نویسنده: تیم کجارو
// چهار شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵

تالاب یانیق ؛ یکی از شگفت‌انگیزترین تالاب های هشترود

تالاب یانیق، یکی از شگفت‌انگیزترین تالاب‌های شهر زیبای هشترود در استان آذربایجان شرقی است که توجه طبیعت‌گردان بسیاری را در فصول بهار و تابستان به خود جلب می‌کند.

هشترود در جنوب استان آذربایجان شرقی با جاذبه‌های طبیعی فراوانی چون رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مراتع، چشمه‌های آب‌گرم و دشت‌ها، مانند نگینی سبز در پهنه طبیعت می‌درخشد. جالب است بدانید که وجه تسمیه این شهر به‌دلیل هشت رودخانه جاری در آن است. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تالاب یانیق کجاست؟

تالاب یانیق

هشترود، مرکز شهرستان هشترود در فاصله ۱۱۴ کیلومتری جنوب شرق تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و ۶۵ کیلومتری غرب میانه قرار دارد. تالاب یانیق نیز در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غرب این شهر به‌سمت مراغه در ۴۶ درجه و ۵۲ دقیقه و ۴۷ ثانیه طول شرقی و ۳۷ درجه و ۲۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه عرض شمالی واقع شده است.

تالاب یانیق بزرگ به‌صورت نواری باریک درکنار یک تپه واقع شده است و وسعتی معادل چهار هکتار دارد. یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان در منطقه تالاب یانیق داشت، قدم‌زدن درکنار این بخش از تالاب و تماشای مناظر مسحورکننده و سرسبز است. عمق هر دو بخش تالاب یانیق در قسمت مرکزی به حدود دو متر می‌رسد و اگر قصد شنا در آن‌ها را دارید، باید حسابی مراقب باشید. تالاب‌های یانیق در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند.

پوشش گیاهی تالاب یانیق

تالاب یانیق، یکی از جاهای دیدنی شهر هشترود است که چشم‌اندازی بی‌بدیل و بکر را در اختیار شما می‌گذارد. این تالاب از دو بخش مجزا به نام‌های یانیق کوچک و بزرگ در فاصله ۱٫۵ کیلومتر از هم تشکیل شده است. سواحل و حوزه آب‌ریز تالاب یانیق، پوشانده از زمین‌های زراعی و چمنزارها هستند و به همین علت، پوشش گیاهی این منطقه غیر از چند درخت بید، عاری از هر درخت یا درختچه دیگری است.

پوشش گیاهی سواحل تالاب یانیق و حوزه آب‌ریز آن به دو بخش مرتعی و زراعی تقسیم می‌شود. گیاهان مرتعی متشکل از انواع استپی و نیمه استپی و البته گیاهان مهاجم یا علف‌هاى هرز هستند. علف‌های هرز و گیاهان مهاجم در اثر تغییر کاربرى و چراى مفرط دام در این منطقه به وجود آمده‌اند. از گیاهان حاشیه تالاب می‌توان به انواع جگن، گراس‌ها و آلاله اشاره کرد که به‌صورت فصلی می‌رویند و طبق تغییرات حجم آب تالاب در سواحل، گاهی ظاهر و گاهی در میان گل و لاى، مدفون مى‌شوند.

کشاورزان از تالاب یانیق کوچک با وسعت حدود یک هکتار، به‌عنوان استخر طبیعى آبیارى استفاده می‌کنند. حاشیه تالاب یانیق کوچک، دایره‌ای شکل و کاملا پوشیده از نی است و آب داخل این محدوده، تالاب را به‌صورت حلقه‌ای در بر گرفته است. این نیزار انبوه، مکانی مناسب برای مخفی‌شدن پرندگان آب‌زی، به‌خصوص در زمان احساس خطر را فراهم کرده است.

کاربری تالاب یانیق

کشاورزان با استفاده از پمپ، آب این تالاب را به زمین‌های کشاورزی خود می‌رسانند. زمین‌های اطراف این تالاب، دیم‌زار است و بخشی نیز به‌عنوان مرتع استفاده می‌شود. دامداران نیز، دام‌های خود را برای چرا از علوفه این مراتع و تالاب به اینجا می‌آورند. شایان ذکر است که در تالاب یانیق ماهی وجود ندارد.

بهترین زمان سفر به تالاب یانیق

با فرا رسیدن فصل سرما تالاب یانیق، مانند دیگر تالاب‌های شهر هشترود، یخ می‌بندد. دوران یخبندان این تالاب، حدود چهار تا پنج ماه به طول می‌انجامد و پس از ذوب شدن یخ‌ها، پرندگان مهاجر و آب‌زی به‌سمت تالاب یانیق می‌آیند. تالاب یانیق، یکی از چهار زیستگاه اردک سرسفید است و اگر کمی شانس بیاورید می‌توانید این پرنده زیبا را در اینجا ببینید.

بهترین زمان بازدید از تالاب یانیق، فصل بهار و تابستان است، زمانی‌که تالاب پر از آب است و آب‌و‌هوای مطبوع و دلپذیر، سفری بی‌نهایت لذت‌بخش برای شما رقم می‌زند.

مسیر دسترسی به تالاب یانیق

پس از رسیدن به شهر هشترود در استان آذربایجان شرقی، باید به‌سمت مراغه حرکت کرده و حدود ۳۵ کیلومتر مسیر را طی کنید. این تالاب در جاده هشترود–روستای یانیق و در مسیر جاده آسفالته هشترود–مراغه قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف تالاب یانیق

شهرستان هشترود، یکی از روستاهای مهم دوره ساسانیان بوده است و به همین علت دارای آثار تاریخی متعددی چون قلعه باستانی ضحاک با قدمتی از چهار هزار سال قبل، مسجد جامع هشترود و قلعه بایزید بسطامی است.

هشترود، قطب گردشگری استان آذربایجان غربی همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبایی مانند تالاب قوشاگلی، تالاب ذولبین، تالاب بزوجیق، باغات آق بلاق چایی مشرف به شهر هشترود و غار آهکی آغبلاغ است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده