بازسازی SpongeBob SquarePants: Rehydrated یک تجربه‌ی سرگرم‌کننده و جذاب از دنیای باب‌اسفنجی است که ایرادات فنی‌اش، جلوی تبدیل شدن آن به اثری بسیار خوب را می‌گیرند. همراه بررسی زومجی باشید.

باب اسفنجی؛ یک نام آشنا برای همه‌ی کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان. سری کارتون‌ها، انیمیشن‌ها و انیمیشن‌های بلند باب اسفنجی که از سال ۱۹۹۹ متولد شدند، طی این سال‌ها به‌خوبی توانستند جایگاهی خاص و محکم را در میان آثار مدیوم‌های سرگرم‌کننده و صدالبته، در قلب مخاطبان خود پیدا کنند. این انیمیشن‌های طنز و جذاب، با قرار دادن کاراکترهایی دوست‌داشتنی و بامزه در یک دنیای زیر آب و رقم زدن ماجراهایی جالب برای آن‌ها، لحظاتی جذاب و مفرح را برای مخاطبان خود به‌ارمغان آورده‌اند. شخصیت‌هایی مثل باب‌ اسفنجی، پاتریک،‌ آقای کربز، سندی، پیرلز،‌ آقای پلانتکتون،‌ کارن، گری، خانم پف و بیشتر، به‌اندازه‌ای در ارتباط با یکدیگر و ایجاد یک شیمی جذاب، قدرتمند و درخشان ظاهر می‌شوند که دل کندن از آن‌ها به امری مشکل بدل شود.

مانند مدیوم‌هایی همچون ادبیات یا سینما، حضور پررنگ و موفق باب اسفنجی در فرهنگ عموم مردم جامعه، پای این اسطوره‌ی تلوزیون و کارتون را به‌صنعت بازی‌های ویدیویی باز کرد. در سال ۲۰۰۲، بازی SpongeBob SquarePants: BfBB اثری بود که یک اقتباس بسیار جذاب و سرگرم‌کننده را از ماجراهای باب اسفنجی ارائه می‌کرد. این بازی برای پلتفرم‌های پلی استیشن 2، ایکس باکس، گیم‌کیوب و پی سی منتشر شد و توانست گیمرها پرتعدادی را به‌دنیای اسفنج محبوب ما ببرد. استودیو Purple Lamp Studios حالا به‌کمک قدرت موتور گرافیکی آنریل انجین ۴، به‌بازسازی این اثر پرداخته است. بازی SpongeBob SquarePants: BfBB - Rehydrated نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی همان بازی است که سال ۲۰۰۳ منتشر شده بود و حالا در اختیار دارندگان پلتفرم‌‌های نسل هشتمی قرار گرفته است. همراه زومجی باشید تا در این بررسی، عملکرد بازی را در زمینه‌های مختلف بررسی کنیم و ببینیم که نسخه‌ی بازسازی‌شده‌ی این اثر، نسبت به بازی اصلی، چه تغییراتی داشته است و آیا ارزش تجربه کردن را دارد یا نه؟

شخصیت پاتریک در بازی باب اسفنجی

داستان بازی بسیار ساده است و بهانه‌ای خوب را در دسترس گیمر قرار می‌دهد تا وارد دنیای اثر شود. داستان SpongeBob SquarePants: BfBB - Rehydrated از این قرار است که در روزی از روزها، در سرزمین بیکینی باتم،‌ آقای پلانکتون مشغول تولید یک سری ربات مختلف است. در طول تولید این ربات‌ها، پلانکتون فراموش می‌کند که دکمه‌ی «دستور گرفتن» ربات‌ها را فعال کند و همین موضوع، باعث می‌شود که ربات‌ها پلانکتون بدون دستورگیری از خالق‌ خود، به‌صورت کاملا خودجوش به‌فعالیت بپردازند و هرچیزی که سر راهشان قرار دارد را از بین ببرد. حالا این شهروندان بیکینی‌باتم مثل باب اسفنجی و دوستانش هستند که باید ریشه‌ی این قضیه را پیدا کرده و جلوی آن را بگیرند!

داستان بازی بسیار ساده است و پیچیدگی آنچنانی ندارد. به‌هرحال این بازی مخاطب هدفش کودکان هستند و داستانی که در آن ارائه می‌شود، این گروه از مخاطبان را به‌بهترین شکل ممکن با خودش همراه می‌کند. برای افراد بزرگسال و نوجوانانی که ماجراهای باب‌اسفنجی را دوست داشته باشند،‌ داستان بازی همچنان کشش دارد و آن‌ها را هم به‌خود جذب می‌کند.

دنیای بازی باب اسفنجی

تنوع در نقشه‌ها، کاراکترها و طراحی مراحل، روند بازی را پرانرژی نگه داشته و از تکراری شدنش جلوگیری می‌کنند

گیم‌پلی بازی همان تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ای که در SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom  ارائه شد را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. پیش‌روی در بازی و حرکت به‌سوی مراحل مختلف آن، نیازمند همراه داشتن یک سری آیتم ویژه است. این آیتم‌های ویژه که «کف‌گیرهای طلایی» باشند، در جای‌جای هر مرحله گنجانده شده‌اند و شما با شکست دادن باس‌های مختلف یا از مقابل برداشتن موانع پرتعداد (چالش‌های پلتفرمینگ) می‌توانید این آیتم‌ها را به‌دست بیاورید. رفته‌رفته برای دسترسی به مراحل بالاتر، به‌آیتم‌های بیشتری نیاز خواهید داشت و باید حواستان را بیشتر و بیشتر جمع کنید.

در کل، پیدا کردن آیتم‌های جمع‌کردنی، پایه، اساس و هسته‌ی پیشرفت در مراحل بازی را تشکیل می‌دهند؛ دقیقا مثل مورد مشابهی که در بازخوانی جدید سری ریمن (Reyman) در نسل هفتم دیدیم. مواردی همچون جوراب‌های پاتریک (!!) و اشیاء درخشان (Shiny Objects) از جمله دیگر جمع‌کردنی‌هایی هستند که در طول مراحل بازی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. با تبادل کردن این آیتم‌ها با کاراکترهای مختلف بازی، می‌توانید کف‌گیرهای طلایی را به‌دست بیاورید و مراحل بعدی را در دسترس خودتان قرار بدهید. همین مورد، باعث می‌شود تا ارزش تکرار بازی بالا برود و گیمرها برای پیدا کردن تمامی آیتم‌های هر یک از نقشه‌های بازی، هر چند وقت یک‌بار مراحل ابتدایی اثر را از ابتدا شروع کرده و آن‌ها را مرور کنند. مخصوصا که بازی ۳ کاراکتر مختلف را در دسترس شما قرار می‌دهد و می‌توانید مراحل بازی را با هریک از آن‌ها تجربه کنید.

گیم پلی بازی باب اسغنجی

حرکت در مسیر پیدا کردن این آیتم‌ها اما، با چالش‌های متنوعی همراه است. بنای چالش‌های بازی در زمینی از جنس مبارزه با دشمنان رباتی‌شکل، پلتفرمینگ و باس‌فایت‌ها نهادینه شده است. پلتفرمینگ و مبارزه با دشمنان، هسته‌ی اصلی تقریبا هشتاد درصد از مراحل بازی را شکل می‌دهند. آن ۲۰ درصد هم باس‌فایت‌ها هستند. مراحل بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند. طراحی مراحل بازی با کیفیتی بالا صورت گرفته و روند آن‌ها، خلاقانه و چالش‌برانگیز است؛ به‌طوری که گیمر ضمن به‌دست آوردن حس پیشرفت،‌ هم‌زمان با چالش‌هایی متنوع روبه‌رو می‌شود؛ چالش‌هایی که طی تجربه‌ی اثر، هرگز به‌تکرار نمی‌افتند و تنوع بسیار خوبی دارند.

از دیگر مواردی که به روند بازی عنصر تنوع را تزریق می‌کند،‌ وجود ۳ کاراکتر قابل بازی است. شخصیت‌های باب‌اسفنجی، پاتریک و سندی، هر کدام در قسمتی از ماجراهای اثر در دسترس شما قرار می‌گیرند و به‌فراخور چالش‌هایی که پیش‌روی گیمر قرار داده می‌شود،‌ می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و بازی را جلو ببرید. هر شخصیت، قدرت‌های خاص خودش را دارد و بازی در نقش هر یک، تجربه‌ای منحصر به‌فرد خواهد بود. در کل، گیم‌پلی بازی را می‌توان تجربه‌ای واقعا سرگرم‌کننده و جذاب به‌حساب آورد. تجربه‌ای که با روند بسیار خوب، استاندارد، چالش‌برانگیز و متنوعش، از یک کودک خردسال گرفته تا یک نوجوان و جوان را برای ساعت‌ها راضی و سرگرم نگه خواهد داشت. بازی یک بخش چندنفره هم دارد. قسمت آنلاین بخش چندنفره‌ی بازی در هنگام تجربه‌ام برای بررسی اثر، هنوز در دسترس نبود و گویا در زمان عرضه‌ی جهانی، سرورهای بازی به‌صورت عمومی شروع‌به‌کار کنند. بازی بخش چندنفره‌ی آفلاین هم دارد. متاسفانه روند قسمت چندنفره‌ی بازی جذابیت خاصی ندارد و خیلی زود،‌ جذابیتش برای گیمر رنگ می‌بازد.

سکوبازی‌های بازی باب اسفنجی

گرافیک بازی از نظر هنری به‌شدت چشم‌نواز و فوق‌العاده است. از نظر فنی اما، بازی ایرادات بسیار زیادی دارد؛ مواردی که وجود آن‌ها در یک «بازسازی نسل هشتمی» هرگز انتظار نمی‌رود

پس از صحبت از گیم‌پلی و داستان بازی، حالا نوبت به جلوه‌های صوتی و بصری بازی می‌رسد. بازی از نظر جلوه‌های هنری، یک اثر شدیدا چشم‌نواز و زیبا است. تنوع محیط‌های بازی بسیار خوب است. این محیط‌ها ضمن داشتن معماری خاص، از نظر رنگ‌آمیزی و شمایل هنری هم تنوع بسیار خوبی دارند و هرگز چشم مخاطب را خسته نمی‌کنند. استفاده از رنگ‌ها شاد و باصفا مثل بفش، زرد، سبز، قرمز، صورتی، آبی و بیشتر که انرژی را به روحیه‌ی گیمر تزریق می‌کنند، از مشخصه‌های اصلی جلوه‌های بصری بازی است. تیم تولید بازی از این جنبه‌ی موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ به‌بهترین نحو ممکن استفاده کرده و عملکردش، لایق تحسین است.

در سوی دیگر اما، متاسفانه تیم‌ تولید بازی نتوانسته آنطور که باید و شاید، یک خروجی فنی خوب و راضی‌کننده را در SpongeBob SquarePants: BfBB - Rehydrated به‌نمایش بگذارد. ایرادات اصلی بازی هم به‌همین بخش اختصاص دارند. ما در نسل هشتم از ویدیوگیم، بازسازی‌های متنوعی را شاهد بودیم که بدون شک، مهم‌ترین آن‌ها بازسازی‌ نسخه‌های ۲ و ۳ مجموعه‌ی رزیدنت ایول (Resident Evil) بودند. ماه آینده هم بازسازی نسخه‌ی اول سری مافیا را داریم و در نسل نهم، بازسازی دیمن سولز را تجربه خواهیم کرد. در نتیجه، ساختن ریمیک‌های مختلف، حالا به مفهومی آشنا در ویدیوگیم معاصر بدل شده‌‌اند. اولین انتظاری که از یک اثر بازسازی‌شده می‌رود، پیشرفت دادن جلوه‌های گرافیکی بازی در حد و اندازه‌ی استانداردهای نسلی است که اثر بازسازی‌شده قرار است در آن منتشر شود. جدیدترین اثر از دنیای باب‌اسفنجی، از منظر فنی هرگز نمی‌تواند این انتظارات را برآورده کند. از لودینگ‌های طولانی و باگ‌های مختلف گرفته تا انیمیشن‌ها تاریخ‌مصرف گذشته و گلیچ‌های موثر که به ری‌استارت کردن بازی می‌انجامند، از مواردی هستند که تجربه‌ی گیمر را به‌صورت مستقیم، تحت تاثیر منفی قرار می‌دهند.

از نظر صوتی هم مثل گیم‌پلی و جلوه‌های هنری بازی، با اثری جذاب، شاد و خوش‌انرژی طرف هستیم. صداگذاران همیشگی کارتون‌های باب‌اسفنجی دوباره بازگشته‌اند تا روحی دوباره به کاراکترهای این سری محبوب بدمند. البته‌ که گوش دادن به صدای باب‌اسفنجی با دوبله‌ی معرکه‌ی هنرمندانی مثل هومن حاجی عبداللهی لطف دیگری دارد اما، شنیدن صدای انگلیسی کاراکترهای بازی نیز جذابیت منحصربه‌فرد خود را دارا هستند. موزیک‌های بازی هم از تنوع خوبی برخوردار هستند و افکت‌های صوتی که روی آیتم‌ها و موارد مختلف بازی گنجانده شده، حس رضایت و پیشرفت را در گیمر ایجاد می‌کنند.

محیط رنگارنگ و شخصیت باب اسفنجی در بازی

در پایان و برای جمع‌بندی، باید گفت که SpongeBob SquarePants BfBB Rehydrated اثری بسیار سرگرم‌کننده، مفرح، جذاب‌ و خوش‌انرژی است. تیم تولید اثر در بازسازی بازی SpongeBob SquarePants BfBB با حفظ المان‌های مثبت نسخه‌ی اصلی، سراغ سرگرم کردن گیمرهای نسل هشت آمده‌اند. این بازسازی متاسفانه از نظر فنی نمی‌تواند انتظار هواداران را آنطور که باید و شاید، برطرف کند. با این وجود اما بازی از نظر جلوه‌های هنری، اثری به‌شدت زیبا و چشم‌نواز است. اگر فرزند کوچکی دارید یا دوست دارید برادر یا خواهر کوچک خود را در خانه سرگرم کنید، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی SpongeBob SquarePants BfBB از بهترین گزینه‌های موجود است. این بازی مخاطب هدفش که کودکان هستند را قطعا و به‌بهترین شکل ممکن، راضی و سرگرم می‌کند. اگر هم که خودتان از طرفداران باب‌اسفنجی هستید، تجربه‌ی SpongeBob SquarePants BfBB Rehydrated را سریعا دریابید!

بررسی بازی روی پلی‌استیشن 4 انجام شده و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است


منبع زومجی

بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Rehydrated

بازسازی بازی SpongeBob SquarePants: BfBB یک اثر به‌شدت سرگرم‌کننده و جذاب است. این بازی در وهله‌ی اول، یک سرگرمی بسیار خوب برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال است و در مرحله‌ی بعدی، عاشقان باب‌اسفنجی را به‌خوبی برای ساعت‌ها سرگرم خواهد کرد. گیم‌پلی متنوع، طراحی مرحله‌ی جذاب و نقشه‌های رنگارنگ از جمله نقاط قوت بازی هستند و به‌ مفرح شدن تجربه‌ی این اثر کمک شایانی می‌کنند. در مقابل، بازی از ایرادات فنی تقریبا پرتعداد رنج می‌برد. لودینگ‌های طولانی، باگ‌ها متعدد و گلیچ‌هایی که تجربه‌ی گیمر را تحت تاثیر قرار می‌دهند در کنار بخش چندنفره‌ی حوصله‌سربر، از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف بازی هستند که هرگز از یک «بازسازی» انتظار نمی‌رود. با تمامی این تفاسیر، بازی SpongeBob SquarePants: BfBB - Rehydrated یک تجربه‌ی بسیار مفرح است که آن را می‌توانید برای فرزند، خواهر یا برادر کوچک‌تر خود فراهم کنید یا اگر از هواداران باب‌اسفنجی هستید، از تجربه‌اش هرگز پشیمان نخواهید شد!
علی گودرزی

7

نقاط قوت

  • ارزش تکرار بالا
  • طراحی هنری و رنگارنگ نقشه‌ها
  • گیم‌پلی متنوع و بسیار سرگرم‌کننده
  • طراحی مرحله‌ی استاندارد و مناسب
  • حضور شخصیت‌های دوست داشتنی و شیمی پرانرژی آن‌ها میان یکدیگر
  • پاتریک!

نقاط ضعف

  • باگ‌های اذیت‌کننده
  • گلیچ‌های پرتعداد و تاثیرگذار
  • لودینگ‌های پرتعداد و طولانی
  • رنگ باختن جذابیت بخش چندنفره پس از مدتی کوتاه
  • انیمیشن‌های نه‌چندان مناسب برای اثری نسل هشتمی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده