بهترین فیلم‌هایی که هرگز نامزد اسکار نشدند

بهترین فیلم‌هایی که هرگز نامزد اسکار نشدند

شنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

از اسکیمو‌های کانادا تا خانواده‌های ساده‌ی تایوان، از آثار درام و هنری تا آثار جنایی و علمی تخیلی؛ در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین فیلم‌‌هایی که هرگز نامزد اسکار نشدند، آشنا کنیم. با زومجی همراه باشید.

همان‌طور که نامزد شدن یک فیلم در مراسم اسکار لزوما نشانه‌ی برتری آن فیلم نسبت به سایر فیلم‌ها نیست؛ نامزد‌ نشدن خیلی از اثر‌ها نیز لزوما نشانه‌ی کیفیت پایین آن‌ها نیست. در سراسر جهان هر ساله فیلم‌هایی ساخته می‌شود که در مقایسه با برندگان جوایز مختلف شاید کیفیت بالاتری داشته باشند (در این مورد می‌توان مثال‌های بسیار زیادی را پیدا کرد). در تمام ژانر‌های سینمایی، از عاشقانه و هنری گرفته تا اکشن و علمی تخیلی، می‌توان آثار بسیار زیادی را پیدا کرد که با‌توجه به نامزد نشدن آن‌ها در مراسم آکادمی اسکار، می‌توانند مخاطبان خود را پای صفحه‌ی نمایش میخکوب کنند.

در سال ۲۰۰۸، در پی انتقاد‌های شدید مخاطبان سینما و منتقدین جهانی، که معتقد بودن فیلم‌های زیادی در سراسر جهان توسط آکادمی نادیده گرفته می‌شود، آکادمی جوایز اسکار تصمیم گرفت در روند انتخاب نامزد‌های شرکت در مراسم اسکار تغییراتی ایجاد کند؛ تغییراتی شاید در ابتدا به‌نظر مفید می‌رسیدند ولی با گذر زمان باز‌هم به همان روند سابق خود برگشتند. با زومجی همراه باشید تا در یک فهرست که شامل ۲۵ فیلم می‌شود، به معرفی بهترین فیلم‌‌های دو دهه اخیر بپردازیم که هرگز نامزد حتی یک اسکار هم نشدند.

best of youth

۲۵- The Best Of Youth

بهترین دوره‌ی جوانی (۲۰۰۳)

نویسنده: ساندرو پترالیا، استفانو رولی| کارگردان: مارکو تولیو جیوردانا

بازیگران: لوئیجی لوکاسیو، آلسیو بونی، آدریانا آستی

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقد‌های جهانی در راتن تومیتوز: ۹۴

مارکو جیوردانا، بیش از ۴۰ سال از زندگی یک خانواده‌ی ایتالیایی را در قالب یک فیلم بسیار بلند به‌تصویر می‌کشد. داستان فیلم از سال ۱۹۶۰ آغاز می‌شود و فراز و نشیب‌های زندگی یک خانواده‌ی ایتالیایی را بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. این فیلم در سال ۲۰۰۳ در جشنواره‌ی فیلم کن به‌عنوان یک فیلم مستقل برای اولین به نمایش درآمد و جایزه‌ی حمایت از فیلم‌سازان خارجی را کسب کرد اما برای پخش عمومی در ایتالیا و آمریکا به دو قسمت مجزا تبدیل شد‌ (قسمت طولانی‌تر در ایتالیا حتی به‌شکل یک سریال کوتاه تلویزیونی پخش شد). فیلم «The Best Of youth» در زمان اکران سراسری در جهان بیشترین امتیاز یک فیلم در سال ۲۰۰۵ را کسب کرد ولی هیچوقت برای بردن جایزه‌ی اسکار شانسی نداشت؛ ایتالیا در آن زمان تصمیم گرفت که هیچ‌کدام از قسمت‌های فیلم، حتی نسخه‌ی کامل آن را برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان ارسال نکند (هر کشور قادر به معرفی یک فیلم در آن بخش است). این عامل باعث شد که این فیلم به اسکار راه پیدا نکند و دستش از جوایز آکادمی کوتاه بماند. تماشای این فیلم ۶ ساعت به طول می‌انجامد ولی بدون شک تمام لحظات آن ارزش آن زمان را دارند.

colombus

۲۴- Columbus

کلمبوس (۲۰۱۷)

نویسنده: کوگونادا| کارگردان: کوگونادا

بازیگران: جان چو، کتلین ایوالد، میشل فوربس، هالی لو ریچاردسون

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۷

مقاله‌ی مرتبط:

فیلم کلمبوس یکی از آن فیلم‌هایی است که حتما باید به‌ تماشای آن بنشینید؛ یک فیلم درام که رابطه‌ی بسیار خوب یک پدر و پسر را به‌ تصویر‌ می‌کشد. بازی بی‌نظیر جان چو در این فیلم تحسین منتقدان را به‌همراه داشت، مردی که برای پرستاری از پدر مریض خود به شهر کلمبوس سفر می‌کند و داستان فیلم درباره‌ی اتفاقات سفر او است. پدر او یک معار قدیمی در شهر کلمبوس به شمار می‌رفت که به دلیلی بیماری قادر به ادامه‌ دادن فعالیت‌های خود نبود. جین (جان چو) در سفر خود به کلمبوس برای مراقبت از پدر، با هالی (هالی لو ریچاردسون) آشنا می‌شود که آشنا شدن آن‌ها بعث شکل‌گیری یک رابطه میان آن‌ها می‌گردد و این دو برای حفظ کردن رابطه‌ی خود چالش‌های سختی پیش رو خواهند داشت. فیلم «کلمبوس» به زیبایی هرچه تمام‌تر شاخ به شاخ شدن احساسات را به تصویر می‌کشد.

 این اثر در چهار جشنواره‌ی فیلم نامزد بهترین فیلم مستقل شد و در پایان سال ۲۰۱۷ در فهرست ده فیلم برتر سال قرار گرفت ولی بد سلیقگی رای دهندگان جوایز اسکار، برای این مراسم انتخاب نشد.

eighth grade

۲۳- Eighth Grade

کلاس هشتم (۲۰۱۸)

نویسنده: بو بورنهام|‌ کارگردان: بو بورنهام

بازیگران: السی فیشر، امیلی رابینسون، جاش همیلتون، جیک رایان

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۹

مقاله‌ی مرتبط:

یکی از شگفتی‌های دلنشین سال ۲۰۱۸، وارد شدن کمدین معروف، بو بورنهام، به عرصه‌ی کارگردانی و نویسندگی بود. او با ساخت فیلم «کلاس هشتم» در اولین قدم خود نگاه بسیاری از منتقدین سراسر جهان را به خود جلب کرد. داستان فیلم در مورد سن سیزده سالگی یک دختر نوجوان است که هفته‌ی آخر دوره‌ی راهنمایی را سپری می‌کند. خیلی از نوجوان‌ها در سراسر دنیا در این برهه‌ی زمانی بدون شک مشکلات مشابهی را تجربه خواهند کرد و تماشای این فیلم می‌تواند به آن‌ها برای عبور از مشکلات این دوره‌ی زمانی کمک کند. این فیلم بسیار زیبا در سال ۲۰۱۸ اکران شد و در جشنواره‌ی فیلم سیاتل جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را نصیب خود کرد؛ اثر بو بورنهام علاوه‌بر جشنواره‌ی فیلم سیاتل، در ده‌ها جشنواره‌ی دیگر جوایز بسیاری را کسب کرد و منتقدین سراسر جهان هم امتیاز‌های بسیار خوبی به آن دادند؛ تنها جشنواره‌ایی که تحت تاثیر این فیلم قرار نگرفت کدام بود؟ بله، آکادمی اسکار و رای‌دهندگان آن. درواقع بو بورنهام به اولین فیلمنامه‌نویس تاریخ تبدیل شد که برای یک فیلم جایزه‌ی انجمن نویسندگان را کسب می‌کند ولی در مراسم اسکار در هیچ بخشی نامزد کسب جایزه نمی‌شود!

farewell

۲۲- The Farewell

وداع (۲۰۱۹)

نویسنده: لولو وانگ| کارگردان: لولو وانگ

بازیگران: آیی میزوهارا، آکوافینا، ژائو ژوژن، هانگ لو، دیانا لی

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۸

مقاله‌ی مرتبط:

اگر فهرست‌های بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ را دیده باشید، فیلم «وداع» در بیشتر آن‌ها حضور دارد و برخی از سایت‌ها آن را در میان ۱۰ فیلم برتر سال رتبه‌بندی کرده‌اند. داستان فیلم درباره‌ی یک دختر متولد چین ولی بزرگ‌شده در آمریکا است که به‌دلیل ابتلای مادر بزرگ خود به سرطان به چین برمی‌گردد. مادر بزرگ او (Nai-Nai) به‌گفته‌ی پزشکان تنها چند هفته تا مرگ خود فاصله دارد و تمام خانواده تصمیم می‌گیرند که برای خوشحالی و جلوگیری از افسردگی او این مطلب را تا جای ممکن مخفی نگه‌دارند. اوکوافینا، در انتهای سال ۲۰۱۹ جوایز بسیاری برای ایفای نقش بی‌نظیر خود دریافت کرد ولی توسط آکادمی اسکار نادیده گرفته شد. همچنین بازیگر نقش مکمل این فیلم، ژائو ژوژن و فیلمنامه‌ی بسیار قوی وانگ از دیگر مواردی بودن که هیچ نقشی در اسکار ۲۰۱۹ نداشتند؛‌ اتفاقی که باعث تعجب خیلی از منتقدان و دوست‌داران سینما شد و انتقاد‌های بسیاری را روانه‌ی آکادمی اسکار کرد.

gang of wasseypur

۲۱- The Gang Of Wasseypur

دار و دسته‌ی واسیپور (۲۰۱۴)

نویسنده: آکیلش جیزوال، آنورانگ کاشیاپ، ساچین لادیا، زیشان کوادری| کارگردان:‌ آنورانگ کاشیاپ

بازیگران: منوج باجپای، ریچا چادا، نوازالدین صدیقی، تیگمنشو دلیا

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۶

فیلم «دار و دسته‌ی واسیپور»، مثل بسیاری از فیلم‌های ساخت کشور هند مورد بی‌اعتنایی آکادمی اسکار قرار گرفت. آکادمی جوایز اسکار به‌دلیل یک سری مسائل که هیچوقت به‌طور رسمی بیان نشده‌اند، با فیلم‌های بالیوود مشکل دارد؛ شاید بهترین حدسی که می‌توانیم در این زمینه بزنیم این باشد که این آکادمی با نحوه‌ی ساخت و داستان‌گویی فیلم‌های هندی اصلا موافق نیست، مواردی مثل وجود بیش از اندازه‌ی موسیقی در بیشتر فیلم‌‌ها و اصرار آن‌ها برای به تصویر کشیدن اتفاقاتی که خیلی منطقی نیستند. این فیلم تا سال ۲۰۱۵ در آمریکا اکران نشد و در زمان اکران به‌دلیل زمان بسیار زیاد آن (حدود پنج ساعت) به دو قسمت تقسیم شد. فیلم داستان سه خانواده‌ی مافیایی هندی را در طول ۷۰ سال به تصویر می‌کشد که هرکدام برای شکست دادن خانواده‌های دیگر و در دست گرفتن صنایع زغال سنگ در شرق هند،‌ برنامه‌ریزی می‌کنند. طولانی بودن فیلم و تبدیل فیلم به دو قسمت مجزا باعث شد تا کشور هند یک فیلم دیگر را برای بخش فیلم‌های خارجی زبان ارسال کند در حالیکه به نظر اکثر منتقدین و مخاطبان سینما دلیل اصلی انتخاب نشدن «دار و دسته‌ی واسیپور»، موضوعی بود که در ابتدا به آن اشاره شد.

goodbye solo

۲۰- Goodbye Solo

خدانگهدار سولو (۲۰۰۹)

نویسنده: بهرام عظیمی، رامین بهرانی| کارگردان: رامین بهرانی

بازیگران: سولیمان سی ساوان، رد وست، دیانا فرانکو گلیندو، لین ویلیامز

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۴

سومین اثر کارگردان ایرانی آمریکایی، رامین بهرانی، مانند کار‌های قبلی او تاثیر بسیار زیادی در روند جشنواره‌های فیلم دنیا گذاشت. فیلم‌های ساخت او به نام‌های «Man Push Cart» و «99 Homes» پس از اکران تحسین بسیاری از منتقدین را کسب کردند و ساخته‌ی جدید او پارا فراتر گذاشت و به‌دلیل اینکه در بخش جوایز اسکار نامزد نشد، انتقاد بسیاری از مخاطبان سینما را متوجه آکادمی اسکار کرد. «خدانگهدار سولو» به شکل ماهرانه‌ایی به بررسی گذر نسل‌ها و تغییرات وجهه‌ی آمریکا می‌پردازد. یک راننده تاکسی سنگالی که برای فراهم کردن یک زندگی بهتر برای خانواده‌ی خود به سختی کار می‌کند، در جاده‌های تاریک و خلوت کارولینای شمالی با یک مرد افسرده که چیزی به جز افسوس به‌همراه ندارد، برخورد می‌کند. این دو نفر با وجود اختلاف‌های بسیار زیادی که در ظاهر و در رفتار خود دارند‌، به سرعت به دوست‌های بسیار نزدیکی تبدیل می‌شوند که زندگی آن‌ها را برای همیشه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نشریه‌ی نیویورک تایمز از این فیلم به‌عنوان یک فیلم بدون نقص نام برده و برخلاف نظر منتقدان که علاقه‌ی بسیار زیادی به این فیلم از خود نشان دادند، رای دهندگان مراسم اسکار از کنار آن راحت عبور کردند تا بار دیگر شاهد این باشیم که یک فیلم بسیار زیبا در مراسم اسکار حضور ندارد.

phoenix

۱۹- PHOENIX

ققنوس (۲۰۱۵)

نویسنده: کریستین پتزولد|‌ کارگردان: کریستین پتزولد

بازیگران: نینا هاس، رونالد تسرفیلد، نینا کونزندورف، مایکل مرتنس

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۸

داستان‌های نامتعارف بین زوج‌ها، همیشه یکی از سوژه‌های خوب سینمای جهان بوده است. بهترین فیلم کارگردان آلمانی، کریستین پتزولد، از این عامل استفاده‌ می‌کند تا مخاطب خود را پای تلویزیون میخکوب کند. نلی (نینا هاس)، که به خوانندگی در کلاب‌ها مشغول بود، به همراه همسر خود، جانی‌ (رونالد تسرفیلد)، در یک صانحه‌ی تیراندازی مورد اثابت گلوله به‌صورت خود قرار می‌گیرد. به‌دلیل انجام عمل‌های گوناگون روی صورت او، به‌طور غیرقابل تشخیصی ظاهر او تغییر می‌کند؛ به‌گونه‌یی که جانی در شناخت او دچار تردید‌ می‌شود و او را اصلا نمی‌شناسد. نلی پس از ناامید شدن از همسر خود تصمیم می‌گیرد دست از تلاش برای معرفی خود به او بردارد و وارد یک بازی خطرناک شود. در ابتدا او تنها قصد داشت تا متوجه شود که آیا همسر او با فرد دیگری در ارتباط است یا خیر ولی در ادامه متوجه می‌شود جانی در حال جاسوسی و خیانت به کشور خود است.

به‌دلیل خط داستانی قوی فیلم و فیلمبردای عالی آن، افراد زیادی جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان آن سال را بدون تردید متعلق به «ققنوس» می‌دانستند ولی کشور آلمان در یک اقدام بسیار شوکه کننده، تصمیم گرفت فیلم «Beloved Sisters» را به‌عنوان نماینده‌ی آلمان در مراسم اسکار معرفی کند‌ (فیلمی که خیلی سریع از میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، حذف شد). کشور آلمان امیدهای کسب جایزه اسکار این فیلم را از بین برد ولی تحسین منتقدین و قرار گرفتن در بین ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۵ نشان‌دهنده‌ی کیفیت بسیار بالای فیلم ققنوس است.

still walking

۱۸- Still Walking

همچنان در حال راه رفتن (۲۰۰۹)

نویسنده: هیروکازو کوریدا| کارگردان: هیروکازو کوریدا

بازیگران: هیروشی آبه، یوی ناتسوکاوا، کازویا تاکاهاشی، شوهی تاناکا

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۱۰۰

اگر به فیلم‌های شرق آسیا علاقه داشته باشید، بدون شک این فیلم را دیده‌اید. یکی از برترین فیلم‌های ساخت کشور ژاپن که در سال ۲۰۰۹ و با اکران جهانی خیلی سریع محبوبیت فراوانی میان اهالی سینما پیدا کرد. فیلم «همچنان درحال راه رفتن»، یک فیلم فوق‌العاده قوی، از لحاظ داستان احساسی و پردازش شخصیت‌های فیلم است. داستان فیلم درباره‌ی یک پسر ۱۵ ساله است که در تلاش برای نجات جان یک پسر جان خود را فدا کرد. پسری که در حال غرق شدن بود ولی «جانوی» به کمک او رفت و جان او را نجات داد ولی خودش هیچوقت برنگشت. در سالگرد این اتفاق خانواده‌های هر دو پسر درکنار یک‌دیگر یک روز را سپری می‌کنند که شاهد یک ارتباط بسیار قوی بین ‌آن‌ها خواهیم بود.

مانند بسیاری از فیلم‌های این مقاله، این فیلم هم قربانی تصمیم‌گیری اشتباه کشور خود شد و به‌جای آن یک فیلم دیگر به نمایندگی از کشور ژاپن به آکادمی اسکار فرستاده شد. ساخته‌ی بی‌نظیر کارگردان ژاپنی، هیروکازو کوریدا، از بخت‌های اصلی کسب جایزه‌ی اسکار به‌شمار می‌رفت، همان‌گونه که در خیلی از جشنواره‌های فیلم، جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کرده بود اما توسط یک تصمیم اشتباه تمام امید و شانس این فیلم برای کسب جایزه‌ی اسکار به نابودی کشیده شد.

zama

۱۷- Zama

زاما (۲۰۱۸)

نویسنده: لوکرسیا مارتال، آنتونیو دی بندتو| کارگردان: لوکرسیا مارتل

بازیگران: دنیل خیمنز کاچو، لولا دوئنیاس، متئوس ناخترخله، خوآن مینوخین

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۶

فیلم «زاما» از یک رمان با همین نام که در سال ۱۹۵۶ منتشر شده، اقتباس شده است. داستان یک کارمند در آمریکای جنوبی که برای منتقل شدن به کشوری بهتر و آباد‌تر سال‌ها و دهه‌ها انتظار می‌کشد. زاما نام شخصیت اصلی داستان است که یک زندگی بسیار راکد و خسته‌کننده را تجربه می‌کند اما این انگیزه‌ی او برای انتقال به یک کشور بهتر و داشتن یک زندگی شادتر او را ناامید نمی‌کند. انتقال او وابسته به یک نامه از طرف امپراطوری اسپانیا است که به او اجازه‌ی مهاجرت می‌دهد؛ نامه‌ایی که دهه‌ها انتظارش را می‌کشد ولی هیچوقت برای او ارسال نمی‌شود.

کاگردان آرژانتینی این اثر، آنتونیو دی بندتو، «امید» را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که داشتن امید در زندگی گاهی تنها دلیل زنده ماندن انسان‌ها است. فیلم‌نامه و طراحی لباس فیلم «Zama»، در نوع خود بی‌نظیر بودند و توجه خیلی از منتقدین را به خود جلب کردند. این فیلم در انتها در بین نه نامزد نهایی قسمت بهترین فیلم خارجی زبان، در جوایز اسکار حضور نداشت؛ فیلمی که به‌ نظر خیلی از مخاطبان سینما در بین نامزدهای بخش فیلم‌های خارجی زبان، بهترین فیلم سال ۲۰۱۸ بود.

bloody sunday

۱۶- Bloody Sunday

یکشنبه‌ی خونین (۲۰۰۲)

نویسنده: پائول گرین گرس| کارگردان: پائول گرین گرس

بازیگران:‌ جیمز نسبیت، آلان گیلدا، جرارد کروسان، مری مولدز

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۲

بهترین اثر ساخته‌ی پائول گرین گرس، قبل از موفقیت‌های او برای فیلم‌های «Bourne» و «Capitan Phillips» بدون شک فیلم «یکشنبه‌ی خونین» است. یک درام قوی که در کشور ایرلند فیلم‌بردای شده است و صحنه‌ی تظاهرات مردم این کشور نسبت به حقوق مدنی خودشان را به تصویر می‌کشد. این تظاهرات در روز یکشنبه، ۳۰ ژانویه ۱۹۷۲ انجام شد که طی آن ۲۷ نفر از مردم ایرلند مورد اثابت گلوله توسط سربازان حکومت بریتانیا قرار گرفتند. این اتفاق باعث ایجاد درگیری بین دو کشور شد و این درگیری به مدت ۲۵ سال بین این دو کشور باقی ماند.

این فیلم در سال ۲۰۰۲ جوایز زیادی از جمله بهترین فیلم از نگاه مخاطبان در جشنواره فیلم ساندنس و در جشنواره فیلم برلیناله تحسین منتقدین را کسب کرد. دلیل انتخاب نشدن این اثر تاریخی و بسیار زیبا برای جوایز آکادمی اسکار، شاید به ظاهر کاملا ابتدایی و سهل‌انگارانه باشد؛ فیلم «یکشنبه‌ی خونین» محصول کشور ایرلند بود و به‌دلیل اینکه قبل از اکران رسمی و سراسری، از تلویزیون بریتانیا پخش شد، صلاحیت شرکت در مراسم اسکار را از دست داد.

the fits

۱۵- The Fits

متناسب (۲۰۱۵)

نویسنده: آنا رز هالمر،‌ سیلا دیویس، لیسا کرولف| کارگردان: آنا رز هالمر

بازیگران: ‌رویالتی های تاور، الکسیس نبلت،‌ سین ماینر، لورن گیبسون

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۷

«The Fits»، نام یکی از تاثیرگذا‌ر‌ترین ساخته‌های آنا رز هالمر است. داستان یک دختر ۱۱ ساله که هر‌ روز در یک باشگاه ورزشی حضور پیدا می‌کند و روز خود را درکنار دیگر اعضای باشگاه می‌گذراند. زمانی‌که یک تیم رقص برای تمرین کردن به آن‌ باشگاه می‌روند، تونی (شخصیت اصلی داستان) تحت تاثیر آن‌ها قرار میگیرد و علاقه به رقص در او رشد می‌کند. پس از تلاش بسیار برای پیوستن به تیم رقص، تونی موفق می‌شود که عضو آن تیم بشود ولی تمام ماجرا به این جا ختم نمی‌شود. پس از گذشت مدتی اعضای تیم رقص به‌طور مشکوکی به بیماری‌های متفاوتی مبتلا می‌شوند و بعضی از آن‌ها نیز ناگهان از هوش می‌روند. این روند که در ظاهر غیر قابل کنترل به نظر می‌رسد، باعث می‌شود که تونی برای یافتن دلیل آن تمام تلاش خود را بکند.

این فیلم که در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان نهمین فیلم برتر سال، از نگاه متاکریتیک به‌شمار می‌رفت، در هیچ‌کدام از بخش‌های جوایز اسکار نامزد نشد. بعضی از منتقدین دلیل این اتفاق را مسائل نژادی تصور می‌کردند که هیچوقت به‌طور رسمی تایید نشد.

hard to be a god

۱۴- Hard To Be a God

مشکلات خدا‌بودن (۲۰۱۵)

نویسنده: آرکادی استراگاتسکی، بوریس استراگاتسکی، الکسی ژرمن، اسوتلانا کارمالیتا| کارگردان: الکسی ژرمن

بازیگران: لنوید یارمولنیک، الکساندر چاتکو، یوری سوریلو، ناتالیا موتوا

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۵

از معدود فیلم های علمی تخیلی که می‌توان آن را شایسته حضور در مراسم اسکار دانست ولی به اسکار راه پیدا نکرد، بی شک می‌توان به فیلم «Hard To be a God» اشاره کرد. جمعی از دانشمندان به یک سیاره‌ی دیگر می‌روند تا باعث پیشرفت آن سیاره بشوند. مردم حاضر در آن سیاره در قرون وسطی گیر کرده‌اند و با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دانشمندان پس از رسیدن به آن سیاره خود را در میان مشکلات آن‌ها پیدا می‌کنند و برای رهایی خود تلاش می‌کنند.

این اثر که برای اولین‌بار در یک جشنواره‌ی فیلم در سال ۲۰۱۳ اکران شد، در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان منتشر شد و تاریخ اکران رسمی آن همان سال ۲۰۱۵ است. فیلم براساس یک رمان قدیمی که نویسنده‌ی آن آرکادی استراگاتسکی است، ساخته شده است و همکاری او در ساخت فیلم تاثیر بسیار زیادی در موفقیت آن داشت ولی متاسفانه در مراحل انتهایی ساخت فیلم درگذشت. این اثر ساخته شده در کشور روسیه یکی از نامزدهای اصلی جایزه‌ی بخش بهترین فیلم خارجی زبان بود ولی در اثر یک سهل انگاری توسط روسیه، نه این فیلم و نه هیچ فیلم دیگری از این کشور برای مراسم اسکار فرستاده نشد.

uncut gems

۱۳- Uncut Gems

جواهرات تراش نخورده (۲۰۱۹)

نویسنده: رونالد برانستیین، جاش صفدی، بنی صفدی| کارگردان: بنی صفدی، جاش صفدی

بازیگران: آدام سندلر، کوین گارنت، ایدیا منزل، کیت استنفیلد

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۲

به‌طور حتم در سال گذشته فیلم «جواهرات تراش نخورده» را تماشا کرده‌اید یا حداقل اسم آن‌ را شنیده‌اید. یک درام فوق‌العاده قوی با هنرنمایی بی‌نظیر آدام سندلر که به عقیده‌ی خیلی از منتقدان بهترین ایفای نقش خود را در این فیلم داشته است. آدام سندلر که در سال گذشته بعد از واکین فینیکس، بیشترین تعداد جایزه را در جشنواره‌های مختلف سینمایی کسب کرده بود به‌طرز باورنکردنی‌ایی در بین نامزد‌های اسکار قرار نگرفت؛ و نکته‌ی بسیار عجیب‌تر، عدم حضور فیلم در بین نامزدهای بهترین فیلم سال بود. آدام سندلر تا قبل از اکران این فیلم، در چند فیلم ایفای نقش کرده بود که در بیشتر آن‌ها یک نمایش متوسط رو به ضعیف از خود نشان داد و همین باعث شد که مخاطبان سینما خیلی از این فیلم انتظار زیادی نداشته باشند ولی یک بار دیگر آدام سندلر نشان داد که چه بازیگر توانایی است و بازی عالی او تحسین تمام منتقدین را به همراه داشت.

اثر برادران صفدی که به عقیده‌ی خیلی از منتقدان جز ۵ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ بود، داستان یک دلال جواهرات را نشان می‌دهد که با اشتباهات و بد شانسی‌های مداوم، درگیر داستان‌ها و مشکلات مختلفی می‌شود؛ واقعی بودن این داستان‌ها و توانایی برقراری ارتباط با‌ آن‌ها یکی از بهترین جنبه‌های این اثر به‌شمار می‌رود.

paterson

۱۲- Paterson

پترسون (۲۰۱۶)

نویسنده: جیم جارموش، ویلیام کارلوس ویلیام، ران پجت| کارگردان: جیم جارموش

بازیگران: آدام درایور، گلشیفته فراهانی، ویلیام جکسون هارپر، رضوان مانجی، دامنیک لیریانو

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۶

پترسون (آدام درایور) در یک شهر کوچک به نام پترسون در نیوجرسی، یک راننده‌ی اتوبوس است. یک فیلم درام و عاشقانه که خیلی دقیق به جزییات زندگی روزمره‌ی یک راننده‌ی اتوبوس می‌پردازد. پترسون هر روز یک روند یکسان را طی می‌کند؛ تماشا کردن شهر در حال رانندگی، صحبت با افراد مختلف، قدم زدن با حیوان خانگی خود، نوشیدن یک نوشیدنی همیشگی و در آخر برگشت به خانه درکنار همسر دوست‌داشتنی خود. پترسون در یک دفترچه یادداشت کوچک هرروز شعر‌های کوتاهی می‌نویسد و از این کار لذت می‌برد. لورا (گلشیفته فراهانی)، همسر او هر روز رویاهای جدیدی را در ذهن خود مرور می‌کند ولی رسیدن به آن‌ها با وضعیت کنونی بسیار سخت است؛ پترسون که همسر خود را بسیار دوست دارد، برای رسیدن او به آرزو‌های خود، تمام تلاشش را می‌کند تا حمایت خودش را به او نشان بدهد.

اثر جیم جارموش، به عقیده‌ی خیلی از مخاطبان یک فیلم خسته کننده است ولی بیشتر منتقدین پیام‌ها و داستان زیبای این فیلم را تحسین کرده‌اند. فیلم «پترسون» در بسیاری از جشنواره‌های فیلم در بخش‌های گوناگون موفق به کسب جوایز زیادی شد (بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی و غیره)، ولی با کج سلیقگی افراد رای ‌دهنده در مراسم اسکار در هیچکدام از بخش‌‌های این مراسم حضور نداشت.

the fast runner

۱۱- Atanarjuat: The Fast Runner

آتانارجات؛ دونده‌ی سریع (۲۰۰۲)

نویسنده:‌ پائول ایپاک، نورمن کوهن، زاکاریاس کونک، هاروی پانیاک، پولوسی کولیتاک| کارگردان: زاکاریاس کونک

بازیگران: ناتار اونگالاک، سیلویا ایوالو، پیتر هنری آرناستیاک، لوسی تولوهارجوک

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۱

نماینده کشور کانادا در سال ۲۰۰۱ در بخش فیلم‌های خارجی زبان مراسم جوایز اسکار که تا آن زمان تنها فیلم تاریخ بود که بازیگری، نویسندگی و فیلم‌برداری آن با همان زبان محلی موضوع فیلم انجام شده است، توسط رای دهنگان این مراسم با فیلم دیگری که نمره‌ی بسیار پایین‌تری نسبت به آن داشت، تعویض شد. در سال ۲۰۰۲ زمانی‌که فیلم « Atanarjuat: The Fast Runner» به‌صورت سراسری اکران شد، دومین فیلم برتر سال توسط متاکریتیک لقب گرفت و بعد‌ها عنوان بهترین فیلم ساخته‌شده در تاریخ کشور کانادا را به خود اختصاص داد.

داستان فیلم درباره‌ی جامعه‌ی اسکیمویی است که درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند. شیطان در قالب یک اسکیمو به میان آن‌ها می‌آید و باعث ایجاد تفرقه بین مردم و باور‌های آن‌ها می‌شود ولی یک جنگ‌جوی محلی (شخصیت اصلی داستان) به مبارزه با او می‌پردازد که در این مسیر مشکلات زیاد و متفاوتی را باید پشت سر بگذارد. همان‌طور که قبلا بیان شد؛ این فیلم تماما به زبان محلی اسکیمو‌ها ساخته شده است و یکی از بارزترین خصوصیات آن به تصویر کشیدن فرهنگ و خصوصیات زندگی اسکیمو‌ها است. فیلم‌های زیادی تلاش کردند که فرهنگ و زندگی یک اسکیمو را به تصویر بکشند ولی این فیلم شاید بین آن‌ها قوی‌ترین فیلم در این زمینه باشد.

bread factory

۱۰- A Bread Factory part one: For The Sake of Gold

کارخانه‌ی نان‌سازی قسمت اول؛ به‌خاطر پول

نویسنده: پاتریک ونگ| کارگردان: پاتریک ونگ

بازیگران: تاین دالی، الیزابت هنری، جیمز مارسترس، نانا ویزیتر

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰|‌ درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز:‌ ۱۰۰

فیلم «کارخانه‌ی نان‌سازی»، تقابل افراد ثروتمند و معروف را با افراد ساده‌ی شهر، به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد

این فیلم در زمان اکران خود به‌صورت دو قسمت مجزا پخش شد‌ (هر دو قسمت آن نمره‌ی ۹۱ کسب کردند). ساخته‌ی پاتریک هانگ در سال ۲۰۱۸ در بین منتقدین سینما بسیار محبوب شد و سر زبان‌ها افتاد ولی در مراسم جوایز اسکار آن سال غایب بود. داستان فیلم درباره‌ی دوروتا و گرتا است که پس از گذراندن ۴۰ سال در بخش هنرهای عمومی زندگی خود را در خطر می‌دیدند. زمانی‌که یک زوج معروف چینی به محله‌ی آن‌ها آمدند و قصد داشتند یک شرکت بسیار بزرگ را در آن‌ جا احداث کنند، روند زندگی این دو که در یک شهر کوچک زندگی می‌کردند، کاملا تحت تاثیر این شرکت قرار می‌گرفت. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتن که اعتراض خودشان را نسبت به ساخت آن شرکت ابراز کنند که در این راه اتفاقات و مشکلات زیادی سر راه آن‌ها قرار گرفت.

فیلم «کارخانه‌ی نان‌سازی»، تقابل افراد ثروتمند و معروف را با افراد ساده‌ی شهر، به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. این فیلم که یک درام بسیار قوی به‌شمار می‌رود، از یک کمدی ظریف و به‌جا در قسمت‌هایی از آن استفاده می‌کند که شاید وجود این کمدی، در بهتر شدن درام آن نقش زیادی داشته است.

molaaede

۹- (Moolaadé (2004

نویسنده:‌ عثمان سمبین| کارگردان: عثمان سمبین

بازیگران: فاتوماتا کولیبالی، میامونا هلنا دیارا، سالیماتا ترائوره

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۹

در قبیله‌های مختلف قاره‌ی آفریقا به‌قدری آداب و رسوم گوناگون وجود دارد که برای آشنا شدن با آن‌ها شاید به خواندن چندین جلد کتاب نیاز داشته باشیم. یکی از آداب و رسومی که هنوز هم در برخی از قبیله‌های آفریقایی به چشم می‌خورد، ختنه کردن دختران نوجوان است، با این تفکر که این‌ کار باعث تطهیر آن‌ها می‌شود و با وجود اعتراض خیلی از مردم هنوز از بین نرفته است. مولائد یک شهر بسیار کوچک است که مردم آن از این رسم پیروی می‌کنند.زمانی که یکی از اهالی آن، گروهی از دختران نوجوان را در یک پناه‌گاه قرار می‌دهد تا از این رسم در امان بمانند، بین او و اهالی شهر که کار اورا توهین به فرهنگ خود می‌دانند، درگیری‌ و تنش زیادی شکل می‌گیرد. او برای محافظت دختران نوجوان در مقابل سنت‌گرایان دست به هر کاری می‌زند تا آن دختران را از آداب و رسوم اشتباه آن‌ها دور نگه دارد.

اثر بسیار قوی عثمان سمبین فقید که در سال ۲۰۰۴ به اکران سراسری رسید، باعث شد تا جمع بسیاری از مردم به مبارزه علیه آداب و رسوم قدیمی و اشتباه بپردازند، مبارزاتی که باعث از بین رفتن برخی از فرهنگ‌های سنتی مردم آفریقا شد. به عقیده‌ی خیلی از منتقدین این فیلم در سال ۲۰۰۴ به‌راحتی می‌توانست در بخش بهترین فیلم خارجی‌ زبان، جایزه‌ی اسکار را کسب کند ولی کشور سنگال تا سال ۲۰۱۷ هیچ نماینده‌ای را از جانب خود برای شرکت در مراسم اسکار ارسال نمی‌کرد.

souvenir

۸- The Souvenir

یادگاری (۲۰۱۹)

نویسنده: جوآنا هاگ| کارگردان: جوآنا هاگ

بازیگران:‌ نیل یانگ، تاسین کول، جک مک‌مولن، فرانکی ویلسون

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۰

همان‌طور که در اوایل مقاله اشاره شد، رابطه‌های پیچیده و پر از رمز و راز همیشه یکی از بهترین‌ سوژه‌های سینما تلویزیون بوده است. داستان فیلم در دهه ۸۰ میلادی جریان دارد، جایی که یک دانشجوی رشته‌ی سینما که بسیار خجالتی ولی در عین حال جاه طلب است، آرزو دارد که در رشته‌ی خود پیشرفت کند و به‌عنوان یک هنرمند عالی شناخته شود. در این مسیر با یک مرد بسیار کاریزماتیک، مرموز و غیر قابل اعتماد برخورد می‌کند و به‌شدت جذب او می‌شود، تا جایی که یک رابطه‌ی بسیار قوی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. نگرانی دوستان و مادر او اصلا بی‌دلیل نیست و آن‌ها سعی می‌کنند که این رابطه‌ را به پایان برسانند، رابطه‌ایی که می‌تواند باعث نابودی رویای او و نابودی خودش بشود.

سال گذشته در تمام جشنواره‌های فیلم، شنیدن نام این فیلم به‌عنوان برنده در بخش‌های مختلف به یک اتفاق عادی تبدیل شده بود. در ده‌ها فهرست از بهترین فیلم‌های سال حضور پررنگی داشت و همه‌ی اهالی سینما درباره‌ی آن، به‌عنوان یکی از نامزد‌های اصلی کسب جایزه‌ی اسکار صحبت می‌کردند. اتفاق عجیب جایی رقم خورد که این فیلم از شرکت در مراسم بفتا در کشور خودش محروم شد و در ادامه رای‌ دهندگان جایزه‌ی اسکار، با نادیده‌گرفتن آن باعث شدند که این فیلم در مراسم آکادمی اسکار حضور نداشته باشد، اتفاقی که تمام منتقدین و مخاطبان سینما را متعجب کرد.

the rider

۷- The Rider

سوار بر اسب (۲۰۱۸)

نویسنده:‌ کلویی ژائو| کارگردان: کلویی ژائو

بازیگران: بریدی جاندرو، تیم جاندرو، لیلی جاندرو، کت کلیفورد

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک:‌ ۹۲ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز:‌ ۹۷

مقاله‌ی مرتبط:

فیلم‌های کابوی و وسترن را بیشتر ما به چشم یک سری فیلم با کشتار زیاد و هفت تیرکشی‌های متعدد نگاه می‌کنیم ولی فیلم «The Rider»، با جسارت بسیار زیاد، یک درام بسیار قوی و بی‌نظیر را با شخصیت‌های کابوی تلفیق می‌‌کند و آن را جلوی مخاطبان خود قرار می‌دهد. فیلم‌ساز چینی آمریکایی، کلویی ژائو، بعد از کسب موفقیت‌های بسیار در سال ۲۰۱۷، با فیلم «Songs My Brothers Taught Me»، یک بار دیگر در سال ۲۰۱۸ نگاه منتقدین را به ساخته‌ی خود جلب کرد.

در یک حادثه‌ جمجمه‌ی بریدی (بریدی جاندرو)، توسط اسب خود آسیب شدیدی می‌بیند، او تمام عمر خود را به‌عنوان یک کابوی گذرانده بود و بعد از آن حادثه دیگر توانایی سوار شدن بر اسب و شرکت در مسابقات اسب‌سواری را نداشت. او به هیچ چیز دیگری در زندگی به اندازه‌ی اسب سواری وابسته نبود و در تلاش برای پیدا کردن یک حرفه و سرگرمی دیگر بود تا جای اسب سواری را برای او بگیرد؛ این کار او باعث شد تا متوجه شود چقدر عاشق اسب‌سواری است و هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جایگزین آن در زندگی او بشود. بریدی با اراده‌ی بسیار زیاد خود تلاش می‌کند که دوباره به دنیایی که عاشقش بود برگردد.

این اثربسیار زیبا که توانست در بخش فیلم‌های مستقل جشنواره‌ی فیلم گاتهام جایزه‌ی بهترین فیلم مستقل را کسب کند و به انتخاب منتقدین جهانی عنوان بهترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد، یکی دیگر از آثار بسیار قوی و فوق‌العاده‌ای بود که رای دهندگان جوایز اسکار آن را از شرکت در مراسم آکادمی اسکار محروم کردند.

35 shots of rums

۶- (Thirty Five Shots of Rums (2008

نویسنده: کلیر دنیس، جین پل فارگئو| کارگردان: کلیر دنیس

بازیگران: الکس دسکاس، ماتی دیوپ، نیکول دوگ، گرگوری کالین

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۲ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تامیتوز: ۹۷

با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سریع فرهنگ و طرز تفکر مردم سراسر جهان، شاید برای افراد قدیمی‌تر، همراه شدن با این تغییرات کمی سخت‌تر باشد. داستان فیلم درباره‌ی مردی است که از همسر خود جدا شده و در نظر دارد که ادامه‌ی زندگی خود را به همراه دختر خود در یک شهر کوچک نزدیک پاریس بگذراند. او که یک رهبر ارکستر بوده است همیشه دختر خود را به چشم همان دختر کوچولوی همیشگی نگاه می‌کرد. پس از گذشت مدتی و با آمدن یک همسایه جدید، دختر او شیفته‌‌ی همسایه‌ی جدید خود می‌شود و رابطه‌ی نزدیکی را با یکدیگر آغاز می‌کنند. لیونل (الکس دسکاس)، تلاش می‌کند که خود را با این تغییرات وفق بدهد ولی این ماجرا به‌سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ساخته‌ی کلیر دنیس، بعد از اکران سراسری در سال ۲۰۰۹، در رتبه‌ی سوم بهترین فیلم سال قرار گرفت و نه‌تنها در بخش بهترین فیلم خارجی زبان شانس اول کسب جایزه‌ی اسکار به‌شمار می‌رفت، بلکه از آن به‌عنوان یکی از نامزد‌های اصلی بهترین فیلم سال یاد می‌کردند ولی این بار فرانسه از رسیدن این فیلم به این جوایز جلوگیری کرد و فیلم دیگری را به‌عنوان نماینده خود برای شرکت در مراسم آکادمی اسکار ارسال کرد.

wreckmeister harmonies

۵- Werckmeister Harmonies

هارمونی‌های ورکمایستر (۲۰۰۱)

نویسنده: لاسلو کراسناهورکایی ، بلا تار| کارگردان: بلا تار، اگنس هرانیتسکی

بازیگران: لارس رودالف، پیتر فیتز، هانا شیگولا، جوکو راسیچ

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۲ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز: ۹۸

فیلم‌های علمی تخیلی شاید حضور کم رنگی در این فهرست داشته باشند ولی فیلم «هارمونی‌های ورکمایستر»، که براساس یک رمان به نویسندگی لاسلو کراسناهورکایی ، ساخته شده است، بی شک لیاقت حضور در این رتبه را دارد. داستان فیلم در یکی از شهر‌های کوچک کشور مجارستان اتفاق می‌افتد؛ جایی که به‌دلیل حضور یک سیرک مرموز، شهر در بحران قرار می‌گیرد. این سیرک مرموز که یک نهنگ غول پیکر را همراه خود دارد، از حضور یک شاهزاده‌ که به قدرت‌های عجیب و غریب خود معروف است خبر می‌دهد. حضور این سیرک مرموز در آن شهر باعث برانگیخته شدن احساسات اهالی شهر می‌شود که متوجه می‌شوند آن سیرک برای اهدافی شوم به آن‌جا آمده است.

کشور مجارستان در یک اقدام عجیب تصمیم گرفت که فیلم «Abandoned» را که امتیاز بسیار پایین‌تری کسب کرده بود، به‌عنوان نماینده‌ی خود به مراسم اسکار ارسال کند، فیلمی که حتی به نامزد شدن در فهرست نهایی جوایز حتی نزدیک هم نشد.

sita sings the blues

۴- Sita Sings the Blues

سیتا آهنگ‌های بلوز را می‌خواند (۲۰۰۸)

نویسنده: نینا پالی، والمیکی| کارگردان: نینا پالی

بازیگران: آنت هانشا، اسیم چابرا، منیش آچاریا

میانگین نمرات انیمیشن در متاکریتیک: ۹۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز:‌ ۱۰۰

تنها انیمیشن حاضر در این فهرست «Sita Sings the Blue» است؛ انیمیشن ساخت کشور فرانسه که فرهنگ کشور هند در بسیاری از قسمت‌های آن به چشم می‌خورد. سیتا، یک الهه‌ی زیبا و پر قدرت است که از همسر و عشق خود جدا شده، همسر او به کشور هند رفت و توسط ایمیل، رابطه‌ی خود را با سیتا به اتمام رساند! سیتا با کمک گرفتن از قدرت‌های ماورایی خود و با کمک سه عروسک سایه‌ای خنده‌دار سعی می‌کند که این مشکلات را پست سر بگذارد.

ساخته‌ی نینا پالی، که یک انیمیشن موزیکال است، تحسین بسیاری از منتقدین جهانی رو به خود اختصاص داد؛ این انیمیشن از ساخته‌های یک خواننده‌‌ی سبک جاز در قرن ۲۰ میلادی، به نام آنت هانشا استفاده کرده است که یک فرهنگ بسیار قدیمی هندی به نام Ramayana، قلمداد می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ فیلم‌های ساخت کشور هند و فیلم‌هایی که در آن‌ها از حصوصیات فیلم‌های هندی استفاده می‌شود، راه سختی را برای حضور در مراسم اسکار پیش رو دارند. با اینکه از سال ۲۰۰۹، تعداد نامزدهای جایزه بهترین انیمیشن سال از سه نامزد به پنج نامزد افزایش پیدا کرد، بازهم شاهد نادیده گرفته شدن این انیمیشن بسیار زیبا توسط راه دهندگان جایزه‌ی اسکار بودیم.

yi yi

۳- (Yi Yi (2000

نویسنده: ادوارد یانگ| کارگردان: ادوارد یانگ

بازیگران: نین جن وو، النی جین، ایسی اوگاتا، کلی لی

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک:‌ ۹۳ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز:‌ ۹۶

کارگردان تایوانی، ادوارد یانگ،‌ در یک درام بسیار زیبا، سه ساعت از زندگی اعضای یک خانواده‌ی ساده‌ی تایوانی را به تصویر می‌کشد. اشارات این فیلم به زندگی روزمره‌ی این خانواده به اندازه‌ایی واقعی و قابل لمس بود که در سایر کشور‌ها هم محبوبیت زیادی کسب کرد. خیلی از مخاطبان این فیلم برای آشنا شدن با طرز زندگی یک خانواده‌ی ساده در شرق آسیا، به تماشای این فیلم پرداختند و از آن بسیار لذت بردند.

فیلم «Yi Yi»، با حضور خود در جشنواره‌ی کن موفق شد جوایز زیادی از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کند، بعد از آن در جشنواره‌های فیلم نیویورک و لس آنجلس به تکرار این موفقیت‌ها پرداخت و در انتهای سال عنوان دومین فیلم برتر سال را از نگاه متاکریتیک، کسب کرد. بد شانسی این فیلم همزمان شدن آن با اکران فیلم «Crouching Tiger,Hidden Dragon» بود که هردوی آن‌ها در سال 2000 به روی پرده‌ی سینما رفتند. به‌دلیل اینکه هر کشور می‌توانست تنها یک نماینده در جوایز اسکار داشته باشد، تایوان تصمیم گرفت که فیلم رزمی «Crouching Tiger,Hidden Dragon» را به‌عنوان نمانده‌ی خود به مراسم اسکار بفرستد. در میان تصمیم‌های کشور‌های مختلف در این زمینه که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است، شاید این تصمیم بهترین تصمیم میان آن‌ها باشد، چرا که نماینده‌ی کشور تایوان در مراسم اسکار آن سال توانست جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کند؛ هرچند این موضوع به‌هیچ‌عنوان نمایان‌گر ضعیف بودن درام بسیار قوی «Yi Yi» نخواهد بود.

carlos

۲- Carlos

کارلوس (۲۰۱۰)

نویسنده: الیویه آسایاس، دن فرانک، دنیل لکونت| کارگردان: الیویه آسایاس

بازیگران: ادگار رامیرز، الکساندر شایر، لامیا احمد

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک:‌ ۹۴ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز‌: ۹۳

داستان زندگی ایلیچ رامیرز، یک قاتل حرفه‌ای ونزولائی که موسس یک تشکل تروریستی بود و باعث کشتار در جلسه‌ی اوپک در سال ۱۹۷۵ شد. طی دو دهه، بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۴، او یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد روی کره‌‌ی‌ زمین به‌شمار می‌رفت ولی با نام‌های مستعار و به‌عنوان شخص‌های متفاوت، توانست طی این سال‌ها از دست پلیس بین‌الملل فرار کند و به انجام‌ کار‌های خود بپردازد.

تنها فیلم این فهرست که حضور نداشتن آن در مراسم آکادمی اسکار، به‌دلیل را‌ی‌دهندگان این مراسم و تصمیم کشورهای سازنده‌ی فیلم نیست. اثر الیور آسایاس، در ابتدا به‌عنوان یک سریال کوتاه در تلویزیون فرانسه اکران شد و بعد از آن در سراسر جهان به‌صورت یک فیلم پنج ساعته به اکران در‌آمد. بعد از اکران سراسری آن، این اثر در دسته‌ی سریال‌های کوتاه قرار گرفت و به همین دلیل شرایط شرکت در مراسم اسکار را نداشت؛ هرچند این اثر در مراسم امی در بخش‌های مختلف نامزد کسب جایزه شد و در مراسم گلدن گلوب، موفق به کسب جایزه‌ی بهترین سریال تلویزیونی شد.

4 months 3 weeks  2 days

۱- 4Months, 3 Weeks And 2 Days

چهار ماه، سه هفته و دو روز (۲۰۰۷)

نویسنده: کریستین مونجیو| کارگردان: کریستین مونجیو

بازیگران: آناماریا مارینکا، لورا واسیلی، ولاد ایوانف

میانگین نمرات فیلم در متاکریتیک: ۹۷ از ۱۰۰| درصد رضایت منتقدین جهانی در راتن تومیتوز:‌ ۹۶

برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم سال ۲۰۰۷ در جشنواره‌ی فیلم کن، رتبه‌ی اول این فهرست را به خود اختصاص می‌دهد. داستان فیلم در دهه‌ی ۸۰ میلادی و در انتهای دولت کمونیستی در رومانی جریان دارد که در آن سقط جنین عملی غیر قانونی به‌شمار می‌رفت و انجام آن مجازات بسیار سنگینی داشت. اوتیلیا و گابیتا دو دوست و دو هم‌اتاقی در یکی از دانشگاه‌های رومانی، در یک وضعیت بسیار وخیم گیر کرده‌اند. آن‌ها به‌جای برنامه‌ریزی برای تعطیلات خود، در حال ریختن یک نقشه برای سقط کودک گابیتا بودند؛ آن‌‌ها با پذیرفتن ریسک بسیار بالا و مجازات بسیار سنگین این عمل، تصمیم گرفتن به هرشکل ممکن این کار را انجام دهند. درام بسیار زیبای کریستین مانگیو، شاید مشکللات خیلی از مردم سراسر جهان را به تصویر بکشد که در میان دوراهی سقط جنین و افشاگری آن قرار دارند.

قرار نگرفتن فیلم «چهار ماه، سه هفته و دو روز» در فهرست نامزد‌‌های اسکار، باعث ایجاد تغییراتی در برخی از قوانین آکادمی جوایز اسکار شد (به‌دلیل انقاد شدید اهالی سینما)

این اثر پس از کسب جایزه‌ی جشنواره‌ی فیلم کن در سال ۲۰۰۷، در سال ۲۰۰۸ در آمریکا و پس از آن در سراسر جهان اکران شد و تا مدت‌ها بحث اصلی جامعه‌ی سینما به‌شمار می‌رفت. منتقدین بسیار زیادی نمره‌ی کامل به آن دادند و در پایان سال ۲۰۰۸ عنوان بهترین فیلم سال از نگاه متاکریتیک را کسب کرد. زمانی‌که اسامی نامزد‌های اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اعلام شدند، نبودن اسم این فیلم در میان آن‌ها باعث انتقاد بسیار شدیدی از طرف منتقدین و اهالی سینما شد؛ انتقاد‌هایی که به تغییر بعضی از قوانین آکادمی اسکار برای انتخاب نامزدهای بهترین فیلم خارجی زبان ختم شد.

حالا نوبت شما همراهان زومجی رسیده است؛ اگر شما هم فیلمی را مد نظر دارید که علاوه‌بر شایستگی بسیار زیاد، نامزد کسب جایزه‌ی اسکار نشده است، با ما و دیگر خواننده‌های این مطلب به اشتراک بگذارید.

منبع Metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده