نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۰

مایکروسافت تمام فروشگاه‌های فیزیکی خود را برای همیشه تعطیل می‌کند

تنها چهار فروشگاه مایکروسافت در قالبی جدید به کار خود ادامه خواهند داد و خبری از فروش اجناس در آن‌ها نخواهد بود.

شرکت مایکروسافت به‌تازگی خبر از تعطیلی تمام فروشگاه‌های فیزیکی خود در آمریکا و سراسر دنیا داده و قرار است همه‌ی تمرکز غول ردموندی از این پس روی فروش آنلاین محصولاتش باشد. البته این شرکت قصد دارد همچنان به فعالیت چهار عدد از این فروشگاه‌ها ادامه دهد، ولی در قالبی متفاوت و به‌عنوان مراکزی برای نمایش محصولات جدید و تجربه‌ی آن‌ها توسط مردم.

سه عدد از این چهار شعبه در شهرهای نیویورک، لندن و سیدنی واقع شده‌اند و دیگری هم بخشی تشکیلات مایکروسافت در ردموند محسوب می‌شود. دراین‌میان از تأسیس فروشگاه لندن تنها یک سال می‌گذرد و اکنون با تغییر کاربری، به‌شکلی متفاوت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. یکی از دلایل تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی مایکروسافت، فعالیت پررنگ فروشگاه‌های آنلاین آن است که به‌گفته‌ی مقامات این شرکت، در مجموع در هر ماه ۱.۲ میلیارد مشتری از ۱۹۰ کشور مختلف با سایت رسمی مایکروسافت، فروشگاه ایکس‌باکس و همین‌طور فروشگاه ویندوز سر و کار دارند.

دلیل اینکه مایکروسافت با وجود کاهش همه‌گیری ویروس کرونا در برخی کشورها اقدام به باز کردن فروشگاه‌های خود نکرده بود نیز تصمیم شرکت برای تعطیلی دائم آن‌ها بوده است. همین هفته‌ی قبل بود که یکی از مقامات مایکروسافت در پاسخ به سؤال The Verge بابت زمان باز شدن فروشگاه‌ها گفته بود که باید احتیاط و مراقبت کامل را در این زمینه انجام داد و باتوجه‌به شرایط خاص این روزها و اهمیت ایمنی مردم و کارمندان تصمیم مناسب را درباره‌ی زمان بازگشایی فروشگاه‌ها گرفت؛ زمانی‌که اکنون مشخص شده دیگر هرگز شاهد آن نخواهیم بود.

از آنجایی که تعداد زیادی از فروشگاه‌های مایکروسافت در مراکز خرید بزرگ واقع شده‌اند، عدم بازگشایی آن‌ها در این مدت خیلی عجیب نبود. مخصوصاً در برخی ایالت‌های آمریکا که به‌علت شیوع کووید 19 همچنان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مراکز خرید حق فعالیت ندارند و حتی شرکت اپل هم که مدتی قبل اقدام به بازگشایی بعضی از فروشگاه‌های خود کرده بود، مجبور شد دوباره دست به تعطیلی موقت آن‌ها بزند.

دیوید پورتر، معاون فروشگاه مایکروسافت هم در ارتباط با نگرانی‌ها بابت اخراج و بیکاری کارمندان این فروشگاه‌ها می‌گوید:

ما تعهد داریم به استعدادهای درخشان شرکت خود در زمینه‌های مختلف کمک کنیم تا به پیشرفت خود ادامه دهند و قدرتمندتر از قبل به فعالیت بپردازند.

تعطیلی فروشگاه های مایکروسافت

فروشگاه لندن مایکروسافت

به‌گفته‌ی یکی از منابع آگاه، مایکروسافت از قبل تصمیم داشت سال آینده دست به این کار بزند و تمام فروشگاه‌های خود را تعطیل کند، موضوعی که باتوجه‌به عرضه‌ی کنسول ایکس ‌باکس سری ایکس در انتهای سال منطقی هم بود و احتمالاً برنامه‌ریزی‌هایی برای عرضه‌ی اولیه‌ی آن در فروشگاه‌های مایکروسافت در جریان بوده ولی از راه رسیدن ویروس کرونا و مشکلاتی که با خود به همراه داشت، باعث شد مقامات شرکت این تصمیم خود را جلو انداخته و به‌جای سال ۲۰۲۱، همین امسال به‌سراغ متوقف کردن فعالیت فروشگاه‌ها بروند.

درکنار ایکس‌باکس سری ایکس، محصولات دیگری مثل Surface Neo (که تا سال آینده تأخیر خورده) و Surface Duo هم از امکان عرضه در این فروشگاه‌ها بی‌بهره می‌شوند. البته شاید در روزگار فعلی که اکثر خریدها به‌شکل آنلاین انجام می‌شود، این موضوع آسیب خاصی هم به فروش محصولات مایکروسافت وارد نکند.

فروشگاه‌های مایکروسافت کار خود را از سال ۲۰۰۹ آغاز کردند و قرار بود نقشی مشابه فروشگاه‌های اپل را برای این شرکت داشته باشند؛ فروشگاه‌هایی که مردم می‌توانستند با حضور در آن‌ها به محصولات مختلفی مانند سرفیس، کنسول‌های ایکس‌باکس و همین‌طور بعضی از پی سی‌های تردپارتی دسترسی داشته باشند و به خریداری آن‌ها بپردازند.

در مجموع با وجود تعطیلی این فروشگاه‌ها، بعید است تفاوت خاصی در سازوکار فروش شرکت مایکروسافت ایجاد شود و افزایش محبوبیت فروش آنلاین در این سال‌ها هم باعث می‌شود این شرکت با مشکل خاصی مواجه نشود. کارمندان و فروشندگان مایکروسافت هم در سِمَت‌های دیگر به ایفای نقش خواهند پرداخت، همان‌طور که در دوران اوج کرونا هم ازطریق دورکاری به فعالیت پرداخته‌اند و طبق گفته‌ی مایکروسافت، دستمزد آن‌ها بدون کمترین تغییری مثل سابق به این افراد پرداخت شده است.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده