ میلیون دلار| باکس آفیس: ۶۰۸ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۹۶

مجموعه سینمایی Scram که یکی از ماندگارترین شخصیت‌های ژانر ترسناک سینما را معرفی کرده است، به‌راحتی یکی از بهترین فیلم‌های ژانر اسلشر محسوب می‌شود. ژانر اسلشر که یکی از زیرشاخه‌های ژانر ترسناک است معمولا درباره یک قاتل با مشکلات روانی جریان دارد که قربانی یا قربانی‌های معمولا از پیش تعیین شده را به شیوه‌های مختلف به‌قتل می‌رساند. داستان مجموعه سینمایی جیغ درباره گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی است که یکی پس از دیگری بعد از یک تماس تلفنی توسط یک قاتل نقاب‌دار سلاخی می‌شوند تا اینکه یکی از آن‌ها به‌نام سیدنی موفق به فرار از دست آن قاتل روانی می‌شود. در این مجموعه سینمایی بازیگرانی مانند نو کمپل، دیوید آرکت و کورتنی کارکس حضور دارند.

نخستین فیلم این مجموعه در سال ۱۹۹۶ به‌کارگردانی وس کریون با بودجه ۱۵ میلیون دلاری تولید و اکران شد. پس از پخش این فیلم در سراسر جهان نقد‌های بسیار مثبتی توسط منتقدین جهانی روانه آن شد که همه آن‌ها از تولید یک فیلم با کیفیت در ژانر اسلشر استقبال کرده بودند. فروش ۱۸۰ میلیون دلاری قسمت اول این مجموعه دلیل دیگری برای موفقیت این مجموعه قلمداد می‌شود. آخرین فیلم این مجموعه سینمایی جیغ در سال ۲۰۱۱ اکران شد که به‌هیچ‌وجه نتوانست موفقیت قسمت‌های ابتدایی آن را تکرار کند. کارگردان این مجموعه یعنی وس کریون در مصاحبه‌ای تایید کرد که قسمت‌های پنجم و ششم مجموعه جیغ به‌زودی در دست تولید قرار خواهند گرفت.

Scream (1996): ۶۵
Scream 2 (1997): ۶۳
Scream 3 (2000): ۵۶
Scream 4 (2011): ۵۲

ویل اسمیت و تامی لی‌جونز شخصیت‌های اصلی مجموعه سینمایی Men in Black

فیلم Men in Black

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۱| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۵۵.۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۵۵۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۹ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۹۷

مجموعه Men in Black یا همان MIB یک مجموعه سینمایی در ژانر علمی تخیلی و اکشن کمدی به‌شمار می‌رود که به‌کارگردانی بری ساننفلد و از روی یک کتاب کمیک با همین اسم به‌نویسندگی لاول کانینگهام ساخته شده است. این مجموعه را می‌توان نقطه شروع دوران حرفه‌ای بازیگری ویل اسمیت در نظر بگیریم که پس از اکران قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۹۷ توجه اهالی سینما را به‌خودش جلب کرد. قسمت اول این مجموعه با بودجه ۹۰ میلیون دلاری ساخته شد و با فروش ۵۹۰ میلیون دلاری همه را شگفت‌زده کرد. اگر به نمرات این مجموعه دقت کنید، قسمت‌های مختلف آن یکی در میان موفق بودند و اگر سازندگان آن قسمت پنجم این مجموعه را بسازند، با توجه‌به نمرات قسمت‌های قبلی این مجموعه نوبت یک قسمت موفق خواهد بود.

داستان این مجموعه درباره دو مامور یک سازمان مخفی به‌نام‌های مامور جی و مامور کی (Agent J و Agent K) است که به نظارت بر اتفاقات و موجود‌های فرازمینی مشغول هستند. روند داستانی و اتفاقات هیجان‌انگیز این مجموعه از نکات مثبت آن به‌شمار می‌رود. طنز موجود در فیلم‌های مجموعه مردان سیاه‌پوش نه‌تنها باعث لوس کردن فیلم نمی‌شود بلکه در بسیاری از صحنه‌ها باعث ایجاد هیجان بیشتری در آن‌ها می‌شود. قسمت‌های بعدی این مجموعه که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ پخش شدند، داستان قسمت اول آن را دنبال می‌کنند.

Men in Black (1997): ۷۱
Men in Black II (2002): ۴۹
Men in Black 3‌ (2012) :۵۸
Men in Black: International (2019): ۳۸

کیانو ریوز در حال دفع گلوله‌های شلیک شده به سمت او در مجموعه سینمایی matrix

فیلم The Matrix

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۶۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۳۶۳ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۶۳ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۱۹۹۹

مجموعه ماتریکس به‌طور حتم یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های علمی تخیلی در ژانر اکشن محسوب می‌شود. این مجموعه سکوی پرتاب کیانو ریوز، بازیگر مطرح هالیوود به‌شمار می‌رود که پس از ایفای نقش در فیلم‌های این مجموعه به معروفیت و محبوبیت بسیاری در میان اهالی سینما دست پیدا کرد. مجموعه سینمایی ماتریکس به‌نویسندگی و کارگردانی خواهران واچوفسکی و تهیه‌کنندگی جوئل سیلور ساخته شده است. این مجموعه که دارای ویژگی‌های سایبرپانک است داستان سقوط فناورانه نسل بشر را به‌تصویر می‌کشد. دانشمندان با خلق یک هوش مصنوعی بسیار پیشرفته باعث شکل‌گیری ماشین‌هایی خودآگاه می‌شوند که انسان‌ها را در یک سیستم واقعیت مجازی تحت عنوان «ماتریکس» زندانی می‌کنند.

نخستین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۹۹ با بودجه نسبتا کم ۶۳ میلیون دلاری ساخته و توسط شرکت برادران وارنر اکران شد. پس از گذشت مدتی از اکران این فیلم فروش چشمگیر ۴۶۰ میلیون دلاری آن توجه تمام اهالی سینما را به‌خود جلب و سازندگان آن را مجاب به ساخت ادامه این مجموعه کرد. قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه هر دو در سال ۲۰۰۳ اکران شدند که هردو توانستند موفقیت قسمت اول آن را تکرار کنند. دومین قسمت این مجموعه با فروش بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه سینمایی به‌شمار می‌رود. خبر خوب برای طرفداران مجموعه سینمایی ماتریکس این است که قسمت چهارم آن پس از ۱۹ سال وقفه قرار است که در سال ۲۰۲۲ اکران شود.

The Matrix (1999): ۷۳
The Matrix Reloaded (2003): ۶۲
The Matrix Revolutions (2003): ۴۷

هیو جکمن به‌همراه تیغ‌های معروف خود در فیلم logan از مجموعه سینمای X-men

فیلم X-Men

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۷۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۶۶ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۶.۰۳ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۲۰۰۰

مجموعه مردان ایکس یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های این فهرست قلمداد می‌شود؛ تعداد فیلم‌های این مجموعه که اولین قسمت آن در سال ۲۰۰۰ اکران شد در دو دهه اخیر به عدد ۱۲ رسیده است. البته تعداد زیاد فیلم‌های این مجموعه برخلاف بسیاری از مجموعه‌های دیگر باعث افت کیفیت زیاد آن نشده است. این موضوع درست است که یکی دوتا از فیلم‌های این مجموعه نمره ضعیفی کسب کرده‌اند و درصد رضایت منتقدین از آن‌ها پایین بوده ولی تعداد فیلم‌های باکیفیت این مجموعه باتوجه به ساخت ۱۲ فیلم در ۱۹ سال اخیر بسیار چشمگیر است. نخستین قسمت این مجموعه با نام X-Men در سال ۲۰۰۰ با کارگردانی برایان سینگر تولید و اکران شد که با ایفای نقش بسیار خوب هیو جکمن توجه بسیاری از اهالی سینما و منتقدین سینمایی را به خود جلب کرد. هیو جکمن را می‌توان مهم‌ترین فرد در این مجموعه سینمایی حساب کرد چرا که در تعداد زیادی از فیلم‌های آن حضور بسیار پررنگی داشته است. موفق‌ترین فیلم این مجموعه سینمایی بدون شک فیلم Logan خواهد بود؛ فیلمی که در سال ۲۰۱۷ به‌کارگردانی جیمز منگُلد با بودجه ۱۱۰ میلیون دلاری و با بازی هیو جکمن در نقش شخصیت اصلی ساخته شد. این فیلم با فروش ۶۲۰ میلیون دلار در سراسر جهان علاوه‌بر کسب امتیاز خوب ۷۸ موفق شد رضایت ۹۳ درصدی منتقدین جهانی را به‌دست آورد. فیلم‌های Deadpool که دو قسمت از آن تابه‌امروز از آن ساخته شده است از دیگر فیلم‌های موفق و بسیار محبوب این مجموعه سینمایی به‌شمار می‌روند.

X-Men (2000): ۶۴
X2 (2003): ۶۸
X-Men: The Last Stand (2006): ۵۸
X-Men Origins: Wolverine (2009): ۴۰
X-Men: First Class (2011): ۶۵
The Wolverine (2013): ۶۱
X-Men: Days of Future Past (2014): ۷۵
Deadpool (2016): ۶۵
X-Men: Apocalypse (2016): ۵۲
Logan (2017): ۷۸
Deadpool 2 (2018): ۶۶
Dark Phoenix (2019): ۴۳

شخصیت‌های الکس، کلیر و کارتر در مجموعه سینمایی Final Destination

فیلم Final Destination

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۳۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۴۴

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۵۴ میلیون دلار| باکس آفیس: ۶۶۵ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۰

قبل از اینکه مجموعه ارّه با آن همه خون و خون‌ریزی وارد صنعت سینما شود، مجموعه مقصد نهایی وظیفه به‌هم‌زدن حال مخاطبان به‌خاطر قتل‌های خشن و پر از خون را برعهده داشت. شاید جالب باشد که بدانید فیلم‌نامه این مجموعه سینمایی در حقیقت توسط جفری ردیک برای سریال تلویزیونی فایل‌های ایکس نوشته شده بود که هیچوقت در این سریال ساخته نشد. پس از ساخت مجموعه سینمایی Final Destination، دو کتاب کمیک و پنج کتاب داستانی از روی آن‌ها نوشته شد که به‌طور متوسط همه آن‌ها موفق بودند. داستان فیلم‌های این مجموعه سینمایی تقریبا شبیه به یکدیگرند و در هرکدام از آن‌ها یکی از شخصیت‌های فیلم در یک فکر خیالی نحوه مرگ یک یا چند نفر از افراد حاضر در فیلم را مشاهده می‌کنند ولی هرچقدر هم که تلاش کنند، نمی‌توانند از وقوع آن جلوگیری کنند.

اولین فیلم این مجموعه در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط نیولاین سینما اکران شد. پس از اکران این فیلم نقدهای متفاوتی از جانب منتقدین برای آن نوشته شد. برخی از هیجان خوب فیلم نوشتند و سردرگمی شخصیت‌های آن را اذیت‌کننده خطاب نکردند، علاوه‌بر این از ایفای نقش بسیار خوب بازیگران آن نوشتند. از طرفی نقد‌های منفی فیلم درباره خشونت زیاد فیلم برای مخاطبان نوجوان خود و درام خسته‌کننده آن بودند. به‌هرحال قسمت اول این مجموعه با فروش بیش از ۱۱۰ میلیون دلار و کسب جایزه بهترین فیلم ترسناک در جشنواره فیلم Saturn Awards، راه را برای ساخت قسمت‌های بعدی آن هموارتر کرد.

Final Destination (2000): ۳۶
Final Destination 2 (2003): ۳۸
Final Destination 3 (2006): ۴۱
The Final Destination (2009): ۳۰
Final Destination 5 (2011): ۵۰

شخصیت‌های اصلی سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌‌ها از مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها

فیلم The Lord of the Rings Trilogy

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۹۳

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۸۱ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۹۸ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۱

ارباب حلقه‌ها به‌راحتی یکی از بهترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های تاریخ سینما قلمداد می‌شود. مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها با میانگین امتیاز بی‌نظیر ۹۱ بهترین میانگین امتیاز را درمیان مجموعه‌های سینمایی این فهرست به‌خود اختصاص داده است. این سه‌گانه با فروش بیش از ۳ میلیارد دلار در مجموع موفق شد ۳۰ جایزه اسکار در بخش‌های مختلف را به خود اختصاص بدهد. قسمت سوم آن که در سال ۲۰۰۳ اکران شد، در ۱۱ قسمت نامزد جایزه اسکار شد که توانست تمام آن‌ها را کسب کند؛ قبل از این فیلم هیچ فیلم فانتزی دیگری موفق به کسب جایزه بهترین فیلم سال نشده بود. فیلم‌های مجموعه ارباب حلقه‌ها در تمام سایت‌های معتبر سینمایی در میان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارند. فیلم‌های این مجموعه که تماشای هرکدام از آن‌ها بیش از سه ساعت زمان نیاز دارد، به‌طور میانگین از طولانی‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ به‌شمار می‌روند. ۹ سال پس از پایان سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها در سال ۲۰۰۳، سه‌گانه‌ی هابیت با محوریت داستان ارباب حلقه‌ها در سال ۲۰۱۲ تولید و اکران شد. بهترین قسمت سه‌گانه‌ی هابیت قسمت دوم آن بود که امتیار نسبتا خوب ۶۶ را کسب کرد که با امتیازات فیلم‌های مجموعه ارباب حلقه‌ها اصلا قابل مقایسه نیست. 

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001): ۹۲
The Lord of the Rings: The Two Towers (2002): ۸۷
The Lord of the Rings: The Return of the King (2003): ۹۴

هری پاتر هرماینی و رون ویزلی شخصیت‌های اصلی مجموعه‌ی سینمایی هری‌ پاتر

فیلم Harry Potter

 میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۴

 بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۲ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۷.۷ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۱

دنیای مرموز و بسیار جذاب جادوگری همیشه یکی از سوژه‌های فیلم‌های سینمایی به‌شمار می‌آید ولی مجموعه هری پاتر به‌قدری موفق بوده است که شاید کسی سایر فیلم‌ها و مجموعه‌های دیگر این جهان مرموز را به‌خاطر نیاورد. مجموعه هری‌پاتر یکی از سه مجموعه‌ای است که تمام فیلم‌های آن در سایت متاکریتیک نمره سبز دارند ولی به‌‌دلیل اینکه تعداد فیلم‌های این مجموعه تقریبا دوبرابر دو مجموعه دیگر است، نسبت به آن‌ها برتری پیدا می‌کند. مجموعه دوست‌داشتنی هری پاتر که اقتباسی بسیار زیبا از مجموعه‌ رمان‌های جی.کی رولینگ به همین نام است در سال ۲۰۰۱ برای اولین‌بار روی پرده سینماها رفت. مدرسه جادوگری بسیار بزرگ هاگوارتز با جزییات بسیار جذاب خود به‌راحتی هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. مجموعه هری پاتر محصول شرکت برادران وارنر است که پس از پخش قسمت ششم آن با انتقاد‌های بسیاری روبه‌رو شد.

منتقدین اعتقاد داشتند که سازندگان این مجموعه جزییات بسیار زیادی از کتاب را حذف کرده‌اند و آن‌ها را در فیلم بیان نکرده‌اند. این موضوع باعث شد تا برادران وارنر قسمت آخر این مجموعه یعنی قسمت هفتم آن را در قالب دو فیلم تولید کنند تا بتوانند جزییات بیشتری از کتاب و داستان آن را در فیلم جای دهند. این تصمیم باعث خوشحالی طرفداران این مجموعه شد تا علاوه‌بر تماشای جزییات کامل داستان آن در قالب فیلم، بتوانند زمان بیشتری به تماشای شخصیت‌های محبوب خود در این مجموعه مشغول باشند. اسپین آف Fantastic Beasts که در سال ۲۰۱۶ پخش شد یک پیش درآمد برای داستان هری پاتر محسوب می‌شود؛ این اسپین آف قرار است در پنج قسمت تولید شود.

Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001): ۶۴
Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002): ۶۳
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004): ۸۲
Harry Potter and the Goblet of Fire (2005): ۸۱
Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007): ۷۱
Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009): ۷۸
Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 (2010): ۶۵
Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (2011): ۸۷ 

شرک به‌همراه پرنسس فیونا و الاغ دوست‌داشتنی مجموعه سینمایی Shrek

فیلم Shrek

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۷۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۵۳۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۹۶ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۱

یکی از باحال‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تاریخ سینما بدون هیچ تردیدی شرک خواهد بود. شخصیتی که نه‌تنها همه ما را ساعت‌ها به‌خنده وا داشت و خاطرات ریز و درشتی برای ما خلق کرد بلکه برای خیلی از ما به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های کارتونی در میان سیلی از شخصیت‌‌های کارتونی تبدیل شد. این موضوع علاوه‌بر شخصیت اصلی داستان یعنی خود شرک برای دوست همیشگی و بسیار بامزه او هم صدق می‌کند؛ الاغی که در تمام اتفاقات این مجموعه درکنار شرک باقی ماند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شخصیت بدون شک صداگذاری او به‌شمار می‌رود. وظیفه صداپیشگی شخصیت الاغ شرک را کمدین بسیار برجسته و محبوب یعنی ادی مورفی برعهده دارد و این کار را به‌بهترین شکل ممکن به سرانجام رساند. حالت عادی حرف زدن ادی مورفی خنده‌دار است حالا اگر صداپیشگی چنین شخصیت بامزه‌ای را انجام دهد که دیگر مشخص است با چه محصول کمدی خنده‌داری طرف خواهیم بود.

 اولین قسمت این مجموعه انیمیشن در سال ۲۰۰۱ به‌کارگردانی اندرو آدامسن و ویکی یِنسن تولید و پخش شد. موفقیت چشمگیر این انیمیشن در آن زمان به‌قدری زیاد بود که بسیاری آن را موفق‌ترین انیمیشن تاریخ تا آن زمان می‌دانستند. قسمت اول این مجموعه با بودجه ۶۰ میلیون دلاری تولید شد و در سراسر جهان به فروش ۴۸۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد. قسمت‌های بعدی آن در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ منتشر شدند و بعد از اکران آخرین قسمت مجموعه شرک یک اسپین آف به‌نام گربه چکمه‌پوش در سال ۲۰۱۱ برای آن ساخته شد.

Shrek (2001): ۸۴
Shrek 2 (2004): ۷۵
Shrek the Third (2007): ۵۸
Shrek Forever After (2010): ۵۸

شخصیت‌های اصلی مجموعه‌ی سینمایی Fast and the Furious

فیلم Fast and the Furious

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۵ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۵۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۲ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۵.۸۹ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۱

به احتمال زیاد بسیاری از اهالی سینما با شنیدن نام مجموعه Fast And The Furious، به‌خاطر مرگ پال واکر، بازیگر بسیار توانای این مجموعه، کمی ناراحت شوند. پال واکر که به‌دلیل رانندگی فوق‌العاده خوب خود، در این مجموعه بسیاری از سکانس‌‌های رانندگی شخصیت برایان اُکانر را خودش رانندگی می‌کرد، درنهایت درهنگام رانندگی نیز از جهان رفت. قسمت‌های ابتدایی این مجموعه که در سال‌‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ اکران شدند، بیشتر روی مسابقات رانندگی غیرقانونی و داستان‌های آن تمرکز داشتند ولی با گذشت زمان و در ساخت قسمت‌های بعدی آن، داستان‌های اکشن و جنایی دیگری به داستان اصلی آن اضافه شد که این عامل باعث افرایش محبوبیت و فروش بیشتر این مجموعه شد. آخرین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۱۷ پخش و بعد از آن فیلم Hobs and Shaw به‌عنوان یک دنباله فرعی برای داستان این مجموعه سینمایی تولید و پخش شد. علاوه‌بر اهالی سینما، دوست‌داران ماشین‌های مسابقه‌ای نیز از تماشای این فیلم بسیار لذت بردند. فروش کلی این مجموعه در سراسر جهان حدود ۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

The Fast and the Furious (2001): ۵۸
Fast 2 Furious (2003): ۳۸
The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006): ۴۵
Fast and Furious (2009): ۴۶
Fast Five (2011): ۶۶
Fast & Furious 6 (2013): ۶۱
Furious 7 (2015): ۶۷
The Fate of the Furious (2017): ۵۶ 
Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (2019): ۶۰

منفرد، سید، دیگو و دیگر شخصیت‌های مجموعه سینمایی Ice age

فیلم Ice Age

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۴۷

بودجه ساخت کل مجموعه: ۴۲۹ میلیون دلار| باکس آفیس: ۳.۲۱ میلیارد دلار 

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۲

فکر نمی‌کنم کسی طرفدار انیمیشن‌های سینمایی باشد و از مجموعه عصر یخبندان خوشش نیاید؛ یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های انیمیشنی تاریخ سینما با شخصیت‌های فوق‌العاده جذاب و دوست‌‌داشتنی. زمانی‌که اولین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۲ اکران گردید محبوبیت بسیار زیاد آن باعث شد تا تمام اهالی سینما منتظر قسمت‌های بعدی آن بلافاصله بعد از قسمت آن باشند ولی سازندگان این انیمیشن با این تصمیم مخالف بودند. قسمت دوم این مجموعه با چهار سال تأخیر در سال ۲۰۰۶ تولید و اکران شد که توانست موفقیت قسمت اول آن را تکرار کند و به دوبرابر فروش قسمت اول آن برسد. قسمت‌های سوم و چهارم این مجموعه که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ اکران شدند در زمینه فروش بسیار موفق‌تر عمل کردند ولی به‌عقیده بسیاری از منتقدین جذابیت و گیرایی قسمت‌های ابتدایی را از دست داده بودند. شکست قسمت آخر آن یعنی قسمت پنجم این مجموعه که در سال ۲۰۱۶ اکران شد، باعث شد تا تولید این مجموعه دوست‌داشتنی به انتهای راه خود برسد؛ آخرین قسمت مجموعه عصر یخبندان با امتیاز پایین ۳۴ ضعیف‌ترین فیلم این مجموعه لقب گرفته است. درکنار فیلم‌های اصلی این انیمیشن سینمایی شاهد فیلم‌های کوتاه زیادی در رابطه با شخصیت‌های فرعی آن به‌خصوص سنجاب دوست‌داشتنی این مجموعه بودیم. عصر یخبندان در زمینه بازی‌های ویدیویی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و چند نسخه از این مجموعه در قالب بازی‌های ویدیویی برای پلتفرم‌های گوناگون منتشر شده است.

Ice Age (2002): ۶۰
Ice Age: The Meltdown (2006): ۵۸
Ice Age Dawn of The Dinosaurs(2009): ۵۰
Ice Age: Continental Drift (2012): ۴۹
Ice Age: Collision Course (2016): ۳۴

جیسون استاتهام در حال رانندگی در مجموعه سینمایی transporter

فیلم Transporter

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۴۸ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۴۱

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۰۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۳۱۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۲

مجموعه Transporter باعث معرفی جیسون استاتهام به‌عنوان یک سوپراستار به دنیای فیلم‌های اکشن شد. جیسون استاتهام در این فیلم در نقش شخصیت فرانک مارتین به‌ایفای نقش می‌پردازد. مارتین یک قاتل حرفه‌ای و یک راننده بسیار ماهر است که وظیفه جابجایی بسته‌ها و محموله‌های مهم برای افراد مختلف را برعهده می‌گیرد که در مسیر انجام این کار با مشکلات و خطرهای بزرگی روبه‌رو می‌شود که این اتفاقات بیشتر روند داستان فیلم‌های این مجموعه را شکل می‌دهند. او در کار خودش بهترین است؛ همیشه در اسرع وقت کار را انجام می‌دهد، هیچ سوالی درباره ماهیت بسته‌ها نمی‌پرسد و کار را به‌بهترین شکل ممکن به انتها می‌رساند. البته افرادی که او برای آن‌ها کار می‌کند معمولا دشمنان زیادی دارند که همین موضوع باعث رخ دادن اتفاقات اکشن و بسیار جذابی در طول فیلم‌های این مجموعه سینمایی می‌شود.

قسمت نخست این مجموعه در سال ۲۰۰۲ به‌کارگردانی کری یوئن و به‌نویسندگی لوک بیسِن تولید و اکران شد. پس از اکران آن این فیلم نه‌تنها در میان طرفداران فیلم‌های اکشن که در میان تمام اهالی سینما محبوبیت زیادی کسب کرد ولی فروش نسبتا کم آن باعث شد تا ساخت قسمت‌های بعدی این مجموعه در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. قسمت دوم آن سرانجام در سال ۲۰۰۵ منتشر شد که توانست به موفقیت بیشتری نسبت به قسمت اول آن دست پیدا کند و با امتیاز ۵۶ بهترین فیلم درمیان فیلم‌های این مجموعه سینمایی لقب گیرد. بودجه ساخت قسمت‌های مختلف این مجموعه سینمایی برخلاف سایر مجموعه‌ها در طول زمان رشد بسیار زیادی نداشته است و حتی بودجه ساخت قسمت پایانی آن از قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه کمتر بوده است.

The Transporter (2002): ۵۱
Transporter 2 (2005): ۵۶
Transporter 3 (2008): ۵۱
The Transporter Refueled (2015): ۳۱

مت دیمن در نقش جیسون بورن در مجموعه سینمایی jason bourne

فیلم Jason Bourne

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۷۴

بودجه ساخت کل مجموعه: ۴۹۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۶۳ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۲

مجموعه سینمایی Jason Bourne یکی از معدود مجموعه‌های سینمایی این فهرست به‌شمار می‌رود که در ژانر جاسوسی قرار گرفته است. داستان این مجموعه حول شخصیت جیسون برن با بازی مت دیمن می‌گذرد. جیسون برن که یک مامور CIA محسوب می‌شود از یک بیماری ذهنی رنج می‌برد و باید درکنار اتفاقات و داستان‌های فیلم، شخصیت واقعی خودش را نیز پیدا کند. این مجموعه سینمایی براساس یک سری رمان داستانی با همین نام به‌نویسندگی رابرت لادلوم ساخته شده است که پس از انتشار اولین قسمت آن در سال ۲۰۰۲ محبوبیت بسیار زیادی در میان اهالی سینما پیدا کرد. نخستین فیلم این مجموعه در سال ۲۰۰۲ و به‌کارگردانی داگ لیمان و با بودجه 60 میلیون دلاری ساخته و اکران شد. موفقیت و محبوبیت این فیلم به‌قدری زیاد شد که قسمت‌های بعدی آن با بودجه‌های بسیار سنگین ۱۲۰ میلیون دلاری ساخته شدند تا طرفداران این مجموعه شاهد فیلم‌های باکیفیتی از جیسون برن باشند. بااین‌حال قسمت‌های چهارم و پنجم این مجموعه که قسمت‌های نهایی آن محسوب می‌شوند به‌شدت هوادارانش را ناامید کرد، هرچند که هنوز طرفداران این مجموعه سینمایی امیدوارند قسمت‌های آینده آن مانند گذشته با کیفیت بالاتری ساخته شوند.

The Bourne Identity (2002): ۶۸
The Bourne Supremacy (2004): ۷۳
The Bourne Ultimatum (2007): ۸۵
The Bourne Legacy (2012): ۶۱
Jason Bourne (2016): ۵۸

روآن اتکینسون در نقش یک جاسوس حرفه‌ای با بکگراند آتش در مجموعه سینمایی Johnny English

فیلم Johnny English

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۴۶ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۳۶

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۱۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۴۸۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۲۰۰۳

آیا می‌توانیم فیلم‌های مجموعه سینمایی جیمز باند را به‌صورت یک فیلم کمدی بازسازی کنیم؟ جواب قطعا منفی خواهد بود ولی روآن اتکینسون با نبوغ بی‌نظیر خودش موفق شد تا در مجموعه سینمایی کمدی Johnny English یک شخصیت مانند جیمز باند را در قالب فیلم‌های کمدی به‌تصویر کشد. دقیقا مانند فیلم‌های جیمز باند، جانی یک مامور حرفه‌ای در یک سازمان مخفی به‌شمار می‌رود که توسط مقامات بلندپایه دولت به او مأموریت‌های بسیار مهمی داده می‌شود که او باید آن‌ها را به‌بهترین شکل ممکن به اتمام برساند. به‌احتمال فراوان بسیاری روآن اتکینسون را با ایفای نقش ماندگار او در نقش مستر بین به‌خاطر می‌آورند؛ شخصیتی که یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای کمدی محسوب می‌شود.

سازندگان این مجموعه سینمایی در یک تصمیم بسیار هوشمندانه خصوصیات اخلاقی و رفتاری کاراکتر مستر بین را در جانی انگلیش قرار دادند تا بتوانیم شاهد تلفیق فردی مانند جیمز باند و مستر بین باشیم؛ تا بتوانیم علاوه‌بر لذت بردن از هیجان یک فیلم اکشن مانند فیلم‌های جیمز باند، به حرکات و ایفای نقش بی‌نظیر اتکینسون از ته دل بخندیم. نخستین فیلم این مجموعه سینمایی در سال ۲۰۰۳ اکران شد تا اتکینسون در نقش مامور مخفی دولت بریتانیا به‌دنبال دزد جواهرات سلطنتی برود. تلفیق کمدی و اکشن در این فیلم به‌قدری خوب بود که به‌عقیده بسیاری از منتقدین این موضوع بهترین نکته این مجموعه سینمایی به‌شمار می‌رود. پس از موفقیت قسمت اول این مجموعه قسمت‌های بعدی آن که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ اکران شدند، توانستند موفقیت قسمت نخست آن را تکرار کنند.

Johnny English (2003): ۵۱
Johnny English Reborn (2011): ۴۶
Johnny English Strikes Again (2018): ۳۹

جانی دپ و شخصیت اختاپوس در مجموعه‌ی سینمایی دزدان دریایی کارائیب

فیلم Pirates of the Caribbean

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۴۸

 بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۲۷ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۴.۵۲ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۳

دزدان دریایی کارائیب را همه با بازی زیبای جانی دپ به‌خاطر می‌آورند. فروش کلی این مجموعه به ۴.۵ میلیارد دلار در سراسر جهان رسید که نشان از محبوبیت و موفقیت این مجموعه در کشور‌های گوناگون است. این مجموعه با اضافه کردن یک طنز بسیار زیبا به داستان دزدان دریایی یک اثر بسیار متفاوت‌تر از فیلم‌هایی با مضمون دزدان دریایی که قبل از این مجموعه ساخته شده بودند را رقم زد. خیلی از منتقدین موفقیت این مجموعه را به‌خاطر بازی زیبای جانی دپ می‌دانند و اعتقاد دارند که ضعف‌های داستان و ساخت این فیلم پشت بازی زیبای جانی دپ پنهان شده‌اند.

اولین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۳ پخش شد و امتیاز خوب ۶۳ را کسب کرد ولی مثل بسیاری از مجموعه‌ها با ساخت قسمت‌های بعدی کیفیت آن به‌شدت افت کرد؛ تا جایی که قسمت آخر آن که در سال ۲۰۱۷ پخش شد، امتیار بسیار ضعیف ۳۹ را از سوی منتقدین به خود اختصاص داد. بسیاری از نظرات درباره این فیلم به‌گونه‌ای بود که این فیلم تنها برای گذراندن وقت مناسب است و چیز زیادی برای عرضه ندارد.

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003): ۶۳
Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006): ۵۳
Pirates of the Caribbean: At World's End (2007): ۵۰
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011): ۴۵
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017): ۳۹

باب، هلن، دش و ویولت، شخصیت‌های اصلی مجموعه سینمایی The Incredibles

فیلم The Incredibles

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۹۶

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۹۲ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۸۷ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۴

یکی دیگر از مجموعه‌های انیمیشنی این فهرست، مجموعه بسیار محبوب شگفت‌انگیزان خواهد بود؛ مجموعه‌ای با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و روند داستانی بسیار جذاب که علاوه‌بر کودکان و نوجوانان در میان مخاطبان بزرگسال سینما هم طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. این مجموعه سینمایی تنها مجموعه این فهرست محسوب می‌شود که تنها دو قسمت از آن اکران شده و به‌همین‌دلیل می‌توان آن را کوتاه‌ترین مجموعه این فهرست نام برد (مگر می‌شود از این مجموعه دوست‌داشتنی چشم‌پوشی کرد؟). فروش چشمگیر قسمت اول انیمیشن The Incredibles در سال ۲۰۰۴ باعث شد تا تمام اهالی سینما منتظر قسمت‌های بعدی آن باشند؛ اتفاقی که تا سال ۲۰۱۸ رخ نداد.

در سال ۲۰۱۸ بلاخره قسمت دوم این مجموعه با نام The Incredibles 2 اکران گردید که موفق شد به مقدار فروش دوبرابری قسمت اول آن یعنی حدود ۱.۲ میلیارد دلار در سراسر جهان دست پیدا کند. داستان این مجموعه سینمایی درباره خانواده‌ای است که هرکدام از آن‌ها قدرت‌های فرازمینی خاصی دارند؛ برای مثال پدر خانواده قدرت بدنی بسیار زیادی دارد و بسیار قدرتمند است و پسر خانواده به‌قدری سریع است که در هنگام دویدن نمی‌توان او را دید. علاوه‌بر شخصیت‌های اصلی در فیلم‌های این مجموعه شاهد شخصیت‌های فرعی بسیار بامزه‌ای خواهیم بود. قسمت نخست این مجموعه موفق شد در مراسم اسکار سال ۲۰۰۵ جایزه بهترین انیمیشن سال و همچنین جایزه بهترین صداگذاری را کسب کند.

The Incredibles (2004): ۹۰
Incredibles 2 (2018): ۸۰

یکی از شخصیت‌های مجموعه سینمایی Saw در حال شکنجه شدن

فیلم Saw

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۳۵ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۲۷

بودجه ساخت کل مجموعه: ۷۷ میلیون دلار| باکس آفیس: ۹۷۶ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۴

به‌احتمال زیاد حال‌بهم‌زن‌ترین مجموعه سینمایی این فهرست مجموعه ارّه یا همان Saw باشد؛ حال‌بهم‌زن به‌این‌خاطر که در آن اینقدر صحنه‌های خونین و خشونت‌های دیوانه‌وار خواهید دید که بعد از تماشای آن‌ها دیگر از این‌گونه صحنه‌ها نخواهید ترسید. در این مجموعه انواع و اقسام روش‌های خشن برای به‌قتل رساندن افراد به‌تصویر کشیده می‌شود. بعضی از این روش‌ها نه‌تنها خشن و بسیار خونین خواهند بود بلکه بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند؛ مانند الزام برای پریدن درون یک استخر پر از سرنگ به‌خاطر پیدا کردن یک کلید! مجموعه سینمایی ارّه معمولا حول شخصیتی به‌نام Jigsaw Killer جریان دارد که در قسمت اول آن معرفی می‌شود و اطلاعات بیشتر راجع‌به او را در قسمت‌های بعدی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مجموعه سینمایی ارّه جزو آن دسته فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که یا واقعا از آن خوشتان می‌آید یا از آن تنفر دارید؛ افراد بسیار کمی نسبت به این فیلم حس خاصی ندارند. پس از پخش اولین قسمت این مجموعه سینمایی در سال ۲۰۰۴ بسیاری از اهالی سینما به‌دلیل وجود خشونت بیش‌از‌حد، عقیده داشتند که این فیلم نباید به‌راحتی دردسترس همه قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند صدمه بسیار بدی به قشر نوجوان وارد کند. به‌همین دلیل قسمت‌های بعدی این مجموعه با محدودیت پخش بسیار زیادی در کشور‌های مختلف اکران شدند و محبوبیت بسیار زیادی در میان طرفداران فیلم‌های ترسناک پیدا کردند.

Saw (2004): ۴۶
Saw II (2005): ۴۰
Saw III (2006): ۴۸
Saw IV (2007): ۳۶
Saw V (2008): ۲۰
Saw VI (2009): ۳۰
Saw 3D (2010): ۲۴
Jigsaw (2017): ۳۹

کریستین بیل در سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکی از مجموعه‌‌ی سینمایی batman

فیلم Dark Knight Trilogy

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۸۹

بودجه ساخت کل مجموعه: ۵۸۵ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۴۵ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۵

سه‌گانه شوالیه تاریکی به‌کارگردانی کریستوفر نولان به‌قدری قوی و با کیفیت است که علاوه‌بر توضیحات مجموعه سینمایی بتمن، یک قسمت جدا را به این سه‌گانه محبوب اختصاص دهیم. کریستوفر نولان تقریبا در تمام ژانرهای مهم سینمایی یک فیلم در پرونده کاری خود دارد ولی به‌عقیده بسیاری سه‌گانه شوالیه تاریکی که در ژانر ابرقهرمانی ساخته شده، بهترین فیلم نولان تلقی می‌شود؛ این سه‌گانه علاوه‌بر این موضوع می‌تواند بهترین مجموعه ساخته شده درباره شخصیت بتمن محسوب شود. سه‌گانه شوالیه تاریکی برخلاف بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی که در آن‌ها شاهد نبردهای بزرگ و معمولا غیرمعقول بوده‌ایم، به‌هیچ‌وجه از زندگی واقعی مردم فاصله زیادی نمی‌گیرد تا جذابیت بسیار بیشتری برای اهالی سینما پیدا کند.

نخستین قسمت این سه‌گانه در سال ۲۰۰۵ با نام Batman Begins ساخته شد و تقریبا در همان زمان با‌توجه‌به کیفیت ساخت قسمت اول این سه‌گانه می‌شد حدس زد که در قسمت‌های بعدی آن با چه مجموعه با کیفیتی روبه‌رو خواهیم بود. قسمت دوم آن که به‌عقیده اکثر منتقدین و اهالی سینما بهترین فیلم این سه‌گانه قلمداد می‌شود در سال ۲۰۰۸، با نام The Dark Knight و با بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شد و به فروش بسیار خوب یک میلیارد دلاری دست پیدا کرد. بازی بی‌نظیر هیث لجر فقید در این فیلم او را به اولین بازیگر تاریخ بدل کرد که برای بازی در یک فیلم کمیک بوکی موفق به کسب جایزه اسکار می‌شود. آخرین فیلم این مجموعه در سال ۲۰۱۲ با نام The Dark Knight Rises تولید و پخش شد. در تمام فیلم‌های این مجموعه وظیفه ایفای نقش شخصیت بتمن برعهده کریستین بیل بوده و بازیگران برجسته‌ای مانند کیلین مورفی، لیام نیسن، مایکل کین و تام هاردی او را در فیلم‌های این مجموعه همراهی کرده‌اند.

Batman Begins (2005): ۷۰
The Dark Knight (2008): ۸۴
The Dark Knight Rises (2012) :۷۸

بلام‌بلی در مجموعه‌ی سینمایی Transformers

فیلم Transformers

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۴۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۴۰

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱.۱ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۴.۸۴ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۲۰۰۷

مجموعه Transformers در سال ۲۰۰۷ اولین قدم خودش را محکم برداشت. یک فیلم تخیلی با داستانی جدید و جالب که هر بیننده‌ای را پای نمایشگر خود میخکوب می‌کرد. اولین فیلم از این مجموعه به کارگردانی مایکل بی و با بازی بازیگرانی مانند مگان فاکس و جاش دامل به موفقیت زیادی در سراسر جهان دست پیدا کرد و به موضوع اصلی بحث در میان دوست‌داران سینما تبدیل شد. اولین قسمت این مجموعه با کسب امتیاز قابل قبول ۶۱ از سایت متاکریتیک، سازندگان آن را به ساخت ادامه مجموعه واداشت ولی با ساخت قسمت‌های بعدی، این مجموعه یک روند نزولی بسیار محصوص پیدا کرد. به‌طوری که قسمت پنجم آن که در سال ۲۰۱۷ اکران شد، امتیاز بسیار ضعیف ۲۷ را از سایت متاکریتیک دریافت کرد. پس از شکست قسمت‌های چهارم و پنجم آن که با رضایت تنها ۱۵ درصدی منتقدین همراه بودند، آخرین قسمت این مجموعه به‌نام Bumblebee که در سال ۲۰۱۸ اکران شد توانست با رضایت ۹۰ درصدی منتقدین تاحدودی شکست قسمت‌های قبلی خود را جبران کند. این مجموعه با فروش کلی ۴.۹ میلیارد دلار شاید از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشد ولی از نظر منتقدین یکی از ضعیف‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. پس از شکست مجموعه سینمایی Transformers شاهد ورود شخصیت‌های آن به‌ دنیای بازی‌های ویدیویی بودیم که شاید در آن‌جا بتوانند موفق‌تر عمل کند.

Transformers (2007) : ۶۱
Transformers: Revenge of the Fallen (2009): ۳۵
Transformers: Dark of the Moon (2011): ۴۲
Transformers: Age of Extinction (2014): ۳۲
Transformers: The Last Knight (2017): ۲۷
Bumblebee (2018): ۶۶

تصویری از دوربین مداربسته مجموعه سینمایی paranormal activity، دختری با لباس خونین و مردی روی مبل

فیلم Paranormal Activity

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک:‌ ۴۸.۶ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۴۷

بودجه ساخت کل مجموعه: ۲۸ میلیون دلار| باکس آفیس: ۸۹۰ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۷

مجموعه Paranormal Activity یکی از معدود مجموعه‌های ترسناک این فهرست به‌شمار می‌رود که می‌توان از روند داستان آن به‌عنوان خاص‌ترین نحوه به‌تصویر کشیدن یک داستان ترسناک نام برد. اولین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۷ تولید و برای اولین‌بار در جشنواره فیلم‌های ترسناک اسکریم‌فِست آمریکا اکران شد. یکی از جالب‌ترین نکته‌های قسمت اول این مجموعه این است که این فیلم براساس بازده سرمایه‌گذاری، سودآورترین فیلم سینمایی تاریخ سینما محسوب می‌شود! اورن پلی کارگردان این فیلم پیشنهاد ساخت آن را به چندین و چند استودیو داد که پیشنهاد او ازسوی تمام آن‌ها به‌دلایل محتلف رد شد. او سرانجام تصمیم گرفت این فیلم را با هزینه شخصی و با کمک دوستش جیسون بلوم در خانه خودش و با کمترین امکانات ممکن بسازد. شاید خیلی مسخره به‌نظر برسد ولی هزینه ساخت اولین قسمت این مجموعه موفق تنها ۱۵ هزار دلار تخمین زده شده است و با فروش حدود ۲۰۰ میلیون دلار عنوان سودآورترین فیلم تاریخ سینما را به‌خود اختصاص داده است. داستان فیلم‌های این مجموعه درباره خانواده‌های ساده‌ای است که احساس می‌کنند نیروهایی فرازمینی در خانه آن‌ها وجود دارند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند با کار گذاشتن دوربین‌های ساده در اطراف خانه از وجود این نیروها مطمئن شوند و این آغازی است بر داستان‌های دلهره‌آور فیلم‌های این مجموعه سینمایی.

Paranormal Activity (2007): ۶۸
Paranormal Activity 2 (2010): ۵۳
Paranormal Activity 3 (2011): ۵۹
Paranormal Activity 4 (2012): ۴۰
The Marked Ones (2014): ۴۲
The Ghost Dimension (2015): ۳۰

 شخصیت‌های اصلی فیلم Avengers: End Game در جهان سینمایی مارول

فیلم The Marvel Cinematic Universe

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۸.۶ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۴.۴ میلیارد دلار| باکس آفیس: ۲۲.۶ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۰۸

به دنیای بی‌انتهای مارول رسیدیم. جهان مارول در میان مجموعه‌های کتاب‌های کمیک بالاترین امتیاز را دارد و در سینما نیز سودآورترین مجموعه سینمایی تاریخ به‌شمار می‌رود. این مجموعه سینمایی به‌قدری فعالیت زیادی داشته است که از سال ۲۰۰۸ تا به امروز ۲۱ فیلم در این مجموعه سینمایی تولید و پخش شده است. اولین فیلم این مجموعه، فیلم Iron Man بود که در سال ۲۰۰۸ تولید و پخش شد. در این ۱۲ سال تنها در ۲۰۰۹ ما شاهد فیلمی از این مجموعه نبودیم ولی موضوع زیاد مهمی نخواهد بود زمانی‌که بدانیم در برخی سال‌ها سه فیلم سینمایی در قالب این مجموعه سینمایی تولید و پخش شده است. یکی از آخرین فیلم‌های این مجموعه که در سال ۲۰۱۹ اکران شد، فیلم Avengers: End Game بود که با فروش ۲.۷ میلیارد دلاری خود فاصله بسیار کمی تا رتبه اول پرفروش‌ترین فیلم تاریخ یعنی فیلم Avatar داشت. فیلم Black Panther که در سال ۲۰۱۸ اکران شد بیشترین امتیاز در میان فیلم‌های این مجموعه را به خود اختصاص داده است. شخصیت‌های زیاد و محبوب جهان مارول بدون شک مهم‌ترین عامل موفقیت این مجموعه سینمایی قلمداد می‌شوند؛ شخصیت‌هایی مانند اسپایدرمن، آیرون من، انت من، کاپیتان آمریکا و سایر شخصیت‌های این جهان که هرکدام از آن‌ها از محبوب‌ترین شخصیت‌های سینمایی محسوب می‌شوند.

Iron Man (2008): ۷۹
The Incredible Hulk (2008): ۶۱
Iron Man 2 (2010): ۵۷
Thor (2011): ۵۷
Captain America: The First Avenger (2011): ۶۶
Marvel's The Avengers (2012): ۶۹
Iron Man 3 (2013): ۶۲
Thor: The Dark World (2013): ۵۴
Captain America: The Winter Soldier (2014): ۷۰
Guardians of the Galaxy (2014): ۷۶
Avengers: Age of Ultron (2015): ۶۶
Ant-Man (2015): ۶۴
Captain America: Civil War (2016): ۷۵
Doctor Strange (2016): ۷۲
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017): ۶۷
Spider-Man: Homecoming (2017): ۷۳
Thor: Ragnarok (2017): ۷۴
Black Panther (2018): ۸۸
Avengers: Infinity War (2018): ۶۸
Ant-Man and the Wasp (2018): ۷۰
Captain Marvel (2019): ۶۴
Avengers: End Game (2019): ۷۸
Spider-Man: Far From Home (2019): 69

هیکاپ شخصیت وایکینگ اصلی مجموعه how to train your dragon

فیلم How to Train Your Dragon

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۹۴

بودجه ساخت کل مجموعه: ۴۴۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۶۴ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۲۰۱۰

اگر یک اژدها دارید و روش صحیح تربیت او را بلد نیستید این انیمیشن بسیار دوست‌داشتنی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. یکی از معدود‌ مجموعه‌های سینمایی تاریخ که تمام قسمت‌های آن رضایت بالای ۹۰ درصد منتقدین را کسب کرده، مجموعه انیمشن سینمایی How to Train Your Dragon است. این مجموعه یکی از شلوغ‌ترین مجموعه‌های این فهرست به‌شمار می‌رود؛ سه فیلم سینمایی، دو سریال تلویزیونی، یک نمایش زنده، پنج فیلم کوتاه، یک کتاب کمیک و بیش از ۱۰ بازی ویدیویی، قسمتی از این مجموعه را تشکیل می‌دهند. نخستین فیلم سینمایی این مجموعه در سال ۲۰۱۰ به‌کارگردانی کریس سندرز براساس رمانی با همین نام اثر کرسیدا کاول ساخته شد و استقبال دیوانه‌کننده اهالی سینما از آن باعث شد تا قسمت‌های بعدی این مجموعه نیز در دست ساخت قرار بگیرند. قسمت‌های دوم و سوم این مجموعه که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ اکران شدند به‌بهترین شکل ممکن موفق شدند تا موفقیت قسمت اول آن را ادامه دهند. میانگین فروش هر قسمت این مجموعه حدود ۵۰۰ میلیون دلار تخمی زده شده است که برای این مجموعه یک موفقیت بسیار بزرگ تلقی می‌شود. داستان فیلم‌های این مجموعه درباره یک وایکینگ جوان به‌نام هیکاپ است که سرزمینشان مدام مورد حمله اژدهایان قرار می‌گیرد. او به‌دلیل جثه کوچکی که دارد قادر به مبارزه کردن درمقابل اژدهایان نیست. در این بین اژدهایی وجود داشت که تابه‌حال هیچکس قادر به‌شکست دادن او نشده بود ولی به‌دلیل یک سری اتفاقات شخصیت اصلی قصه ما و آن اژدها به دوستانی صمیمی تبدیل می‌شوند و درکنار یکدیگر ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی را پشت سر می‌گذرانند و به جنگ اژدهایان بزرگ‌تر می‌روند. شخصیت‌پردازی بسیار عالی در این مجموعه یکی از بهترین جنبه‌های آن قلمداد می‌شود.

How to Train Your Dragon (2010): ۷۴
How to Train Your Dragon 2 (2014): ۷۶
How to Train Your Dragon: The Hidden World (2019): ۷۱

جنیفر لارنس در کاور مجموعه سینمایی The Hunger Games

فیلم The Hunger Games

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۷۸

بودجه ساخت کل مجموعه: ۴۹۳ میلیون دلار| باکس آفیس: ۲.۹۷ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۱۲

به احتمال بسیار زیاد شما هم با اصطلاح «بخور تا خورده نشی» آشنایی دارید. مجموعه The Hunger Games به بهترین شکل ممکن این اصطلاح را در قالب فیلم‌های سینمایی در اختیار بینندگان قرار می‌دهد. اگر به بازی‌ها سبک Batlle Royale علاقه داشته باشید، از این مجموعه سینمایی بسیار لذت خواهید برد؛ با این تفاوت که در این مجموعه سینمایی شخصیت‌های آن واقعا برای نجات جانشان در حال مبارزه هستند. قسمت‌های مختلف مجموعه‌ The Hunger Games بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای اکران شدند تا طرفداران این مجموعه هر سال شاهد قسمت جدید آن باشند. بازی بسیار زیبای جنیفر لارنس در این مجموعه‌ به‌قدری جذاب بود که بینندگان آن در هر لحظه از فیلم‌های این مجموعه استرس شخصیت اصلی را به خوبی درک می‌کنند. شروع پخش این مجموعه سینمایی در سال ۲۰۱۲ آغاز و قسمت پایانی آن در سال ۲۰۱۵ تولید و اکران شد. طرفداران این مجموعه‌ی سینمایی هنوز امیدوارند که ادامه‌ی این مجموعه‌ در دست ساخت قرار بگیرد.

The Hunger Games (2012): ۶۸
The Hunger Games: Catching Fire (2013): ۷۶
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014): ۶۴
The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015): ۶۵

شخصیت لورین وارن در مجموعه سینمایی counjuring در حال دیدن یک یک روح در خانه به‌وسیله جعبه موسیقی

فیلم The Conjuring Universe

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۵۲ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز‌: ۵۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۴۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۹۲ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۱۳

موضوعات جن‌گیری و انسان‌های تسخیر شده توسط ارواح و نیروهای فرازمینی همیشه یکی از موفق‌ترین سوژه‌های فیلم‌های ژانر ترسناک بوده که در این ژانر شاهد فیلم‌های بسیار زیادی در طول دهه‌های گذشته بوده‌ایم. دنیای مجموعه سینمایی Counjuring به‌این‌دلیل در میان فیلم‌های این ژانر از محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به سایر فیلم‌های این ژانر دارد که داستان‌های آن براساس داستان‌های واقعی ساخته شده است؛ البته داستان‌های این فیلم‌ها برای افزایش هیجان و جذابیت با کمی اغراق بیشتر نسبت به داستان‌های واقعی تهیه شده‌اند. روند داستانی فیلم‌های این مجموعه درباره یک زوج جریان دارد که به‌بررسی و تحقیق درباره پرونده‌های مشکوک به نیروهای عجیب و فرازمینی مشغول هستند. این زوج به‌نام‌های اد وارن و لورین وارن در آغاز دهه ۷۰ میلادی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند که مهم‌ترین پرونده آن‌ها در دهه ۸۰ میلادی جریان داشت. در سال ۱۹۷۱ به آن‌ها اطلاع می‌دهند که فعالیت‌های مرموز و ترسناکی در خانه‌ای در رودآیلند جریان دارد که آن‌ها با حضور در آن مکان شاهد اتفاقاتی بودند که در فیلم Counjuring به‌تصویر کشیده شده است؛ اولین فیلم این مجموعه که به این پرونده اختصاص دارد در سال ۲۰۱۳ اکران شد که به محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان دست پیدا کرد. دیگر پرونده مهم این زوج عروسک آنابل قلمداد می‌شود؛ پرونده‌ای که به سه فیلم از فیلم‌های این مجموعه اختصاص یافته است. آخرین فیلم این مجموعه با نام آنابل به‌خانه برمی‌گردد در سال ۲۰۱۹ تولید و اکران شد.

The Conjuring (2013): ۶۸
Annabelle (2014): ۳۷
The Conjuring 2 (2016): ۶۵
Annabelle: Creation (2017): ۶۲
The Nun (2018): ۴۶
The Curse of La Llorona (2019): ۴۱
Annabelle Comes Home (2019): ۵۳

کیانو ریوز در نقش جان ویک و ده‌ها اسلحه به سمت او در مجموعه سینمایی john wick

فیلم John Wick

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز:‌ ۸۹

بودجه ساخت کل مجموعه: ۱۳۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۵۸۷ میلیون دلار

تاریخ اکران اولین فیلم مجموعه: ۲۰۱۴

یکی دیگر از مجموعه‌های بسیار موفق و محبوب با ایفای نقش کیانو ریوز مجموعه سینمایی جان ویک خواهد بود. یک مجموعه اکشن خالص که تمام طرفداران این ژانر را با سکانس‌های هیجان‌انگیر و بسیار جذاب محو تماشای خود می‌کند. شخصیت جان ویک که توسط یک زوج مافیایی روسی به فرزندخواندگی گرفته شده بود در طول زندگی خود به‌عنوان یک قاتل حرفه‌ای آموزش دید تا بتواند در شرایط مختلف دشمنان خودش را به‌قتل برساند. داستان این مجموعه سینمایی در جایی آغاز می‌شود که خانه جان مورد سرقت قرار می‌گیرد و سارق خانه او ماشین مورد‌علاقه جان را به‌سرقت برده و سگ او را که از همسر فوت شده‌اش هدیه گرفته بود، به‌قتل می‌رساند. جان ویک در مسیر گشتن به‌دنبال او با داستان‌ها و اتفاقات مختلفی روبه‌رو می‌شود که باید به‌مقابله با آن‌ها بپردازد.

قسمت نخست این مجموعه سینمایی آغازی بود بر موفقیت قسمت‌های دوم و سوم آن. قسمت‌های دوم و سوم مجموعه جان ویک که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ منتشر شدند علاوه‌بر فروش بسیار بیشتر نسبت‌به فیلم ابتدایی این مجموعه، با امتیاز‌های ۷۵ و ۷۳ و رضایت ۹۰ درصدی منتقدین موفق شدند از قسمت اول آن بهتر عمل کنند؛ قسمت اول این مجموعه امتیاز ۶۸ را کسب کرده بود. خبر بسیار خوب برای طرفداران سری فیلم‌های محبوب جان ویک این است که قسمت‌های چهارم و پنجم این مجموعه مراحل تولید خود را طی می‌کنند؛ قسمت چهارم آن در سال ۲۰۲۲ و قسمت پنجم آن به‌احتمال فراوان در سال ۲۰۲۳ اکران خواهند شد.

John Wick (2014): ۶۸
John Wick: Chapter 2 (2017): ۷۵
John Wick: Chapter 3 – Parabellum (2019): ۷۳

شخصیت‌های اصلی مجموعه سینمایی The LEGO Movies

فیلم The LEGO® Movies

میانگین امتیازات این مجموعه در سایت متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در سایت راتن تومیتوز: ۸۱.۵

بودجه ساخت کل مجموعه: ۳۱۰ میلیون دلار| باکس آفیس: ۱.۰۹ میلیارد دلار

تاریخ اکران اولین فیلم این مجموعه: ۲۰۱۴

اکثر ما نام LEGO را با آن بازی دوست‌داشتنی و سازه‌های بسیار زیبای آن می‌شناسیم. سال ۲۰۱۴ بود که برادران هِیگمین یعنی کوین و دن به‌همراه دن لین یک فیلم سینمایی را بامحوریت لگو اکران کردند. اولین فیلم مجموعه سینمایی Lego با نظرات بسیار مختلفی از سوی منتقدین همراه شد ولی بااین‌حال همچنان بالاترین امتیاز را درمیان سایر فیلم‌های این مجموعه به‌خود اختصاص داده است. موفقیت بسیار زیاد این مجموعه باعث شد تا توجه سازندگان بازی‌های ویدیویی، انیمیشن و سریال‌های تلویزیونی به این جهان زیبا و رنگارنگ جلب شود. موفقیت این فیلم‌ها باعث ساخت دو بازی ویدیویی،‌ دو دنباله سینمایی در سال ۲۰۱۷، یک انیمیشن سریالی و قسمت چهارم این مجموعه سینمایی شد. پس از اکران قسمت اول این مجموعه در سال ۲۰۱۴ که امتیاز بسیار خوب ۸۳ را از سایت متاکریتیک کسب کرد، قسمت‌های بعدی آن رفته رفته با افت کیفیت روبه‌رو شدند؛ قسمت دوم آن بازهم با امتیاز خوبی مواجه شد و توانست امتیاز ۷۵ را از منتقدین بگیرد ولی قسمت‌های سوم و چهارم آن با امتیاز‌های ۵۵ و ۶۵ افت کیفی محسوسی را تجربه کردند. به‌هرحال دنیای لگو در صنعت فیلم‌های سینمایی شاید خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشد ولی بازهم محبوبیت بسیار زیاد آن و استقبال طرفداران این مجموعه باعث خواهد شد تا سازندگان این مجموعه را وادار به‌ساخت قسمت‌‌های بعدی آن کند؛ همان‌طور که انیمیشن‌هایی بامحوریت جهان لگو روزبه‌روز درحال افزایش هستند.

The LEGO Movie (2014): ۸۳
The LEGO Batman Movie (2017): ۷۵
The LEGO Ninjago Movie (2017): 55
The LEGO Movie 2: The Second Part (2019): 65


کیانو ریووز جان ویک

پرسش‌های متداول

  • بهترین مجموعه های سینمایی تاریخ کدامند؟

    درمیان سیل انبوهی از مجموعه های سینمایی بسیار خوب تاریخ می توان به مجموعه هایی مانند مجموعه «جیمز باند»، مجموعه «Rise of The planet of the Apes»، مجموعه «The Godfather» و مجموعه هری پاتر اشاره کرد که در طول زمان کیفیت بالای خود را حفظ کرده‌اند.

  • محبوب ترین مجموعه های سینمایی در میان طرفداران کدام مجموعه ها هستند؟

    مجموعه های سینمایی محبوبیت زیادی میان اهالی سینما دارند، مجموعه‌ هایی همچون مجموعه Batman ، مجموعه The Godfather‌ مجموعه Star Wars و مجموعه فیلم های دنیای سینمایی مارول را می توان محبوب ترین مجموعه های سینمایی تاریخ قلمداد کرد.

  • کدام مجموعه های سینمایی بیشترین امتیاز را دارند؟

    مجموعه Mad Max، مجموعه Toy Story، مجموعه The Lord of the Rings و مجموعه The Dark knight‌ در میان مجموعه های سینمایی امتیاز به مراتب بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره بهترین مجموعه‌های سینمایی این مقاله چیست؟ اگر شما هم مجموعه‌ای در نظر دارید که در این مقاله حضور ندارد آن را با ما و سایر خوانندگان زومجی در میان بگذارید و اینگونه به ما در کامل‌تر کردن این فهرست کمک کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده