نویسنده: روزبه حسینی
// شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۰

مایکروسافت و ایکس باکس سری ایکس احتمالا وارد رقابت واقعیت مجازی شوند

اعضای استودیو Schell Games در جدیدترین مصاحبه خود به صحبت در مورد سیاست‌های مایکروسافت در مورد تکنولوژی واقعیت مجازی پرداختند.

کنسول نسل نهمی شرکت مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری ایکس قطعا یکی‌ از تکنولوژی‌های مورد انتظار بسیاری از افراد علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی است و نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. تا به این جای کار، اطلاعاتی که از این کنسول منتشر شده‌اند، نوید قدرت سخت‌افزاری بالایی را می‌دهند که قطعا این موضوع که طی سال‌های آینده، توسعه‌ دهندگان بازی‌های مختلف چگونه از این قدرت بالا استفاده خواهد کرد، یکی از دلایل هیجان طرفداران است. با این حال، تعدادی از طرفداران خواستار دیدن واقعیت مجازی روی این کنسول هستند. حوزه‌ای که مایکروسافت به نظر نمی‌رسد به آن علاقه‌ای داشته باشد و فعلا در مورد آن صحبت خاصی نکرده است. 

از طرفی دیگر، شرکت سونی با هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR، توانست تا قدمی محکم را در زمینه‌ی این تکنولوژی بردارد و مقام بالایی را به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه به‌دست آورد. از آن‌جایی که تایید شده است که کنسول‌ جدید این شرکت یعنی پلی استیشن 5 نیز از این هدست‌ها پشتیبانی می‌کند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که سونی برنامه‌ای بلند مدت را برای پشتیبانی از هدست‌های خود در سر می‌پروراند و قصد عقب نشینی در این حوزه را فعلا ندارد. 

طبق آخرین اخبار کنسول های بازی، اخیرا استودیو Schell Games مصاحبه‌ای را با سایت Gaming Bolt انجام داده است که در آن اعضای استودیو به صحبت در مورد سیاست و رویکرد مایکروسافت نسبت به تکنولوژی واقعیت مجازی پرداخته‌اند. استودیو Schell Games یکی از استودیو‌های فعال در این حوزه بوده که بازی‌های آن‌ می‌توان به Until You Fall در ژانر مبارزه‌ای یاد کرد. در این مصاحبه‌، اعضای این استودیو به طور کلی عقیده داشتند که بالاخره روزی مایکروسافت به تکنولوژی واقعیت مجازی رو خواهد آورد. 

هارلی بلدوین، طراح ارشد این استودیو بیان کرد که مایکروسافت احتمالا در حال بررسی میزان رشد این تکنولوژی و تطبیق آن با سیاست‌های خود است. این موضوع مشابه رویکرد آن‌ها در مورد وارد شدن به ساخت کنسول‌های بازی است که آن‌ها بسیار دیرتر از سایر شرکت‌ها به آن وارد شدند اما در نهایت ورودی قدرتمند داشتند. بنابراین ممکن است که ورود آن‌ها به حوزه واقعیت مجازی نیز دیرتر از سایرین باشد اما با سیاست درست بتوانند سهم مهمی از بازار را از آن خود کنند. او در این مصاحبه گفت: 

من فکر می‌کنم ما در حال حاضر نیز شاهد برخی از نشانه‌های ورود آن‌ها بوده‌ایم که با اینکه چندان واضح نبوده‌اند اما قطعا نمی‌توان گفت که آن‌ها تازه می‌خواهند وارد این حوزه [واقعیت مجازی] شوند. آن‌ها فعلا گفته‌اند که از این هدست‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. من معتقدم که مایکروسافت در حال تحقیق موضوعی است که سایر شرکت‌ها نیز در حال مطالعه‌ی آن‌ هستند‌ و آن هم هدست‌های مستقل و بدون سیم است. تا زمانی که هدست مستقل با کیفیتی در اختیار نداشته باشید دامنه گسترده‌تری از این پلتفرم‌ را دریافت نخواهید کرد. ایکس باکس پلتفرمی است که به بازار‌های بزرگ و پر سود اهمیت می‌دهد بنابراین بسیار سخت است که هدست‌های محدود فعلی را بتوان در این اکوسیستم جای داد. 

به همین علت من فکر می‌کنم که آن‌ها روزی وارد این حوزه خواهند شد. من آن‌قدری سن دارم که رونمایی از کنسول ایکس باکس اولیه را به یاد آورم. آن‌ها اولین شرکتی نبودند که وارد این بازار شدند اما در عوض پیشنهاد قدرتمندی را ارائه دادند که بتوان به کمک آن بتوان تجربه‌ی بی‌نظیری از بازی کردن را در اتاق نشیمن خود داشت و در کنار آن کار توسعه‌ی بازی برای آن کنسول برای ما بازی‌سازان نیز بسیار ساده بود چرا که تا پیش از آن نیز ما داشتیم روی کامپیوتر‌های دسکتاپ مشابه سخت‌افزار آن کنسول، بازی می‌ساختیم. آن‌ها پیش از این نیز چنین حرکاتی را در صنعت انجام داده‌اند و باید گفت که کار خود را نیز به خوبی پیش‌ می‌برند. بنابراینت زمانی که آن‌ها وارد حوزه واقعیت مجازی شوند، ما آماده خواهیم بود. 

virtual reality

همچنین الکسیس میلر، مدیریت بخش محصولات این استودیو نیز در مورد تغییرات پرسرعت و عظیم بازار واقعیت مجازی لب به سخن گشوده است که البته در صحبت‌های او بی‌شباهت با بلدوین نیست. او معتقد است که با اینکه غیبت فعلی مایکروسافت جا را برای سایر شرکت‌های فعال در این حوزه باز کرده است اما با توجه به سرعت رشد بازار، مایکروسافت برای همیشه غایب میدان نخواهد ماند. 

به علت سرعت رشد بسیار زیاد بازار واقعیت مجازی، این موضوع برای من بسیار جالب است که آیا شرکت بزرگی مثل مایکروسافت از قافله عقب خواهند ماند یا خیر. این که مایکروسافت فعلا در این حوزه فعالیتی نکرده است به معنی شکست خوردن واقعیت مجازی نیست و نباید آن را به عنوان مقیاسی برای موفقیت این تکنولوژی در نظر گرفت. غیبت فعلی مایکروسافت نیز لزوما موضوع بدی نیست چرا که به سایر شرکت‌ها فرصتی می‌دهد تا در این حوزه عرض اندام کنند. با این حال من بعید می‌دانم که این غیبت همیشگی باشد. 

در سال ۲۰۱۹ زمانی که از فیل اسپنسر، رییس ایکس‌باکس در مورد واقعیت مجازی پرسیده شد، او به سادگی پاسخ داد که این تکنولوژی منزوی کننده است و بعید می‌داند تا کسی واقعا خواستار واقعیت مجازی روی ایکس باکس باشد. چندین ماه بعد اما او در مصاحبه دیگری بیان کرد که مایکروسافت هرگز چشم روی اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نخواهد بست؛ به این معنی که او امیدوار است تا این تکنولوژی به میزانی رشد کند که مایکروسافت با آغوشی باز به استقبال آن برود. 

نظر شما در مورد احتمال ورود مایکروسافت به حوزه هدست‌های واقعیت مجازی چیست؟ آیا علاقه دارید تا روی کنسول نسل بعدی مایکروسافت به تجربه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی بپردازید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. 


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده