نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

نگاهی به نمایش بازی Gran Turismo 7 برای پلی استیشن 5 و انتظارات از آن

جدیدترین نسخه Gran Turismo برای پلی‌استیشن 5 در راه است و نگاهی داریم به نمایش بازی و ویژگی‌هایی که منتظر دیدن آن‌ها هستیم.

مجموعه بازی‌های گرن توریسمو (Gran Turismo) از دوران اولین کنسول سونی جزو محبوب‌ترین آثار پلی‌استیشن بوده‌اند و هر نسل شاهد حداقل یک نسخه از آن‌ها بوده‌ایم. در جریان نمایش بازی‌های پلی‌استیشن 5 هم از جدیدترین نسخه‌ی این سری رونمایی و بازی گرن توریسمو 7 (Gran Turismo 7) با انتشار تریلری معرفی شد؛ تریلری که ترکیبی بود از گیم‌پلی و سایر بخش‌های بازی درکنار نگاهی کوتاه به بعضی ویژگی‌های آن. در ادامه مروری داریم بر اطلاعاتی که توسط این تریلر به‌دست آمده و همین‌طور انتظاراتی که از گرن توریسمو 7 می‌رود. با زومجی همراه باشید.

مسابقات اتومبیل رانی گرن توریسمو 7

بازی گرن توریسمو اسپرت (Gran Turismo Sport) با عرضه در سال ۲۰۱۷، طرفداران این مجموعه را به دو دسته تقسیم کرد؛ بازی‌ای که هرچند از نظر گیم‌پلی و فیزیک و همین‌طور گرافیک کیفیت بالایی داشت و صداگذاری آن هم بهبود قابل توجهی نسبت به نسخه‌های قبلی پیدا کرده بود ولی به‌دلیل تمرکز زیادی که روی بخش آنلاین گذاشته بود، بخشی از هواداران قدیمی گرن توریسمو را دلسرد کرد؛ افرادی که از سال‌ها قبل این مجموعه‌ی ریسینگ را با بخش تک‌نفره‌ی آن می‌شناختند، به همراه مسابقات بی‌شماری که در هر نسخه داشت و قابلیت‌هایی مثل تجهیز ماشین‌ها و افزایش قدرت آن‌ها برای مسابقات بعدی.

گرن توریسمو اسپرت هرچقدر که از نظر ویژگی‌های چندنفره فوق‌العاده بود، بخش‌های تک‌نفره‌ی اندکی داشت که همان بخش‌ها هم برای تجربه‌ی کامل و ذخیره شدن بازی نیازمند آنلاین شدن بودند. البته استودیو پولی فونی دیجیتال (Polyphony Digital) خیلی زود به فکر برطرف کردن بخشی از کمبودهای بازی افتاد و به فاصله‌ی کوتاهی بعد از عرضه‌ی آن، مسابقات تک‌نفره‌ی متنوعی برای بازی تدارک دیده شد که در ادامه با به‌روزرسانی‌های مختلف تعداد آن‌ها روزبه‌روز هم افزایش پیدا کرد، ولی درهرحال تأکید زیاد روی آنلاین بودن باعث شد حتی کازونوری یامائوچی به‌عنوان خالق این مجموعه هم در صحبت‌های خود به این قضیه اشاره کند و نسخه‌ی بعدی گرن توریسمو را کامل‌ترین بازی ممکن بنامد، اثری که قرار است ترکیبی از گذشته، حال و آینده‌ی این مجموعه باشد.

اکنون با معرفی بازی گرن توریسمو 7 برای پلی‌استیشن 5، به‌نظر می‌رسد پولی‌فونی دیجیتال حرکت خود را در این مسیر آغاز کرده و قرار است اثری بزرگ را شاهد باشیم که هم به گذشته‌ی گرن توریسمو و بخش‌های تک‌نفره‌ی عظیم آن وفادار است و هم حال و هوای فعلی آن، یعنی بخش چندنفره‌ی باکیفیت، و البته باید صبر کرد و دید که ویژگی‌های جدید این بازی یا همان «آینده‌ی گرن توریسمو» به چه شکل خواهد بود.

تریلر گرن توریسمو 7 از سه بخش تشکیل شده است. نیمه‌ی ابتدایی آن حالتی سینمایی‌تر دارد و درکنار نمایش بخشی از یک مسابقه‌ی مهیج به‌شکل ریپلی، تصاویری با کیفیت از کاکپیت تعدادی از ماشین‌ها و همین‌طور نمای خارجی آن‌ها نشان می‌دهد و سری هم به محل تعمیر و تیونینگ ماشین‌ها می‌زند. این بخش که با عبارت «برای نسل بعد آماده شوید» آغاز می‌شود، پیستی کوهستانی و پُر درخت را هم نشان می‌دهد که برای طرفداران قدیمی گرن توریسمو حسی نوستالژیک به‌همراه دارد و آن‌را از سال ۱۹۹۷ می‌شناسند، یعنی Trial Mountain.

دانلود ویدیو از آپارات

از دیگر مواردی که در نیمه‌ی اول تریلر گرن توریسمو 7 با آن همراه می‌شویم، نمایی کوتاه از حرکت ابرها است که می‌توان آن‌را اشاره‌ای به تغییرات آب و هوایی درون بازی دانست. آب و هوای متغیر یکی از ویژگی‌های جالب گرن توریسمو 5 و همین‌طور گرن توریسمو 6 بود که به مخاطبان بازی امکان تجربه‌ی مسابقاتی مهیج و غیرقابل پیش‌بینی را می‌داد؛ مسابقاتی که برای مثال در هوای آفتابی شروع می‌شدند و سپس در اواسط کار باران از راه می‌رسید و اوضاع را تغییر می‌داد. این ویژگی در گرن توریسمو اسپرت غایب بود و هرچند بعدها قابلیت مسابقه دادن زیر باران به بعضی از پیست‌ها اضافه شد، ولی حالتی از پیش تنظیم‌شده داشت و خبری از آب و هوای متغیر در بازی نبود. موضوعی که احتمالاً در گرن توریسمو 7 یک‌بار دیگر به‌سراغ آن می‌رویم و طعم دلچسب این نوع مسابقات را می‌چشیم.

نیمه‌ی دوم تریلر به بررسی منوها و المان‌های مختلف آن می‌پردازد و در اینجا طرفداران قدیمی گرن توریسمو چیزهای زیادی برای کشف و لذت بردن دارند. همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، یکی از مشکلات گرن توریسمو اسپرت کمبود بخش‌های تک‌نفره‌ی آن بود، ولی این‌بار پولی‌فونی دیجیتال تمرکز زیادی روی این بخش گذاشته و به‌نظر می‌رسد با اثری کامل در این زمینه همراه باشیم.

اولین موضوعی که در بخش تک‌نفره (Campaign Mode) به چشم می‌خورد، بازگشت منوهایی شبیه منوهای گرن توریسمو 4 است و بعد از سال‌ها یک‌بار دیگر شاهد حالتی نقشه‌مانند و گسترده هستیم؛ طراحی منویی که علاقمندان چهارمین نسخه‌ی گرن توریسمو خاطرات زیادی با آن دارند و تماشای دوباره‌ی چنین ساختاری در نسخه‌ی نسل بعد بازی هم با استقبال آن‌ها مواجه شده است.

منوی بازی Gran Turismo 7

منوهای گرن توریسمو 4 و گرن توریسمو 7

چیزی که در همان نگاه اول جلب توجه می‌کند، حضور شخصیتی به‌نام سارا در منوی بازی است که به‌نوعی راهنمای بازیکن در لحظات ابتدایی کار با بخش‌های مختلف خواهد بود و به او بابت ورود به شهرک گرن توریسمو (GT Town) خوش‌آمد می‌گوید؛ شهرکی پُر از بخش‌های متنوع که نگاهی کوتاه داریم به آن‌ها:

Home: خانه‌ی بازیکن جایی است که ماشین‌های او در آن قرار می‌گیرند و می‌توان در آن به مشاهده‌ی بخش‌های داخلی و خارجی ماشین‌ها از زوایایی تماشایی پرداخت یا سراغ مواردی مثل مطالعه‌ی مشخصات ماشین‌ها و تنظیم ویژگی‌های آن‌ها رفت. گزینه‌ای هم تحت‌عنوان «هدایا» در این بخش دیده می‌شود که هنوز مشخص نیست شامل چه مواردی خواهد بود، ولی ممکن است مانند بعضی نسخه‌های قبلی گرن توریسمو امکان هدیه دادن ماشین‌ها یا مواردی مثل رنگ‌های خاص به دوستان وجود داشته باشد.

یکی از مواردی که در این بخش از تریلر متوجه آن می‌شویم، بازگشت دوباره‌ی Performance Point (یا به اختصار PP) به بازی است؛ ویژگی‌ای که در نسخه‌های پلی‌استیشن 3 وجود داشت و امتیازی بود که بازی برای هر ماشین نسبت به خصوصیات مختلف آن از قدرت تا وزن و موارد دیگر در نظر می‌گرفت و باعث دسته‌بندی راحت‌تر ماشین‌ها می‌شد. در گرن توریسمو اسپرت سیستم کلاس‌بندی ماشین‌ها جایگزین PP شده بود که مشکلات خاص خود را داشت و هرچند PP هم بی‌نقص نیست، ولی شاید ترکیب این دو سیستم درکنار یکدیگر بتواند بهترین حالت ممکن را برای دسته‌بندی هرچه بهتر ماشین‌ها فراهم کند.

Tuning Parts Shop: از محبوب‌ترین بخش‌های مجموعه گرن توریسمو که در نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 آن غایب بود، فروشگاه مخصوص قطعات ماشین است که هواداران بازی از قدیم علاقه‌ی زیادی به آن داشته‌اند؛ جایی که در آن می‌توانید انواع و اقسام قطعات را از اگزوز و فیلتر هوا تا سیستم تعلیق عوض کنید. کمتر طرفدار گرن توریسمویی پیدا می‌شود که خاطرات زیادی از این بخش نداشته باشد و ماشین محبوب خود را از نمونه‌ای ساده و بی‌ادعا به غولی قدرتمند و پرسرعت تبدیل نکرده باشد.

نکته‌ای که در بخش فروشگاه قطعات به چشم می‌خورد، دسته‌بندی این قطعات به پنج زیرمجموعه‌ی مختلف است که از نمونه‌های ابتدایی و شهری آغاز و به ورزشی، مسابقه‌ای و در آخر حد نهایی یا Extreme تقسیم می‌شوند و فعلاً فقط بخش اولیه را دیده‌ایم. همچنین در اینجا هم مثل منوی اصلی راهنمایی داریم که روپرت نام دارد و قرار است اطلاعاتی در مورد این بخش بدهد.

GT World: مسابقات اصلی بازی در این بخش قرار می‌گیرند، جایی که به سه زیرمجموعه‌ی آمریکا، اروپا و آسیا/اقیانوسیه تقسیم‌بندی شده و با رفتن به هر بخش شهرهای مختلف و پیست‌های موجود در آن‌ها را می‌بینیم. بعد از انتخاب هر پیست هم سارا توضیحاتی در مورد آن می‌دهد و سپس مسابقات مختلف آن پیست در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد؛ مسابقاتی که شامل نمونه‌های رقابتی درکنار دریفت، ثبت زمان (Time Trial) و امکان تجربه‌ی آزاد پیست بدون استرس رقابت می‌شوند.

Championships: مسابقات قهرمانی بازی در این بخش جای گرفته‌اند؛ مسابقاتی که احتمالاً حالتی پیشرفته‌تر از موارد GT World داشته باشند و از چندین رقابت پشت‌سرهم درون پیست‌های مختلف تشکیل شوند که برای گرفتن کاپ طلا وقت و انرژی زیادی از بازیکن خواهند گرفت.

Special Events: هنوز اطلاع دقیقی از محتوای این بخش نداریم، ولی احتمالاً مثل بعضی از نسخه‌های بازی شامل مسابقات ویژه‌ای خواهد بود که حس و حالی متفاوت نسبت به مسابقات معمولی دارند. از رقابت‌های رالی و کارتینگ گرفته تا چالش‌های زمانی خاص.

Multiplayer: این بخش نیاز به توضیح خاصی ندارد و به مسابقات چندنفره‌ی بازی مربوط می‌شود.

GT Sport Live: در این قسمت هم شاهد نمایش مسابقات آنلاین به‌صورت زنده خواهیم بود که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

School: بازی‌های گرن توریسمو بدون بخش آموزشی چیزی کم دارند و این بخش همواره به شکل‌های مختلفی مثل «آموزشگاه رانندگی» یا «لیسانس» در این سری حضور داشته‌اند؛ جایی که در آن با ده‌ها آزمون کوچک همراه می‌شویم که از ابتدایی‌ترین موارد مثل زمان‌بندی گاز و ترمز تا کارهایی مثل نحوه‌ی حرکت در سخت‌ترین پیچ‌ها را یاد می‌گیریم.

منوی بازی گرن توریسمو 7

Missions: بخش مأموریت‌های گرن توریسمو را می‌توان حالت پیشرفته‌تر بخش آموزشی در نظر گرفت؛ جایی که در آن باتوجه‌به نکاتی که یاد گرفته‌ایم، به‌سراغ پیست‌های مختلف می‌رویم و کارهایی چون سبقت گرفتن از ماشینی خاص را تجربه می‌کنیم.

GT Cafe: یکی از بخش‌های بازی که هنوز چیزی در مورد آن نمی‌دانیم. در نسخه‌های چهارم و ششم این مجموعه مراحلی به‌نام Coffee Break طراحی شده بودند که حکم نوعی زنگ تفریح را درمیان سایر بخش‌های آموزشی داشتند و برای مثال در آن‌ها به موانع کوچکی برخورد می‌کردیم و با انداختن موانع امتیاز می‌گرفتیم. احتمال دارد GT Cafe هم چیزی شبیه آن‌ها باشد.

Brand Central: بخش برندها حکم فروشگاه اصلی ماشین‌ها را دارد و همان‌طور که از نام آن مشخص است، محل جمع‌آوری برندهای مختلف ماشین‌ها است و هر وقت نیاز به خرید مدل جدیدی داشتید، کافی است سری به آن بزنید.

Used Cars: اما درکنار فروشگاه اصلی، بخش ماشین‌های دست دوم هم برای این نسخه در نظر گرفته شده است؛ بخشی که طرفداران قدیمی گرن توریسمو آن‌را به‌خوبی می‌شناسند و در نسخه‌های مختلفی از این مجموعه حضور داشته است. سازوکار این بخش در هر نسخه تفاوت‌هایی با دیگری داشته، ولی به‌طور کلی محلی برای فروش ماشین‌های کار کرده محسوب می‌شود که در بازه‌های زمانی مختلف در فروشگاه قرار می‌گیرند و سپس برای مدتی از آن حذف می‌شوند.

این بخش در گرن توریسمو 4 ماشین‌هایی را در اختیار بازیکن قرار می‌داد که به‌خاطر کارکرد بالای خود نیازمند تغییراتی مثل تعویض روغن موتور بودند و در گرن توریسمو 5 هم به ماشین‌های استاندارد اختصاص داشت، یعنی ماشین‌هایی که از نسخه‌های پلی‌استیشن 2 وارد بازی شده بودند و کیفیت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های مخصوص پلی‌استیشن 3 (با نام پریمیوم) داشتند. ولی هنوز مشخص نیست در گرن توریسمو 7 دقیقاً چه استفاده‌ای از این بخش خواهد شد.

GT Auto: یکی دیگر از بخش‌های جالب نسخه‌های قدیمی که در گرن توریسمو اسپرت غایب بود. البته بعضی از ویژگی‌های این بخش مثل تغییر رنگ ماشین در نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 درون منوهای دیگری وجود داشت، ولی خبری از دو قسمت جذاب و متفاوت بازی‌های قدیمی این مجموعه یعنی کارواش و تعویض روغن نبود.

Scapes: بخشی که در نسخه‌ی قبلی به بازی اضافه شد و جایگزین Photo Travel Mode بود. برخلاف Photo Travel Mode در نسخه‌های قدیمی‌تر که محیط‌هایی سه‌بعدی و باکیفیت را برای عکاسی از ماشین‌ها در اختیار کاربر قرار می‌داد، در Scapes با محیط‌هایی واقعی طرف هستیم که می‌توان ماشین را درون آن قرار داد و واقع‌گرایانه‌ترین عکس‌های ممکن را گرفت.

Discover: این بخش در گرن توریسمو اسپرت به کلکسیون عظیمی از فعالیت‌های کاربران بازی اختصاص داشت، جایی که شامل موارد متنوعی مثل عکس‌های گرفته‌شده توسط بازیکن‌ها و طرح‌های آن‌ها برای ماشین‌ها می‌شد و می‌توانستید با گشت‌وگذار در آن و جستجوی موارد دلخواه، به چیزهای خیلی جالبی برسید.

بعد از مروری بر منوهای بازی، نوبت به سومین بخش از نمایش گرن توریسمو 7 می‌رسد؛ یعنی گیم‌پلی آن. این بخش از بازی درون پیست Trial Mountain جریان دارد؛ قدیمی‌ترین پیست این مجموعه که از همان اولین نسخه با آن سروکار داشتیم و بعدها هم در تمام نسخه‌های گرن توریسمو به‌جز گرن توریسمو اسپرت با آن همراه بودیم. این پیست زیبا به‌دلیل مسیر جذاب خود طرفداران زیادی داشته و علاوه‌بر شکل و شمایل آن که طراحی مناسبی برای مسابقات اتومبیل‌رانی داشته، بخشی از شهرت خود را هم مدیون المان‌های خاصی بوده که در گوشه و کنار آن وجود داشتند؛ از میمونی که روی شاخه‌ی درختی به چشم می‌خورد تا هیولای لخ‌نس (یا لاک‌نس) که درون دریاچه دیده می‌شد، موجوداتی که احتمالاً در نسخه‌ی جدید خبری از آن‌ها نخواهد بود

پیست اتومبیل رانی Trial Mountain در گرن توریسمو 7

غیبت طولانی‌مدت Trial Mountain باعث شکل‌گیری تغییرات بزرگی در آن شده که علاوه‌بر تحول کامل گرافیکی، شامل طراحی خود مسیر هم می‌شود و از تونل معروف آن تا بعضی پیچ‌ها و مسیرهای مختلف دستخوش دگرگونی شده‌اند. طول پیست هم در مجموع ۳۶٪ بیشتر از قبل شده و به ۵.۴۴ کیلومتر می‌رسد و طبق تصاویری که دیده‌ایم، بخش زیادی از افزایش طول پیست به قسمت انتهایی آن و منطقه‌ی پیش از مانع پایانی پیست مربوط می‌شود که این‌بار مسافت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

البته این پیست تنها موردی نیست که در تریلر بازی به آن اشاره می‌شود و با نگاهی به منوهای بازی می‌توان با تعدادی دیگر از پیست‌های این نسخه هم مواجه شد. بخشی از آن‌ها با اسم و لوگوی کامل دیده می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • Blue Moon Bay Speeday
  • Northern Isle Speedway
  • Willow Springs International Raceway
  • Daytona International Speedway

ولی درکنار این‌ها طرفداران گرن توریسمو با کمک نقاط قرمزرنگی که روی نقشه‌ی جهان بازی وجود دارد، متوجه حضور احتمالی تعدادی پیست دیگر هم شده‌اند از جمله:

  • Laguna Seca
  • Interlagos
  • Goodwood
  • Brands Hatch
  • Sardegna
  • Circuit Sainte-Croix
  • Le Mans
  • Nurburgring
  • Spa Francorchamps
  • Red Bull Ring
  • Catalunya
  • Dragon Trail
  • Lago Maggoire
  • Monza

هرچند تا پیش از تأیید رسمی این پیست‌ها نمی‌توانیم با اطمینان از حضور آن‌ها صحبت کنیم، ولی حداقل در این تریلر به شکل غیرمستقیم به آن‌ها اشاره می‌شود.

در مورد ماشین‌های گرن توریسمو 7 هم باتوجه‌به تریلر آن می‌توانیم به موارد مختلفی اشاره کنیم. از نمونه‌ی مسابقه‌ای شورلوت کوروت که برپایه‌ی کوروت استینگری مدل ۲۰۱۴ طراحی شده و نمونه‌ی مسابقه‌ای هوندا NSX مدل ۲۰۱۷ که در ابتدای تریلر به چشم می‌خورند تا پورشه 917K مدل ۱۹۷۰ و استون مارتین DB3S CN.1 مدل ۱۹۵۳ که آن‌ها را از نمای نزدیک با کیفیتی بسیار بالا می‌بینیم و همین‌طور ماشینی مثل BAC Mono مدل ۲۰۱۱ که تا پیش از این در مجموعه‌ی گرن توریسمو حضور نداشته است.

درکنار این‌ها مدل‌های متنوعی از لامبورگینی، فورد، مک‌لارن، مرسدس، ب‌ام‌و و شرکت‌های دیگر هم به چشم می‌خورند و از ماشین جدیدی چون مزدا RX-Vision GT3 Concept مدل ۲۰۲۰ تا ماشین قدیمی و کلاسیکی مانند آلفا رومئو 8C 2900B Lungo Berlinetta مدل ۱۹۳۷ هم در بخش‌هایی از تریلر دیده می‌شوند تا شاهد کلکسیون جالبی از انواع و اقسام ماشین‌های قدیمی و جدید در کلاس‌های مختلف باشیم.

نمایش گیم‌پلی گرن توریسمو 7 درعین‌حال که گرافیک زیبای بازی را نشان می‌دهد، شاید در نگاه اول از نظر بعضی علاقمندان در سطح انتظار نباشد. باتوجه‌به اینکه پولی‌فونی دیجیتال جزو استودیوهایی است که هر نسل به شکلی عالی قدرت کنسول‌های سونی را به رخ می‌کشد و تمام نسخه‌های گرن توریسمو هم در زمان خود از نظر تکنیکی آثار درخشانی بوده‌اند، شاید انتظارات از جلوه‌های بصری گرن توریسمو 7 هم کمی بالاتر از این بود. مخصوصاً وقتی در نظر بگیریم که گرافیک گرن توریسمو اسپرت همچنان بعد از گذشت بیش از سه سال چشم‌نواز و تماشایی است و نسخه‌ی جدید از بعضی جهات تحولی در حد یک نسل را نشان نمی‌دهد.

گیم پلی بازی گرن توریسمو 7

البته تغییرات بازی نسبت به قبل خیلی هم کم نیست و برای مثال در بعضی بخش‌های تریلر با ری تریسینگ مواجه می‌شویم و انعکاس‌هایی طبیعی و زیبا را روی بدنه‌ی ماشین‌هایی مثل کوروت استینگری کانسپت مدل ۱۹۵۹ و پورشه 356A/1500 GS GT Carrera Speedster مدل ۱۹۵۶ و همین‌طور بعضی بخش‌های دیگر مثل محل تعمیر و تیونینگ ماشین‌ها می‌بینیم یا انعکاس تصویر راننده درون آینه درحالی‌که انعکاس محیط اطراف روی کلاه ایمنی او هم دیده می‌شود، چیزی نیست که در نسخه‌های قبلی دیده باشیم و نشان‌دهنده‌ی عزم پولی‌فونی دیجیتال برای بهره‌برداری مناسب از قدرت پلی‌استیشن 5 است. البته این اولین‌بار هم نیست که ری تریسینگ را در گرن توریسمو مشاهده می‌کنیم و حدود دو سال قبل بود که نمایش مخصوصی از نسخه‌ی گرن توریسمو اسپرت در رویداد SIGGRAPH Asia 2018 ارائه شد و مهندسان استودیو در آن به مرور برخی دستاوردهای تکنیکی خود مانند ری تریسینگ پرداختند.

در مجموع پولی‌فونی دیجیتال از گذشته به انجام چنین کارهایی معروف بوده و برای مثال در سال ۲۰۱۲ و زمانی‌که هنوز فاصله‌ی زیادی تا استاندارد شدن رزولوشن 4K داشتیم، نسخه‌ی مخصوصی از گرن توریسمو 5 به‌صورت 4K با ترکیبی از قدرت چهار عدد پلی‌استیشن 3 نمایش داده شد و دو سال قبل هم نسخه‌ی مخصوصی از گرن توریسمو اسپرت را به‌شکل 8K/120fps در نمایشگاه Inter BEE 2018 برای تبلیغ جدیدترین نمایشگرهای سونی شاهد بودیم که جذابیت‌های خاص خود را داشت. البته این موارد ارتباط مستقیمی با بازی‌های رسمی گرن توریسمو ندارند و بیشتر نمونه‌های آزمایشی برای رویدادهای کامپیوتری هستند.

دانلود ویدیو از آپارات

البته این استودیوی ژاپنی در بازی‌های اصلی خود هم به‌سراغ کارهای جالبی می‌رود. برای مثال اولین نسخه‌ی گرن توریسمو در سال ۱۹۹۷ و دورانی که خیلی از گیمرها تجربه‌ی زیادی از بازی‌های سه‌بعدی با نرخ فریم ۶۰ نداشتند، حالت مخصوصی را برای محصول خود انتخاب کرده بود به‌نام GT HiFi که در سه عدد از پیست‌های بازی اجازه‌ی ثبت رکوردهای زمانی را به‌شکل 60fps به مخاطب می‌داد. یا گرن توریسمو 4 روی پلی‌استیشن 2 که با رزولوشن 1080i اجرا می‌شد و همین‌طور نسخه‌های پلی‌استیشن 3 که رزولوشنی بالاتر از استاندارد اکثر بازی‌های نسل قبل داشتند و در گرن توریسمو 6 حتی به رزولوشن ۱۰۸۰*۱۴۴۰ هم رسیده بودیم که با درنظرگرفتن گرافیک زیبای بازی، چرخه‌ی شبانه‌روز و آب و هوای متغیر، جزو تکنیکی‌ترین آثار کنسول سونی محسوب می‌شد. هرچند از آن طرف افت فریم‌های زیادی هم در آن به چشم می‌خورد.

پولی‌فونی دیجیتال در هر نسخه از گرن توریسمو به‌سراغ تکنیک‌های گرافیکی جالبی می‌رود و این روند در نسخه‌ی نسل بعد بازی هم ادامه خواهد داشت

شاید بد نباشد در اینجا به نکته‌ی دیگری هم اشاره کنیم. پولی‌فونی دیجیتال در نسل‌های گذشته نشان داده که علاقه‌ی زیادی به استفاده از بستر بازی قبلی خود برای نمایش ویژگی‌های بازی جدید دارد. به این معنی که مثلاً اولین نمایش گرن توریسموی پلی‌استیشن 2، در قالب پروژه‌ای بود تحت‌عنوان گرن توریسمو 2000 که در حقیقت نسخه‌ی به‌روزشده‌ای از گرن توریسمو 2 با گرافیک بهتر و فیزیک طبیعی‌تر بود، ولی بعدها گرن توریسمو 3 با شکل و شمایلی بهتر به‌دست علاقمندان رسید.

یا در کنفرانس معرفی پلی‌استیشن 3 در E3 2005، شاهد نمایش پروژه‌ای با نام Vision Gran Turismo بودیم که در حقیقت همان گرن توریسمو 4 با بهبودهای فراوان برای بهره‌گیری از قدرت پلی‌استیشن 3 بود. بعدها هم Gran Turismo HD برای این کنسول عرضه شد و سرانجام نوبت به نسخه‌ی اصلی یعنی گرن توریسمو 5 رسید.

بنابراین با درنظرگرفتن سوابق پولی‌فونی دیجیتال در این زمینه، بعید نیست در نسخه‌ی نهایی گرن توریسمو 7 هم با گرافیکی بالاتر از نمایش فعلی مواجه شویم. مثل همان اتفاقی که برای بازی قبلی هم رخ داد و درحالی‌که اولین نمایش‌های گیم‌پلی گرن توریسمو اسپرت فاصله‌ی زیادی با انتظارات داشتند، نسخه‌ی نهایی آن به اثری با جلوه‌های بصری فوق‌العاده تبدیل شد.

از طرف دیگر باید دید سازندگان بازی تصمیمی برای حرکت به سمت نرخ فریمی بالاتر از ۶۰ را هم دارند یا خیر؛ موضوعی که به‌تازگی در مورد بازی Dirt 5 روی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس مطرح شده و قرار است در این بازی شاهد یک حالت مخصوص 120fps هم باشیم. کازونوری یامائوچی هم چند ماه قبل به صحبت در این زمینه پرداخته و از علاقه‌ی خود به نرخ فریم‌های بالا گفته بود و حتی بحث 240fps را هم مطرح کرده بود! عددی که دستیابی به آن شاید خیلی هم امکان‌پذیر نباشد، ولی احتمال اینکه حالت مخصوص ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای گرن توریسمو 7 در نظر گرفته شود کم نیست و احتمالاً پولی‌فونی دیجیتال می‌تواند با اعمال تغییراتی در جزئیات بازی یا رزولوشن آن، به چنین نرخ فریمی دست پیدا کند.

پورشه کاررا اسپیدستر در بازی گرن توریسمو 7

گذشته از بحث گرافیک، می‌توانیم به‌لطف SSD پرسرعت پلی‌استیشن 5 شاهد سریع‌ترین نسخه‌ی گرن توریسمو هم باشیم. سایمن راتر، از معاونان بخش اروپای پلی‌استیشن به‌تازگی به صحبت در مورد بعضی از بازی‌های این کنسول پرداخته و از گرن توریسمو 7 به‌عنوان اثری نام برده که قرار است از تمام ویژگی‌های جدید کنسول سونی به بهترین شکل ممکن استفاده کند، از جمله SSD که باعث می‌شود تقریباً دیگر خبری از صفحات بارگذاری (لودینگ) در بازی نباشد و مخاطب خیلی سریع وارد مسابقات شود.

گرن توریسمو 7 از قابلیت‌های مختلف پلی‌استیشن 5 مثل صدای سه‌بعدی و ویژگی‌های دوال‌سنس استفاده خواهد کرد

از طرف دیگر کیفیت صوتی بالای پلی‌استیشن 5 و صدای سه‌بعدی آن هم اجازه می‌دهد افکت‌های صوتی بسیار باکیفیتی را در جریان مسابقات بشنویم و همین‌طور دوال سنس (ِDualSense) به‌عنوان کنترلر مخصوص پلی‌استیشن 5 هم با قابلیت‌های جذاب خود باعث می‌شود رانندگی روی مسیر آسفالت تفاوت زیادی با حرکت روی بخش‌های خاکی داشته باشد و فشردن دکمه‌ی مخصوص گاز هم حسی کاملاً متفاوت نسبت به ترمز به مخاطب بدهد؛ موضوعی که البته انتظاری جز آن هم نداشتیم، چرا که سال گذشته و زمانی‌که هنوز حتی دوال‌سنس به‌طور کامل معرفی هم نشده بود، اخباری منتشر شد مبنی بر استفاده‌ی سونی از گرن توریسمو برای نمایش قابلیت‌های مختلف این کنترلر مثل بازخورد لمسی (Haptic Feedback) و تریگرهای آن؛ قابلیت‌هایی که قرار است به شکل کامل در بازی نهایی مورد استفاده قرار گیرند.

اما به جز موارد گفته شده، چه انتظاراتی از گرن توریسمو 7 داریم؟

شاید اولین انتظار هواداران گرن توریسمو این باشد که پولی‌فونی دیجیتال اثری کامل و جامع ارائه دهد. این مجموعه از گذشته به دارا بودن تعداد زیادی ماشین و پیست در هر نسخه معروف بوده، ولی گرن توریسمو اسپرت از این نظر کمبودهای فراوانی داشت و بازی در ابتدای راه خود به‌شدت از این قضیه آسیب دید. اما خوشبختانه پولی‌فونی دیجیتال به مرور با ارائه‌ی ماشین‌ها و پیست‌های متنوع، این ضعف را پوشش داد و امروز با اثری طرف هستیم که تقریباً دو برابر نسخه‌ی اصلی ماشین و پیست دارد، آن‌هم به‌طور کاملاً رایگان.

درحالی‌که نسخه‌ی اولیه ۱۶۸ ماشین داشت، در حال حاضر ۳۳۶ ماشین برای انتخاب وجود دارند و در شرایطی که در ابتدا ۱۷ پیست (در قالب ۳۹ مسیر) برای بازی تدارک دیده شده بود، بعدها ۱۲ پیست دیگر هم به این عدد اضافه شد که موارد معروف و محبوبی را هم شامل می‌شدند. تلاش پولی‌فونی دیجیتال در ارائه‌ی چنین محتوای زیادی آن‌هم به‌شکل رایگان ستودنی است، ولی امیدواریم این‌بار از همان ابتدای کار شاهد کلکسیون بزرگی از ماشین‌ها و پیست‌ها باشیم و بعدها به تدریج با موارد بیشتری نیز همراه شویم.

از جمله مواردی که سری بازی‌های گرن توریسمو از سال‌ها قبل در ارتباط با آن مشکلاتی داشته، بخش صوتی بازی و صدای ماشین‌ها بوده است؛ بخشی که در دوران پلی‌استیشن 3 مشکلات خود را بیش‌ازپیش نشان داد و درنهایت باعث شد سازندگان بازی به فکر تغییری اساسی در این زمینه بیافتند و گرن توریسمو اسپرت از این نظر جهشی فوق‌العاده نسبت به قبل داشت. این‌بار دیگر خبری از صداهای خفه و آزاردهنده‌ی قبلی نبود و ماشین‌ها از نظر صوتی حضوری جذاب‌تر از همیشه داشتند. البته این بخش هنوز جای کار دارد و در نمایش گرن توریسمو 7 هم تلاش پولی‌فونی دیجیتال برای بهبود صداگذاری بازی احساس می‌شود و می‌توان تفاوت‌هایی را نسبت به قبل دید؛ موضوعی که اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، نسخه‌ی جدید را از نظر صوتی در جایگاه خیلی مناسبی قرار خواهد داد.

در بخش گیم‌پلی و فیزیک رانندگی، گرن توریسمو از گذشته کیفیت بالایی داشته و بین ریسینگ‌های شبیه‌ساز کنسولی از بهترین‌ها محسوب می‌شود و طرفداران بازی نگرانی خاصی از این نظر نخواهند داشت. ولی فیزیک برخوردها جزو مواردی است که هنوز جای کار زیادی دارد، یعنی نحوه‌ی واکنش ماشین‌ها پس از تصادف با یکدیگر یا برخورد به دیوار و موانع که حتی در گرن توریسمو اسپرت هم مشکلات خاص خود را داشت و دیگر زمان آن رسیده که پولی‌فونی دیجیتال توجه کاملی به آن نشان دهد.

همین‌طور نحوه‌ی آسیب خوردن ظاهری ماشین‌ها بعد از تصادف که همواره جزو ضعف‌های این مجموعه بوده و تا نسخه‌ی پنجم خبر خاصی از آن نبود و بعد از آن هم با وجود آسیب دیدن بدنه‌ی ماشین‌ها، این آسیب چندان طبیعی نیست و در نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 هم خیلی پایین‌تر از حد انتظار بود. به‌شکلی اگر با بیشترین سرعت ممکن هم به مانعی محکم برخورد می‌کردید، ماشین به‌جای آسیب شدید تنها اندکی خراشیدگی یا فرورفتگی در حد بسیار محدود پیدا می‌کرد و شاید بد نباشد در گرن توریسمو 7 به این قضیه هم توجه بیشتری شود.

ری تریسینگ در بازی Gran Turismo 7

درکنار این‌ها، دوست داریم بعد از غیبت چرخه‌ی شبانه‌روز و آب و هوای متغیر در گرن توریسمو اسپرت، یک‌بار دیگر در گرن توریسمو 7 شاهد این ویژگی‌های جذاب باشیم. البته همان‌طور که گفته شد در تریلر بازی نمایی از تغییر ابرها به چشم می‌خورد که خبر از اقدام پولی‌فونی در این زمینه‌ها می‌دهد، ولی باید تا نمایش‌های بعدی بازی صبر کرد و دید چه اتفاقی برای این بخش می‌افتد؛ ویژگی‌هایی که کافی است گرن توریسموهای نسل قبل را تجربه کرده باشید و در پیستی مثل نوربرگ‌رینگ به رانندگی پرداخته باشید تا لذت مسابقه در شب و سپس تماشای طلوع خورشید و رانندگی زیر باران را در قالب یک مسابقه‌ی مهیج چشیده باشید تا برای تجربه‌ی مجدد آن با کیفیتی بالاتر روزشماری کنید.

یکی دیگر از مواردی که بخشی از دوست‌داران گرن توریسمو بی‌صبرانه منتظر آن هستند، تجربه‌ی واقعیت مجازی به شکلی کامل‌تر از گذشته است. گرن توریسمو اسپرت از جمله بازی‌هایی بود که از پلی‌استیشن VR پشتیبانی می‌کرد و بخش واقعیت مجازی بازی هم کیفیت مناسبی داشت، ولی مشکل آن به محدودیت‌های عظیم آن برمی‌گشت و مخاطب نمی‌توانست در تمام بخش‌های بازی به‌سراغ واقعیت مجازی برود. اکنون باتوجه‌به قدرت بیشتر پلی‌استیشن 5 و احتمالاً تولید نمونه‌ی پیشرفته‌تری از هدست واقعیت مجازی توسط سونی، انتظار داریم نسخه‌ی جدید به‌طور کامل از این ویژگی پشتیبانی و علاقمندان ریسینگ را بیش‌ازپیش درون مسابقات اتومبیل رانی مهیج خود غرق کند.

و درنهایت از پولی‌فونی دیجیتال می‌خواهیم به‌سراغ تصمیمات عجیب و حیرت‌انگیز نرود! این استودیوی قدیمی و کارکشته با وجود سال‌ها تجربه و ارائه‌ی تعدادی از بهترین ریسینگ‌های تاریخ، همچنان گاهی‌اوقات دست به کارهایی می‌زند که باعث شگفتی مخاطبان می‌شوند. از جمله در گرن توریسمو 5 که شاهد ارائه‌ی ماشین‌های بی‌کیفیت دوران پلی‌استیشن 2 درکنار ماشین‌های فوق‌العاده زیبای طراحی‌شده توسط سخت‌افزار پلی‌استیشن 3 بودیم و تعدادی از پیست‌های بازی هم گویا به‌طور مستقیم از درون پلی‌استیشن 2 به سومین کنسول خانگی سونی سفر کرده بودند؛ موضوعی که باعث می‌شد تعادل کیفیت بازی به‌هم بخورد و از طرفی زیباترین مدل‌های ماشین را ببینیم و از طرف دیگر مدل‌هایی با تکنولوژی سال‌ها قبل.

آن‌ها در مورد گرن توریسمو 6 هم تصمیم عجیبی گرفتند و درحالی‌که نسل جدید در حال شروع شدن بود و هیاهوی پلی‌استیشن 4 همه‌جا را پُر کرده بود، بازی را برای پلی‌استیشن 3 تدارک دیدند. درنهایت هم بازی دو هفته بعد از عرضه‌ی پلی‌استیشن 4، برای کنسول قبلی سونی منتشر شد و همین قضیه هم یکی از دلایلی بود که گرن توریسمو 6 کاملاً زیر سایه‌ی نسل تازه‌ی کنسول‌ها قرار گرفت.

همین‌طور برای گرن توریسمو اسپرت هم شاهد اقدامات خاص دیگری از این استودیوی ژاپنی بودیم و بازی‌ای که همواره معروف بوده به داشتن بخش تک‌نفره‌ی عظیم و پُر محتوا، این‌بار با تمرکز روی بخش آنلاین منتشر شد. البته بخش‌های تک‌نفره‌ای هم برای آن در نظر گرفته شده بود که بیشتر شامل حالت‌های آموزشی و چالشی می‌شدند و به آن شکل خبری از مسابقات معمولی نبود، ولی حتی همین بخش‌ها را هم نمی‌شد با خیال راحت به‌شکل آفلاین تجربه کرد و برای ذخیره و پیشرفت در بازی نیاز به آنلاین شدن بود. درنهایت هم همین تمرکز زیاد روی بخش آنلاین (که البته باعث ارائه‌ی یکی از بهترین پکیج‌های ریسینگ آنلاین نسل هشتم شد)، بخشی از طرفداران قدیمی بازی را از آن دور کرد؛ افرادی که اکنون عطش زیادی برای تجربه‌ی بازی جدید و بخش‌های تک‌نفره‌ی آن دارند.

ری تریسینگ در بازی گرن توریسمو 7

برخلاف خیلی از بازی‌های نمایش‌داده برای پلی‌استیشن 5 که حداقل سال انتشار آن‌ها مشخص شده و حتی برای اثری مثل بازی Pragmata به سال ۲۰۲۲ اشاره شد، بازی گرن توریسمو 7 هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد و معلوم نیست چه زمانی جدیدترین ساخته‌ی پولی‌فونی دیجیتال را تجربه خواهیم کرد. همین قضیه هم باعث می‌شود سازندگان بازی عجله‌ای برای تولید سریع آن نداشته باشند؛ موضوعی که هم می‌تواند خوب باشد و هم بد. از طرفی آن‌ها زمان کافی برای کار روی پروژه و هرچه بهتر کردن آن دارند و از طرف دیگر هم پولی‌فونی دیجیتال پیش از این نشان داده که گاهی‌اوقات سال‌ها وقت برای تولید بازی‌های خود صرف می‌کند و علاقمندان گرن توریسمو را مدت‌ها منتظر نگه می‌دارد و امیدواریم این‌بار نیازی به سال‌ها انتظار برای تجربه‌ی این ریسینگ محبوب نداشته باشیم.

بخشی از این مقاله با کمک مطالب سایت GTPlanet تهیه شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده