نویسنده: رضا اسکندری
// جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱

با اعلام سونی تمام بازی‌های جدید پلی استیشن 4 باید برای نسل جدید بهینه‌سازی شوند

سونی در بیانه‌ای خطاب به توسعه‌دهندگان بازی‌های پلی استشن 4 گفت: تمامی بازی‌های جدید برای پلی‌استیشن 4 باید برای اجرا روی پلی‌استیشن 5 بهینه‌سازی شوند.

توسعه‌دهندگان بازی‌‌های پلی‌ استیشن 4، با دریافت بیانیه‌ای از طرف سونی، مجبور به بهینه‌سازی بازی‌های جدید خود برای نسل آینده‌ی کنسول‌های بازی این شرکت شدند. در این بیانیه آمده است که تمامی بازی‌هایی که از تاریخ ۲۳ تیر (۱۳ ژوئیه) برای پلی‌استیشن 4 عرضه می‌شوند، باید برای اجرای کامل آن روی پلی ‌استیشن 5 نیز بهینه شوند. این خبر به این معنی است که تمامی بازی‌‌هایی که از این تاریخ برای تست روی پلی‌استیشن 4 در اختیار سونی قرار می‌گیرند، باید قابلیت اجرا و بازی کردن روی نسل بعدی کنسول‌های سونی، پلی‌استیشن 5 را داشته باشند؛ تمامی توسعه‌دهندگان بازی‌های پلی‌استیشن 4 باید این موضوع را به‌طور کامل در نظر گرفته و بازی‌های خود را با این قابلیت در اختیار سونی قرار دهند.

مستندات برنامه‌نویسی این قابلیت که در وبسایت شرکت شریک داخلی سونی منتشر شده و یوروگیمر جزییات این مستندات را مشاهده کرده است، بیان می‌کنند که توسعه‌دهندگان بازی‌های پلی‌استیشن 4 باید قابلیت همگام‌سازی بازی‌های خود را با سخت‌افزار پلی‌استیشن 5، به‌طور کامل چک کنند؛ این کار توسط نرم‌افزار جدید سونی که روی پلی‌استیشن 4 برای توسعه‌دهندگان بازی‌های آن، در فروردین ماه امسال عرضه شد، قابل انجام است. سونی در ادامه افزوده است که این شرکت با تمام استودیو‌های بازی‌سازی و توسعه‌دهنگان بازی‌های کنسول پلی‌استیشن 4 در ارتباط خواهد بود و اطلاعات جدیدی را برای چگونگی بهینه‌سازی تک تک بازی‌های آن‌ها، در اختیار توسعه‌دهنگان قرار می‌دهد.

در جزییات این مستندات آماده است که منظور دقیق از بهینه‌سازی بازی‌ها برای کنسول نسل بعدی سونی چیست؛ هر بازی جدید در صورتی برای پلی‌استیشن 5 بهینه تلقی می‌شود که تمام نرم‌افزار آن بازی بدون هیچ مشکلی روی کنسول پلی‌استیشن 5 اجرا شود و تمام محتویات بازی روی پلی‌استیشن 4 را در اختیار کاربران پلی‌استیشن 5 قرار دهد. برای مثال: زمانی‌که یک بازی روی پلی‌استیشن 5 برای تنها یک بخش آن پشتیبانی نداشته باشد و یک مشکل هرچند کوچک در یکی از بخش‌های آن موجود باشد، شرکت نمی‌تواند از اصطلاح «بهینه‌شده برای پلی‌استیشن 5» استفاده کند.

سونی در ادامه‌ی بیانیه خطاب به توسعه‌دهندگان بازی‌های پلی‌استیشن 4 درباره‌ی به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های الحاقی بازی‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند و همچنین نسخه‌های ریمستر بازی‌های گذشته توضیحات کاملی داده است؛ در این توضیحات آمده است که اگر یک بازی قبل از تاریخ ۲۳ تیر (۱۳ ژوئیه)، برای انتشار در اختیار سونی قرار گرفته باشد، به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های الحاقی و همچنین نسخه‌های ریمستر آن نیازی به بهینه‌سازی برای پلی‌استیشن 5 را ندارند، ولی سونی به‌شدت توصیه کرده است که این موارد هم شامل بهینه‌سازی برای نسل بعد کنسول‌های این شرکت شوند.

دوباره قابل ذکر است که همه‌ی این موارد باید برای تمامی بازی‌هایی که بعد از آن تاریخ به سونی تحویل داده شده‌اند، انجام شده باشد و برای بازی‌هایی که قبل از این تاریخ در اختیار سونی قرار گرفته شده‌اند و بعد از آن منتشر خواهند شد الزامی نیست؛ تمام شرکت‌های بازی‌سازی برای گرفتن تاییدیه از طرف سونی برای انتشار، بازی‌های خود را زودتر از زمان عرضه در اختیار سونی قرار می‌دهند. برای مثال بازی‌ Ghost of Tshushima که توسط خود سونی ساخته شده است، در تاریخ ۲۷ تیر (۱۷ ژوئیه) عرضه خواهد شد ولی این بازی در تاریخ ۲۳ تیر (۱۳ ژوئیه) وارد پروسه‌ی گرفتن تاییدیه شده است و به ‌همین دلیل این بازی مستلزم بهینه‌سازی شدن برای اجرا روی پلی‌استیشن 5 نخواهد بود ولی به‌عنوان یکی از پرچم‌داران بازی‌های پلی‌استیشن 4، به‌طور حتم برای اجرا روی پلی‌استیشن 5 نیز بهینه‌سازی خواهد شد (درواقع شنیده شده است که این اتفاق خواهد افتاد، درکنار بازی The Last of Us Part 2).

باتوجه به اینکه نرم‌افزار تایید شده توسط سونی برای تست این موضوع، توانایی فنی کاملی دارد ولی سونی هنوز از چگونگی برخورد با آن در واقعیت، اطلاعاتی منتشر نکرده است. بسیاری از شرکت‌‌های سازنده‌ی بازی‌های کامپیوتری تایید کرده‌اند که قصد دارند از سیستم هوشمند مایکروسافت، برای انتقال بازی‌‌های خود به نسل بعدی استفاده کنند؛ یوبیسافت برای بازی Assassin's Creed Valhalla و شرکت CD Projekt نیز برای بازی Cyberpunk 2077، در نظر دارند از این سیستم هوشمند که برای ایکس باکس سری ایکس طراحی شده است، استفاده کنند. (EA نیز در قصد دارد برای برخی از بازی‌‌های خود، این سیستم را بررسی کند)

Backwards Compatibility

مایکروسافت برای بازی‌هایی که قبل از عرضه کنسول نسل جدید خود عرضه شده‌اند حدود یک سال پیش اعلام کرد که تمام بازی‌های موجود برای ایکس ‌باکس وان (بازی‌‌های کینکت را شامل نمی‌شود)، قابلیت اجرا روی ایکس‌باکس سری ایکس را خواهند داشت؛ همان‌طور که بازی‌‌های ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس، زیرنظر برنامه‌ی جدید این شرکت به‌نام Xbox backward compatibility، قابلیت اجرا روی ایکس‌باکس جدید را خواهند داشت. مایکروسافت همچنین در صحبتی با Digital Factory که در فروردین ماه منتشر شد، اعلام کرد که تمام بازی‌هایی که در این پروسه قرار خواهند گرفت با به‌روزرسانی کیفیت آن‌ها برای ایکس‌باکس سری ایکس عرضه خواهند شد (اضافه کردن HDR و نصب خودکار). سونی همچنین در حال تلاش برای بهینه‌سازی تمام بازی‌های پلی‌استیشن 4 برای اجرا روی پلی‌استیشن 5 است ولی بااین‌حال یک سری مشکلات بر سر راه آن‌ها قرار داده که رفع آن‌ها را برعهده‌ی توسعه‌دهنگان گذاشته است.

سونی در ماه مارس (فروردین)، درباره‌ی این موضوع گفت :

ما انتظار داریم که بهینه‌سازی بازی‌های پلی‌استیشن 4 با یک افزایش فرکانس روی پلی‌استیشن 5 همراه باشند تا بتوانیم از فریم ثابت‌تر و بالاتری استفاده و همچنین بازی‌ها را با رزولوشن بهتری نسبت به پلی‌استیشن 4، برای پلی‌استیشن 5 عرضه کنیم. در حال حاضر ما در حال بررسی تک تک بازی‌ها، رفع ایراد‌های موجود در آن‌ها و به‌روزرسانی‌‌های مورد نیاز آن‌ها برای اجرا روی پلی‌استیشن 5 هستیم.

مارک سرنی در ادامه‌ی این گفت‌وگو، یک فهرست از ۱۰۰ بازی پلی‌استیشن 4 که بیشترین کاربر را دارند نشان داد و افزود:

بررسی این بازی‌ها به‌سرعت درحال انجام است و نتیجه‌ی آن تا به امروز بسیار امیدوارکننده بوده است؛ بیش از ۱۰۰ بازی توسط کارکنان ما تا الان بررسی شده‌اند و به‌زودی و قبل از عرضه‌ی پلی‌استیشن 5، هزاران بازی دیگر بررسی خواهند شد. منتظر اطلاعات جدیدی از بهینه‌سازی بازی‌ها و کنسول پلی‌استیشن 5 در این ماه باشید.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده