نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰

صحبت‌های رئیس پلی ‌استیشن در خصوص قیمت پلی استیشن 5

جیم رایان (Jim Ryan) رئیس بخش پلی‌استیشن سونی، در مصاحبه اخیر خود باردیگر به بحث قیمتگذاری کنسول جدید این شرکت پرداخته است.

به‌روزرسانی: سونی به‌صورت رسمی قیمت PS5 دیسک خور را ۴۹۹ دلار و قیمت پلی‌استیشن 5 دیجیتالی را ۳۹۹ دلار اعلام کرد.

همان‌طور که قبلاً هم در خلال اخبار مشاهده کردیم، یک فروشگاه آنلاین در آسیا، به‌تازگی اقدام به پیش‌فروش کنسول پلی‌استیشن 5 با قیمت ۷۰۰ دلار کرده است؛ اما می‌دانیم که احتمال عرضه این کنسول با چنین قیمت‌‌های بالایی کمی بعید به نظر می‌رسد. از طرفی، سونی بارها به این نکته اشاره داشته که پلی‌ استیشن 5 باتوجه به دلایل متعددی می‌تواند با قیمت‌های بالاتری نسبت به چیزی که از آن انتظار می‌رود، به بازار عرضه شود.

حالا به نظر می‌رسد که جیم رایان، رئیس بخش پلی‌استیشن شرکت سونی در مصاحبه جدید خود مجدداً به تکرار این موضِع شرکت پرداخته است. گرچه رایان همچنان صراحتاً به موضِع شرکت در خصوص نحوه قیمت گذاری محصول جدید خود اشاره نمی‌کند، اما این بار با اشاره به لفظ «ارزش» این دستگاه و همچنین سایر عواملی که ممکن است در این امر تأثیرگذار باشند، یک بار دیگر توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرده است.

براساس اظهارات رئیس پلی‌استیشن، بیش از اینکه توجه سونی به قیمت این کنسول متمرکز شده باشد، تمرکز این شرکت روی «ایجاد یک توازن صحیح در ارزشگذاری این محصول» معطوف شده است. اینکه رایان با این اظهارات خود دقیقاً چه منظوری را دنبال می‌کند، می‌تواند بسته به برداشت افراد مختلف، متفاوت باشد؛ اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توان پایین بودن قیمت این کنسول را از آن برداشت کرد.

Jim Ryan

رایان در خلال مصاحبه خود با خبرگزاری BBC می‌گوید:

دیدگاه عموم کاربران و تاریخچه عملکرد تجارت گیمینگ نشان می‌دهد که این صنعت جزء مواردی است که معمولاً کمتر دچار رکود اقتصادی می‌شود. اما فکر می‌کنم که ما نیاز داریم تا با ایجاد یک توازن صحیح در بحث قیمتگذاری این کنسول، به‌نوعی در جهت تضمین این قضیه تلاش کنیم.

متأسفانه رایان با اشاره به اینکه سونی هنوز از آمادگی کامل برای اظهارنظر در خصوص قیمت PS5 برخوردار نشده، صحبت‌های خود را همین‌جا متوقف می‌کند. به نظر می‌رسد که این شرکت همچنان منتظر اولین حرکت از سوی مایکروسافت باقی مانده و اصطلاحاً توپ را به زمین ایکس‌باکس می‌اندازد. مواضع این دو شرکت در مورد اعلام قیمت نهایی کنسول خود، یک تصمیم کاملاً تجاری و مبتنی بر اصول بازاریابی بوده و درحال حاضر تنها کاری که از دست کاربران برمی‌آید، انتظار و پیش‌بینی در خصوص مقادیر احتمالی است.

پلی استیشن 5 دیجیتالی و استاندارد

عموم کارشناسان عقیده دارند که PS5 به احتمال زیاد در بازه حدود ۵۰۰ دلاری به بازار عرضه خواهد شد. هرچند سونی هربار که درمورد قیمت PS5  اظهارنظر کرده، لحن صحبت‌ها و اصطلاحات به کار رفته به‌گونه‌ای بوده که احتمال بالا بودن قیمت پلی استیشن 5 را القا کرده است. بااین‌حال، بنابر تحلیل بسیاری از کارشناسان، احتمال اینکه قیمت PS5 به ۶۰۰ دلار برسد، خیلی پایین است. این همان قیمتی است که سونی پلی‌استیشن 3 را با آن روانه بازار کرد و همان‌طور که می‌دانید، بارها به این قضیه پرداخته شده که این اقدام یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این شرکت در تاریخ عملکرد خود بوده است.

در این بین، برخی قیمت ۵۵۰ دلار را برای پلی‌استیشن 5 پیشنهاد می‌کنند اما آنچه که معمولاً از بازار کنسول‌های بازی انتظار داریم، این است که قیمت‌های اعلام شده، اغلب با فرمت ۹۹ دلاری عرضه می‌شوند. مثلاً ۳۹۹ یا ۴۹۹ دلار مقادیری بوده که به‌طور معمول برای این محصولات در نظر گرفته شده است. علت این موضوع نیز مجدداً به سیاست‌های بازاریابی مربوط بوده و درواقع تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهند که کاربران بیش از اینکه به پرداخت ۲۵۰ دلار برای یک محصول تمایل داشته باشند، ترجیح می‌دهند تا مقادیری شبیه به ۲۹۹ دلار را پرداخت کنند. درواقع آنچه که در این بازار اهمیت دارد، عدد اولی است که در برچسب قیمت محصول مورد نظر دیده می‌شود.

کنسول پلی‌استیشن 5 در حال حاضر برای عرضه در بازه تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ در سرتاسر جهان برنامه‌ریزی شده است.


منبع comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده