No Way Home جزو آن دسته از بازی‌هایی است که سعی کرده با حفظ اصالت خود، نوآوری‌های جدیدی هم داشته باشد تا قشر بیشتری از بازیکنان را سرگرم کند.

Shoot ‘em Up را می‌توان یکی از سبک‌های فراموش شده در صنعت بازی‌های ویدیویی دانست. در گذشته، بازی‌سازها بازی‌های با کیفیت و جذابی را در این سبک توسعه می‌دادند، اما در سال‌های اخیر، شاهد کمرنگ شدن این سبک در میان سایر سبک‌های بازی‌های ویدیویی هستند.

بااین‌حال استودیوهای مستقل می‌توانند به‌واسطه‌ی سبک Shoot ‘em Up بازی‌های جذاب و سرگرم کننده‌ی مختلفی را ارائه دهند. استودیو مستقل اس‌ام‌جی (SMG Studio) جزو آن دسته از توسعه‌دهنده‌هایی است که تابه‌امروز بازی‌های مستقل خوبی را خلق کرده است. با ارائه سرویس اپل آرکید برای کاربران آیفون، مک و تلویزیون‌های اپل، استودیو اس‌ام‌جی بازی جدید خود را هم روی این سرویس منتشر کرد.

گیم پلی بازی No Way Home

بازی No Way Home، جدیدترین ساخته استودیو اس‌ام‌جی است که در سبک Shoot ‘em Up توسعه داده شده و سؤال اصلی این است که آیا No Way Home توانسته یک محصول با کیفیت و سرگرم کننده در سبک Shoot ‘em Up باشد؟ معمولا در بازی‌های این سبک، گیم‌پلی و المان‌های به کار گرفته شده در آن مهم‌ترین فاکتوری است که سازنده باید به آن توجه داشته باشد.

No Way Home با اینکه یک بازی Shoot 'em Up به حساب می‌آید، اما تیم سازنده از المان‌های نقش‌آفرینی هم استفاده کرده است

برای مثال بازی سری Metal Slug نمونه بسیار موفقی از سبک Shoot ‘em Up دو بعدی است. این مجموعه با اینکه داستان خاصی ندارد، اما گیم‌پلی و مکانیسم‌های آن حسابی شما را سرگرم می‌کند. مجموعه Sky Force هم مثال دیگری در زمینه بازی‌های Shoot ‘em Up هواپیمایی است که کاربران را چندین و چند ساعت سرگرم می‌کند.

استودیو اس‌ام‌جی باتوجه‌به این موضوع، توانسته است یک بازی سرگرم کننده و متفاوت را خلق کند که درکنار تمام نقاط قوت خود، نقاط ضعف جزئی را هم در خود جای داده است. داستان بازی روایت‌گر دختری به نام چو است که در کهکشانی نامعلوم و مرموز رها شده است.

مبارزات بازی No Way Home

درواقع چو خلبان یک سفینه تفریجی فضایی بوده است که سال‌ها پیش بر اثر یک حادثه، سفینه او در فضا منجمد و سال‌ها بعد از خواب بیدار می‌شود. قبل از نابودی سفینه و تمامی سرنشین‌های آن، چو می‌تواند خود را با کمک دستیار صوتی‌اش از سفینه خارج کند. حال چو با هواپیمای کوچک خود در کهکشانی قرار گرفته که تمامی شهروندهای آن بیگانگان هستند و هیچ شخصی هم سیاره زمین را نمی‌شناسد.

شاید بازی در حالت کلی داستانی درگیر کننده نداشته باشد، اما شروع اولیه آن به‌عنوان یک بازی مستقل خوب است

ازاین‌رو چو باید تلاش کند تا راهی را برای رسیدن به زمین پیدا کند، اما انجام این کار آن‌چنان ساده نیست و او وارد ماجراجویی‌ تازه‌ای می‌شود. No Way Home شاید در حالت کلی داستانی درگیر کننده نداشته باشد، اما شروع اولیه آن به‌عنوان یک بازی مستقل خوب است و همانند یک سکوی پرتاب عمل می‌کند؛ سکویی که مخاطب را در دل گیم‌پلی‌ای سرگرم کننده و هیجان‌انگیز قرار می‌دهد.

روند بازی No Way Home

No Way Home یک بازی Shoot ‘em Up هواپیمایی است که استودیو اس‌ام‌جی گیمز برای خلق نوآوری و سرگرم کردن مخاطبان، از بازی‌های نقش آفرینی هم الهام گرفته است. ازاین‌رو بازیکنان برای پیشرفت در داستان باید مأموریت‌های مختلفی را به پایان برساند. اولین موردی که No Way Home را به‌عنوان یک بازی مستقل جذاب جلوه می‌دهد، مأموریت‌های آن است.

بااینکه بازی فاقد مأموریت‌های فرعی است، اما مأموریت‌های اصلی به‌خوبی شما را با جهان بازی آشنا می‌کند و به‌واسطه‌ی سیستم مبارزات و ساخت‌وساز در بازی، مأموریت‌های اصلی پتانسیل سرگرم کردن مخاطب را دارند. قهرمان داستان ازطریق سفینه فضایی خود می‌تواند دشمنان را از بین ببرد. در محیط‌ها و مأموریت‌های ابتدایی، نبردهای آرامی برای مخاطب درنظر گرفته شده است.

داستان بازی No Way Home

این در حالی است که با پیشروی در خط داستانی، نبردها رنگ‌وبوی جدیدی به خود می‌گیرند و چالش‌برانگیزتر می‌شوند. چالش بازی به‌گونه‌ای نیست که بازیکن را اذیت کند، بلکه قدرت شما در بازی، به خودتان بستگی دارد. No Way Home همانند بازی‌های نقش‌آفرینی دارای سیستم ساخت‌وساز است. با کشتن دشمنان و گشت‌وگزار در محیط‌های بازی، می‌توانید پول و منابع اولیه مختلفی را جهت ساختن و ارتقای سفینه فضایی خود پیدا کنید.

سیستم ساخت‌وساز بازی به‌خوبی ساختار بازی کردن کاربر را شکل می‌دهد 

برای مثال سلاح‌های جدیدی را بسازید و روی سفینه خود قرار دهید تا قدرت بیشتری داشته باشند یا اینکه سیستم دفاعی سفینه خود را ارتقا دهید. ازاین‌رو قدرت شما در بازی بستگی به نحوه گشت‌وگذار شما در جهان No Way Home دارد. البته تنوع محیط و طراحی آن هم باید به‌گونه‌ای باشد که بازیکن برای انجام این کارها مشتاق شود.

سیستم مبارزات بازی به‌لطف سیستم ساخت‌وساز و ارتقا حسابی کاربر را درگیر می‌کند و سرعت بالای نبردها، هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند. بااین‌حال تنوع محیط‌ها می‌توانست بهتر باشد تا کاربران از گشت‌وگذار در جهان بازی لذت بیشتری را ببرند. جدا از مأموریت‌های اصلی، یک بخش چالشی هم برای بازیکنان به‌صورت روزانه درنظر گرفته شده که می‌توانید با انجام آن هم منابع اولیه بیشتری را کسب کنید. البته این بخش برای روزهای ابتدایی سرگرم کننده است و به مرور زمان جذابیت خود را از دست می‌دهد.

طراحی هنری بازی No Way Home

طراحی‌های کارتونی و دستی بازی حس‌وحال خوبی را به No Way Home بخشیده است

استودیو اس‌ام‌جی گیمز برای راحت‌تر کردن کاربران در ساخت‌وساز، فروشگاهی را راه‌اندازی کرده که ازطریق آن می‌توانید بعضی از منابع اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنید. البته این فروشگاه به‌صورت کامل با پول داخل بازی کار می‌کند و فاقد پرداخت‌های درون برنامه‌ای است.

در بعضی از مواقع تجربه بازی با موس و کیبورد می‌تواند آزار دهنده باشد و از لذت شما بکاهد، اما پشتیبانی از کنترلر سبب شده تا کاربر بتواند تجربه‌ی یکنواختی را کسب کند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنم که اگر قصد تجربه‌ی No Way Home را روی مک دارید، حتما از کنترلر استفاده کنید. No Way Home از نظر بصری هم تجربه‌ی خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تیم سازنده از طراحی‌های کارتونی برای بازی خود استفاده کرده است و از نظر فنی هم بازی بدون هیچ افت فریم یا باگ خاصی اجرا می‌شود.

گرافیک بازی No Way Home

همچنین تنظیمات گرافیکی مختلفی هم تعبیه شده که اگر دستگاه شما قدرت پردازش آن‌چنان قوی‌ای ندارد، بتوانید از جهان بازی لذت ببرید. از نظر موسیقی هم بازی سعی می‌کند با موسیقی‌های خود در طول بازی، تا حدی به سرگرم شدن شما کمک کند و دیالوگ‌های بازی هم به‌گونه‌ای هستند که بعضی از آن‌ها با طنز آمیخته شده است.

بااین‌تفاسیر، بازی No Way Home بااینکه مشکلاتی را در خود جای داده است، اما همچنان یک بازی سرگرم کننده با المان‌های Shoot ‘em Up و نقش‌آفرینی است که از نظر داستان سرایی تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. اگر از کاربران سرویس اپل آرکید هستید، به‌ هیچ‌وجه جدیدترین ساخته استودیو اس‌ام‌جی گیمز را از دست ندهید.

بررسی بازی روی مک صورت گرفته است


منبع زومجی

No Way Home

استودیو SMG Games با ساخت بازی No Way Home به‌خوبی توانسته است یک بازی مستقل سرگرم کننده را در اختیار کاربران سرویس اپل آرکید قرار دهد. بااینکه بازی دارای مشکلاتی نظیر جذاب نبودن رویدادهای روزانه یا عدم تنوع در طراحی محیط‌های فضایی است، اما سیستم ساخت‌وساز بازی به‌خوبی می‌تواند شیوه‌ی بازی کردن شما را شکل دهد و نبردهای سرعتی و هیجان‌انگیزی را ارائه دهد.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + داستان خوب و سرگرم کننده
  • + نبردهای سرعتی و هیجان‌انگیز
  • + سیستم ساخت‌وساز تاثیر گذار در روند بازی
  • + طراحی‌های کارتونی خوب

نقاط ضعف

  • - عدم تنوع در طراحی‌های محیط
  • ـ رویدادهای روزانه می‌توانستند جذاب‌تر باشند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده