نویسنده: تیم کجارو
// دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵

دشت دریاسر تنکابن، بهشت گل‌های شمال

دشت دریاسر یکی از بکرترین جاهای دیدنی مازندران است که در ناحیه جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار قرار دارد و به بهشت اردیبهشت ایران شهرت دارد.

دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال ایران است که به‌دلیل برخورداری از زیبایی‌های منحصربه‌فرد و طبیعتی که هر چهار فصل سال، جلوه‌ای برای خودنمایی دارد، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان طبیعت گردی و کمپینگ محسوب می‌شود. از این دشت می‌توان به‌عنوان مرز و نقطه اتصال جنگل‌های سرسبز شمال ایران و یخچال های رشته کوه‌ الموت نام برد. 

هرآنچه باید درباره دشت دریاسر بدانید:

دشت دریاسر کجاست؟

دشت دریاسر در جنوب شهر تنکابن و در منطقه دوهزار با چشم‌اندازی از کوه الموت قرار دارد. دشت دریاسر بین چهار کوه محصور شده است؛ از ضلع جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. همچنین، این دشت از غرب به گردنه سیالان، قله‌های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان محدود می‌شود. 

فاصله تهران تا دریاسر حدود ۲۸۸ کیلومتر است که بین ۵ تا ۶ ساعت زمان می‌برد تا شما به دشت دریاسر برسید. همچنین، فاصله دشت دریاسر تا ساری ۲۵۹ کیلومتر، تا تنکابن ۳۵ کیلومتر، تا عباس آباد ۶۱ کیلومتر و تا رامسر ۶۳ کیلومتر است.

دریاچه و کوه های دشت دریاسر تنکابن

چگونه به دشت دریاسر برویم؟

پس از رسیدن به شهر تنکابن در ناحیه غربی استان مازندران، مسیر جاده دوهزار را پی بگیرید تا به دوراهی امام‌زاده قاسم برسید. در سمت چپ جاده مسیری به‌سمت دره می‌رود که انتهای آن به روستای عسل محله خواهد رسید. پس از آن باید حدود یک تا یک‌ونیم ساعت کوهپیمایی کرده و بعد از عبور از تپه‌ها و چشمه‌های بین راه به دشت دریاسر می‌رسید.

مسیر مالرو و دریای ابر دشت دریاسر تنکابن

تفریحات و جاهای دیدنی دشت دریاسر

دشت دریاسر یکی از جاهای دیدنی مازندران است که به‌دلیل موقعیت استراتژیک، این منطقه در فصول مختلف شاهد مناظر کم نظیری است. سطح این دشت در حد فاصل بهار و به‌خصوص در اردیبهشت ماه پر از گل‌های زرد رنگ بابونه می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. از جالب‌ترین ویژگی‌های این دشت، این است که در کف آن ده‌ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه‌ها به بیرون می‌جوشد؛ به‌گونه‌ای که در فصل بهار به‌سختی می‌توان مکان خشکی را در دشت پیدا کرد و زیباتر از این‌ها، اینکه رودخانه‌ای پر آب که از ارتفاعات سیالان سرچشمه گرفته است از وسط این دشت وسیع در جریان است.

همه این زیبایی‌ها به‌علاوه کوه‌های پوشیده شده از جنگل‌های انبوه در اطراف دشت و قله سیالان با یخچال‌های بزرگ که در مقابل خود نمایی می‌کند، شاهد این مدعاست که دشت دریاسر را بهشت اردیبهشت ایران بخوانیم. وجود کوه‌های تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا و درخت‌های ازگیل و آلوچه جنگلی بر جاذبه‌های منحصربه‌فرد این دشت افزوده است.

کوه‌های بلندی که دشت دریاسر را احاطه کرده‌اند، موقعیت مناسبی را برای علاقه‌مندان به کوهنوردی فراهم کرده‌اند. قله سیالان هم یکی از کوه‌های معروف دشت است که درکنار آن یخچال‌های طبیعی وجود دارند. این قله با ارتفاع ۴,۱۸۵ متر در رشته کوه‌های البرز غربی و در مرز بین دره الموت و دره دو هزار قرار گرفته است. کوه‌های تنگ لات خان بن، سیاه کل و کل تلا از دیگر کوه‌های اطراف این دشت هستند.

همچنین، به‌دلیل کم بودن آلودگی‌های نوری، تماشای آسمان شب یکی از جذاب‌ترین تفریح‌های سفر به این دشت زیبا محسوب می‌شود؛ زیرا می‌توانید در آسمان دریاسر به‌راحتی ستاره‌ها را ببینید و شاهد شهاب باران باشید. زمین‌های مسطح دشت دریاسر بهترین مکان برای پیک نیک یا حتی کمپینگ فراهم کرده‌اند.

جاهای دیدنی اطراف دشت دریاسر

دشت دریاسر خود به‌تنهایی برای یک گردش یک روزه یا حتی چند روزه کفایت می‌کند؛ ولی در صورتی‌که راهی تنکابن شدید، می‌توانید از آب‌گرم فلکده و سواحل دریای خزر نیز بازدید کنید.

پیاده روی در دشت های دریاسر تنکابن

بهترین فصل سفر به دشت دریاسر تنکابن

همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه و با روییدن گل‌های زرد رنگ، همایش‌های کوهپیمایی زیادی با حضور گروه‌های کوهنوردی از سراسر ایران در دریاسر برگزار می‌شودهمه‌ فصل‌های دریاسر زیبا است. بهار با گل‌ها و چشمه‌هایش، تابستان با شب‌های ستاره‌باران و شهاب‌بارانش، پاییز با برگ‌ریزان رویایی و زمستان با کوه‌های پر برفش

در سفر به دشت دریاسر چه چیزهایی با خود ببریم؟

در سفر به دشت دریاسر همراه داشتن کفش مناسب پیاده‌روی و بطری آب ضروری است. در صورتی‌که قصد اقامت شبانه را دارید بهتر است تا پتو، لباس گرم و مواد غذایی نیز همراه داشته باشید. در این سفر حتما دوربینتان را نیز به‌همراه ببرید، زیرا مناظر بکر این منطقه را در هیچ کجای دیگر نخواهید دید.

اسب سفید در میان گل های زرد دشت دریاسر

منبع عکس: وب‌سایت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور

در سفر به دریاسر کجا اقامت کنیم؟

نزدیک‌ترین شهر مازندران به دشت دریاسر شهر تنکابن است که حدود ۳۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. چنانچه قصد کمپینگ و اقامت شبانه را در دشت دریاسر ندارید، می‌توانید به گردش یک روزه در آن بسنده کنید و شب را در هتل‌های تنکابن اقامت کنید.

دشت دریاسر یکی از گنجینه‌های طبیعی و مناطق بکر ایران است. در سفر به این منطقه حتما مراقب طبیعت باشیم و زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنیم.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده