نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱

ایکس باکس سری ایکس با در نظر گرفتن قیمت خاصی طراحی شده است

جیسون رونالد، در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که مایکروسافت قیمت خاصی برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس در نظر دارد اما در این زمینه امکان تغییر را هم در نظر گرفته است.

تاکنون اطلاعات نسبتاً کاملی در خصوص مشخصات و قابلیت‌های کنسول ایکس باکس سری ایکس توسط مایکروسافت منتشر شده و اخیراً به شماری از بازی‌های نسل جدید کنسول‌های ایکس‌باکس نیز نگاهی داشته‌ایم. اما یک سؤال کلیدی همچنان در خصوص این کنسول پابرجاست و آن هم به احتمال زیاد مهم‌ترین سؤال عموم کاربران است. بالاخره قیمت این کنسول رسماً چقدر تعیین خواهد شد؟ علی‌رغم این که مایکروسافت در مقایسه با رقیب خود خیلی زودتر اقدام به رونمایی از کنسول جدید خود کرده است و همچنین باتوجه به این که احتمالاً کمتر از شش ماه تا عرضه رسمی این کنسول فاصله داریم، هنوز هیچگونه اطلاعات رسمی و قابل استنادی از قیمت این دستگاه به دست ما نرسیده است. متأسفانه به‌نظر می‌رسد که به دلیل مسائل رقابتی بین شرکت‌های بزرگ، مایکروسافت همچنان روی به تأخیر انداختن اعلام این موضوع تأکید دارد.

جیسون رونالد (Jason Ronald) در مصاحبه با وبسایت Eurogamer مستقیماً در خصوص قیمتی که می‌توان از Xbox Series X انتظار داشت صحبت کرده است. رونالد در ابتدا با عبور از این سؤال، مسئله‌ی قیمت گذاری کنسول جدید ایکس‌باکس را به شکل دیگری مطرح می‌کند. وی با اشاره به این که این کنسول با در نظر گرفتن قیمت خاصی طراحی شده است، اظهار دارد که در ابتدا نسبت به این‌که با وجود این محدودیت‌های قیمتی، نهایتاً قرار است این سیستم به چه شکلی طراحی شود، کنجکاو و هیجان زده بوده است. اما در ادامه از لفظ مشابهی که قبلاً هم در خصوص فیل اسپنسر رئیس ایکس‌باکس به کار برده بود استفاده کرده و نحوه ارزش گذاری این کنسول را «هوشمندانه» توصیف می‌کند.

من فکر می‌کنم موضِع فیل (اسپنسر) نسبت به این موضوع کاملاً شفاف بوده است. او بارها اشاره کرده که ما این کنسول را با در نظر گرفتن بازه‌های قیمتی خاصی طراحی کردیم و نسبت به قابلیت‌های سیستم خود اطمینان داریم. اما همزمان با این موضوع، نسبت به تعیین قیمت نهایی آن کاملاً انعطاف‌پذیر و براساس شرایط عمل خواهیم کرد.

Jason Ronald

خلاصه‌ی اظهارات فیل این است که ما این کنسول را با فرض این‌که قیمت احتمالی ما از یک حدی بالاتر نخواهد رفت طراحی و تولید کردیم و این موضوع روی ساختار کلی این سیستم تأثیرگذار بوده است. در واقع این قضیه از یک نظر بسیار جالب به‌نظر می‌رسد؛ ما به عنوان افرادی که تمام عمر خود را صرف بازی‌های ویدیویی و توسعه و طراحی محصولات مربوط به این حوزه کردیم، همواره به دنبال بالاترین سطح و بهترین لِوِل ممکن بوده‌ایم. اما در عین پایبندی به این دیدگاه، به خوبی می‌دانیم که باید به نحوی محصولات خود را طراحی کنیم که قیمت تمام شده‌ی آن برای تمامی گروه‌های مخاطبان در سرتاسر جهان قابل دستیابی باشد. بنابراین ایجاد تعادل بین این دو موضوع، همواره یکی از مهم‌ترین نکاتی بوده که برای موفقیت در بازار باید در نظر داشت. اگر بخواهیم خیلی صریح در این خصوص اظهار نظر کنیم، باید گفت که نسبت به عملکرد خود در این محصول، بسیار هیجان زده هستیم.

Xbox Series X

طبق توضیحاتی که جیسون رونالد ارائه کرد، کاملاً مشخص است که منظور او از عبارت «هوشمندانه» چه چیزی بوده است. اگرچه همچنان این امکان وجود دارد که تیم مایکروسافت هنوز در خصوص تعیین قیمت محصول خود به جمع‌بندی نرسیده باشد. برخی از کاربران و تحلیلگران اقتصادی با در نظر گرفتن قیمت تک تک قطعات به کار رفته در این سیستم و همچنین هزینه‌های تولید و حمل و نقل آن، پیش بینی می‌کنند که ایکس‌باکس سری ایکس چیزی در حدود ۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. با‌این‌حال، پیش‌بینی بسیاری از صاحب نظران همچنان روی مقادیر ۴۵۰ الی ۵۰۰ دلار متمرکز شده است.

در کل به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت و سونی در خصوص اعلام قیمت نهایی کنسول خود، به اصطلاح تحلیلگران، سیاست بازی «Chicken Game» را در پیش گرفتند و باید دید که بالاخره چه کسی در این رقابت کوتاه آمده و قیمت را زودتر اعلام خواهد کرد. اما در هر حال، اگر این دو شرکت انتظار دارند تا مردم محصولات آن‌ها را خریداری کنند، نمی‌توانند برای همیشه این موضوع را مخفی نگه دارند.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده