بازی Trials of Mana یک بازسازی متوسط از یک تجربه عالی است که می‌توانست بسیار بهتر و سرگرم کننده‌تر ظاهر شود.

در سال ۱۹۹۵ بود که شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) بازی Trials of Mana را روی کنسول خاطره‌انگیز سوپر فامیکام منتشر کرد. در آن زمان Trials of Mana به‌واسطه‌ی داستان چند وجهی و ارزشمند خود توانست کاربران را حسابی سرگرم کند. این در حالی است که پس از گذشت ۲۴ سال، اسکوئر انیکس در نمایشگاه E3 2019 اعلام کرد که نسخه بازسازی شده Trials of Mana عرضه خواهد شد. در این نسخه، استودیو Xeen در ساخت بازی با اسکوئر انیکس همکاری کرده است و پس از گذشت یک سال، عرضه شده است.

Trials of Mana

Trials of Mana از بیرون یک نسخه کاملا بازسازی شده به‌حساب می‌آید، اما زمانی‌که چند ساعت از وقت خود را پای آن گذاشتید، متوجه می‌شوید که اسکوئر انیکس می‌توانست تغییرات بیشتر و بهتری را روی شخصیت‌پردازی و گیم‌پلی بازی اعمال کند. مواردی‌که خیلی از آن‌ها جزو استانداردهای فعلی صنعت بازی‌های ویدیویی و محصولات شرقی به حساب می‌آیند. Trials of Mana، روایت‌گر داستان قهرمان‌هایی است که می‌خواهند تاریکی را از بین ببرند. در سالیان گذشته، الهه منا (Goddess of Mana) با ساختن شمشیر منا و شکست دادن هشت هیولا که به بنودانس (Benevodans) معروف هستند، توانست جهان بازی را خلق کند.

Trials of Mana دارای ۶ کاراکتر داستانی از نقاط مختلف سرزمین منا است که شما تنها سه عدد از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید

در ادامه الهه منا خود را به درخت منا تبدیل کرد و شمشیر منا هم در سنگی قرار گرفت تا در صورت نیاز، قهرمان شایسته سرزمین و انتخاب شده از سوی شمشیر منا، آن را به‌دست بگیرد. بنودانس‌ها هم در هشت سنگ و نقاط مختلف سرزمین قرار گرفتند تا نتوانند سرزمین منا را به ظلم و تاریکی بکشانند. سالیان سال از این اتفاق‌ها می‌گذرد و درگن لرد می‌خواهد از قدرت سنگ‌های منا و بنودانس‌ها استفاده کند تا بتواند بر سرزمین منا حکومت کند و الهه منا را هم از بین ببرد. Trials of Mana دارای ۶ کاراکتر داستانی از نقاط مختلف سرزمین منا است که شما تنها سه عدد از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. یکی از آن‌ها در قالب قهرمان اصلی و دو شخص دیگر هم همراه‌های شما هستند.

Trials of Mana

اولین مشکل بازسازی Trials of Mana، دقیقا همین محدود بودن انتخاب کاراکترها است، زیرا با انتخاب کاراکتر اصلی، داستان و سرنوشت او را به‌صورت کامل مشاهده خواهید کرد. این در حالی است که گذشته دو شخصیت همراه، با یک فلش بک ساده به شما نمایش گذاشته می‌شود و آینده آن‌ها هم به‌صورت کامل روایت نمی‌شود. اسکوئر انیکس می‌توانست داستان بازی را به‌گونه‌ای شرح دهد که قهرمان داستان در طول ماجراجویی خود با پنج کاراکتر دیگر هم ملاقات کند. در ادامه پس از مشاهده‌ی گذشته‌ی آن‌ها به‌صورت کامل، بتواند شخصیت‌های داستانی را در تیم خود قرار دهد، اما از دو عدد از آن‌ها به‌صورت همزمان در تیم خود استفاده کند.

وجود مشکلات گیم‌پلی، سبب شده ارزش تکرار Trials of Mana کاهش پیدا کند

این درحالی است که استودیو Xeen و اسکوئر انیکس دست به بازسازی روند داستان‌سرایی نسخه اصلی زده‌اند که برای سال ۲۰۲۰ قدیمی شده است و با اضافه کردن کمی نوآوری و المان‌های جدید، جدا از اینکه داستان اصلی را روایت می‌کردند، می‌توانستند تجربه‌ی جدیدتر و به‌روزتری را هم ارائه دهند. ازطرفی سازنده قصد داشته ازاین‌طریق تجربه‌ی تکرار بازی را بالاتر ببرد، اما وجود مشکلات دیگری در گیم‌پلی، سبب شده ارزش تکرار Trials of Mana کاهش پیدا کند و در ادامه بیشتر به‌ آن خواهیم پرداخت. در حالت کلی، داستان‌سرایی Trials of Mana وفادار به نسخه اصلی است، اما شخصیت پردازی کاراکترها، آنطور که باید و شاید جذاب کار نشده است. یکی از دلایل آن، به‌تصویر کشیده نشدن کامل سایر کاراکترهای داستانی درکنار قهرمان اصلی است که شما او را انتخاب می‌کنید.

Trials of Mana

متن هوش مصنوعی ضعیف کاراکترها باعث شده به‌درستی نتوانند در مبارزات شما را کمک کنند

همچنین کاراکترهای منفی بازی هم جذابیت بالایی ندارند و اسکوئر انیکس پس زمینه داستانی خاصی را از آن‌ها در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شاهد شخصیت‌هایی باشیم که ارتباط برقرار کردن با آن‌ها سخت است. از نظر گیم‌پلی، بازی Trials of Mana به‌صورت کامل بازسازی شده است. بازی اصلی با دوربین از بالا‌به‌پایین خود و طراحی‌های ۱۶ بیتی تجربه‌ای کلاسیک از یک بازی نقش‌آفرینی شرقی را در اختیار کاربران قرار می‌داد که فاقد نبردها یا مبارزات نوبتی بود. بازیکنان به‌صورت آزادانه در میدان نبرد حرکت می‌کردند و دشمنان را از بین می‌بردند.

در نسخه بازسازی شده از Trials of Mana شاهد استفاده از دوربین سوم شخص برای نمایش قهرمان داستان و هم‌تیمی‌های او هستیم. همچنین در طول مبارزات بازیکن می‌تواند هدایت سایر اعضای تیم را هم برعهده بگیرد و از مهارت‌های آن‌ها استفاده کند. متاسفانه هوش‌مصنوعی بازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که آنطور که باید و شاید سایر کاراکترها از مهارت‌های خود استفاده نمی‌کنند و این شما هستید که در طول نبردها، مخصوصا در اواخر داستان، باید مدام هدایت آن‌ها را برعهده بگیرید و پشتیبان تیم باشید. در حالت عادی، برعهده گرفتن هدایت سایر کاراکترها می‌تواند برای مخاطب ایجاد تنوع شود و بعضی از باس‌ها، به‌واسطه‌ی مهارت سایر کاراکترها بهتر شکست داده می‌شوند.

Trials of Mana

این در حالی است که هوش‌مصنوعی ضعیف بازی سبب شده تا بازیکن از روی اجبار هدایت سایر کاراکترهای تیم را برعهده بگیرد، زیرا بعضی از مواقع از مهارت‌های اشتباهی استفاده می‌کنند یا در مواقعی که باید با مهارت خود نوار سلامتی شما را بازیابی کنند، اصلا واکنشی را از خود به‌نمایش نمی‌گذارند. معمولا در بازی‌های مشابه تیم سازنده از یک سیستم برای شخصی‌سازی عملکرد هم‌تیمی‌ها در طول بازی استفاده می‌کند یا اینکه به کل استفاده از مهارت‌ها را برعهده بازیکن می‌گذارد تا شاهد گیم‌پلی سرعتی‌تر و کارآمدتری باشیم. این در حالی است که اسکوئر انیکس از این سیستم استفاده نکرده است.

ی

تغییر کاراکترها به کلاس‌های مختلف به‌خوبی می‌تواند شیوه مبارزه‌ای شما را تغییر دهید

کی از مواردی که باعث شده سیستم مبارزات بازی هیجان‌انگیز باشد، سیستم کلاس‌بندی کاراکترها است. هر یک از ۶ کاراکتر بازی کلاس‌های متفاوتی دارند که این کلاس‌ها به دو دسته کلاس‌های تاریکی (Dark) و کلاس‌های روشنایی (Light) تقسیم‌بندی می‌شوند. شما با پیشروی در بازی و ارتقای سطح سه کاراکتر انتخابی خود، می‌توانید کلاس آن‌ها را هم تغییر دهید. البته برای تغییر کلاس یک سری پیش‌نیاز را باید رعایت کنید. رعایت پیش‌نیازها یکی از مواردی است که شما را مجبور می‌کند در طول انجام مأموریت‌های بازی، محیط را با دقت بگیردید و تمامی صندوق‌ها و آیتم‌های مخفی داخل محیط را پیدا کنید. تغییر کاراکترها به کلاس‌های مختلف به‌خوبی می‌تواند شیوه مبارزه‌ای شما را تغییر دهد و برای هر کاراکتر، کلاسی را انتخاب کنید که از نظر شما می‌تواند در آن عملکرد بهتری داشته باشد.

Trials of Mana

بااینکه هوش‌مصنوعی مشکل دارد، اما مبارزات در حالت کلی جذاب و هیجان‌انگیز هستند و می‌توانید لحظات سرگرم کننده‌ای را برای خود رقم بزنید. ازاین‌رو گشت‌وگذار در محیط‌های بازی از حیث نبردها آزار دهنده نخواهد بود. موردی که باعث آزار دهنده شدن گشت‌وگذار در بازی می‌شود، نبود سیستم Fast Travel است. از ابتدا انتهای بازی بارها باید وارد محیط‌های مختلف بازی شوید و یک مسافت طولانی را برای رسیدن به هدف خود طی کنید؛ درحالی‌که قبلا این مسافت را بارها طی کرده‌اید. تیم سازنده می‌توانست با قرار دادن یک سیستم Fast Travel در دل هر یک از محیط‌های سرزمین منا، سیستم گشت‌وگذار را برای کاربر ساده‌تر و قابل تحمل‌تر کند.

وجود مأموریت‌های فرعی درکنار مأموریت‌های اصلی، می‌توانست تجربه‌ی کاربر را گسترش دهد

جدا از این موارد، Trials of Mana یک بازی جهان باز و نقش‌آفرینی به‌حساب می‌آید. بااینکه اسکوئر انیکس خواسته است به نسخه اصلی خود وفادار باشد، اما وجود مأموریت‌های فرعی درکنار مأموریت‌های اصلی، می‌توانست تجربه‌ی کاربر را گسترش دهد. برای مثال، کاراکترهایی که آن‌ها را در ابتدای بازی برای تیم خود انتخاب نمی‌کنید، مأموریت‌های فرعی مختلفی را در اختیار شما قرار دهند تا کاربر بتواند آن‌ها را بهتر از حالت فعلی بشناسد. این در حالی است که اسکوئر انیکس تمامی این کارها را انجام داده تا ارزش تکرار بازی با سایر شخصیت‌ها بالا برود و کاراکترهای جدیدی را در تیم خود قرار دهید، اما وجود مشکلات داستانی و گیم‌پلی، سبب شده تا ارزش تکرار بازی کم شود و کاربر میل و رغبتی برای تکرار مجدد Trials of Mana نداشته باشد.

Trials of Mana

موسیقی یکی از نقاط قوت Trials of Mana به‌حساب می‌آید که لذت نبردهای بازی را دوچندان کرده است

گرافیک Trials of Mana هم دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و با یک بازی سه‌بعدی و انیمیشنی روبه‌رو هستیم. اسکوئر انیکس از طراحی‌های انیمه‌ای برای نسخه بازسازی شده Trials of Mana استفاده کرده است که جلوه خوبی را به بازی بخشیده است. در بخش طراحی هم شاهد وفادار بودن استودیو Xeen و اسکوئر انیکس به دشمنان اصلی و باس‌ها هستیم. ازاین‌رو بازسازی آن‌ها به‌بهترین شکل ممکن انجام شده است. جدا از تنوع دشمنان، باس‌ها هم تنوع بالایی دارند و مکانیسم‌های مبارزه‌ای متفاوت هر باس سبب شده تا مخاطب در طول نبردها از استراتژی‌ها و ایده‌های مبارزه‌ای مختلفی استفاده کند. مأموریت‌های اصلی بازی هم با اینکه در حالت کلی یک هدف دارند و ساختار مشابهی پیدا می‌کنند، اما تنوع بالای طراحی محیط‌های Trials of Mana سبب شده تا این مورد باعث یکنواخت شدن بازی نشود.

بااین‌حال Trials of Mana از نظر فنی هم مشکلاتی را در خود جای داده است. بااینکه شاهد افت فریم خاصی نیستیم و بازی خیلی روان اجرا می‌شود، اما در بعضی از میان‌پرده‌ها تکسچرهای لباس کاراکترها دیر بارگذاری می‌شود. از نظر موسیقی هم Trials of Mana در سطح بسیار خوبی قرار دارد. بازسازی موسیقی‌های اصلی بازی و پخش شدن آن‌ها در مبارزات و باس فایت‌ها، موردی است که هیجان نبرد را دوچندان می‌کند. از نظر صداگذاری هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و صداپیشگی نسخه انگلیسی و ژاپنی بازی تقریبا حس‌وحال مشابهی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

Trials of Mana

Trials of Mana، بازسازی محصولی به همین اسم است که در سال ۱۹۹۵ عرضه شد و توانست تجربه‌ی بسیار خوبی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این در حالی است که نسخه بازسازی شده Trials of Mana، با اینکه در بخش‌هایی مثل گرافیک و سیستم مبارزات تغییرات مثبتی را به خود دیده است، اما مشکلاتی دارد که سبب شده تا Trials of Mana از یک بازسازی خوب فاصل بگیرد و درنهایت، یک تجربه متوسط را در اختیار مخاطب قرار دهد.  

بررسی بازی روی پلی‌استیشن 4 انجام شده است


منبع زومجی

Trials of Mana

Trials of Mana جزو آن دسته از بازسازی‌هایی است که با تمام تغییرات خود، همچنان می‌توانستند بهتر از نسخه فعلی خود ظاهر شوند. بااینکه Trials of Mana در ارائه یک سیستم مبارزاتی و کلاس‌بندی شخصیت‌ها به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام داده است، اما در شخصیت‌پردازی کاراکترهای خود و مواردی در گیم‌پلی نظیر هوش مصنوعی ضعیف و نبود مأموریت‌های فرعی، کمتر از حد انتظار کاربران ظاهر شده است.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + طراحی خوب کاراکترها و متمایز بودن آن‌ها از یکدیگر
  • + سیستم کلاس‌بندی هر شخصیت و تاثیر مثبت آن روی گیم‌پلی بازی
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + باس‌ فایت‌های متنوع و متعدد

نقاط ضعف

  • - شخصیت‌پردازی ناقص بازی
  • - هوش مصنوعی ضعیف
  • - نبود سیستم Fast Travel
  • - عدم بارگذاری بعضی از تکسچرهای بازی
  • - عدم استفاده از مأموریت‌های فرعی برای گسترش تجربه کاربر
  • - ارزش تکرار پایین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده