نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱

پیام پیتر جکسون کارگردان ارباب حلقه ها به مناسبت درگذشت ایان هولم

پیتر جکسون در پیام خود به تعریف از خصوصیات جالب ایان هولم و نحوه‌ی بازی او پرداخته است.

چند روز قبل بود که خبر درگذشت ایان هولم منتشر شد؛ بازیگر سرشناس انگلیسی که ده‌ها فیلم و سریال را در کارنامه داشت، ولی خیلی‌ها تصویر او را بیش از هرچیز در نقش «بیلبو بگینز» در مجموعه فیلم ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) و هابیت (The Hobbit) به‌یاد دارند. پیتر جکسون، کارگردان این آثار برگرفته از کتاب‌های جی. آر. آر. تالکین هم به مناسبت درگذشت هولم پیامی را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد که در ادامه به‌سراغ بخش‌هایی از آن می‌رویم.

جکسون پس از اظهار تأسف از این موضوع، از هولم به‌عنوان فردی یاد می‌کند که کار کردن با او لذت زیادی داشت و انسانی بود دست‌و‌دلباز، آرام و البته جسور؛ کسی که همواره برق خاصی در چشمانش دیده می‌شد:

در ابتدا از کار کردن با چنین بازیگر مشهور و برجسته‌ای خیلی نگران بودم، ولی او در همان آغاز کار به‌شکلی رفتار کرد که باعث آرامش و راحتی من شد.

در روز اول فیلم‌برداری در لوکیشن Bag End ایستاده بودیم و قبل از اینکه دوربین‌ها شروع به کار کنند، او من را به گوشه‌ای برد و گفت که در هر برداشت به شکل متفاوتی ایفای نقش خواهد کرد و هر دفعه کارهایی جدا از برداشت قبلی انجام می‌دهد و نیازی نیست من نگران این قضیه باشم. اگر پس از ۵،۶ برداشت به چیزی که من در نظر دارم نرسیدیم هم بعد از آن می‌توانم به‌طور کامل و مستقیم نحوه‌ی بازی او در برداشت‌های بعدی را هدایت کنم.

درنهایت هم به همین شیوه پیش رفتیم و تمام چیزهایی که در برداشت‌های مختلف می‌گفت و کارهایی که انجام می‌داد فوق‌العاده بودند. او خیلی به ندرت نیاز به هدایت توسط کارگردان داشت و برای هر صحنه از فیلم برداشت‌های متنوع و باکیفیتی به ما ارائه می‌داد و می‌توانستیم در اتاق تدوین به‌سراغ بهترین مورد برویم.

فیلمبرداری ارباب حلقه ها با حضور ایان هولم و پیتر جکسون

کارگردان ارباب حلقه‌ها در ادامه به بخشی از مراحل فیلم‌برداری اشاره می‌کند که در آن ایان هولم در نقش بیلبو باید برای کودکان قصه تعریف می‌کرد. عوامل تولید فیلم برای این بخش نیاز به برداشت‌های زیادی داشتند و باید هم حرکات خود هولم را در نظر می‌گرفتند و هم تصاویر مناسبی از کودکان به‌دست می‌آوردند. برای همین تولید این صحنه خیلی طولانی شده بود و بچه‌ها هم بعد از مدتی از شنیدن یک قصه‌ی تکراری خسته شده بودند. همین موضوع هم درنهایت باعث شد هولم در هر برداشت، از خود چیزهایی به قصه اضافه کند و تغییراتی در آن دهد تا بچه‌ها با ذوق و شوق بیشتری آن‌را گوش کنند:

وقتی کار ما با آن بخش به پایان رسید و بچه‌ها از صحنه خارج شدند و آماده‌ی حرکت به سمت لوکیشن بعدی می‌شدیم، ایان به من گفت تا به حال در هیچ پروژه‌ای این همه انرژی نگذاشته و سخت کار نکرده است!

جکسون در بخش دیگری از صحبت‌های خود به‌سراغ فیلم هابیت می‌رود و از این می‌گوید که چیزی نمانده بوده که هولم در این فیلم حضور پیدا نکند؛ موضوعی که به بیماری پارکینسون او برمی‌گشت و فعالیت سینمایی در آن روزها برای این بازیگر نامزد اسکار خیلی سخت شده بود. ولی درنهایت جکسون و همسر او فرن والش (که تهیه‌کننده‌ی کارهای او هم محسوب می‌شود) در جریان شام خاطره‌انگیزی که درکنار هولم صرف کردند، به تصمیم جدیدی در مورد تولید فیلم رسیدند و قرار شد لوکیشن Bag End را از نیوزیلند به انگلیس منتقل کنند:

ما در طول چهار روز تمام صحنه‌های مربوطه را فیلم‌برداری کردیم. الایجا وود (بازیگر نقش فرودو بگینز) هم که از زمان تولید ارباب حلقه‌ها به دوست صمیمی ایان تبدیل شده بود، در دوران فیلم‌برداری هابیت در لندن همواره کنار ما بود و به ایان برای حضور در فیلم کمک می‌کرد.

هرچند دوست دارم مخاطبان فیلم هابیت ایان را درون این اثر فقط در نقش بیلبو ببینند و این شخصیت را به بهترین شکل ممکن باور کنند ولی چیزی که خودم سر صحنه‌ی فیلم‌برداری تجربه کردم، حضور بازیگری فوق‌العاده بود که دارد آخرین نقش عمر خود را اجرا می‌کند؛ اتفاقی که نشان از جسارت و شجاعت بالای او داشت (به‌علت کهولت سن و بیماری) و صحنه‌هایی تأثیرگذار و پُر از احساس را برای تمام عوامل تولید فیلم خلق کرد.

الایجا وود، پیتر جکسون و ایان هولم سر صحنه فیلم هابیت

این کارگردان نیوزیلندی در پایان صحبت‌های خود، همکاری با سر ایان هولم را یک اتفاق ویژه می‌داند و می‌گوید:

خدا نگهدار، بیلبوی عزیز. سفرت به سلامت ایان دوست‌داشتنی.


منبع Gamesradar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده