نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۱

فرکانس متغیر پردازنده پلی استیشن 5 انعطاف پذیری بیشتری را ارائه خواهد کرد

مارچین ماکاش از استودیوی مونوالز در اظهارات جدید خود در خصوص تفاوت‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس، توان پردازنده‌های این دو کنسول را فارغ از رویکرد منعطف‌تری که توسط PS5 ارائه می‌شود، کاملاً نزدیک به هم توصیف می‌کند.

هردو کنسول پلی‌ استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس در خصوص قابلیت‌های سخت‌افزاری پیشرفت قابل توجهی را در مقایسه با نسل قبلی خود ارائه می‌کنند و این موضوع موجب شده تا بسیاری از توسعه‌دهندگان در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای خود از هیجانی که برای کار کردن روی این پلتفرم‌ها و امکاناتی که از این طریق در اختیار بازیسازان قرار می‌گیرد صحبت کنند. مارچین ماکاش (Marcin Makaj) از استودیوی مونوالز (The Moonwalls) نیز جزء جدیدترین مواردی است که نظر خود را درباره ویژگی‌های جدید کنسول‌های نسل نهم بیان کرده است.

رئیس استودیوی The Moonwalls که توسعه‌دهنده بازی ماجراجویی و درآستانه انتشار Commander ’85 نیز محسوب می‌شود، در مصاحبه جدید خود با وبسایت gamingbolt به‌طور خلاصه از هیجان خود برای تجربه نسل جدید کنسول‌های بازی صحبت کرده است. وی بعد از شفاف سازی در خصوص اینکه هنوز فرصت دسترسی به کیت توسعه کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت را به‌دست نیاورده و اظهارات او براساس آنچه که در رویدادها و اخبار دنبال کرده بیان می‌شوند، درباره تفاوت‌های پردازنده مرکزی این دو کنسول و چیزی که موجب تمایز CPU در پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس می‌شود، صحبت کرده است.

PS5

پلتفرم جدید سونی برخلاف Xbox Series X از یک تکنولوژی جدید موسوم به فرکانس متغیر استفاده می‌کند که به‌صورت اختصاصی برای PS5 توسعه داده شده است. ماکاش با اشاره به اینکه بین توان پردازشی CPU این دو کنسول تفاوت زیادی را مشاهده نمی‌کند، اظهار داشته که فناوری فرکانس متغیر می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری را برای PS5 ایجاد کند.

وی در خلال اظهارات خود می‌گوید:

هردوی این کنسول‌ها در بحث توان عملکرد CPU یک قدم رو به جلو و قابل‌توجه محسوب می‌شوند. اما به نظر من قابلیت Multi-Threading همزمان، چیزی است که می‌تواند تفاوت را میان این دو پلتفرم رقم بزند. افزایش توان پردازش و بهبود عملکرد یک سیستم همواره جنبه مطلوبی برای کاربران بوده و اما باید صادقانه بیان کنم که در صورتی که رویکرد انعطاف‌پذیرتر پلی‌استیشن 5 را در این بحث کنار بگذاریم، برنده‌ی مطلقی را مشاهده نخواهیم کرد.

Marcin Makaj

Makaj در خصوص پردازنده‌های گرافیکی و تفاوت سرعت کلاک در این دو کنسول نیز اظهار می‌کند که براساس تجربه شخصی او در ساخت بازی‌های پلتفرم پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، توسعه بازی‌ها روی کنسول‌های سونی را ساده‌تر بوده و انتظار دارد پلی‌استیشن 5 نیز مثل نسل قبل رضایت توسعه‌دهندگان را به‌دنبال داشته باشد:

براساس تجربه شخصی خودم در توسعه بازی‌ها روی ایکس‌باکس وان و PS4 باید بگویم که معمولاً نتایجی که روی پلی‌استیشن 4 می‌گرفتیم به مراتب بهتر از کنسول مایکروسافت بوده و من فکر می‌کنم این موضوع در نسل جدید نیز همچنان صادق باشد. اما داشتن قدرت بالاتر همواره چیز بسیار خوبی محسوب می‌شود؛ چرا که می‌تواند امکانات و فرصت‌های بیشتری را در بحث کیفیت گرافیکی به توسعه‌دهندگان ارائه کند.

بازی Commander ’85 قرار است در زمان نامشخصی از ماه ژوئیه برای پلتفرم‌های پلی‌ استیشن 4، ایکس‌ باکس وان، نینتندو سوییچ و پی سی عرضه شود. داستان این بازی مستقل از روز ۱۳ ماه می ۱۹۸۵ شروع می‌شود، یعنی روز تولد شخصیت اصلی که عضوی از یک خانواده‌ی لهستانی است که به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. مادر او هدیه‌ی ارزشمندی برای تولدش گرفته است، یک عدد کامندر 85 که کامپیوتر بسیار مدرنی است با هوش مصنوعی بالا که نه‌تنها اجازه‌ی بازی کردن به او را می‌دهد، بلکه با این شخصیت به مکالمه هم می‌پردازد.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده