نویسنده: مهرداد داودی
// دوشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱

۶۸ استودیوی بازی سازی به ساختار حمایتی همگرا راه پیدا کردند

با تکملی فرایند ارزیابی، ۶۸ استودیوی بازی سازی به ساختار حمایتی همگرا در سال جاری راه پیدا کرده‌اند.

بنابر جدیدترین اخبار حوزه بازی، فرایند ارزیابی ۱۱۹ متقاضی عضویت در ساختار همگرای سال ۱۳۹۹ به پایان رسیده در نهایت ۳۲ شرکت و ۳۶ تیم واجد دریافت حمایت همگرا اعلام شده‌اند. سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این باره به قرار زیر صحبت‌هایی کرد.

برای بهره‌­مندی حداکثری بازی‌سازان از حمایت‌­ها، متقاضیانی که در این ساختار حائز رتبه نشده‌اند، به عضویت «فراهمگرا» در خواهند آمد. اعضای فراهمگرا قادر خواهند بود از تخفیف‌های خدمات‌دهندگان حمایتی ساختار همگرا و فرصت‌های حمایتی موقعیتی بوجود آمده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بهره‌مند شوند، اما اعتبار حمایتی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

سیدحسینی در ادامه گفت:

با تجربیات کسب شده از تخصیص اعتبار و ارائه حمایت‌­ها در همگرا 1398 و بازخورد اعضا و نظرات شورای همگرا، تغییراتی در جهت بهبود کیفیت ارائه حمایت‌­ها به اعضا در ساختار حمایتی همگرا 1399 اعمال شد. این تغییرات در فرایند ثبت نام، شاخص­‌های ارزیابی، سطح‌­های رتبه­‌بندی همگرا و حمایت‌های صادراتی اعضای همگرا صورت گرفته ­است.

همگرا

وی همچنین اضافه کرد:

همان‌طور که در زمان ثبت‌نام (بهمن ماه 1398) نیز بیان شد، جهت سهولت در عضویت، برخی پیش شرط‌­های ثبت‌نام در همگرا از قبیل تعداد بازی منتشر شده، تعداد دانلود و سابقه بازی‌سازی برداشته شد تا متقاضیان بیشتری بتوانند در این ساختار ثبت نام کنند.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به محورهای ارزیابی تیم‌ها گفت:

در این دوره تیم/شرکت‌های بازی‌سازی علاوه‌بر شاخص‌های «تولید» و «فرهنگی» به لحاظ «مخاطب و بازار» نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند. کمیته ارزیابی تولید از بازی‌سازان مطرح کشور تشکیل شد و استودیوهای بازی‌سازی متقاضی از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازبندی شدند. شاخص‌های «مخاطب و بازار» نیز با همکاری بخش خصوصی مورد ارزیابی قرار گرفت.

سیدحسینی در باب ارزیابی فرهنگی نیز توضیحاتی به قرار زیر داد:

ارزیابی فرهنگی نیز پیرامون چهار محور اولویت‌­دار ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل «تقویت نهاد خانواده و گسترش خانواده محوری»، «توجه به مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی»، «مبارزه با فساد و بی عدالتی با رویکرد تقویت امید و نشاط اجتماعی» و «انعکاس پیشرفت‌های حوزه علم و فناوری کشور» توسط کمیته ارزیابی فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیاز هر بازی در این شاخص‌ها تعیین گردید که این محورها جهت ارزیابی متقاضیان عضویت در همگرای سال 1400 نیز مورد استناد قرار خواهند گرفت. در این میان تنها 15 استودیوی بازی‌سازی بازی‌هایی که حداقل یکی از شاخص‌های ارزیابی فرهنگی اعلام شده را دارا بودند، ارائه کردند.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

سیدمحمدعلی سیدحسینی با اشاره به سطوح چهارگانه‌ی دسته‌بندی گفت:

سطح یک از «بازی‌سازان رشدیافته» (رتبه‌های سیمرغ و هما) است که نحوه ارزیابی و عضویت آن‌ها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. سطح دو از «بازی‌سازان در حال رشد» شامل رتبه‌های ققنوس (شرکت‌ها) و شیردال (تیم‌ها)، سطح سه از «بازی‌سازان نوپا» شامل رتبه‌های هدیوش (شرکت‌ها) و یوز (تیم‌ها) و سطح چهار شامل «تیم‌های بازی‌سازی مستعد» با رتبه غزال خواهد بود که توسط «مبادی همگرا» معرفی خواهند شد. تیم‌های عضو «فراهمگرا» نیز فرصت خواهند داشت طی سال جاری از طریق معرفی یکی از «مبادی همگرا»، وارد ساختار همگرا شده و در سطح 4 همگرا (رتبه غزال) عضو شده و از اعتبار این رتبه استفاده کنند. بدین ترتیب بازی‌سازان سطوح یک و چهار ساختار حمایتی همگرا 1399، در ارزیابی‌های این مرحله حضور نداشتند و نحوه ارزیابی و عضویت در آن­ها در طی سال خواهد بود.

از تغییرات ساختار همگرا در سال ۱۳۹۹ می‌توان به تمرکز بیشتر بر صادرات با همکاری «مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ریاست جمهوری»، اضافه شدن منابع حمایتی «ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» برای بهره‌برداری شرکت‌های عضو و اختصاص یافتن منابع ویژه حمایتی برای تولیدکنندگان «بازی‌های جدی» اشاره کرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده