نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱

سینماهای چین به زودی با آثاری مثل فیلم Interstellar بازگشایی می‌شوند

با کاهش همه‌گیری ویروس کرونا در کشور چین، سینماهای این کشور طی روزهای آینده شروع به فعالیت می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های همه‌گیری ویروس کرونا به صنعت سرگرمی، به تعطیلی کشاندن سالن‌های سینما در کشورهای مختلف بود؛ به‌طوری‌که در خیلی از کشورها از جمله ایران با تعطیلی کامل سینماها همراه بوده‌ایم و آمریکا هم با رکودی تاریخی در این زمینه مواجه شد. ولی کم‌کم با کاهش خطرات ناشی از کووید 19 در بعضی کشورها، صنایع مختلف دوباره آغاز به کار کرده‌اند و به‌زودی نوبت به سینماها هم می‌رسد تا یک‌بار دیگر پذیرای مخاطبان باشند؛ از جمله کشور چین که طی روزهای آینده قرار است تمام سالن‌های آن به فعالیت دوباره بپردازند.

سالن‌های سینمای چین به‌طور گسترده از اواخر ماه ژانویه تعطیل شده بودند و بعد از اینکه بیش از ۲۰۰۰ سالن کار خود را موقف کردند، به‌تدریج نوبت به سالن‌های دیگر هم رسید. البته بعد از گذشت حدود دو ماه تعداد زیادی از سینماهای چین برای مدتی شروع به فعالیت کرده بودند، ولی مقامات این کشور از ترس موج دوم کرونا اقدام به تعطیلی دوباره‌ی آن‌ها کردند و اکنون قرار است تمام سینماها آغاز به کار کنند.

به نقل از اداره‌ی ملی فیلم چین، مسئولان مربوطه این روزها در تدارک آماده‌سازی سازوکار موردنیاز برای این قضیه هستند و قرار است مجموعه‌ای از فیلم‌های مناسب برای بازگشایی سینماها تدارک دیده شود و به شکل DCP در اختیار سینماها قرار گیرد (دی‌سی‌پی یا پکیج سینمایی دیجیتال فرمتی شامل صدا و تصویر فیلم‌ها است که در قالب وسیله‌ای مانند هارد درایو به سالن‌های سینما ارائه می‌شود تا ازطریق پروژکتورهای مخصوص آن‌را روی پرده‌ی سینما پخش کنند).

طبق شنیده‌ها، تاریخ بازگشایی سینماها باید حالتی منظم و مشخص داشته باشد و هرچند هنوز معلوم نیست همه‌ی آن‌ها یک‌جا باز می‌شوند یا به‌تدریج، ولی برای این کار برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته است. یکی از اولین فیلم‌های نمایش‌داده‌شده هم احتمالاً فیلم Interstellar اثر کریستوفر نولان خواهد بود؛ فیلمی که در فرمت 4DX پخش خواهد شد. این فرمت که محصولی از شرکت کره‌ای CJ 4DPlex است، برای فیلم‌هایی به‌کار می‌رود که به اصطلاح حالت چهاربعدی دارند، یعنی مواردی مثل حرکت صندلی تماشاگران یا افکت‌هایی مانند دود و وزش باد و... هم درکنار پخش فیلم وجود خواهد داشت.

سینما

البته خبر مربوط‌به اکران Interstellar خیلی زود از خبرگزاری‌های چین حذف شد، ولی احتمال نمایش این فیلم و آثار مشابه بسیار زیاد است و به‌نظر می‌رسد مقامات فرهنگی چین به این نتیجه رسیده‌اند که بازگشایی سالن‌های سینما با آثار عظیم و پُر از جلوه‌های ویژه راه بهتری نسبت به افتتاح آن‌ها با فیلم‌های جمع‌وجورتر خواهد بود. مخصوصاً بعد از واکنش نه‌چندان خوب مخاطبان به بازگشایی قبلی سینماها که با فیلم‌های کم‌خرج چینی آغاز به کار کرده بودند.

بازگشایی سینماهای چین در حالی رخ می‌دهد که شورای دولتی این کشور در تاریخ ۸ می (۱۹ اردیبهشت) اجازه‌ی فعالیت محدود را به اماکن فرهنگی سرپوشیده مثل سینماها و تئاترها در صورت رعایت مقررات بهداشتی داده بود و بعد از آن هم در تاریخ ۲۸ می (۸ خرداد) با پشت‌سر گذاشتن جلسات مهم مقامات این کشور در این زمینه، خیلی‌ها منتظر بازگشایی کامل سینماها بودند. ولی خبری از این قضیه نشد و علت اصلی آن هم به انتظار مسئولان سینمایی این کشور برای جذب موافقت مقامات محلی و همین‌طور آماده شدن فیلم‌های مناسب برای بازگشایی سالن‌ها مربوط می‌شود؛ چرا که تاریخ دی‌سی‌پی فیلم‌هایی که اوایل سال برای پخش از سینماها تهیه شده بودند در طول این مدت منقضی شده و امکان پخش آن‌ها وجود ندارد.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده