نویسنده: تیم کجارو
// جمعه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵

باغ فاتح کجاست؟

باغ فاتح یا پارک تنیس یکی از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود که در منطقه جهانشهر شهر کرج قرار دارد و توسط محمدصادق فاتح یزدی (بنیان گذار کرج) تأسیس شده است.

باغ‌ها، یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن ساعات و لحظاتی پر از آرامش و سکوت هستند. سرسبزی و طراوت باغ به آدمی روح و جان تازه‌ای می‌بخشد و دوست دارید در سایه‌ی درختان بلند آن بشینید و در حینی که از هوای مطبوع و دل‌پذیرش لذت ببرید، کتابی را که دوست‌ دارید بخوانید یا به شیرین‌ترین خاطره‌ی زندگی فکر کنید. از همین مکان‌ها جایی در شهر کرج و در یکی از خوش آب‌وهواترین محله‌های این شهر به نام قرار دارد و به باغ فاتح معروف است.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

محمد صادق فاتح در سال ۱۲۲۷ در یزد و در خانوداه‌ای اصیل و نجیب به دنیا آمد. از همان جوانی زندگی را صرف امور خیریه و عمران آبادانی پرداخت و در شهرهای مختلف کشور کرد و برای همیشه نام و آوازه‌اش در تاریخ ثبت شد. حال قرار است به سراغ یکی از یادگارهای این مرد بزرگ برویم و کمی با زندگی و اقدامات وی آشنا شویم.

باغ فاتح کجاست؟

محمد صادق فاتح

منبع عکس: اینستاگرام (baghefateh@)

نام و نشان باغ فاتح را باید در استان البرز و در شهر کرج جست‌وجو کنید. جایی که در گذشته یکی از سرسبزترین و بهترین مناطق کرج به شمار می‌رفت. این منطقه جهانشهر نام دارد که به‌دلیل داشتن باغ‌های فراوان به «باغشهر» معروف بود و در حال‌حاضر، بسیاری از باغ‌های آن دیگر وجود ندارند. جهانشهر از شمال به حاجی‌آباد، از غرب به کوی کارمندان شمالی، از جنوب محدود به محله‌ی چهارصددستگاه و از شرق نیز به بلوار طالقانی شمالی محدود می‌شود.

یکی از بازمانده‌های باغ‌های جهانشهر، باغ فاتح است که در بلوار جمهوری کرج قرار دارد. این باغ که اکنون به پارک و فضای سبز تبدیل شده است زیر نظر سازمان شهرداری اداره می‌شود. در ادامه با باغ فاتح آشنا می‌شوید.

محمدصادق فاتح یزدی؛ بنیان‌گذار باغ فاتح

پارک تنیس کرج

منبع عکس: اینستاگرام (baghefateh@)

شروع داستان باغ فاتح با زندگی محمد صادق فاتح یزدی گره خورده است. فاتح از سرمایه‌داران و ثروتمندان یزد بود که دست تقدیر او را از آن‌جا به کرج کشاند. قبل از انقلاب، خشک‌سالی، قحطی و بیکاری در یزد باعث شد که فاتح، مانند بسیاری از همشهری‌هایش مهاجرت کند و به کرج بیاید. وی در کرج به سرمایه‌گذاری پرداخت و کارخانه‌های معروف و بزرگی مانند روغن جهان، جهان چیت، یخ‌سازی جهان، پلاستیک سازی آرمه، شرکت آبادانی جهان، جهان چیت، پتوبافی جهان، چای جهان، صابون جهان و روغن‌موتور جهان را تأسیس کرد؛ اما همه‌ی اقدامات وی به اینجا ختم نمی‌شود. ساخت محله‌هایی مثل جهانشهر و باغ‌های تماشایی آن، کوی کارمندان شمالی، کوی کارمندان جنوبی، چهارصد دستگاه، ساخت مدارس و آموزشگاه‌ها، بیمارستان و ده‌ها فعالیت عمرانی و عام المنفعه دیگر، از خدمات و کارهای وی در جهت آبادانی و رونق شهر کرج بود.

اما چرا محمد صادق فاتح بسیاری از مکان‌هایی را که ساخت جهان نامید؟ علت این نام‌گذاری‌ها به عشق وی به همسرش، رقیه خانم غضنفر، بر می‎گردد که او را جهان صدا می‌کرد. زمانی‌که فاتح در حال تحصیل در رشته‌ی مهندسی کشاورزی در هند بود، جهان خانم در اثر بیماری آبله نابینا می‌شود؛ اما این از علاقه و مهر فاتح چیزی کم نمی‌کند و با وی ازدواج می‌کند. بنابراین محمد صادق بر هرآنچه که می‌ساخت نام همسرش را می‌گذاشت.

باغ فاتح؛ یادگار فاتح

باغ جهانشهر کرج

منبع عکس: اینستاگرام (baghefateh@)

یکی از فعالیت‌های عمرانی محمد صادق فاتح، احداث باغ‌های متعدد در شهر کرج است که اکنون به پارک و فضای سبز تبدیل شده است و باغ فاتح نیز یکی از آن باغ‌ها است که به پارک تنیس کرج یا پارک تنیس جهانشهر نیز معروف است. این باغ یکی از مکان‌های تفریحی به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان است.

این باغ در گذشته وسعت زیادی داشته و بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده است. کاشت درختان این مکان در ۱۰۰ سال پیش به‌گونه‌ای مهندسی شده بود که پیش‌بینی خیابان‌های عریض امروزی را کرده بود. تا سال ۱۳۹۰ و پیش از واگذاری به سازمان شهرداری نیز در آن درختان میوه وجود داشت.

امکانات باغ فاتح

باغ محمد صادق فاتح

منبع عکس: اینستاگرام (baghefateh@)

  • پارک تنیس کرج: مجموعه بین‌المللی تنیس جهانشهر یا پارک تنیس کرج در باغ فاتح قرار دارد این پارک هشت زمین تمرین و یک زمین مسابقه دارد با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر، تنها مجموعه‌ی تنیس در ایران است که دارای زمین‌های کفپوش‌شده است. مساحت این مجموعه ۱۶ هزار متر مربع است و از بخش‌های دیگر آن ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران ، محوطه فضای سبز و پیست سلامت است.
  • امکانات ورزشی: باغ فاتح مکانی مناسب برای ورزش و پیاده‌روی است در این باغ وسایل ورزشی وجود دارد و می‌توانید به ورزش‌های مثل والیبال و بسکتبال نیز بپردازید.
  • امکانات رفاهی: فضای سبز، بوفه خرید خوراکی، کافی‌شاپ، رستوران از دیگر امکانات باغ فاتح است.
  • کلبه کتاب: در این باغ کلبه کتاب وجود دارد که می‌توانید ضمن تفریح در باغ، از خواندن کتاب نیز لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از باغ فاتح

بهترین زمان دیدن باغ فاتح

منبع عکس: اینستاگرام (baghefateh@)

باغ فاتح در هر فصل و زمانی میزبان گردشگران و مهمانانش است. اما قطعاً آمدن بهار موسم گشت‌وگذار در طبیعت و لذت بردن از طراوت و تازگی آن و تابستان زمان تفریح و گردش است چه جایی بهتر از یک باغ می‌تواند باشد تا هم از سرسبزی و زیبایی آن بهره ببرید و هم درکنار خاواده و دوستان لحظاتی پر از نشاط را سپری کنید. اگر هم عاشق تماشای طبیعت رنگارنگ هستید از دیدن باغ فاتح در پاییز غافل نشوید.

مسیر دسترسی به باغ فاتح

مسیر دسترسی به باغ فاتح

منبع عکس: اینستاگرام (baghefateh@)

حالا اگر با شنیدن داستان باغ فاتح به دیدن آن علاقه‌مند شدید و دوست دارید یک روز تکرار نشدنی را در این باغ به تفریح بپردازید و راهی استان البرز و شهر کرج شوید. این باغ استان البرز، شهر کرج، میدان سپاه، به‌سمت میدان جمهوری، باغ فاتح از سمت شمال و غرب به بلوار ماهان جهانشهر، از سمت شرق به کوی کارمندان شمالی گوهردشت و از سمت جنوب به میدان سپاه منتهی می‌شود. به میدان سپاه و سپس به‌سمت میدان جمهوری بروید تا به باغ فاتح و مجموعه بین‌المللی تنیس جهانشر یا پارک تنیس کرج برسید.‌

دیدنی‌های‌های کرج

درکنار گردش و تفریح در باغ فاتح پیشنهاد می‌دهیم از سایر جاهای دیدنی کرج نیز بازدید کنید. این شهر دیدنی‌های زیادی دارد که از تماشای آن‌ها پشیمان نمی‌شوید.

پارک جنگلی جهان نما، دریاچه و سد امیرکبیر یا سد کرج، پیست‌های اسکی دیزین و خور، موزه‌ی تاریخ طبیعی شهر کرج، روستای تاریخی شهرستانک، روستای برغان، غار یخ مراد، باغ پرندگان چهار باغ، آتشکده‌ی تخت رستم، کاخ مروارید یا کاخ شمس و آبشار هفت چشمه، از جمله جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر است.

 


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده