نویسنده: تیم کجارو
// شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵

اولین پل معلق تمام شیشه‌ای ایران کجاست؟

پل معلق هیر اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران است که در ۲۲ کیلومتری شهر اردبیل و در منطقه‌ی دربند هیر قرار دارد.

در روزهای گرم سال، استان اردبیل با آب‌وهوای خنک و مطبوعی که دارد، میزبان گردشگران و مسافران زیادی است. این استان از جاهای طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد و آثار تاریخی تماشایی متعددی برخوردار است. اگر شما هم این منطقه را برای سفر و تفریح انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌دهیم از یکی از پل‌های تماشایی اردبیل به نام پل معلق هیر بازدید کنید که اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پل‌ها شکل‌های مختلفی دارند؛ از پل‌های چوبی گرفته تا پل‌های آهنی، فلزی و شیشه‌ای. خیلی از آن‌ها را هم در شهرها و روستاها دیدیم و از روی بعضی‌ از آن‌ها هم عبور کردیم؛ چه زمانی‌که با خوردو و چه زمانی‌که با پای پیاده و قدم‌زنان از روی آن‌ها رد شدیم. اما برخی از پل‌ها وجود دارند که راه رفتن روی آن‌ها پر از هیجان است؛ مثل پل‌های معلق روی دره‌های عمیق یا رودخانه‌های خروشان ساخته شده‌اند و ما را یاد صحنه‌های فیلم‌ها می‌اندازد. حالا ما هم می‌خواهیم به سراغ یکی از همین پل‌های معلق، تمام شیشه‌ای و قوسی شکل در دربند هیر اردبیل برویم. پس اگر به دنیال هیجان و بالا بردن آدرنالین خونتان هستید، در ادامه با ما باشید.

پل معلق هیر کجاست؟

پل معلق دربند هیر

عکاس: پویا پاشایی

هیر یکی از شهرهای خوش آب‌هوای استان اردبیل است که در جنوب اردبیل قرار دارد. این شهر به‌دلیل داشتن باغ‌های فراوان میوه‌ همچون آلبالو و گیلاس، به شهر شکوفه‌های گیلاس و باغشهر استان اردبیل معروف است و دارای طبیعت منحصربه‌فرد و تماشایی است. از دیدنی‌های این شهر پل معلق و شیشه‌ای هیر است که در منطقه‌ی بی‌نظیر هیر و روی دره و رودخانه‌ی پر آب هیر چایی ساخته شده است.

پس برای تماشای پل شگفت‌انگیز و معلق دربند هیر، باید مسافر شهر هیر شوید.

مشخصات پل معلق هیر

پل معلق و قوسی شکل دربند هیر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

پل معلق هیر در دل طبیعت تماشایی و زیبای دربند هیر جای گرفته است. درحالی‌که روی این پل قدم می‌زنید، از یک سوی، کوه سبلان را که محکم و با صلابت از دور پیدا است و از سویی دیگر، کوه‌های باغرو و باغ‌های میوه‌ی هیر را می‌بینید. در زیر پایتان رود پر آب هیر چایی در دل دره‌ی دربند هیر جریان دارد که با عبور خود حیات و زندگی را به منطقه هدیه کرده است.

بازدید از  پل معلق هیر، از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹ برای گردشگران امکان‌پذیر است.

پل معلق هیر، اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران و جهان است که به دست مهندسان ایرانی برپا شده و کلیه‌ی قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی آن در داخل کشور ساخته شده است. این پل معلق که در مساحت حدود ۲۰ هکتار برپا شده است، حدود ۲۰۰ متر طول دارد و از سطح زمین نزدیک ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. عرض این پل ۱۲۰ سانتی‌متر است و ضخامت شیشه‌ها سه سانتی‌متر است. ساخت پل معلق هیر از سال ۱۳۹۷ شروع شد و از خرداد ماه ۱۳۹۹ گردشگران و مسافران می‌توانند از آن دیدن کنند.

امکانات تفریحی پل معلق هیر

پل شیشه‌ای هیر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

درکنار پل معلق هیر امکانات تفریحی و رفاهی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. همچون استخر، فواره‌ی موزیکال، زیپ لاین، بگ‌جامپ، ترامپولین، صخره‌نوردی  و مجتمع بازی ادوین جای. در فاز دوم این پل، رستوران شیشه‌ای، هتل و واحدهای اقامتی و تجاری نیز افتتاح خواهد شد.

چگونه به پل معلق هیر برویم؟

پل معلق و شیشه‌ای هیر

عکاس: پویا پاشایی

وسایل پل‌گردی را جمع کنید و راهی سفری پر هیجان و مهیج شوید. مسیر استان اردبیل را در پیش بگیرید و خودتان را به ۲۲ کیلومتری جنوب اردبیل و شهر هیر برسانید. این پل در مسیر اصلی جاده‌ی چم به اردبیل قرار دارد و از اردبیل با خودرو حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا به این پل برسید.

اگر به پل‌های معلق علاقه‌مند شدید و دوست دارید تجربه‌ی عبور پر هیجان و مهیج از آن را داشته باشید، در ادامه همراه باشید تا با برخی از پل های معلق ایران آشنا شوید.

آشنایی با پل‌های معلق ایران

پل در بند هیر اردبیل

عکاس: پویا پاشایی

  • پل معلق مشکین شهر: می‌توانید سراغ یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق خاورمیانه را در شهر مشکین شهر استان اردبیل بگیرید. این پل ۳۶۵ متر طول و دو متر عرض دارد. پل معلق مشکین شهر روی خیاوچایی ساخته شده است.
  • پل معلق پیرتقی: برای پل‌گردی پر هیجان و ترسناک به روستای پیر تقی شهرستان خلخال بروید. پل معلق این روستا روی رودخانه‌ی خروشان قزل اوزن قرار دارد و با عرض کمی که دارد عبور از آن هیجان‌انگیز است.
  • پل معلق دره خزینه: راه رفتن روی یکی از بلندترین پل‌های معلق خاورمیانه را باید جایی بین دو استان لرستان و ایلام تجربه کنید؛ چراکه یک سر این پل در لرستان و سر دیگر آن در ایلام قرار دارد. ارتفاع این پل ۸۵ متر است و از چوب‌های روسی و طناب‌های کابلی ساخته شده است.
  • پل معلق مجموعه گردشگری نمک آبرود: اگر می‌خواهید در میان جنگل و روی پلی معلق و تماشایی راه بروید پس به شمال کشور و استان مازندران بروید و از پل معلق نمک آبرود دیدن کنید. جالب است بدانید عرض کمی دارد و یک نفر می‌تواند از آن عبور کند.
  • پل معلق بوستان نهچ البلاغه: در شهر تهران برای دیدن پل معلق به بوستان نهج‌البلاغه بروید. این پل بین این پارک و بوستان پردیسان ساخته شده است و مانند پل مشکین شهر از پل‌های کابلی و طولانی خاورمیانه محسوب می‌شود.

شعر پل

رود با هلهله‌ای گرم و روان می‌گذرد، بر فرازش پل در خواب گران، رفته تا ساحل رویایی دور، دور از همهمه رهگذران، خواب می‌بیند در این صحرا، شیر مردانی تیغ آخته‌اند، وز خم دره دور، رزم‌جویانی در پرش تیر، قد برافراخته‌اند، بر فراز پل با ریزش تند، ابر می‌بارد و می‌بارد، پل به رویایی ژرف، قطره‌ی باران را، ضربه‌های سم اسبان نبرد، پیش خود پندارد، شیون تند را، شیهه اسبان می‌انگارد، جاودان غرقه بماناد به خواب، زان که خوابش را تعبیری نیست، معبر روسپیان است آن‌جا، سخن از نیزه و شمشیری نیست...

«دکتر شفیعی کندکنی»

 


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده