// شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰

تاریخ اکران فیلم Mulan مجددا تاخیر خورد؛ دیزنی در انتظار تصمیم بعدی برادران وارنر

پس از آن که تاریخ اکران فیلم Tenet کریستوفر نولان به ۱۲ آگست/اوت (چهارشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۹) منتقل شد، حالا دیزنی هم پخش سینمایی «مولان» را برای ۹ روز بعد از «تنت» برنامه‌ریزی کرده است.

بر کسی پوشیده نیست که اکنون سینمادارها و استودیوهای گوناگون چشم به اکران یا عدم اکران «تنت» در دوران شیوع ویروس کرونا/کووید 19 دوخته‌اند. آن‌ها می‌خواهند بدانند به اصطلاح اولین پنگوئنی که وارد آب می‌شود، چه سرنوشتی خواهد داشت؛ تا بتوانند براساس مواجهه با زنده ماندن یا مرگ آن برای پخش یا عدم پخش فیلم‌های دیگر برنامه‌ریزی کنند. بر همین اساس همچنان فیلم Tenet نخستین اثر بزرگ و مورد انتظاری است که به پرده‌های نقره‌ای می‌رسد. بعد از آن هم در تاریخ ۲۱ آگست/اوت سال جاری میلادی (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ خورشیدی)، دیزنی «مولان» را تحویل افراد علاقه‌مند به بازسازی‌های لایواکشن از انیمیشن‌های کلاسیک می‌دهد.

فیلم مولان | فیلم Mulan

گزارش‌های مختلف می‌گویند که دیزنی اصلا نمی‌خواهد نخستین استودیویی باشد که فیلمی پرخرج را در این دوران اکران می‌کند. به همین خاطر هیئت مدیره‌ی این شرکت از تصمیم کریستوفر نولان برای برای اکران در سریع‌ترین زمان ممکن به هدف حمایت از سالن‌های پخش فیلم و صنعت سینما، رضایت کامل دارد. اعضای تیم اصلی دیزنی می‌خواهند به دقت وضعیت «تنت» در هفته‌ی اول اکران را زیر ذره‌بین ببرند و به تصمیمات قطعی برسند.

شرکت برادران وارنر برخلاف دیزنی آن‌چنان مشکلی با عدم حضور جدی مخاطب‌ها در هفته‌ی اول اکران درون سالن‌های سینما ندارد و به پخش بلندمدت اثر می‌اندیشد. اما مشکل این‌جا است که «تنت» براساس گزارش‌ها از فیلم‌نامه‌ی واقعا خاص و عجیبی برخوردار است که استودیو نمی‌خواهد باتوجه‌به بسته بودن اکثر سینماها، صرفا درصد پایینی از تماشاگرها در هفته‌ی اول آن را ببینند و برای خیلی‌ها اسپویل کنند. به همین خاطر دیزنی و برادران وارنر فعلا با دلایلی متفاوت منتظر تصمیمات قطعی کنترل‌کنندگان جوامع هستند.

دیزنی بدون باز بودن درصد قابل توجهی از سینماهای چین فیلم خود را پخش نمی‌کند و برادران وارنر هم تا زمانی‌که دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس به بازگشایی سینماها رضایت ندهند، چنین کاری را نخواهد کرد. زیرا از یک طرف دیزنی بزرگ‌ترین بازار فیلم خود را درون خاک چین می‌بیند و از طرف دیگر برادران وارنر نمی‌خواهد فیلم خاص یک کارگردان را بدون اکران در محل حضور منتقدهای برجسته و انتشار نقدهای رسمی آن به گیشه‌ها بفرستد.

کریستوفر نولان/Christopher Nolan

میزان توجه دیزنی به وضعیت «تنت» انقدر جدی است که مدیر اجرایی این شرکت از ساخته‌ی نولان به‌عنوان رقیبی یاد می‌کند که اگر هفته‌ی اول موفقی نداشته باشد، «مولان» بدون شک باز هم تأخیر در تاریخ اکران را می‌پذیرد.

ولی مسئله فقط درباره‌ی استودیوها نیست و به سینماها هم می‌رسد. به بیان بهتر ریگال و ای‌ام‌سی در مقام بزرگ‌ترین زنجیره‌های سینمایی دنیا تنها با «تنت» و «مولان» حاضر به بازگشایی کامل می‌شوند. علت اصلی هم آن است که این شرکت‌ها که اکنون در وضعیت مالی وحشتناکی به سر می‌برند، نمی‌خواهند در صورت عدم وجود یک فیلم جدید و پرمخاطب، هزینه‌ی بازگشایی کامل تمام شعب را به خود تحمیل کنند. هیچ‌کس نمی‌داند در انتها چه خواهد شد اما فعلا سینماهای دنیا امیدوار به بازگشایی با اکران مجدد «اینسپشن»، پذیرایی از «تنت» ۱۲ روز بعد از آن و رفتن به سراغ «مولان» دقیقا ۹ روز پس از کلید خوردن اکران «تنت» هستند. البته که بدون شک همه‌ی تاریخ‌های مورد اشاره می‌توانند در وضعیت فعلی عجیب دنیا، تنها تا چند ساعت دیگر تغییر کنند!


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده