نویسنده: بخش تبلیغات
// سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۰

بهترین رمان های جهان برای نوجوانان

رمان داستان بلندی‌ است در قالب نثر که در ژانرهای گوناگون نوشته می‌شود و از اشکال مهم ادبیات داستانی به‌شمار می‌آید. در هر رمان قهرمان داستان به‌عنوان شخصیت اصلی در مرکز توجه قرار دارد و جریانات و اتفاقات زندگی او برای خوانندگان حائز اهمیت است.

اما دراین‌میان رمان نوجوان در حقیقت بیان ساده و رنگ و بوی تخیل دارد و در دنیای فانتزی نوجوانان سیر می‌کند. عمده‌ترین تفاوت کتاب ‌های نوجوانان با رمان بزرگسال در حجم و مخاطب داستان است. اما فراموش نکنید، کسی که برای نوجوانان می‌نویسد نباید این امر را کاری ساده بشمار بیاورد و بنوعی مخاطب را کودن تلقی کند. نویسنده گروه کتاب‌های نوجوانان باید با دنیای آن‌ها آشنایی داشته و روحیات آن‌ها را درک کند. علاوه‌بر‌آن نباید از تاثیر پیام‌های موجود در داستان غافل شد و نکات مثبت و منفی آن را نادیده گرفت.

بدون شک رمان نوجوان هم در ژانرهای متنوع به چاپ می‌رسد، ماجراجویی، فانتزی و تخیلی برخی از ژانرهای این آثار هستند که درواقع پرمخاطب‌ترین آن‌ها بشمار می‌آیند. در این مقاله بهترین رمان‌های نوجوانان را به شما معرفی خواهیم کرد تا آن‌ها را برای کسانیکه در این سن حساس هستند و دوستشان دارید از بهترین سایت‌های خرید کتاب، گاج مارکت خریداری کنید.

۱. کتاب بابا لنگ دراز

اثر ماندگار و مشهور جین وبستر که انیمیشن و تئاترهای بسیاری با اقتباس از آن در سطح دنیا به اجرا درآمده‌اند. شخصیت بامزه و پرانرژی جودی ابوت که دختری یتیم با موهای قرمز است و با رفتار و منش خود به سایر‌ افراد انرژی می‌بخشد. یکی از بهترین رمان‌های عاشقانه برای نوجوانان که در نامه‌های موجود در آن تغییرات درونی و اجتماعی جودی نمایان می‌شود. در قسمتی از این نامه‌ها می‌خوانیم : " این مشکلات بزرگ در زندگی نیست که نیاز به شخصیت دارند. هر‌کس می‌تواند به بحرانی برسد و با یک جر و بحث خرد‌کننده مواجه شود، اما برای رفع خطرات روزافزون تنها با خنده؛ من واقعا فکر می‌کنم خنده نیاز روح است. این نوع شخصیت است که من قصد دارم آن را توسعه دهم. من قصد دارم وانمود کنم که تمام زندگی فقط یک بازی است که من باید به طرز ماهرانه و منصفانه به همان اندازه که می‌توانم بازی کنم. اگر من شکست بخورم، شانه هایم را بالا می‌اندازم و می‌خندم، همچنین اگر من برنده هم شوم."

۲. کتاب کشتن مرغ مقلد

یکی از پرفروش‌ترین کتاب ‌های نوجوانان اثر هارپر لی که در سال ۱۹۶۰ به چاپ رسیده و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نوجوان و برنده جایزه پولیتزر شده است. در این اثر نویسنده به بی‌عدالتی‌های نژادی و کشتار بی‌گناهان می‌پردازد که از زبان دختری جوان روایت می‌شود. در بخشی از این رمان با این صحنه مواجه می‌شویم که اتیکاس تفنگ بادی‌ای به ‌عنوان هدیه کریسمس برای فرزندانش می‌خرد و از آن‌ها می‌خواهد، به خاطر داشته باشند که هیچ‌گاه به مرغ مقلد شلیک نکنند، چون کشتن مرغ مینا «گناه» است.

کتاب کشتن مرغ مقلد

۳. کتاب سپید دندان

اثری از جک لندن که در سال ۱۹۰۶ به چاپ رسیده و به زندگی سگی می‌پردازد که خون گرگی در بدن دارد. این رمان در حقیقت مکمل رمان "آوای وحش" نویسنده است. در این کتاب نویسنده قیاس‌های آشکاری را میان دنیای حیوانات و انسان‌ها توصیف می‌کند و نیاز به بقا را نقطه مشترکی میان انسان و حیوان می‌داند. نکته‌ای که این کتاب را از سایر رمان‌ها متمایز می‌کند، روایت داستان از زبان یک سگ است.

۴. کتاب دور دنیا در هشتاد روز

از آثار ژول ورن که در حقیقت پرفروش‌ترین رمان نوجوانان بشمار می‌آید. یک رمان نوجوان ماجراجویی و علمی - تخیلی که از سفر به هوا و فضا و زیر دریا سخن می‌گوید و خواننده را با خود در این سفر همراه می‌کند. ورن زمانی از سفر به هوا و فضا و زیر دریا سخن می‌گوید که هنوز بشر نتوانسته به امکانات و تجهیزات لازم برای چنین ماجراجویی‌هایی دست پیدا کند.

۵. کتاب شاهزاده و گدا

این کتاب در سال ۱۸۱۸ توسط مارک تواین نوشته شده و به دو طبقه اجتماعی متفاوت می‌پردازد. ماجرای این رمان اینگونه است که شاهزاده‌ای در لباس یک گدا در جامعه ظاهر می‌شود و فرد فقیری در قصر فرمانروایی می‌کند. در حقیقت نویسنده در این کتاب به زندگی ادوارد ششم پادشاه انگلستان می‌پردازد که آن را تبدیل به خاطره‌انگیزترین کتاب ‌های نوجوانان کرده است.

۶. کتاب جنگی که نجاتم داد

از پرفروش‌ترین رمان‌های نوجوانان که توسط کیمبرلی بروبیکر بردلی نوشته شده و به داستان دختر نوجوان معلولی می‌پردازد که از یک نقص مادرزادی رنج می‌برد. جریانات این کتاب در دوره جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد که معلولیت جسمی را معادل معلولیت ذهنی بشمار می‌آورند. در بخشی از این کتاب دخترک سعی می‌کند خود را از پله‌های خانه به پایین برساند اما مادرش او را آنقدر کتک می‌زند که از شانه‌اش خون می‌آید و در ادامه می‌گوید‌: " هیچی نیستی! فقط مایه خجالتی. هیولایی با اون پات. فکر کردی خوشم میاد عالم و آدم تو را ببینن."

۷. کتاب مدرسه جن زده

کتاب مدرسه جن زده

یک رمان نوجوان ترسناک که توسط آر. ال استاین نوشته و به ۳۲ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. تامی شخصیت اصلی داستان که در راهروهای پیچ در پیچ مدرسه جدیدش گم می‌شود و صدای بچه‌هایی را می‌شنود که فریاد زده و کمک طلب می‌کنند. این کتاب در حقیقت از مجموعه ترس و لرز منتشر گردیده و برای گروه نوجوانان بسیار جذاب است زیرا آن‌ها به‌دنبال هیجانات ترسناک و داستان‌های معمایی هستند.

سخن آخر

فعالیت در عرصه ادبیات نوجوانان و رمان نوجوان بسیار جذاب و دشوار است که بدون شک در شکل‌گیری تخیلات ذهنی آن‌ها نقش بسزایی خواهد داشت. به‌طور مثال ماجراهای ملانصرالدین یک کتاب طنز برای نوجوانان است که با بیان طنزآلود خود پیام‌های اخلاقی و اجتماعی را به مخاطب منتقل می‌کند. توصیه می‌کنیم فرزندان خود را در هر سنی که هستند به خواندن و خرید کتاب داستان و رمان ترغیب کنید تا ذهن آن‌ها آمادگی مواجه با اتفاقات مثبت و منفی در زندگی را داشته باشد.

 پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده