نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Spice Frontier

Spice Frontier اثری علمی تخیلی با ته مایه‌ای از ژانرهای اکشن و کمدی ساخته‌ی جلیل سدول و آدام میر است که ماجراجویی آشپزی فضایی و دست یارش در پی یافتن ادویه‌های زمینی را روایت می‌کند. با ما همراه باشید.

وقتی بحث یک محصول رسانه که به قصد سرگرم کردن ساخته شده به میان می‌آید، ایده‌ی اولیه تنها یک نقطه شروع به شمار می‌رود. با وجود آنکه هر چه ایده‌ی اولیه خاص‌تر و بهتر باشد، دست اندر کاران مسیر آسان‌تری را در ساخت و به موفقیت رساندن اثر طی می‌کنند، اما نحوه‌ی پردازش ایده و سایر جنبه‌های کیفی کم و بیش تاثیر بیشتری می‌توانند روی میزان لذت بیننده یا مصرف کننده‌ داشته باشند. آثار ضعیف زیادی در دنیای سینما و انیمیشن به چشم می‌خورند که براساس ایده‌هایی ناب و نوین ساخته شده‌اند و بالعکس، آثار موفق و محبوب متعددی وجود دارند که پایه‌های خود را بر روی ایده‌هایی انقلابی و جدید بنا نکرده‌اند؛ انیمیشن کوتاه Spice Frontier را می‌توان جزو گروه دوم دانست. این ساخته‌ی نه دقیقه‌ای جلیل سدول و آدام میر،‌ اثری علمی-تخیلی با داستانی نه چندان پیچیده و جدید است، که به لطف پردازش خوب، به اثری جذاب تبدیل شده که تماشایش خالی از لطف نیست.

spice frontier

انیمیشن با ظاهر شدن توضیحات زیر بر روی تصویر آغاز می‌شود:

بیش از یک قرن از نابودی زمین گذاشته است. انسان‌ها حالا که دیگر سیاره‌ای به عنوان خانه‌ای ندارند، در میان سی و هشت گونه‌ی شناخته شده‌ی فضایی‌ها زندگی می‌کنند. کنتاکی کنت ویلیامز، یک آشپز در تکاپو، فرماندهی یک خدمه‌ی چند نژادی ماجراجو بر روی کشتی‌اش، سرانو، برعهده دارد. کنت که قصد دارد از رازهای آشپزی اجدادش پرده بردارد، در کنار C-LA، روبات همراهش، کیهان را به قصد یافتن ادویه‌های کم یاب زمینی درمی‌نوردد.

شاید تا به حال اثری ساخته نشده باشد که به جست‌وجو در فضا به قصد یافتن ادویه بپردازد، اما اگر کمی به تار و پود داستان نگاه کنیم، Space Frontier کاملا پیرو فرمول‌های جواب پس داده است و تا به حال با آثار متعددی برخورده باشیم که از فرمت مشابهی برخودار هستند. اما نکته‌ای که حین تماشای این ساخته‌ی استودیو Steamroller لبخند را بر لبان بیننده می‌آورد نه داستان آن، که در مرحله‌ی اول دنیاسازی علمی-تخیلی خوب و قابل قبول آن، خصوصا برای یک انیمیشن کوتاه، است. بعد از دنیاسازی، سبک طراحی چشم نواز و تمیز انیمیشن در کنار شخصیت‌های جذاب و کم و بیش آشنای اثر که با قرار گرفتن در موقعیت‌هایی مختلف، لحظات خنده آور یا هیجانی را خلق می‌کنند، Space Frontier را به اثری تماشایی بدل می‌کند.

قدرت Spice Frontier نه در ارائه‌ی داستانی پیچیده، که در دنیاسازی است

به جز ایده‌ی کلی Space Frontier،‌ سایر جوانب داستانی اثر نیز آنقدرها تازگی ندارند و صرفا وسیله و بهانه‌ای برای قدرت نمایی بعد تکنیکی اثر به‌شمار می‌روند، با این وجود لغزش‌های این انیمیشن در پردازش و ارائه‌ی داستان غیرقابل تحمل و فاجعه بار نیست. شاید تنها نکته‌ای که بهتر بود به کلی مورد تجدید نظر کارگردانان این اثر قرار بگیرد، روش از مد افتاده‌ی زمینه چینی داستانی و بیان اتفاقات قبل از رویداد فیلم است؛ استفاده از متن برای معرفی دنیای اثر با اینکه می‌شود یک ادای احترام به آثار فضایی قدیمی، همچون مجموعه‌ی جنگ ستارگان تلقی شود، اما کماکان راه‌های خلاقانه‌تر و بهتری برای انجام این کار وجود دارد که تا به حال صدها بار مورد استفاده قرار نگرفته است.

با این وجود اما به نظر می‌رسد این انیمیشن کوتاه قرار است آغازگر مجموعه‌ی Space Frontier و مقدمه‌ای برای یک سریال که احتمالا در آینده پخش خواهد شد باشد و همین مسئله باعث می‌شود بخواهیم کمی از سخت‌گیری خود در رابطه با آن بکاهیم. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است؛ آیا واقعا Space Frontier آنقدر پتانسیل دارد که بتواند به مجموعه‌ای بلند تبدیل شود؟ در پاسخ باید گفت، این انیمیشن به خوبی حس و حال سری‌های قدیمی ماجراجویی را بازسازی می‌کند که بیننده را به عنوان یکی از اعضای گروه به اکتشاف وامی‌دارند. به دلیل پتانسیل بالا و گستردگی دنیای اثر، Space Frontier هم می‌تواند به صورت اپیزودیک و ماجراهای کوتاه‌تر داستان گویی کند، هم با آرک‌های طولانی و پیوسته ماجراجویی‌های کنت و سی-لا را پوشش دهد، یا اصلا به لطف انعطاف پذیر بودن پلات دو فرمت را با یکدیگر ترکیب کند.

spice frontier

شخصیت‌ها در Space Frontier بار سنگینی را به دوش می‌کشند و نقطه‌ی جاذبه‌ی اصلی آن به حساب می‌آیند. کنتاکی ویلیامز، با صداپیشگی برت والدون، ترکیبی از کمدی بر پایه‌ی طعنه و کنایه با شور نشاط را ارائه می دهد؛ این شخصیت شاید توانمند‌ترین و قدرتمند‌ترین نیرو در حین مبارزات نباشد، اما با هوشیاری می‌تواند گاهی از اوقات کلید پیروزی را پیدا کند. سی-لا، روبات هوشمندی که توسط لوری کاترین وینکل صداگذاری شده، طرف مقابل کنت است؛ از حس شوخ طبعی برخوردار نیست، قدرت بدنی بالایی دارد و به کنت بسیار وفادار است. تضاد و شیمی جالب این دو شخصیت ضمن دوچندان کردن جذابیت اثر،‌ از این پتانسیل برخوردار است که طرفداران قدیمی آثار مشابه در این ژانر را به تماشای مجموعه‌ی احتمالی در راه وادارد.

در این اثر پوسته‌ای دو بعدی روی اسکت بندی سه بعدی انیمیشن کشیده شده است

Steamroller Studios نامی شناخته شده در صنعت انیمیشن نیست، اما بیش از یک دهه سابقه‌ی درخشان را در کارنامه دارد؛ از فیلم‌های بلاک باستر گرفته تا بازی‌های AAA، استودیو Steamroller در پروژه‌های بزرگی سهیم بوده و همیشه توانسته ارائه دهنده‌ی پویانمایی‌های قوی باشد. با وجود آنکه دو کارگردان Spice Frontier پیش از این در بخشی از این پروژه‌های بزرگ شرکت داشته‌اند، این فیلم کوتاه اولین تجربه‌ی مستقل جلیل سدول و آدام میر به‌ شمار می‌رود. سدول و میر به پشتوانه‌ی Steamroller توانسته‌اند موفقیت خود در عرضه‌ی تجربه‌ی بصری قابل قبول تضمین کنند. این اثر پوسته‌‌ای دو بعدی را روی اسکلت بندی سه بعدی انیمیشن خود کشیده و همین باعث می‌شود که در عین راونی حرکات، خاص و زیبا به نظر بیاید و از تصویرسازی روشن و رنگارنگی برخوردار باشد.

دانلود انیمیشن از آپارات

Spice Frontier سال ۲۰۱۹ را به سفر در میان جشنواره‌های مختلف گذراند و توانست در لیست آثار برگزیده‌ی فستیوال‌های مختلفی همچون Fantastic Fest قرار بگیرد. هفته‌ی گذشته این انیمیشن برای اولین بار در جریان یک استریم پخش شد و سپس به صورت رایگان روی اینترنت قرار گرفت. استقبال کاربران از این اثر می‌تواند منجر به ساخت یک سریال بر اساس آن شود. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده