نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

کوانتوم سوپرمن یا همان دکتر منهتن مولتی ورس کیست؟

در یکی از زمین‌های بینهایت دنیای دی سی، فردی به نام آلن ادم وجود دارد که نام مستعار او کوانتوم سوپرمن است و تعداد زیادی از قدرت‌های دکتر منهتن را هم دارا است.

در سرتاسر دنیای دی سی و مولتی ورس پهناور آن، نسخه‌های مختلفی از سوپرمن وجود دارد. هر کدام از این نسخه‌ها عطر و طعم مخصوص به خودشان را به مرد پولادین افسانه‌ای اضافه می‌کنند. اما در حال حاضر یک نسخه به‌خصوص وجود دارد که علاوه‌بر سوپرمن بودن، تا حدودی شبیه به کاپیتان اتم هم هست. اما درکنار تمام این‌ها، به‌نظر می‌رسد که منبع اصلی خلق این شخصیت، یکی از کاراکترهای مجموعه واچمن یعنی دکتر منهتن است. اگر ما خیلی جزئی و دقیق به کاراکتر کوانتوم سوپرمن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این شخصیت، ممکن است درست به اندازه دکتر منهتن و بالاتر از هر شخصیت دیگری در دنیای دی سی قدرت داشته باشد.

کاپیتان ادم یا همان کوانتوم سوپرمن، اولین‌بار در رویداد Final Crisis: Superman Beyond ظاهر شد؛ آن هم به‌عنوان یکی از نسخه‌های سوپرمن که مجبور بودند تا در طی این رویداد، با یکدیگر همکاری کنند. ادم نقش خیلی مهمی را در موفق بودن مأموریت تیم در این رویداد ایفا کرد. او به Echo of Midnight که حسابی آسیب دیده بود، کمک کرد که یک فرود ایمن داشته باشد؛ آن هم زمانی‌که قهرمانان همه مورد آسیب قرار گرفته بودند. او به‌لطف هوش و فهم خیلی زیادی که از دنیای اطرافش داشت، توانست کشتی را درست کند. بعد از اینکه مانیتور زیلو والا تمام مواد اضافی‌ای را که در بدن او بود و باعث می‌شد که قدرت‌هایش کاهش پیدا کند، به همه نشان داد که چقدر قدرتمند است.

quantum superman - captain atom

او توانست سوپرمن و اولترا من را با هم ادغام و تبدیل به یک موجود واحد بکند؛ یک سوپرمن جدید که حالا دیگر می‌توانست با دارک مانیتور یا همان Mandrakk مقابله کند و نبرد را به نفع خودش پیش ببرد. اگر از زاویه‌های مختلف به این شخصیت نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که او نسخه دی سی کاراکتر دکتر منهتن است؛ پیش از اینکه او وارد صفحات مجموعه Doomsday Clock بشود. در نسخه بعد از فلش پوینتِ مولتی ورس دی‌سی، کاپیتان آلن ادم در اصل همان کاپیتان اتمِ زمین چهارم بود؛ دنیایی که شباهت زیادی به دنیای شخصیت‌های چارلستون کامیکس داشت. در این برهه، کوانتوم سوپرمن که طراحی آن اشاره‌ای هم به واچمن داشت، قدرت‌های خود زمانی به‌دست آورد که یک موتور آزمایشگاهی اورانیوم در نزدیکی او منفجر شد.

این انفجار باعث شد تا بدن این شخصیت از بین برود اما قدرت خیلی زیادی به ذهن او داد و او را از درک متعارفی که از واقعیت وجود داشت، حذف کرد. کاپیتان اتم بعد از اینکه یک بدن جدید برای خودش ساخت، به‌عنوان یکی از قدرتمندترین موجودات جهان باری دیگر متولد شد؛ او دیگر می‌توانست هر کاری را که دوست دارد و از ذهنش عبور می‌کند، انجام دهد. اما جالب است بدانید که دامنه گسترده قدرت‌های او و همچنین تاثیری که این قدرت‌ها روی روان او داشتند، نه‌تنها تمام افراد اطراف او را می‌ترساند، بلکه خودش را هم به وحشت انداخته بود. به همین ترتیب، او به سراغ داروهای بسیار قوی‌ای که در ارتش وجود داشت، رفت و آن‌ها را خورد.

quantum superman - captain atom

او امیدوار بود که با این داروها، بتواند قدرت‌های خود را سرکوب و ذهنش را متمرکز کند. ادم زمانی‌که فرصت و تمرکز لازم را برای تعمق و فکر کردن در مورد ساختارهای واقعیت پیرامون خود پیدا کرد، متوجه شد که می‌تواند از یک زاویه چهار بعدی به قضایا نگاه کند. او دیگر می‌توانست زمان، فضا و حتی اهداف و انگیزه‌های افراد اطرافش را ببیند. تمام این موارد باعث شده بود تا او تبدیل به نسخه واقعی دکتر منهتن در دنیای دی‌سی شود. ادم هرچه بیشتر به این پی می‌برد که چه قدرت‌هایی دارد و چه اتفاقاتی دارد برایش می‌افتد، بیشتر ناراحت می‌شد. او حتی یک بار زمانی‌که به یک سگ خیره شده بود و دوست داشت بفهمد که این سگ واقعا چگونه زندگی می‌کند، اتفاقی او را کشت.

او خیلی زود تبدیل به یک ابرقهرمان شد و به تیم مخصوص زمین خودش یعنی Pax Americana پیوست. بااین‌حال، احساساتی که ادم نسبت به خودش داشت، باعث شد که مافوق‌های خودش را هم به وحشت بیاندازد؛ خصوصا زمانی‌که آن‌ها متوجه شدند او می‌تواند ذهن و اهداف دیگران را هم ببیند. یک گروه از دانشمندان که راه دیگری مقابل خود نداشتند، یک تکینی را در ذهن ادم فعال کردند. آن‌ها اعلام کردند که حتی چنین موجودی هم نمی‌تواند از پس این ماجرا بر بیاید. همین اتفاق باعث شد تا ادم به‌طور ناگهانی ناپدید شود. جالب است بدانید که ادم می‌توانست آینده را ببیند و می‌دانست که این دانشمندان چنین قصدی را دارند اما متوجه بود که آن‌ها چاره دیگری ندارند. ادم با این کارها نشان داد که کاملا ممکن است یک نفر قدرت‌های خداگونه‌ای داشته باشد اما در عین حال هم راهی را پیدا کند که هم یک انسان و مهم‌تر از همه یک قهرمان باقی بماند.


منبع cbr
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده