نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Buy Buy Baby

Buy Buy Baby انیمیشن کمدی کوتاهی از جروایس مری‌وتر است که با الهام از کارتون‌های کلاسیک ساخته شده. با معرفی این همراه زومجی باشید.

سینما، در هر فرمی، یکی از احساسی‌ترین اشکال هنر است؛ سینما به‌راحتی می‌تواند ما را بخنداند، به گریه بیاندازد یا احساساتی پیچیده را در درون ما بیدار کند. با تمام این توصیفات اما ما اکثر اوقات چشمان خود را به تاثیر مثبت شگرفی که تماشای یک فیلم کوتاه می‌تواند در روحیه‌ی ما بگذارد می‌بندیم. نمونه‌ی بارز یکی از همین فیلم‌های ساده و کوتاه که می‌توانند حال و روز شما را بهتر کنند، انیمیشن کوتاه Buy Buy Baby، اثر جروایس مری‌وتر، دانش آموخته‌ی مدرسه‌ی فیلم و تلویزیون ملی انگلیس، است. این انیمیشن یک نوزاد بازیگوش را به‌عنوان راهنمای ما در سفری به بازار بورس آشفته‌ی نیویورک انتخاب و راهی توری سریع و السیر در این دنیای پر از آشوب و بی توقف می‌کند.buy buy baby

Buy Buy Baby ارائه دهنده‌ی اصیل‌ترین داستان در مدیوم انیمیشن‌های کوتاه نیست، اما به هر حال مقاصد خود را عملی می‌کند

داستان Buy Buy Baby تقریبا برای تمام بینندگان آشنا به‌نظر می‌آید؛ به وضوح می‌توان دید که ایده‌ی اولیه‌ی این اثر کمدی از کارتون‌های کلاسیکی همچون تام و جری یا فیلم روز گردش بچه (Baby's Day Out) گرفته شده است. نمی‌توان انکار کرد که در داستان Buy Buy Baby عمقی دیده نمی‌شود، خبری از اصالت نیست و برخی از شوخی‌ها را پیش از این بارها تماشا کرده‌ایم. با تمام این اوصاف اما Buy Buy Baby کارش را درست انجام می‌دهد؛ این اثر می‌خواهد در عین به تصویر کشیدن بازار شلوغ بورس نیویورک، سرگرم کننده و طنز آلود باشد که به خوبی از پس این کار برمی‌آید. داستان این اثر حول نوزادی به اسم بتی شکل می‌گیرد. پدر بتی، مدیر بورس نیویورک، مردی پرمشغله و نه چندان خوش اخلاق است. روزی مادر همسر مدیر از او می‌خواهد که از بتی نگه‌داری کند و همین سر آغاز غوغایی بزرگ در بورس نیویورک می‌شود.

‌Buy Buy Baby در بطن ماجرا یک اثر تعقیب و گریز رنگارنگ و پر آشوب است که ماجراهای پروتاگونیست نوزاد ما را در هر طبقه‌ای که پا می‌گذارد دنبال می‌کند. مری‌وتر این فیلم را در دوران تحصیل و با الهام از وقایع تاریخی و تاریخ تخیلی ساخته است. او در این‌باره می‌گوید:

من این فیلم را با بازیافت سناریویی خیالی که وقایعی تاریخی را روایت می‌کرد، ساختم. سکانسی در انیمیشن علاءالدین (Aladdin) وجود دارد که مدت‌ها در ذهن من باقی مانده است. در سکانس «A Whole New World» این انیمیشن می‌بینیم که یک مجسمه ساز مصری در حال تراش دادن ابوالهول بزرگ جیزه است. چشم مجسمه ساز به علاءالدین و شاهدخت یاسمین که در حال پرواز با قالیچه‌ی پرنده هستند می‌افتد و حواس او کاملا پرت می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود مجسمه ساز ضربه را کمی محکم‌تر وارد کند و دماغ ابوالهول بشکند. چه ایده‌ی فوق‌العاده‌ای؛ توجیه رویدادی تاریخی با اتفاقی فانتزی و طنز آمیز. حال برگردیم به Buy Buy Baby! من ایده‌ی آوردن فرزند به محل کار را برای این انیمیشن به تهیه کننده‌ام ارائه کردم. بازیگوشی‌هایی که یک کودک یا نوزاد سر به هوا و پر دردسر می‌تواند در محل کار انجام دهد طبیعتا ممکن است به کار خرابی‌ها و خسارات متعددی منجر شود و ما می‌توانستیم به خوبی اثری سرگرم کننده از میان این ایده در بیاوریم. تهیه کننده پیشنهاد داد کودک را در میان وال استریت رها کنیم و آن‌جا را به آتش بکشانیم.

buy buy baby

مری‌وتر در طراحی جزئیات محیطی و لباس‌ها دقت خاصی به خرج داده است تا بتواند حال و هوای دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی‌ را به خوبی در انیمیشن منعکس کند

این انیمیشن در دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی جریان دارد. مری‌وتر در طراحی جزئیات محیطی و لباس‌ها دقت خاصی به خرج داده است تا بتواند حال و هوای این دوره‌ را به خوبی در انیمیشن منعکس کند. سبک طراحی دستی به کار رفته در این انیمیشن و پالت رنگ مخصوص آن با این هدف انتخاب شده تا یاد و خاطره‌ی دوران طلایی انیمیشن‌های غربی را در ذهن بیننده یادآور شود و لبخند را بر لبان ایشان بیاورد. از سبک خط زمینه‌ای نئون سکانس اتاق تایپ گرفته، تا آشوب آخر الزمانی بخش پایانی انیمیشن در اتاق بورس، به روشنی دیده می‌شود که کارگردان و تیم او دقت، خلاقیت و شور فراوانی را در طراحی جنبه‌ی بصری این اثر به خرج داده‌اند تا ضمن جبران سادگی داستان، ارائه دهنده‌ی تجربه‌ی گرافیکی منحصر‌به‌فرد و خاصی باشند.

با وجود آنکه Buy Buy Baby در مدت زمان کوتاه خود سبک‌های طراحی تجربی مختلفی را ارائه می‌کند، اما در لحظات آغازین این انیمیشن شاهد سبک طراحی و تکنیک‌های خاصی نیستیم. مری‌وتر دلیل این تصمیم را نشان دادن دنیای کسل کننده‌ی مردی که در کار غرق شده و خانواده‌ و بعضا حتی خودش را پشت سر گذاشته است، بیان می‌کند. دنیای بی رنگ و خشک مرد اما برای مدتی طولانی به حال خود باقی نمی‌ماند و با ورود کودک به داستان، جشنواره‌ای از رنگ‌ها و سبک‌های مختلف در انیمیشن به راه می‌افتد و موسیقی جاز دلنشینی حال و هوای Buy Buy Baby را درگرگون می‌کند.

دانلود انیمیشن از آپارات

این انیمیشن کوتاه در بسیاری از بزرگ‌ترین فستیوال‌های فیلم بین‌المللی همچون Annecy ،Edinburgh و Kilk به نمایش درآمد و توانست جوایز متعددی را برای مری‌وتر به ارمغان بیاورد. بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز جشنواره‌های بین‌المللی، این کارگردان انگلیسی تصمیم گرفت تا Buy Buy Baby را به‌صورت رایگان در اینترنت منتشر کند. او پس از این انیمیشن، پروژه‌های بیشتری ساخت که اغلب آن‌ها از سبک‌های طراحی بصری برخوردار بودند، حال و هوایی نوستالژیک، بیشتر مربوط‌به دهه‌ی هشتاد میلادی، داشتند و پر بودند از اشاراتی به فرهنگ عامه. نظرات خود را در رابطه با این انیمیشن با ما درمیان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده