نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵

بیش از ۸۰۰ سینماگر جدید از جمله نرگس آبیار به اعضای آکادمی اسکار اضافه شدند

اسامی چهار هنرمند ایرانی بین اعضای جدید آکادمی اسکار به چشم می‌خورد.

آکادمی علوم و هنرهای سینما همچنان به افزایش تعداد اعضای خود ادامه می‌دهد و بعد از انتشار خبر روز گذشته مبنی بر اضافه‌شدن ۱۱۱ نفر از عوامل استعدادیابی و واسطه‌ها به فهرست افراد دارای حق رأی برای جوایز اسکار، اکنون در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون مطلع شدیم که ۸۱۹ هنرمند در شاخه‌های مختلف از بازیگری و کارگردانی تا سایر موارد به جمع اعضای قبلی این آکادمی اضافه می‌شوند؛ موضوعی که قرار است هم تعداد رأی‌دهندگان را بیشتر کند و هم تنوع نژادی و جنسیتی را بین افراد آکادمی افزایش دهد.

اعضای جدید آکادمی از ۶۸ کشور مختلف می‌آیند (در مجموع ۴۹٪ آن‌ها غیرآمریکایی هستند) و در شاخه‌های متنوعی حق رأی خواهند داشت. ۳۶٪ آن‌ها را افراد غیر سفیدپوست با نژادهای مختلف تشکیل می‌دهند و ۴۵٪ هم زنان سینماگر هستند که در هفت شاخه از ۱۷ شاخه‌ی آکادمی، تعداد اعضای جدید آن‌ها بیشتر از مردان است؛ موضوعی که نشان از تلاش زیاد آکادمی اسکار برای متعادل‌تر کردن فهرست اعضای خود و پایین‌تر آوردن درصد اعضای مرد سفیدپوست دارد.

در سال ۲۰۱۹ هم شاهد اضافه شدن ۸۴۲ عضو جدید به آکادمی بودیم و تعداد اعضای آن در این سال‌ها رشد زیادی داشته است، به‌طوری که از ۶۴۴۶ نفر در سال ۲۰۱۵ به ۸۵۴۹ نفر در سال گذشته رسیده و افزایش قابل ملاحظه‌ای هم بین اعضای جدید زن و رنگین‌پوست‌ها دیده می‌شود. یعنی درحالی‌که زنان دارای حق رأی آکادمی در سال ۲۰۱۵ به ۲۵٪ از مجموع افراد می‌رسیدند، این میزان در حال حاضر به ۳۳٪ رسیده است. افرادی از نژادها و قومیت‌های مختلف هم از ۱۰٪‌ در آن سال به ۱۹٪ در این روزها افزایش پیدا کرده است. آکادمی اسکار همچنان در حال تلاش بیشتر در این زمینه است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به نقطه‌ی مناسبی از این جهت برسد.

در بین اعضای جدید آکادمی، ۱۵ نفر از آن‌ها پیش از این برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده‌اند، از جمله: برنی تاپین (آهنگساز Rocketman) و متیو اِی. چری (انیماتور Hair Love). همچنین ۸۱ نفر هم جزو نامزدهای دوره‌های قبلی بوده‌اند، مانند: لاج لی (کارگردان Les Miserablesفلورنس پیو (کارگردان Little Women) و سینتیا اریوو (بازیگر Harriet).

یکی از موارد جالب این فهرست، حضور هنرمندان ایرانی در شاخه‌های مختلف است. نرگس آبیار به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین کارگردانان و نویسندگان زن ایرانی سال‌های اخیر با آثاری مثل «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد»، در بخش نویسندگان به آکادمی اضافه شده است. ستار اورکی هم که به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده‌ی باتجربه در این سال‌ها روی فیلم‌هایی چون «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «ویلایی‌ها» کار کرده، در بخش موسیقی اسکار حضور خواهد داشت.

نرگس آبیار

همچنین سمیرا مخملباف، فرزند محسن مخملباف هم به بخش کارگردانان اسکار اضافه می‌شود؛ کسی که حدود دو دهه قبل آثاری مثل «سیب» و «تخته سیاه» را از او شاهد بودیم. دیگر هنرمند ایرانی اضافه‌شده به آکادمی هم علی عباسی خواهد بود، کارگردان ایرانی ساکن دانمارک که فیلم‌های شلی (Shelley) و مرز (Border) را ساخته و از اعضای جدید بخش کارگردانی اسکار محسوب می‌شود.

تعدادی دیگر از بازیگران جدید آکادمی عبارت‌اند از: یالیتزا آپاریچیو (Romaآنا دِ آرماس (Blade Runner 2049آکوافینا (The Farewellچوی وو-شیک (Parasiteکنستانس وو (Hustlers)، زندیا کلمن (Euphoriaبن مندلسون (The Outsider) و رایان مورفی (Hollywood).

از دیگر افراد حاضر در این فهرست می‌توان به زک گاتزگن (بازیگر The Peanut Butter Falcon) اشاره کرد که شاید بتوان او را اولین هنرمند مبتلا به سندروم داون دانست که در آکادمی حضور پیدا می‌کند. همین‌طور آری استر (کارگردان Midsommarرابرت اگرز (کارگردان The Lighthouseماتی دیوپ (نویسنده Atlantics)، آلما هارل (کارگردان Honey Boy)، لولو وانگ (کارگردان The Farewell) و واش وستمورلند (یکی از نویسندگان و کارگردانان Still Alice) هم از نفرات جدید آکادمی هستند.

در مجموع با درنظرگرفتن تمام افراد جدیدی که امسال حق رأی اسکار پیدا می‌کنند، به عدد ۹۴۱۲ می‌رسیم که رشد زیادی را نسبت به قبل نشان می‌دهد. ولی اینکه کیفیت نامزدی‌ها و جوایز اسکار هم نسبت به قبل با رشد همراه باشد یا خیر، چیزی است که در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد آن نظر بدهیم.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده